Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Renovering af Midtbanebro i Frederikssund (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 30/10 2017, 13:54 (2368 dage siden)

I denne tid er man i gang med at renovere den gamle bro, der fører Gammel Marbækvej over banegrav hvor Den Sjællandske Midtbane skulle have ligget. Broen der er fra 1923, og nu har nået en alder af 94 år, ligger cirka 600 syd for Frederikssunds nuværende station.

"Renoveringen" består blandt andet af, at gelænderet der bestemt ikke er nyt, får en gang maling og så mener man måske at dette bliver som nyt:-D Jeg tror dog ikke at dette gelænder er det originale fra 1923.
Ud over denne "ansigtsløftning" har man skåret ned i asfalten cirka 50 cm ud fra betonkanterne, der også bliver "renoveret". Resultatet bliver et "sminket lig".
Det havde været bedre at fjerne denne skamstøtte, dengang dobbeltsporet på Frederikssundbanen blev anlagt Der var en tilsvarende bro, der førte Lindholmvej over Midtbanegraven øst for Slangerup, denne bro fra 1927 blev nedrevet i efteråret 2012, efter 85 år. Denne tilhørte - tro det eller ej - BaneDanmark.
Der var nemlig en tilsvarende bro fra 1924 over Frederikssundbanen. Denne blev revet ned i marts 2001, for at gøre plads til dobbeltsporet. Der var vist nok også tale om at broen over Midtbanegraven dengang skulle have været fjernet, og have været erstattet af en dæmning, men det blev opgivet af Frederikssund Kommune der så vidt jeg ved ejer denne bro.

Jeg har indsat et link til Erik V. Pedersens hjemmeside hvor man kan følge den aldrig færdigbyggede strækning af Midtbanen med Frederikssund og Hillerød. Her er også et par fotos at omtalte bro tagen i 1961, samt et billede jeg selv tog i 2001, under arbejdet med anlæggelsen af dobbeltsporet til Frederikssund.

[image]
Broen over Midtbanegraven 29. oktober 2017

http://hilleroed.lokalavisen.dk/bro-over-ingenting-skal-rives-ned-efter-85-aar-/2012080...

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak