Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Odderbanen er færdigbygget (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 31/10 2017, 17:00 (2340 dage siden)

I Letbanens Nyheder, Status, 30.10.2017 står: Plan for

Odderbanen: ”Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende test er afsluttet”.

Det er store ord! I går observerede jeg, at bomanlæg i Odder og Malling stadig er uvirksomme og tildækket i sort plastik. Både i Odder, Assedrup og Malling mangler montering af rejsekortstandere og læskur. Flere steder er der, siden jeg sidst var der, opsat afspærring og på et skilt står der ”Uvedkommende adgang forbudt”, som her i Assedrup.

[image]Assedrup, 30.10.2017

[image]Malling, 30.10.2017

Siden Odderbanen lukkede for godt 1 år og 2 måneder eller godt 430 dage siden, er vejtrafikken ikke blevet advaret om jernbaneoverkørslerne, selv om der i hele perioden har kørt arbejdskøretøjer, og i den seneste tid tid har der også været prøvekørsler med sporvogne. For ikke så længe siden opsatte man advarselstavlen:

A 37 Ujævn vej (Hvid trekantet tavle med rød kant og et sort symbol visende 2 pukler.)
Tavlen angiver farlige ujævnheder på vejen, men siger intet om krydsende jernbanespor.
Indtil sporvognene kommer i planmæssig drift, vil ifølge Vejdirektoratet den korrekte afmærkning være advarselstavlen:

A 99 Anden fare (Hvid trekantet tavle med rød kant og et sort symbol visende et udråbstegn og en rektangulær hvid undertavle med smal rød kant og en sort tekst ”Spor”.)
Tavlen angiver fare, hvis art anføres på tavle under advarselstavlen. I forbindelse med undertavle med teksten »Spor« angiver tavlen krydsende spor, hvor vejtrafikken advares af personale, når tog nærmer sig, fx ved flag, signallygte eller manuelt betjente advarselsblinklys.

Endvidere skal vejtrafikken advares mod overhængende køreledninger med følgende undertavle:

UA 73 Varsling af elektrificeret bane (Hvid rektangulær tavle med smal rød kant og et sort symbol visende et lyn og den sikre frihøjde under strømførende ledninger).
Undertavlen bruges ved jernbaneoverkørsler, hvor der er strømførende ledninger i overkørslen. Afstanden på tavlen er den sikre frihøjde under strømførende ledninger. Undertavlen kan ophænges selvstændigt over kørebanen umiddelbart før en jernbaneoverkørsel.

Færdselstavlerne kan googles på nettet.

Med ønsket om en snarlig åbning af Odderbanen
Keld Zumbach

Odderbanen er færdigbygget

af Jens Hansen, 31/10 2017, 18:05 (2340 dage siden) @ keld

Man bruger vist ikke bomanlæg på en letbane, så det at de er dækket til, er vel alene fordi man endnu ikke har fået dem fjernet.

Odderbanen er færdigbygget

af ThomasTT, 31/10 2017, 19:39 (2340 dage siden) @ Jens Hansen

Man bruger vist ikke bomanlæg på en letbane, så det at de er dækket til, er vel alene fordi man endnu ikke har fået dem fjernet.

Hvorfor skulle de ikke bruges, når toget skal køre præcis som før? På grenåbanen skal der endda køres hurtigere end nogensinde. At odderbanen har fået en letbaneforlængelse inde i Aarhus virker ikke relevant i den sammenhæng.

Odderbanen er færdigbygget

af jmp ⌂, Vejle, 31/10 2017, 20:37 (2340 dage siden) @ ThomasTT

Man bruger vist ikke bomanlæg på en letbane, så det at de er dækket til, er vel alene fordi man endnu ikke har fået dem fjernet.


Hvorfor skulle de ikke bruges, når toget skal køre præcis som før? På grenåbanen skal der endda køres hurtigere end nogensinde. At odderbanen har fået en letbaneforlængelse inde i Aarhus virker ikke relevant i den sammenhæng.


Præcis. Det er kun inde i byen, der køres efter sporvognsregler. På yderstrækningerne køres som tog efter SR.

Jan

Odderbanen er færdigbygget

af jaer, 31/10 2017, 21:44 (2340 dage siden) @ jmp


Præcis. Det er kun inde i byen, der køres efter sporvognsregler. På yderstrækningerne køres som tog efter SR.

Jan

Der køres efter Aarhus Letbanes Trafikale Sikkerheds Foreskrifter (TSF) og ikke SR.

/Jan

Odderbanen er færdigbygget

af Jens Hansen, 1/11 2017, 06:24 (2339 dage siden) @ jaer

Okay, der tog jeg så fejl.

Men giver det så ikke problemer når der i princippet skal køres efter 2 regelsæt? Ikke kun driftsmæssigt, men også anlægsmæssigt.

Odderbanen er færdigbygget

af jaer, 1/11 2017, 06:40 (2339 dage siden) @ Jens Hansen

Okay, der tog jeg så fejl.

Men giver det så ikke problemer når der i princippet skal køres efter 2 regelsæt? Ikke kun driftsmæssigt, men også anlægsmæssigt.

Der findes kun et regelsæt, nemlig Letbanens eget.

/Jan

Odderbanen er færdigbygget

af jaer, 1/11 2017, 14:54 (2339 dage siden) @ keld

Letbanens TSF er bygget med input fra både BoStrab og SR. Reglerne for kørsel på delt og særligt tracé er meget BoStrab mens reglerne for kørsel på eget tracé mere er SR-like inden for de områder, hvor det har relevans.

På Letbanen har man jo fordel af ikke at skulle håndtere mange, herunder gamle systemer, ligesom det forsøges at slippe af med "vi plejer" dogmer (men det har jernbane-danmark det svært med).

/Jan

Avatar

Odderbanen er færdigbygget

af Ove Nygaard, 1/11 2017, 16:41 (2339 dage siden) @ jaer

Letbanens TSF er bygget med input fra både BoStrab og SR. Reglerne for kørsel på delt og særligt tracé er meget BoStrab mens reglerne for kørsel på eget tracé mere er SR-like inden for de områder, hvor det har relevans.

På Letbanen har man jo fordel af ikke at skulle håndtere mange, herunder gamle systemer, ligesom det forsøges at slippe af med "vi plejer" dogmer (men det har jernbane-danmark det svært med).

/Jan

Hej Jan.

Måske kunne man lidt "filosofisk" tænke, at forsøget med at slippe af med "vi plejer" dogmer kan have været medvirkende årsag til, at det har trukket lidt ud med godkendelsen. Men det er klart, at når man betræder nye veje, her nok nærmere "nye spor", så vil man som pionerer på letbaneområdet i Danmark uvægerligt kunne løbe ind i problemer. "Godkendelsesmyndigheden" skal jo også "betræde nye spor". Når det er sagt, så glæder man sig i sit stille sind til, at letbanen åbner, så vi kan få "min gamle bane" på sporet igen! Så har man måske "banet sporet" for de kommende letbaner.:-)

Bedste letbanehilsener

Ove af Erritsø

Odderbanen er færdigbygget

af jaer, 1/11 2017, 19:46 (2339 dage siden) @ Ove Nygaard

Letbanens TSF er bygget med input fra både BoStrab og SR. Reglerne for kørsel på delt og særligt tracé er meget BoStrab mens reglerne for kørsel på eget tracé mere er SR-like inden for de områder, hvor det har relevans.

På Letbanen har man jo fordel af ikke at skulle håndtere mange, herunder gamle systemer, ligesom det forsøges at slippe af med "vi plejer" dogmer (men det har jernbane-danmark det svært med).

/Jan


Hej Jan.

Måske kunne man lidt "filosofisk" tænke, at forsøget med at slippe af med "vi plejer" dogmer kan have været medvirkende årsag til, at det har trukket lidt ud med godkendelsen. Men det er klart, at når man betræder nye veje, her nok nærmere "nye spor", så vil man som pionerer på letbaneområdet i Danmark uvægerligt kunne løbe ind i problemer. "Godkendelsesmyndigheden" skal jo også "betræde nye spor". Når det er sagt, så glæder man sig i sit stille sind til, at letbanen åbner, så vi kan få "min gamle bane" på sporet igen! Så har man måske "banet sporet" for de kommende letbaner.:-)

Bedste letbanehilsener

Ove af Erritsø

Tja, noget af det, der har drillet, har BDK kæmpet med i 5 år, og er stadigt heller ikke i mål med, men af uransagelige årsager, giver det kun "den nye i klassen" problemer. Men hvis man bliver "som det plejer", hvordan kommer der så udvikling?

/Jan

Odderbanen er færdigbygget

af Mester, 1/11 2017, 21:14 (2339 dage siden) @ jaer

Hvilke krav er det, som bdk har dispensation for, som letbanen ikke kan få?

Odderbanen er færdigbygget

af Jens Hansen, 2/11 2017, 08:51 (2338 dage siden) @ Mester

Men hvorfor overhovedet kører efter BOOSTRAB og noget tilnærmet SR?

Kunne letbanen have "nøjes" med kun BOOSTRAB? Ved godt at de gamle, Odderbanen og Grenåbanen, har haft SR, men når de nu skulle starte forfra, var det måske smartere kun at have BOOSTRAB.

Odderbanen er færdigbygget

af jaer, 2/11 2017, 16:02 (2338 dage siden) @ Jens Hansen

Fordi BoStrab ikke dækker alle aspekter (er faktisk kun en vejledning) og fordi SR jo er alt for omfattende på mange punkter og på andre punkter slet ikke passer til systemerne på Letbanen.

Såre enkelt.

/Jan

Odderbanen er færdigbygget

af Rørvig Station, 3/11 2017, 05:01 (2337 dage siden) @ jaer

Er der nogen, der ved om man kan se TSF et sted, jeg kunne ikke finde den på Google eller på letbanen.dk.

Odderbanen er færdigbygget (TSF)

af jaer, 1/12 2017, 18:27 (2309 dage siden) @ Rørvig Station

Er der nogen, der ved om man kan se TSF et sted, jeg kunne ikke finde den på Google eller på letbanen.dk.

Det er ikke tanken, at de bliver tilgængelige på samme måde som SR.

/Jan

Odderbanen er færdigbygget (TSF)

af Svend, 1/12 2017, 19:32 (2309 dage siden) @ jaer

Er der nogen, der ved om man kan se TSF et sted, jeg kunne ikke finde den på Google eller på letbanen.dk.


Det er ikke tanken, at de bliver tilgængelige på samme måde som SR.

/Jan

.
.... fordi?

--
Svend

Odderbanen er færdigbygget (TSF)

af Rørvig Station, 1/12 2017, 20:49 (2309 dage siden) @ Svend

Er der nogen, der ved om man kan se TSF et sted, jeg kunne ikke finde den på Google eller på letbanen.dk.

Det er ikke tanken, at de bliver tilgængelige på samme måde som SR.

.... fordi?

Fordi ingen har søgt aktindsigt i dem endnu, og lagt dem op. (Tag det gerne som en opfordring).

Noget andet er at Aarhus Letbane burde lægge dem op af sig selv.

Avatar

Odderbanen er færdigbygget

af jhcn, Århus, 1/11 2017, 10:55 (2339 dage siden) @ Jens Hansen

Man bruger vist ikke bomanlæg på en letbane, så det at de er dækket til, er vel alene fordi man endnu ikke har fået dem fjernet.

I Lystrup - hvor jeg bor - har netop bomanlægget være det store samtaleemne, specielt det på Sønderskovvej. Man har fra starten frygtet at vejen bliver spærret i 8 gange 3 minutter når (eller hvis?!?!) Letbanen er klar på begge strækninger til/fra Lystrup.
I de første oplæg var det nemlig sat op til at de afgange der ikke skulle fortsætte videre mod Hornslet/Grenå alligevel ville aktivere tændstedet for bomanlægget på Sønderskovvej. Og dermed skal bilerne holde for ingenting.

Jeg er ikke opdateret på status på denne problemstilling, men uanset hvilket sikkerhedssystem der skal anvendes, så forventer jeg at bomanlægget kommer i funktion igen.

Spøjst nok er der nu lokalpolitikere som bruger dette som grundlag for valgløfter om ændringer på stedet, så vejen eller banen skal hæves eller sænkes. Det er nok lidt for sent at tænke ind i projektet, og var også kastet ind i debatten for år tilbage.
Jeg har for nyligt set et lokalpolitisk indlæg der bl.a. vil rykke hele vejen lidt mod øst.

--
Henrik
[image]

Odderbanen er færdigbygget

af Poul Andersen, 1/11 2017, 12:20 (2339 dage siden) @ jhcn

Man bruger vist ikke bomanlæg på en letbane, så det at de er dækket til, er vel alene fordi man endnu ikke har fået dem fjernet.


I Lystrup - hvor jeg bor - har netop bomanlægget være det store samtaleemne, specielt det på Sønderskovvej. Man har fra starten frygtet at vejen bliver spærret i 8 gange 3 minutter når (eller hvis?!?!) Letbanen er klar på begge strækninger til/fra Lystrup.
I de første oplæg var det nemlig sat op til at de afgange der ikke skulle fortsætte videre mod Hornslet/Grenå alligevel ville aktivere tændstedet for bomanlægget på Sønderskovvej. Og dermed skal bilerne holde for ingenting.

Jeg er ikke opdateret på status på denne problemstilling, men uanset hvilket sikkerhedssystem der skal anvendes, så forventer jeg at bomanlægget kommer i funktion igen.

Spøjst nok er der nu lokalpolitikere som bruger dette som grundlag for valgløfter om ændringer på stedet, så vejen eller banen skal hæves eller sænkes. Det er nok lidt for sent at tænke ind i projektet, og var også kastet ind i debatten for år tilbage.
Jeg har for nyligt set et lokalpolitisk indlæg der bl.a. vil rykke hele vejen lidt mod øst.

Normalt påvirkes et tændsted for et overkørselsanlæg i stationens udkørselsende ikke for tog der får signal "kør", og som her har endestation og skal skifte køreretning til returkørsel.

Mvh. Poul.

Avatar

Odderbanen er færdigbygget

af jhcn, Århus, 1/11 2017, 13:40 (2339 dage siden) @ Poul Andersen

Normalt påvirkes et tændsted for et overkørselsanlæg i stationens udkørselsende ikke for tog der får signal "kør", og som her har endestation og skal skifte køreretning til returkørsel.

Mvh. Poul.

Men det kunne Letbanen ikke sikre at det var tilfældet da spørgsmålet blev rejst på et borgermøde for år tilbage. Som skrevet ved jeg ikke hvad status er, kun at jeg på grundlag af de gamle oplysninger tror at bomanlægget skal i funktion igen.

Mvh

--
Henrik
[image]

Odderbanen er færdigbygget

af jaer, 31/10 2017, 21:40 (2340 dage siden) @ keld

Formelt set er Odderbanen en byggeplads og ikke en jernbane, hvilket forklarer anvendelsen af "ujævn vej". Af samme årsag er overkørselsanlæggene stadigt overposede.

Og med hensyn til advarsel for kørestrøm, så er den ikke nødvendig, når kørestrømsledningen hænger over 4,5m over vejen. På Letbanen hænger den i ca. 5 m højde.

/Jan

Odderbanen er færdigbygget

af Børge Sundahl, 1/11 2017, 07:28 (2339 dage siden) @ jaer

Mht Park Alle trinbræt i Odder, er den nedlagt eller hvad?

Børge

Odderbanen er færdigbygget

af keld ⌂, Malling, 1/11 2017, 07:50 (2339 dage siden) @ Børge Sundahl

Iflg. Letbanens Linieoversigt af okt. 2017 er Parkvej nedlagt.

M.v.h.
Keld Zumbach

Avatar

Odderbanen er færdigbygget

af Ove Nygaard, 1/11 2017, 11:12 (2339 dage siden) @ keld

Iflg. Letbanens Linieoversigt af okt. 2017 er Parkvej nedlagt.

M.v.h.
Keld Zumbach

Hej Keld.

Fra letbanens hjemmeside har jeg kopieret dette:

"Letbanen får i alt 48 stationer. Grenaabanens og Odderbanens nuværende stationer bevares og hertil kommer 17 stationer på den nye strækning."

Men der sker jo hele tiden "noget".

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Odderbanen er færdigbygget

af Børge Sundahl, 1/11 2017, 11:59 (2339 dage siden) @ Ove Nygaard

Ja det var bl a derfor jeg er i tvivl

Mvh Børge

Odderbanen er færdigbygget

af jaer, 1/11 2017, 14:57 (2339 dage siden) @ Børge Sundahl

Ja, Parkvej er ikke et stoppested på Letbanen, når den åbner.

Her med dog intet sagt om det er statisk.

/Jan

Odderbanen er færdigbygget

af andersj, Aalborg, 3/11 2017, 22:00 (2337 dage siden) @ keld

I Letbanens Nyheder, Status, 30.10.2017 står: Plan for

Odderbanen: ”Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende test er afsluttet”.

Der stod/står også:
2. november fremlægger Aarhus Letbane en tidsplan for Odderbanen 2017. Tidsplanen vil indeholde en oversigt over de nødvendige aktiviteter, der skal føre frem til, at Aarhus Letbane kan modtage en godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Jeg har dog ikke set nogen plan blive offentliggjort hverken i går eller i dag.

--
Mvh Anders

Odderbanen er færdigbygget

af krabsen, 4/11 2017, 09:39 (2336 dage siden) @ andersj

Der stod/står også:
2. november fremlægger Aarhus Letbane en tidsplan for Odderbanen 2017. Tidsplanen vil indeholde en oversigt over de nødvendige aktiviteter, der skal føre frem til, at Aarhus Letbane kan modtage en godkendelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Jeg har dog ikke set nogen plan blive offentliggjort hverken i går eller i dag.

Der står heller ikke 'offentliggør', men 'fremlægger' :-P
De kan jo have valgt at sende den til relevante modtagere først for at undgå misforståelser og rygter..

Udeståender, men ingen tidsplan.

af Karl Høst, 6/11 2017, 23:27 (2333 dage siden) @ krabsen

Letbanen har i dag offentliggjort status

Udeståender, men ingen tidsplan.

af Svend, 1/12 2017, 19:31 (2309 dage siden) @ Karl Høst

Letbanen har i dag offentliggjort status

.
Det virker som om den er udsendt for omkring en måned siden ......

--
Svend

Afgørelse fredag den 8. december

af Karl Høst, 4/12 2017, 22:50 (2305 dage siden) @ Niels Munch

Om Letbanen bliver godkendt offentliggøres den 8. december. Ny strategi vedr. Odderbanen
Letbanens nyhedsbrev

Keolis godkendt til passagerkørsel

af Karl Høst, 5/12 2017, 16:40 (2305 dage siden) @ Karl Høst

Keolis er godkendt til passagertrafik. Nu mangler kun godkendelse af Letbanen. Dette forventes at ske 8. december. Læs Jyllandsposten

Keolis godkendt til passagerkørsel

af TeamBaumann, Hjordkær, 5/12 2017, 18:08 (2305 dage siden) @ Karl Høst

Det bliver interesant om De kommer med en ny åbnings dag ...


Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak