Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Møde omkring forlængelse af NightJet til København. (Trafikpolitik)

af Hedegaard, 22/9 2017, 22:05 (2379 dage siden)

Jeg så dette opslag i dag på Facebook under gruppen "Bevar Nattoget"

"Gunnar Olesen fra Vedvarende Energi har d. 27.9. et møde med Kurt Bauer fra ÖBB NightJet om en mulig forlængelse af nattog fra Hamborg til Kolding-København på 2-3 års sigt.
Mødet er sat i stand, fordi ÖBB konkret overvejer hvordan de kan udvide deres vellykkede forretning med nattog, og både Amsterdam og vi står i forreste front og vil gerne ha' forlænget NightJet tog. Det skal ikke koste flere vogne som sådan, men gi'r en længere tur.
På listen over emner til mødet er:
Der er masser af passagerer, der gerne vil benytte toget. Indenrigs passagerer kan også komme på tale, hvis toget koordineres med indenlandske tog til Flensborg.
Der er danske støttekroner at hente, når et nattog genetableres i samarbejde med DSB.
Billetter til nattog er svære at få fat i - det må kunne gøres bedre.
Skiftetider i Hamborg er for nogle af forbindelserne ganske håbløse set med et dansk perspektiv."

Spændende at se hvad der kommer ud af det.

Avatar

Møde omkring forlængelse af NightJet til København.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/9 2017, 22:33 (2379 dage siden) @ Hedegaard

Der er danske støttekroner at hente, når et nattog genetableres i samarbejde med DSB


Nogen der kan forklare lidt nærmere herom?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Møde omkring forlængelse af NightJet til København.

af Bongo-Anders, 23/9 2017, 00:09 (2379 dage siden) @ Hedegaard

Ifølge en pressemeddelelse fra 2016 så får ÖBB nye sovevogne i 2018 og de gamle vogne bliver indrettet med den nye indretning i 2020.
Hvis jeg altså forstår mit tyske korrekt.

Hvis dette er korrekt forstået så burde der være plads til at forlænge Düsseldorf ruterne til Amsterdam og Hamburg ruterne til København.

Nu skriver jeg ruterne men det er vel kun en togstamme der så bliver splittet op længere nede i Tyskland og så kører til Wien, Innsbruck og vist nok også Zürich.

Trækkraft?

af Langelandsbanen, 23/9 2017, 10:53 (2378 dage siden) @ Hedegaard

Er det ikke noget med at ÖBB faktisk råder over multistrøms Taurus der i princippet kan køre i Danmark?
Og har Hector Rail ikke tidligere fået indhentet en del tilladelser til Taurus?

Det kunne være spændende med ÖBB NightJet Taurus på danske skinner :-D

--

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Trækkraft?

af Jacob Wittrup, 23/9 2017, 18:22 (2378 dage siden) @ Langelandsbanen

Det bliver næppe med en Hector-taurus. Ingen af dem har dansk ATC installeret

--
Med venlig hilsen

Jacob Wittrup-Thomsen

Taurus som trækkraft?

af Peer Pedersen, 24/9 2017, 06:10 (2377 dage siden) @ Svend

At kunne genoptage de gamle ture til Østrig med nattog som vi tog for 50 år siden ville være dejligt.
Jeg er glad for jeg ikke var lokomotivfører på det sidste nattog jeg kørte med til Dresden, her måtte den stakkels lokomotivfører selv ned for at lænke de sove-ligge vogne af og på i Berlin da vognene skulle overføres fra et tog til et andet.
Lokomotivføreren var omkring 55 år og meget overvægtig, det var ikke let at komme op igen efter han var krøbet under pufferne på vognene.
Det er heldigvis ikke mit problem, i min tid på førerpladsen havde vi dygtige og smidige folk til den slags, jeg skulle bare sidde og kigge på røde og grønne lamper samt tælle sveller, hvilket også blev sværere da hastigheden gik i vejret.

Trækkraft?

af bth, 25/9 2017, 08:51 (2376 dage siden) @ Jacob Wittrup

Det bliver næppe med en Hector-taurus. Ingen af dem har dansk ATC installeret

njaaa, 242.502 har DK-STM, så helt umuligt er det ikke. Tilbage står at de støjstrømsmålinger der er gennemført skal "oversættes" til en generel tilladelse til drift i DK.

De Tauruslokomotiver der har søgt og fået tilladelse til drift i DK kan frit anvendes i hele Padborg.

Tauruslokomotivet har kørt under overvågning på følgende strækninger i DK:
- Tinglev-Sønderborg
- Tinglev-Vojens
- Korsør-Nyborg

Og Lernacken, der er svensk men forsynes med strøm fra DK

/Bjørn

Trækkraft?

af Svend, 25/9 2017, 11:19 (2376 dage siden) @ bth

Tilbage står at de støjstrømsmålinger der er gennemført skal "oversættes" til en generel tilladelse til drift i DK.

Nu må vi vist have nogle eksperter på banen som ved noget om støjstrømme og indbygning af støjfiltre i Taurus-lokomotiver ;-) ;-) ;-)

--
Svend

Trækkraft?

af QN903Qnr0779, 25/9 2017, 12:01 (2376 dage siden) @ Svend

Nu må vi vist have nogle eksperter på banen som ved noget om støjstrømme og indbygning af støjfiltre i Taurus-lokomotiver ;-) ;-) ;-)

Med TBBST's nye (01-01-2017) Bekendtgørelse nr. 1465 om teknisk kompatibilitet (her) er de tidligere så problematiske (og i øvrigt teknisk udokumenterede) grænseværdier for psophometerstrømme (d.v.s. frekvensvægtet efter ørets følsomhed) bortfaldet, sammen med en række andre misfostre. Der er derfor ikke længere nogen støjstrømsmæssig hindring for at godkende Tauruslokomotiverne sådan som de står, d.v.s. uden støjstrømsfiltre. Det samme gælder i øvrigt Vectron.

Trækkraft?

af Svend, 25/9 2017, 12:03 (2376 dage siden) @ QN903Qnr0779

Nu må vi vist have nogle eksperter på banen som ved noget om støjstrømme og indbygning af støjfiltre i Taurus-lokomotiver ;-) ;-) ;-)

Med TBBST's nye (01-01-2017) Bekendtgørelse nr. 1465 om teknisk kompatibilitet (her) er de tidligere så problematiske (og i øvrigt teknisk udokumenterede) grænseværdier for psophometerstrømme (d.v.s. frekvensvægtet efter ørets følsomhed) bortfaldet, sammen med en række andre misfostre. Der er derfor ikke længere nogen støjstrømsmæssig hindring for at godkende Tauruslokomotiverne sådan som de står, d.v.s. uden støjstrømsfiltre. Det samme gælder i øvrigt Vectron.

.
Tak!

--
Svend

Trækkraft?

af esni, Frederikssund, 25/9 2017, 22:47 (2376 dage siden) @ bth

Det bliver næppe med en Hector-taurus. Ingen af dem har dansk ATC installeret


njaaa, 242.502 har DK-STM, så helt umuligt er det ikke. Tilbage står at de støjstrømsmålinger der er gennemført skal "oversættes" til en generel tilladelse til drift i DK.

De Tauruslokomotiver der har søgt og fået tilladelse til drift i DK kan frit anvendes i hele Padborg.

Tauruslokomotivet har kørt under overvågning på følgende strækninger i DK:
- Tinglev-Sønderborg
- Tinglev-Vojens
- Korsør-Nyborg

Og Lernacken, der er svensk men forsynes med strøm fra DK

/Bjørn

Er 242.502 med DK-STM så godkendt til kørsel på ATC strækninger?

Og er den stadig i Padborg - ' til rådighed for BaneDanmark?'

Trækkraft?

af bth, 26/9 2017, 11:28 (2375 dage siden) @ esni


Er 242.502 med DK-STM så godkendt til kørsel på ATC strækninger?

Det tror jeg ikke. Lokomotivet anvendes til test af bla. STM bokse.

Men, for at blive i denne tråds ånd, så er pointen at skulle en jernbanevirksomhed f.eks. finde det interessant at kører nattog til Danmark, så er der stadig muligheder for at kunne finde egnet trækkraft til kørsel i DK. Det koster "bare" mange penge, men er businesscasen tilstrækkelig god lader det sig gøre.

/Bjørn

ps. 242.502 er for tiden I Sverige

Trækkraft?

af Gæst1, 26/9 2017, 14:16 (2375 dage siden) @ bth


Er 242.502 med DK-STM så godkendt til kørsel på ATC strækninger?


Det tror jeg ikke. Lokomotivet anvendes til test af bla. STM bokse.

Men, for at blive i denne tråds ånd, så er pointen at skulle en jernbanevirksomhed f.eks. finde det interessant at kører nattog til Danmark, så er der stadig muligheder for at kunne finde egnet trækkraft til kørsel i DK. Det koster "bare" mange penge, men er businesscasen tilstrækkelig god lader det sig gøre.

/Bjørn

Er det ikke således, at den ETCS version, der anvendes i 242.502 alene er en "test-version" - og at anlægget pilles ud, når test er overstået? Jeg forstod, at der var et mindre påstyr med den juridiske udfordring i at indbygge ETCS + STM i een operatørs materiel, og ikke en anden?

Trækkraft?

af bth, 26/9 2017, 14:35 (2375 dage siden) @ Gæst1


Er det ikke således, at den ETCS version, der anvendes i 242.502 alene er en "test-version" - og at anlægget pilles ud, når test er overstået? Jeg forstod, at der var et mindre påstyr med den juridiske udfordring i at indbygge ETCS + STM i een operatørs materiel, og ikke en anden?

Hej! Gæst1
Det ville fremme min lyst til at uddybe hvis jeg vidste hvem der stiller spørgsmål :-)

Jeg vil ikke gøre mig klog på om der er jernbanevirksomheder der oplever "påstyr". Jeg oplever ikke papirarbejde og dokumentation for vores alle sammen sikkerheds skyld som "påstyr", mere som en del af den virkelighed vi alle sammen lever I.

Hvad der skal ske med deludstyr af 242.502 I fremtiden ved jeg simpelthen ikke, så derfor har jeg faktisk lidt svært ved at tro at du ved det :-)

Lad mig gentage; denne tråd handler IKKE om 242.502, men om muligheden for at kører nattog I Danmark :-)

/Bjørn


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak