Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Newsletter fra Deutsche Bahn om ny ICE fra 10. december (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 27/10 2017, 09:24 (2372 dage siden)

Pudsigt at modtage dette reklame-newsletter om ICE-tilbuddet via den ny højhastighedsstrækning Erfurt-Bamberg fra køreplanskiftet den 10. december i lyset af morgenens danske radio"nyheder" om mislykket ibrugtagen af den danske strækning fra Valby til Ringsted.

Det ses, at Deutsche Bahn vil slå på den store reklametromme for turen Berlin-München vv. i sammenligning med bus og fly med Sprinter-ICE på fire timer hver vej. Forventningerne til øget passagertal er tilsvarende høje.

DB Schneller - Direkter - Komfortabler

Men mht. signalteknik må det undre en ikke-ingeniør, at vi har så store problemer med det ny signalsystem i Danmark, når schweizerne kunne åbne 57 km. Gotthardtunnel (2016) med ECTS et år før tid, og tyskerne nu åbner den sidste 300 km/t højhastighedsstrækning blandt projekterne i det fhv. DDR.

Newsletter fra Deutsche Bahn om ny ICE fra 10. december

af steenth, 27/10 2017, 10:56 (2372 dage siden) @ Nordexpress

Men mht. signalteknik må det undre en ikke-ingeniør, at vi har så store problemer med det ny signalsystem i Danmark, når schweizerne kunne åbne 57 km. Gotthardtunnel (2016) med ECTS et år før tid, og tyskerne nu åbner den sidste 300 km/t højhastighedsstrækning blandt projekterne i det fhv. DDR.

Både Tyskland og Schweiz har haft ETCS i drift længe, så der er blevet installeret udstyr i tog. Gotthardtunnel skulle der kun installeres udstyr i spor og ikke i tog - det er installation i tog som har forsinket mange ETCS projekter. DSB/BDK mangler nogle tog at kører med - installationsarbejdet er reelt ikke kommet igang med de togtyper som er relevant for København-Ringsted.

I Tyskland har strækningen fra Erfurt til Leipzig/Halle haft ren ETCS niveau 2 i et par år. Og Ebensfeld-Erfurt, som åbner til december, får ETCS niveau 2 med baseline 3! Dog "kun" med version 3.4.0.

Newsletter fra Deutsche Bahn om ny ICE fra 10. december

af Scharfenberg, 27/10 2017, 11:41 (2372 dage siden) @ Nordexpress

mislykket ibrugtagen af den danske strækning fra Valby til Ringsted.

Ny Ellebjerg (- Køge Nord) - Ringsted er mere retvisende. Valby (Station) er jo via den eksisterende hovedlinje.

Avatar

Berlin-München med op til 300 km/t

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/5 2018, 09:33 (2160 dage siden) @ Nordexpress

Det ses, at Deutsche Bahn vil slå på den store reklametromme for turen Berlin-München vv. i sammenligning med bus og fly med Sprinter-ICE på fire timer hver vej. Forventningerne til øget passagertal er tilsvarende høje.

DB Schneller - Direkter - Komfortabler


Projektet er også omtalt i Jyllands-Posten i går lørdag 26/5 og foranledigede mig til at grave dette lidt ældre link frem:

http://nyheder.tv2.dk/udland/2017-12-09-nu-er-togturen-berlin-munchen-hurtigere-end-koe...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak