Ingen aprilsnar: 'Ingen elektrifisering på... (Generelt)
...Trønderbanen og Meråkerbanen neste år'
Oprindelig skulle arbejdet begynde endnu indeværende år
...Trønderbanen og Meråkerbanen neste år'
Oprindelig skulle arbejdet begynde endnu indeværende år
af Ove Nygaard, 14/10 2017, 10:26 (2385 dage siden) @ dr42
...Trønderbanen og Meråkerbanen neste år'
Oprindelig skulle arbejdet begynde endnu indeværende år
Hej.
Et øjeblik var jeg lige ved at læse, at der var tale om "Tønder-banen" , men så fik jeg "mine Louis Nielsen" på.
Selv om det ligger langt væk og ikke lige vedrører vores forhold, kunne man stilfærdigt spørge, om ikke der er penge i "Den Norske Oliefond", som efter sigende "bugner af penge". Det samme kan man vist ikke sige om den danske "Togfond", men nordmændene vil vist gemme pengene på kistebunden til "dårligere tider", men kunne nu nok have frigivet lidt penge til elektrificeringen.
God weekend.
Ove af Erritsø
af dr42 , 14/10 2017, 11:26 (2385 dage siden) @ Ove Nygaard
Elektrificeringen af Tønderbanen er udskudt om 1 år? Ja men, så længe venter vi endnu.
I øvrigt er mit indtryk, at der findes mange fagmænd her der specialiserer sig på 'all & sundry' i Danmark-relaterede sager. Til tider har man selv indtrykket at man kunne løbe tør for sådanne sager - eller hur? Måske sker der simpelthen ikke nok for at fylde et forum hver eneste dag.
Så det kunne ikke være helt forkert at, for afvekslings skyld og indimellem, bringe den ene eller andre jernbane-melding fra udenfor. Og her er det sågar fra en skandinavisk brodernation så I selv kan læse det, ikke fra fx Grækenland, som for nogen uger siden. På kortet kan man se, hvorfor folk er meget 'angelägna' om at få dette el-hul stoppet. Samt at elektrificeringen til Stjørdal og Steinkjer er den første skridt til en sådan af hele Nordlandsbanen.
Mht indholdet har jeg i øjeblikket en fornemmelse om at politikeren prøver at bluffe den stegede pris ned, så måske er det hele ikke tabt endnu. 'Hold on', mens jeg overvåger udviklingen...
af Ove Nygaard, 14/10 2017, 11:41 (2385 dage siden) @ dr42
Elektrificeringen af Tønderbanen er udskudt om 1 år? Ja men, så længe venter vi endnu.
I øvrigt er mit indtryk, at der findes mange fagmænd her der specialiserer sig på 'all & sundry' i Danmark-relaterede sager. Til tider har man selv indtrykket at man kunne løbe tør for sådanne sager - eller hur? Måske sker der simpelthen ikke nok for at fylde et forum hver eneste dag.
Så det kunne ikke være helt forkert at, for afvekslings skyld og indimellem, bringe den ene eller andre jernbane-melding fra udenfor. Og her er det sågar fra en skandinavisk brodernation så I selv kan læse det, ikke fra fx Grækenland, som for nogen uger siden. På kortet kan man se, hvorfor folk er meget 'angelägna' om at få dette el-hul stoppet. Samt at elektrificeringen til Stjørdal og Steinkjer er den første skridt til en sådan af hele Nordlandsbanen.
Mht indholdet har jeg i øjeblikket en fornemmelse om at politikeren prøver at bluffe den stegede pris ned, så måske er det hele ikke tabt endnu. 'Hold on', mens jeg overvåger udviklingen...
Hej dr42.
Jeg synes, det er fint, du tager emnet op. Jeg elsker broderfolket i nord og har besøgt landet siden 1947 (Peder Wessel sejlede langsomt pga minefaren i Skagerak!) nogle gange. Så min reaktion skulle blot opfattes som en positiv reaktion med en lille "finte om", at de "løb med olien" fra fastlandssokkelen. Det er dem velundt, også at de sikrer sig til fremtiden. Og med de lange stræk er det nødvendigt at binde landet sammen.
God weekend
Ove af Erritsø
af Niels Munch, 14/10 2017, 12:35 (2385 dage siden) @ Ove Nygaard
Kære Ove,
De gode nordmænd har sikkert råd til at gøre deres erfaringer med bi-modale tog, som pr. dieselgenerator selv leverer strøm til banemotorerne, når der ingen køreledning er.
Stadler har senest fåer ordre på sådanne tog til en italiensk bane:
http://www.railwaypro.com/wp/stadler-rolls-out-its-first-bimodal-flirt/
http://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/electro-dies... .
Bedste hilsener
Niels
af dr42 , 15/10 2017, 17:18 (2384 dage siden) @ Ove Nygaard
Og nu gør svenskerne klar for nordmændene at de ikke er 'amused' over beslutningen...
af ukendt, 18/10 2017, 17:42 (2381 dage siden) @ dr42
Og jeg forstår svenskene svært godt. Her har de foretatt en gjennomgående opprustning av banen fram mot grensen, og forutsetningen har hele tiden vært at det skal foretas en tilsvarende opprustning på norsk side. Tanken er først og fremst å legge forholdene til rette for økt godstrafikk, både for å få mer gods over fra vei til bane og for å lette eksporten fra Midt-Sverige til helårs isfri havn i Norge.
Å begynne å snakke om 2-systems "sporvogner" fra Stadler i den sammenheng, er renspikket tøv. Til godstogene behoves lok, kraftige sådanne, og på det området er bimodal-teknologien fremdeles altfor fersk og uprøvd.
af Erik H, Frederikssund, 15/10 2017, 19:11 (2384 dage siden) @ Ove Nygaard
Jeg så det også lige i øjeblikket som "Tønderbanen"
Mvh.
Erik H
--
Erik H