Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/10 2017, 16:46 (2382 dage siden)

Link til pressemeddelelse om Taulovinvesteringen, foretaget af PFA og ADP A/S:

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/bilag/10/1801492.pdf

Da jeg har en lillebitte pensionsopsparing i PFA, håber jeg på et bedre afkast i Taulov end i Esbjerg/Hirtshals.:-D

Er det bare mig, eller fortæller denne nyhed noget om private investeringer contra offentlige investeringer (velvidende, at ADP A/S formentlig også er pumpet med skatteyderkroner)?

Hirtshals skal i øvrigt nok komme i brug, når den nye krydsningsstation er på plads. Men Esbjerg er og bliver en politisk skandale.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Svend, 10/10 2017, 17:13 (2382 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hirtshals skal i øvrigt nok komme i brug, når den nye krydsningsstation er på plads.

.
Vi håber (du halvgarderer også ved at skrive "nok" ;-) ). Har man fundet en terminaloperatør?

--
Svend

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af andersj, Aalborg, 10/10 2017, 18:00 (2382 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Hirtshals skal i øvrigt nok komme i brug, når den nye krydsningsstation er på plads. Men Esbjerg er og bliver en politisk skandale.

Nu er problemet bare at Nordjyske Jernbaner har ædt en masse af kapaciteten Aalborg-Hjørring fordi de har indsat en del nye afgange. Fra Aalborg til Hjørring kan man nu på hverdage kun køre:
hele natten indtil ca. 4:00, 8:42, 9:42, 10:42, 11:42, 18:42, 19:42, 20:42, 21:42, 22:42, 23:42, 0:42 derefter hele natten, undt. nat efter fredag hvor der først kan køres frit efter 1:42.

Den anden vej (Hj-Ab) kan man køre:
hele natten indtil til ca. 4:30, 9:33, 10:33, 12:33, 13:33, 20:33, 21:33, 22:33, 23:33, 0:33 derefter hele natten, undt. nat efter fredag hvor der først kan køres frit efter 1:33.

Det er selvfølgelig fint nok hvis man vil køre om formiddagen, aftenen eller natten men det har man jo også kunnet lige siden terminalen var færdig. Der skal dog bygges støjafskærmning i Hirtshals hvis terminalen skal betjenes i nattetimerne.

Kapaciteten bliver først øget når Signalprogrammet er i drift og virker og krydsningssporsforlængelserne i Lindholm og Hjørring er etableret. Til den tid er planen også at Nordjyske Jernbaners produktion Hj-Ab skal øges endnu mere.

--
Mvh Anders

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Svend, 10/10 2017, 18:17 (2382 dage siden) @ andersj

Kapaciteten bliver først øget når Signalprogrammet er i drift og virker og krydsningssporsforlængelserne i Lindholm og Hjørring er etableret. Til den tid er planen også at Nordjyske Jernbaners produktion Hj-Ab skal øges endnu mere.

.
....og hvor meget tror du det giver af ekstra kapacitet at forlænge krydsningssporene på de to stationer? Lidt bedre regularitet på NJs regionaltog måske, men ikke mulighed for at køre flere tog. Signalprogrammet som sådan giver ingenting; det er en udskiftning af eksisterende signalsystem i 1:1.

--
Svend

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af andersj, Aalborg, 10/10 2017, 18:43 (2382 dage siden) @ Svend

Kapaciteten bliver først øget når Signalprogrammet er i drift og virker og krydsningssporsforlængelserne i Lindholm og Hjørring er etableret. Til den tid er planen også at Nordjyske Jernbaners produktion Hj-Ab skal øges endnu mere.

.
....og hvor meget tror du det giver af ekstra kapacitet at forlænge krydsningssporene på de to stationer? Lidt bedre regularitet på NJs regionaltog måske, men ikke mulighed for at køre flere tog. Signalprogrammet som sådan giver ingenting; det er en udskiftning af eksisterende signalsystem i 1:1.

Man forventer at kunne krydse i Hjørring, Brønderslev og Lindholm ved halvtimesdrift Hjørring-Aalborg. I dag krydser man i Hjørring, Vrå, Sulsted og mellem Aalborg Vestby og Aalborg. Der blev vist lagt et 100 km/t sporskifte i nordenden af Brønderslev i forbindelse med sporudskiftningen i 2012, men ibrugtagelsen afventer Signalprogrammet selvom PU'en i spor 1 er rykket tilbage.

Det tager i dag 16 minutter (ifølge køreplanen) at køre fra Brønderslev til Hjørring, og med de forskellige tiltag (100 km/t sporskifte i Brønderslev, hurtigere acceleration og nedbremsning på Desiro/Lint i forhold til MF/MR/MG, som køreplanen i dag er baseret på, og forlængelse af krydsningssporet i Hjørring) så forventes det at man kan nå helt til Brønderslev for at krydse. Det betyder også at kapaciteten mellem Aalborg og Hjørring øges fra 4 til 5 kanaler i timen og det er planen at fjerntog og godstog skal deles om den 5. kanal (1 tog i en retning pr. time) mens Nordjyske Jernbaner bruger de 4 andre (2 tog i hver retning pr. time). Krydsningerne med det 5. tog skal foregå i Vrå og Sulsted.

--
Mvh Anders

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Lars, 11/10 2017, 00:02 (2382 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hirtshals skal i øvrigt nok komme i brug, når den nye krydsningsstation er på plads. Men Esbjerg er og bliver en politisk skandale.

Nå, nå! Sporene på terminalen i Esbjerg er skam i brug hver dag :-D

--
mvh
Lars
Esbjerg

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Jens Hansen, 11/10 2017, 06:48 (2382 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det bliver så den tredje terminal i Taulov.

Banedanmarks kombiterminal, som indtil 2020 bestyres af DBCargo

Fredericia Shipping

Nu ADP.

Så vidt vides ligger ADPs arealerne på den modsatte side if. de 2 nuværende terminaler. Dette bør vel kræve noget udbygning af skinneinfrastrukturen?

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Svend, 11/10 2017, 10:07 (2381 dage siden) @ Jens Hansen

Det bliver så den tredje terminal i Taulov.

Banedanmarks kombiterminal, som indtil 2020 bestyres af DBCargo

Fredericia Shipping

Nu ADP.

Så vidt vides ligger ADPs arealerne på den modsatte side if. de 2 nuværende terminaler. Dette bør vel kræve noget udbygning af skinneinfrastrukturen?

.
https://www.tvsyd.dk/artikel/trecifret-millioninvestering-til-fredericia

Det bliver spændende at se, hvordan jernbanedelen skal financieres.

--
Svend

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Peter Christensen, 11/10 2017, 11:10 (2381 dage siden) @ Svend

https://www.tvsyd.dk/artikel/trecifret-millioninvestering-til-fredericia

Det bliver spændende at se, hvordan jernbanedelen skal financieres.

Hvad forhindre parterne i at lægge pengene selv?
Bevares, BDK skal nok lægge et skifte eller 2 - og de par millioner betaler de nok bare.
Hvordan sporene på terminalen skal se ud; tja, det bestemmer de jo selv.....
Måske derfor bliver terminalen rent faktisk brugt efterfølgende?

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Thomsen.dk, 11/10 2017, 16:43 (2381 dage siden) @ Peter Christensen

Jep,pladsen(spor) i Esbjerg er fyldt med grus,P plads for nye biler.
Hvorfor pokker kan man da bare ikke bide i det sure æble og sige :det er en ommer.:-(
Der er kommet el på banen til byen og der køres jo masser af div trailer og container ud og ind på havnen.
Få da fat i div fimaer,f eks Blue Water og få at vide hvad de har brug for og så BYG om.:-)

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Jens N, Fredericia, 11/10 2017, 18:05 (2381 dage siden) @ Thomsen.dk

Få da fat i div fimaer,f eks Blue Water og få at vide hvad de har brug for og så BYG om.:-)


Banedanmark har ikke tradition for at spørge brugerne om hvad de har af behov... :-|
Duk og væk...

Med venlig hilsen Jens

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Svend, 11/10 2017, 18:25 (2381 dage siden) @ Peter Christensen

Bevares, BDK skal nok lægge et skifte eller 2 - og de par millioner betaler de nok bare.

.
.... og ændringer i sikringsanlæg er helt gratis? For ikke at tale om kørestrømsanlæg........
Nej, der er nok nogle andre der skal til lommerne ;-)

--
Svend

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Peter Christensen, 12/10 2017, 05:20 (2381 dage siden) @ Svend

.... og ændringer i sikringsanlæg er helt gratis? For ikke at tale om kørestrømsanlæg........
Nej, der er nok nogle andre der skal til lommerne ;-)

Næppe - med det kendskab jeg har til det projekt, så kører de ret uafhængigt af BDK.
Jeg er ligeledes ret sikker på at nye skifter inc. ændrede sikringsanlæg er en del af hele summen.
Vel er det dyrt at ændre sikringsanlæg, men ikke umuligt.
Men jeg aner ikke hvor havnen har skaffet pengene. PFA havde jeg penge i, men de har holdt flyttedag for et par år siden....

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Jens Hansen, 30/12 2021, 20:26 (840 dage siden) @ Jens N

Sjældent at læse at en succesrig erhvervsmand i Danmark siger:

"Jernbanen kan meget mere".

JH

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af ivar, 30/12 2021, 23:17 (840 dage siden) @ Jens Hansen

Nu er det jo bare en festtale. En stor del af deres forretning er - som det var for 30 år siden, bulk til og fra lastbil over kaj.

mvh
-ivar

Investerer milliardbeløb i transportcenter i Taulov

af Jens N, Fredericia, 31/12 2021, 08:18 (839 dage siden) @ ivar

Nu er det jo bare en festtale.

En dyr festtale, i og med at Fredericia Shipping nu investerer yderligere og udvider Taulov terminalen med bl.a. 650 meter jernbanespor.

Mon ikke erhvervslederen ser nogle reelle muligheder.

En stor del af deres forretning er - som det var for 30 år siden, bulk til og fra lastbil over kaj.

Der læsses og losses fortsat også jernbanevogne på kajerne på Fredericia havn.

Mvh. Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak