Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BTK-route (Generelt)

af dr42 ⌂, 31/10 2017, 17:12 (2362 dage siden)

[image]

'However, even if Russia’s sanctions against the transport of EU agricultural products are eventually dropped it probably wouldn’t mean the decline of the southern corridor, as a diversity of routes is ultimately what gives the New Silk Road its versatility and strength. Like in the days of the ancient Silk Road, if one corridor goes down due to an uncooperative government, war, natural disaster, or some other economic upheaval, cargo can simply be rerouted via alternative routes — trouble spots and bottlenecks can be sidestepped and healthy competition between corridors can be established to keep transport costs low and the goods flowing, like a river around a boulder.'

Del 1, 2

Tja. Mon det sidste ord er talt om Ruslands monopol-sporvidde?

BTK-route

af dr42 ⌂, 2/11 2017, 14:33 (2360 dage siden) @ dr42
redigeret af dr42, 2/11 2017, 15:08

Flere end 600 besøgere hidtil, og ingen spørger hvordan godset skal videre derfra til Europa?

Nå, så skal du få svaret uden at have spurgt .) - og som sædvanligt, alt efter det jeg har kunnet finde, altså uden garanti.

I øjeblikket ser det ud som om togene føres til havnebyen Mersin på sydkysten, og derfra igen videre per skib, uden flere detaljer nu for tiden.

Men Tyrkiet har jo bygt 2 forbindelser over Bosporus: tunnelforbindelsen
Marmaray i Istanbul, og Yavuz Sultan Selim-broen lige før Bosporus når det Sorte Hav. Begge er, så vidt vides, endnu ikke forbundet med landets banenet, for det er jo ikke sidst et politisk ærinde. (Ja, her har vi det igen: Ikke alene Rusland bruger deres jernbane som politisk våben, Tyrkiet agerer på en sammenlignbar måde - sørgeligt, men sandt.) Jeg ville formode at, når forbindelserne er der, godstogene bliver ledt over broen, istedet for tunlen - eller hur?

Og for fuldstændighedens skyld: Godset kommer åbenbart vejen Kina - Kasakhstan, og derfra via skibet over det Kaspiske Hav.

BTK-route

af esni, Frederikssund, 2/11 2017, 20:42 (2360 dage siden) @ dr42

[image]

'However, even if Russia’s sanctions against the transport of EU agricultural products are eventually dropped it probably wouldn’t mean the decline of the southern corridor, as a diversity of routes is ultimately what gives the New Silk Road its versatility and strength. Like in the days of the ancient Silk Road, if one corridor goes down due to an uncooperative government, war, natural disaster, or some other economic upheaval, cargo can simply be rerouted via alternative routes — trouble spots and bottlenecks can be sidestepped and healthy competition between corridors can be established to keep transport costs low and the goods flowing, like a river around a boulder.'

Del 1, 2

Tja. Mon det sidste ord er talt om Ruslands monopol-sporvidde?

HVis artiklen på engelsk Wikipedia er troværdig, så er strækningen delt i en Russerspors del og en Normalspors del, idet sporviddebruddet dog ligge et stykke inde i Georgien...

BTK-route

af dr42 ⌂, 3/11 2017, 04:21 (2360 dage siden) @ esni

Ja. Næste skridt kunne så være at omspore denne strækning i Georgien og Aserbajdsjan. Og hvorfor ikke også Kasakhstan, så er problemet løst på hele korridoren. Jeg tror simpelthen ikke, at russerne har så meget trusselpotentiale, at de kan forhindre frit tænkning i alle disse stater.

BTK-route

af UTJ, 4/11 2017, 06:19 (2359 dage siden) @ Niels Munch

Interessant at Georgien er havnet i samarbejde med i øvrigt tyrkisksprogede nationer: fjendes fjende er en ven.........gælder dér som historisk set i Europa.

--
ئۇلغىك

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak