Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Italiensk signalskive (Generelt)

af Jens V, 5/11 2017, 19:48 (2361 dage siden)

Mine søge-færdigheder på nettet rækker ikke...

Men det er jo også HER, at sagkundskaben findes... :-) Derfor:

Hvad betyder den sort/orange skive, som de fleste italienske tog (men ikke alle) fører på fronten? Har også set den sort/hvid, men det kan være afblegning.

[image]

[image]

Italiensk signalskive

af jmp ⌂, Vejle, 6/11 2017, 00:32 (2361 dage siden) @ Jens V

Regolamento Sui Segnali side 32.

Nogle andre må tage sig af at oversætte ... [men jeg tror, at det betyder, at toget er en fast sammekoblet enhed]

Jan

Italiensk signalskive

af dr42 ⌂, 6/11 2017, 05:15 (2360 dage siden) @ Jens V

[image]

Tak for kilden, her er det. Jeg ville måske kunne oversætte teksten, men jeg har ikke nok teknisk viden om de forhold der kan opstå under driften, for det handler det nok om. Måske vil du prøve selv, med automatoversættelse?

Italiensk signalskive

af dr42 ⌂, 6/11 2017, 08:37 (2360 dage siden) @ dr42

'Caso risoluto': I overenstemmelse med artiklen Convoglio bloccato handler det om tog der ikke kan adskilles uden ophold i et værksted og lign.

NB: Jeg er ikke jernbanemand, ved ikke hvad det drejer sig om. Måske bruger man andre begreb på dansk. Korrigér/præcisér altså gerne hvis ønskværdig.

Italiensk signalskive

af ClausAmager, 6/11 2017, 09:09 (2360 dage siden) @ dr42

'Caso risoluto': I overenstemmelse med artiklen Convoglio bloccato handler det om tog der ikke kan adskilles uden ophold i et værksted og lign.

NB: Jeg er ikke jernbanemand, ved ikke hvad det drejer sig om. Måske bruger man andre begreb på dansk. Korrigér/præcisér altså gerne hvis ønskværdig.

Åbenbart et fænomen italienerne er vant til. En overgang var det også således med IC4, at sammenkobling og adskillelse skulle ske på værksted. Sådan er det vist nok ikke mere... Men skiverne kom dog aldrig i brug i Danmark:-)

Mvh.
Claus

Italiensk signalskive

af bastholm, 6/11 2017, 10:35 (2360 dage siden) @ Jens V

Caso risolto

Nu har jeg tygget mig gennem reglementet. På vanlig italiensk vis er det meget tungt formuleret og alt andet end læsevenligt.

Som andre også har været inde på, så betyder skiltet en fast oprangering som man ikke må ændre på. Dette kan så være togsæt, eller fast oprangeret stammer som man ikke må ændre på.

Omvendt må de 'ikke fast oprangerede stammer' være tog, hvor man godt må sætte en anden maskine på eller indsætte udtage erstatte vogne... (som i Danmark i gamle dage med de røde vogne).

Italiensk signalskive

af dr42 ⌂, 6/11 2017, 11:25 (2360 dage siden) @ bastholm
redigeret af dr42, 6/11 2017, 11:43

I retrospektiv må man nok sige at den 'første responder', jmp, havde det helt rigtigt .)

Italiensk signalskive

af Steff, 6/11 2017, 12:10 (2360 dage siden) @ dr42

Go´formiddag!

Jeg skal slet ikke gøre mig klog på hverken italiensk eller italienske jernbaneregler.
Men hvis "man" skal kunne drage "en lære" KUNNE det se ud som om, at det udelukkede drejer om LOKOMOTIVFREMFØRTE TOG. Se billederne herunder, aner IKKE hvilke typer det er:

[image]
og tilhørende vogne
[image]
Nærtrafik stamme med signal/advarselsskilt.
[image]
Togsæt uden signal/advarselsskilt.
[image]
Togsæt uden signal/advarselsskilt.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler, absolut Italiensk for begyndere;-) .

--
Steffen Dresler

Italiensk signalskive

af dr42 ⌂, 6/11 2017, 12:26 (2360 dage siden) @ Steff

Caso ri-aperto? Ci vorrà un super-ispettore per risolverlo .)

Italiensk signalskive

af Steff, 6/11 2017, 13:36 (2360 dage siden) @ dr42

Assolutamente!:-)

--
Steffen Dresler

Italiensk signalskive

af Niels Munch, 6/11 2017, 14:59 (2360 dage siden) @ Steff
redigeret af Niels Munch, 6/11 2017, 15:23

De viste eksempler med signalskiven er loktrukne tog med E 464 (lok med kun ét førerrum) samt stamme, som jeg er ganske sikker på har styrevogn i den anden ende. Vognene har traditionelt kobletøj.

Jeg er ret sikker på, der er tale om fast oprangerede stammer, man ikke ønsker ombrudt i driften (selv om det er teknisk muligt).

En sådan stamme med "Bn-vogne med lav midterdel" og styrevogn har jeg f.eks. kørt i mellem Terracina og Rom.

M.v.h.
Niels

Italiensk signalskive

af Erik Søfelde, 6/11 2017, 16:57 (2360 dage siden) @ Niels Munch

her et par billeder alle taget i Napoli 29/7-2016 [image][image][image]

Italiensk signalskive

af Jens V, 6/11 2017, 17:56 (2360 dage siden) @ Jens V

Tak for mange gode svar - omend jeg måske ikke helt kan se nødvendigheden af signalet... :-)

Italiensk signalskive

af LHJ, 6/11 2017, 19:58 (2360 dage siden) @ Jens V

Tak for mange gode svar - omend jeg måske ikke helt kan se nødvendigheden af signalet... :-)

God aften!
Nu er der unægteligt indtil flere "signaler", som vi troligt har anvendt - og anvender - her til lands, som jeg heller ikke kan se nødvendigheden af, så lige netop på det punkt, har vi nok ikke noget at lade italienerne høre ...

vh
LH
(som stod ved siden af, da Jens V tog billederne i Italien og var "deltager" i den indledende undren :-D )

Italiensk signalskive

af Poul Andersen, 6/11 2017, 21:09 (2360 dage siden) @ LHJ

Tak for mange gode svar - omend jeg måske ikke helt kan se nødvendigheden af signalet... :-)


God aften!
Nu er der unægteligt indtil flere "signaler", som vi troligt har anvendt - og anvender - her til lands, som jeg heller ikke kan se nødvendigheden af, så lige netop på det punkt, har vi nok ikke noget at lade italienerne høre ...

vh
LH
(som stod ved siden af, da Jens V tog billederne i Italien og var "deltager" i den indledende undren :-D )


Lad os da høre hvilke signaler det er ?

Mvh.
Poul.

Italiensk signalskive

af LHJ, 6/11 2017, 22:02 (2360 dage siden) @ Poul Andersen

Tak for mange gode svar - omend jeg måske ikke helt kan se nødvendigheden af signalet... :-)


God aften!
Nu er der unægteligt indtil flere "signaler", som vi troligt har anvendt - og anvender - her til lands, som jeg heller ikke kan se nødvendigheden af, så lige netop på det punkt, har vi nok ikke noget at lade italienerne høre ...

vh
LH
(som stod ved siden af, da Jens V tog billederne i Italien og var "deltager" i den indledende undren :-D )

Lad os da høre hvilke signaler det er ?

Mvh.
Poul.


Slutsignaler som dag-signal i form af en blikplade på bagerste vogn ...
Bevares, når den efter dansk tradition sidder på siden af den bagerste vogn, har nogle lokomotivførere sikkert i tidens løb kunnet bruge den til at "sigte" efter, hvis de stak hovedet ud ad vinduet, men når den som i dag er en - ofte møg-beskidt - plade bag på et godstog, er den altså svær at se formålet med.

Jeg har heller aldrig fattet meningen med "perron ved trinbræt" - tavlen (eller er det "mærket" - jeg har ikke lige SR ved mig ...) giver langt mere mening i sin anden, men nu stort set uddøde betydning "stedlig betjent overkørsel" (eller hvad det nu var, den kaldtes) på godsbane. Der er åbenbart også andre end undertegnede, der har haft det svært med den tavle; i eksempelvis Børkop var der i mange år opstillet tavler for enden af perronerne, selvom¨Børkop altid har været en station ...

vh
LH

Italiensk signalskive

af Jens N, Fredericia, 8/11 2017, 07:57 (2358 dage siden) @ LHJ

Slutsignaler som dag-signal i form af en blikplade på bagerste vogn ...
Bevares, når den efter dansk tradition sidder på siden af den bagerste vogn, har nogle lokomotivførere sikkert i tidens løb kunnet bruge den til at "sigte" efter, hvis de stak hovedet ud ad vinduet, men når den som i dag er en - ofte møg-beskidt - plade bag på et godstog, er den altså svær at se formålet med.


Slutplader anbringes ikke på siden af bagerste vogn i Danmark siden længe. Den praksis forsvandt vel med indførsel af SR 1975? Og dengang var slutplader ikke tilladt - da skulle det være en lampe der kunne blinke når det var mørkt eller usigtbart vejr.

Jeg har heller aldrig fattet meningen med "perron ved trinbræt" - tavlen (eller er det "mærket" - jeg har ikke lige SR ved mig ...) giver langt mere mening i sin anden, men nu stort set uddøde betydning "stedlig betjent overkørsel" (eller hvad det nu var, den kaldtes) på godsbane. Der er åbenbart også andre end undertegnede, der har haft det svært med den tavle; i eksempelvis Børkop var der i mange år opstillet tavler for enden af perronerne, selvom¨Børkop altid har været en station ...


Lige netop det mærke kan være rart at sigte efter i tyk tåge, frem for en mørk, og i nogle tilfælde, dårligt oplyst perron.
At den så ikke opstilles på stationer er en anden sag...

Mvh. Jens

Italiensk signalskive

af Peter Christensen, 6/11 2017, 21:53 (2360 dage siden) @ LHJ

Tak for mange gode svar - omend jeg måske ikke helt kan se nødvendigheden af signalet... :-)


God aften!
Nu er der unægteligt indtil flere "signaler", som vi troligt har anvendt - og anvender - her til lands, som jeg heller ikke kan se nødvendigheden af, så lige netop på det punkt, har vi nok ikke noget at lade italienerne høre ...

At behandle en togstamme som et togsæt (vedligeholdelsesmæssigt) giver da god mening.
Tyskerne kører det koncept, men de er også så pokkers velordnede at et sådant signal ikke behøves.
Danskerne aner ikke at det er muligt at vedligeholde materiel på den måde og har derfor ikke noget behov for sådant et signal.

Hvad der skal i et reglement og hvad der ikke skal, er altid en underholdende snak.
Personligt mener jeg at,
- vi mangler regler for kørsel med containerne i 2 lag på samme vogn.
- morsesystemet i det tilfælde hvor vores nuværende kommunikationslinjer "hackes".
- fløjtesignaler fra lokomotivet til mændene i bremsevognene.
alt sammen bør komme med. Ikke at behovet er der lige nu, men det kunne jo komme engang i fremtiden og så er det jo godt at reglerne er lavet.
Skulle nogle dele ikke blive brugt, så vil alle blandt det sikkerhedsgørende personale være vidende om de bevidste fravalg trods de tekniske muligheder.
Jeg siger ikke, at det er hverken nemt eller billigt endsige praktisk, men nu roder jeg (heldigvis) kun med jernbaner i begrænset omfang.

Italiensk signalskive

af Jens V, 7/11 2017, 07:49 (2359 dage siden) @ LHJ

Tak for mange gode svar - omend jeg måske ikke helt kan se nødvendigheden af signalet... :-)


God aften!
Nu er der unægteligt indtil flere "signaler", som vi troligt har anvendt - og anvender - her til lands, som jeg heller ikke kan se nødvendigheden af, så lige netop på det punkt, har vi nok ikke noget at lade italienerne høre ...


Enig! Men så kan du jo glæde dig til Signalprogrammet er gennemført. Det løser nok alle den slags problemer... :-)

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak