Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Specialtog høvler sporskifter med en præcision på 0,3 millim (Jernbanen i dag)

af Skovsgaard, 2/11 2017, 10:06 (2366 dage siden)

Presseomtale fra Bane Danmark

Specialtog høvler sporskifter med en præcision på 0,3 millimeter.

En ny type specialtog kommer til landet for at høvle sporskifterne til. Jernbanen på dele af Sjælland får nemlig i november besøg af drejehøvlen, som kan høvle sporskifterne med en præcision på under en tredjedel millimeter.

Drejehøvlen har allerede kørt i Tyskland i flere år, og i 2016 testede vi den på få, udvalgte strækninger i Jylland. Resultaterne var så gode, at drejehøvlen nu kommer på turné flere steder på Sjælland - herunder flere steder i hovedstadsområdet.

"Drejehøvlen er udviklet med henblik på udelukkende at høvle sporskifter. Når vi høvler sporskifterne, forlænger vi deres levetid med flere år, og da et nyt sporskifte koster omkring en million, giver det god mening at give de sporskifter, der trænger, en tur med drejehøvlen," siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark.

Ved brug af drejehøvlen kommer der også færre ridser på skinnernes overflade, og det er med til at reducere de støjgener, der nogle gange følger med slibningen.

Del af større vedligeholdelsesindsats
Når Banedanmark sender drejehøvlen eller et af dens "familiemedlemmer" ud i sporet, er det med til sikre, at jernbanen er godt vedligeholdt, og at vi dermed får mere jernbane for pengene.

"Drejehøvlen er blot et af flere specialtog, som Banedanmark lejer hos internationale jernbaneentreprenører, for at sikre en optimal vedligeholdelse af banen. De forskellige tog sliber, fræser og høvler skinnerne, og alt sammen er det med til at sikre, at sporet er i god form og dermed ikke kræver så mange reparationer," siger Pernille Skovrup.

Ud over det specialuddannede personale kører der en lods fra Banedanmark med på toget. Lodsen er sikkerhedsuddannet og har det nødvendige strækningskendskab.

Sliber om natten - klargøres om dagen
For at forstyrre trafikken mindst muligt drager drejehøvlen ud om natten. Drejehøvlen kører efter følgende plan:

11.-12. november København H
12.-13. november København H-Hellerup
13.-14. november København H-Hellerup
14.-15. november København H-Hellerup
15.-16. november Gentofte
16.-17. november Gentofte
20.-21. november Dybbølsbro-Åmarken
21.-22. november Dybbølsbro-Åmarken
22.-23. november Åmarken
23.-24. november Åmarken
27.-28 november Åmarken-Køge

I dagtimerne, når personalet holder fri, skal sporskiftesliberen klargøres til den efterfølgende nat. Fra den 11.-14. november holder sporskiftesliberen på København Godsbanegård, og den 15.-17. november holder den i Hellerup. Den 20.-25 november og igen den 27. november holder den igen på Københavns Godsbanegård.

Læs mere om de øvrige skinneslibetog på Banedanmarks hjemmeside
BaneDanmarks hjemmeside

DREJEHØVLEN[image]
- Drejehøvlen er bygget som en fræsemaskine med fræsehjul med bevægelige skær.
- Den skal trækkes af et lokomotiv fra standplads til arbejdssted.
- Drejehøvlen kører med en hastighed på ca. 400 meter i timen, når den høvler.
- Drejehøvlen kan fjerne op til 1,8 mm i en arbejdsgang og ved præventivt høvling ned til 0,3 mm.
- Det tager omkring halvanden time at høvle et sporskifte.

Kilde/ Foto BaneDanmark

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak