Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MM/FS 2.g førerrum (Generelt)

af Kapafa, 16/10 2017, 13:20 (2382 dage siden)

Hej alle

Jeg henvender mig her, da jeg mangler information omkring førerrummet i 2. generations S-toget. Jeg har søgt her på sitet, men desværre uden held, da diverse links til eventuelle kilder er udløbet. Jeg søger specifikt billeder og materiale, der kan klargøre diverse komponenters funktion i førerrummet. De billeder jeg har fundet indtil nu, har desværre været for sløret til at kunne tyde ordenligt. Er der nogle der ligger inde med dette eller kan henvise til materiale, hvor denne infomation kan findes? Alle perioder har relevans! De drejer sig for resten om førerrummet med den orange plade.

På forhånd tak!

Mvh. Kasper

MM/FS 2.g førerrum

af Henrik Tolderlund, 16/10 2017, 14:31 (2382 dage siden) @ Kapafa

Hej alle

Jeg henvender mig her, da jeg mangler information omkring førerrummet i 2. generations S-toget. Jeg har søgt her på sitet, men desværre uden held, da diverse links til eventuelle kilder er udløbet. Jeg søger specifikt billeder og materiale, der kan klargøre diverse komponenters funktion i førerrummet. De billeder jeg har fundet indtil nu, har desværre været for sløret til at kunne tyde ordenligt. Er der nogle der ligger inde med dette eller kan henvise til materiale, hvor denne infomation kan findes? Alle perioder har relevans! De drejer sig for resten om førerrummet med den orange plade.


Ved ikke, om du kan blive klogere af disse videooptagelser:
https://www.youtube.com/watch?v=FX_ERsBd54M

Mvh. Henrik

MM/FS 2.g førerrum

af re20000, 16/10 2017, 22:36 (2382 dage siden) @ Kapafa

Hej Kasper

her er et par sider fra Betjeningsvejledning årgang 1990 for S-tog af 6. - 14. levering. Det er en dårlig fotokopi men med lidt god vilje kan nogle af skiltene tydes. Dette omhandler kun selve førerbordet. Så er der jo også afbrydere og sikringer på bagvæggen og under vognen. Håber det hjælper og at jeg ikke har trådt nogens ophavsrettigheder over tæerne..

Nold

[image]

[image]

På den orange plade er de øverste afbrydere bl.a. til hel- og halvlys i frontlanterner og slutlys.
I venstre side er blinkervinduer og trykknapper for dørfrigivelse venstre og højre og derunder dørluk.
I midten omskifter for rangering og en ting til jeg ikke husker. I højre side bl.a ind-og udkobling af EP-bremse og for neden ind-og udkobling af lys i kupeerne.
Mellem Panelet og kørekontrolleren er tyfonknappen.
Til venstre for kørekontrolleren er der plomberet udkobling af HKT anlæg, hævning/sænkning af strømaftager og helt til venstre vognudkobling af banemotorer (betjenes med frem/bakkeren)

MM/FS 2.g førerrum

af Jimmy, 17/10 2017, 00:52 (2382 dage siden) @ re20000

[image]
Førebremseventil til højre.
Kørekontroller og frem/bak til venstre den med sort håndtag.

Den orange plade, div. Knapper til indvendig lys, dørfrigivning, frontlys, højttalerudkald m.m.

Den hvide kasse ved frontvinduet er hastighedsviseren med HKT.

Div. Manometre til luft m.m.

Telefonrør til strækningradioen.

Igangsætningspanel ved den afblændet sidedør.

MM/FS 2.g førerrum

af Peter Christensen, 17/10 2017, 05:22 (2382 dage siden) @ Jimmy

Det er så hvordan tingene så ud inden den sidste renovering.
Ved den sidste omgang blev den orange plade fjernet - man kunne sige forenklet - og hele bordet blev sort.
Hastighedsviseren og manometre endte i et panel op mod vinduet.
Førerbremseventil og frem-bak blev hvor de var.
Men hvormange der nåede at blive ændret inden udrangering - fisk.
2.g. S-togene var ikke nødvendigvis så ens at det gjorde noget.

MM/FS 2.g førerrum

af Peer Pedersen, 17/10 2017, 15:31 (2381 dage siden) @ Peter Christensen

Førerrummene var oprindeligt udstyret med en hastighedsmåler med en kviksølv søjle, der desværre ikke var særlig stabil, den var en del af et DSB forsøg med næsten førerløse tog, der heldigvis løb ud i sandet.
Er der nogen der har billeder af denne hastighedsmåler og evt en beskrivelse af det opgivne forsøg.

MM/FS 2.g førerrum

af Peer Pedersen, 17/10 2017, 21:18 (2381 dage siden) @ Peer Pedersen

Førerrummene var oprindeligt udstyret med en hastighedsmåler med en kviksølv søjle, der desværre ikke var særlig stabil, den var en del af et DSB forsøg med næsten førerløse tog, der heldigvis løb ud i sandet.
Er der nogen der har billeder af denne hastighedsmåler og evt en beskrivelse af det opgivne forsøg.

Her et billede af førerrummet anno 1968 i Hillerød.
I venstre hjørne ses kanten af kviksølv hastigheds måleren og på førerbordet ved bremsehåndtaget ligger bremsehåndtaget til det brune S.tog, nøglen til bremsehåndtaget er fast sammenkoblet med bremsenøglen til det nye S.tog.

[image]

Venlig hilsen
Peer

MM/FS 2.g førerrum

af Kapafa, 18/10 2017, 12:26 (2380 dage siden) @ Peer Pedersen

I skal alle have mange tak for respons! Det var præcis det jeg søgte. :-)

Mvh.
Kasper

MM/FS 2.g førerrum

af re20000, 19/10 2017, 20:53 (2379 dage siden) @ Peer Pedersen

Førerrummene var oprindeligt udstyret med en hastighedsmåler med en kviksølv søjle, der desværre ikke var særlig stabil, den var en del af et DSB forsøg med næsten førerløse tog, der heldigvis løb ud i sandet.
Er der nogen der har billeder af denne hastighedsmåler og evt en beskrivelse af det opgivne forsøg.

Her et billede af førerrummet anno 1968 i Hillerød.
I venstre hjørne ses kanten af kviksølv hastigheds måleren og på førerbordet ved bremsehåndtaget ligger bremsehåndtaget til det brune S.tog, nøglen til bremsehåndtaget er fast sammenkoblet med bremsenøglen til det nye S.tog.

[image]

Venlig hilsen
Peer


Hej Peer

Er det knappen til brummeren der ses midt på dørstolpen?

Nold

MM/FS 2.g førerrum

af Peer Pedersen, 20/10 2017, 13:01 (2378 dage siden) @ re20000

Du har helt ret.
Toget er fra den tid hvor der var togfører på S.banen, han opholdt sig i midterste førerrum i toget og billetterede i første klasse vognen til og fra Hillerød.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak