Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på... (Generelt)

af dr42 ⌂, 12/11 2017, 09:10 (2356 dage siden)

...den nye transit-situation?

Se denne tweet.

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på...

af Rørvig Station, 12/11 2017, 11:43 (2356 dage siden) @ dr42

Se denne tweet.

Jeg ser frem til den dag at svenskere og tyskere begynder at stille krav om at få Øresbroen-Padborg omstrømmet til 15 kV 16,7 Hz.

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på...

af dr42 ⌂, 12/11 2017, 12:01 (2356 dage siden) @ Rørvig Station

Hvorfor? Det går jo perfekt med tosystem-lokos. Hvis vi en dag måske får en tunnel mellem Rügen og Skåne, så vil der nok også være direkte 15 kV på hele linjen.

Men hvis danskerne nu kommer på tanken at omstille til russisk bredspor, ja så har vi da en ny situation. .)

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på...

af krabsen, 12/11 2017, 12:16 (2356 dage siden) @ dr42

Hvorfor? Det går jo perfekt med tosystem-lokos. Hvis vi en dag måske får en tunnel mellem Rügen og Skåne, så vil der nok også være direkte 15 kV på hele linjen.

Men hvis danskerne nu kommer på tanken at omstille til russisk bredspor, ja så har vi da en ny situation. .)

Når man har to-strøms lokomotiver, kan man vel også have to-sporviddes aksler?::-D

Men naturligvis en anelse mere kompliceret, at ikke kun lokomotiver, men alle vogne skal ombygges :-P

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på...

af caprani ⌂, København, 12/11 2017, 12:21 (2356 dage siden) @ krabsen

Er tendensen ikke snarere, at landene med alternative sporvidder (og landfæste med lande hvor normalsporvidden hersker) som Spanien og Rusland, indfører normalspor i stedet, i hvert fald på transitstrækninger?
Hele idéen med andre sporvidder for at "hindre fjendens fremrykning via jernbanen", stammer jo fra en ganske anden tid.

I dag ser stor set alle deres fordel ved den formindskede hindring for samhandel som en standardisering giver.......

Jeg synes jeg læste et eller andet om anlægget af en tredje skinne, således at normalsporsmateriel kan overføres direkte.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på...

af dr42 ⌂, 12/11 2017, 12:45 (2356 dage siden) @ caprani

Det skulle man egentlig tro. Men visse lande, der anser deres jernbane og de tilhørende normer (der også gælder i numere formelt uafhængige nabolande) fremfor alt som magtmiddel, vil gerne opretholde deres uretfærdige magt, og hvis tilstandene er nok så generende for de andre deltagende.

Tredjeskinne-systemet kan ikke bruges for 1520/24 og 1435 mm, fordi i 8,5/9 cm afstand er der helt enkelt ikke plads nok til hjulkransen. Det er selv problematisk med næste størrelse, irisk (1600 mm), som Australien viser, hvor der er hastighedsbegrænsning. Realistisk er det først fra iberisk sporvidde, men til gengæld kommer der så sporskifter-problemer...

[image]

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på...

af caprani ⌂, København, 12/11 2017, 13:38 (2355 dage siden) @ dr42

Det skulle man egentlig tro. Men visse lande, der anser deres jernbane og de tilhørende normer (der også gælder i numere formelt uafhængige nabolande) fremfor alt som magtmiddel, vil gerne opretholde deres uretfærdige magt, og hvis tilstandene er nok så generende for de andre deltagende.

Tredjeskinne-systemet kan ikke bruges for 1520/24 og 1435 mm, fordi i 8,5/9 cm afstand er der helt enkelt ikke plads nok til hjulkransen. Det er selv problematisk med næste størrelse, irisk (1600 mm), som Australien viser, hvor der er hastighedsbegrænsning. Realistisk er det først fra iberisk sporvidde, men til gengæld kommer der så sporskifter-problemer...

[image]

Nej det har du helt ret i. Gad vide om de omlægger noget eksisterende, eller bygger noget helt nyt?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Stop det vrøvl om 1524/1520 mm's oprindelse.......

af UTJ, 14/11 2017, 04:53 (2354 dage siden) @ caprani
redigeret af UTJ, 14/11 2017, 05:11

Det er noget vrøvl at argumentere strategisk for Ruslands valg af sporvidde. Sporvidden stammer fra hovedsageligt fra USA og da de første jernbanebyggerier i Rusland skete med amerikanske ingeniørers indblanding var det naturligt at det blev så. Der var jo endnu ikke forbindelse til det europæiske banenet.

Som en sjov detalje var Panamakanalens paralleljernbane med 1524 mm sporvidde til 2000.

En simpel oversigt over 5 ft sporv. findes her.

Mere baggrundslæsning, please :-| :-| :-| :-| :-|

--
ئۇلغىك

Stop det vrøvl om 1524/1520 mm's oprindelse.......

af Steff, 14/11 2017, 08:43 (2354 dage siden) @ UTJ

At jeg principielt selvfølgelig ikke vil give UTJ ret uanset hvad;-) , er det dog befriende at han kommer med den åbenbart fornægtede simple årsag for forskel i sporvidderne mellem ”normalsporet” og den russisk anvendte.

Uden at det skal lyde som den tidligere top i Socialdemokratiet hvor sætningen ”det Svend mener er”, skal anvendes her, forstår jeg så udmærket UTJ når han skriver, her lettere omskrevet; ”så undersøg det da, istedetfor bare at slynge nogle floskler ud og så åbenbart så forkerte”.

Det valgte anlægsfirma for bygning af jernbanen i Rusland anvendte den sporvidde de normalt selv byggede. Og rent teknisk var det yderst fornuftigt (set i bakspejlet) at vælge en bredere sporvidde (der for dem var det normale), muligheden for større vogne og dermed større godsmængder. Man skulle jo nybygge og der var derfor ikke hensyn at tage til eksisterende bredder og profiler. Og ydermere var der ikke i Europa (og i England) fastlagt en ”international” fast sporvidde som den senere 1435 mm. Det kom først meget, meget senere og bl.a. i England var man igennem ”Battle of the gauges” mellem Stephensons normalspor og Brunels bredspor fra 1834. Det endte med en lovbestemmelse, ikke fordi man ikke kunne se fordelen ved bredsporet, men simpelthen af teknisk-økonomiske årsager. Alt skulle jo laves om til bredspor hvis dette vedtaget, broer, tunneller, fritrumsprofiler og ikke mindst det kørende materiel skulle ændres. Så det var meget lettere at lovgive mod det ”mindst anlagte”, nemlig bredsporet. Husk på hvormange tunneller og broer der var blevet bygget og tilpasset Stephensons spor fra omkring begyndelsen af det 18. århundrede og frem.

At det russiske bredspor så under den 2. verdenskrig virkelig gav Tyskland enorme strategiske- som taktiske problemer med infrastrukturen og dermed med at fremføre forsyninger er en anden historie og kan vel ses som et kæmpestort held for den daværende sovjetiske ledelse. Men at sporvidden var valgt af strategiske årsager, nej, kun held i denne situation.

Og nu er den jo der og det må man jo så forholde sig til. Og sådan set – uden nogen som helst sympati for landet overhovedet - hvorfor skulle Rusland ændre sin sporvidde mellem Europa og til Kina for at kinesiske- og vestlige kommercielle interesse skal tilfredsstilles? Det ville svare til i meget mindre målestok, at Danmark skulle ændre sporvidde mellem Sverige og Tyskland, hvis vi herhjemme havde en anden sporvidde udelukkende for at tilfredsstille en svensk/tysk transitgodsforbindelse? "Nej det går ikke, de andre må tilpasse sig os" ville svaret jo nok være:-).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Stop det vrøvl om 1524/1520 mm's oprindelse.......

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/11 2017, 14:07 (2353 dage siden) @ Steff

Det ville svare til i meget mindre målestok, at Danmark skulle ændre sporvidde mellem Sverige og Tyskland, hvis vi herhjemme havde en anden sporvidde udelukkende for at tilfredsstille en svensk/tysk transitgodsforbindelse? "Nej det går ikke, de andre må tilpasse sig os" ville svaret jo nok være:-).

Der er jo sikkert dem der vil kunne påstå at det er præcis det vi har gjort med spænding og frekvens i ledningerne :-) - og det er jo ikke helt den rigtige forklaring.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Kunne det være at 1520 mm-området prøver at få styr på...

af BoergeOf61, Randers C, 15/11 2017, 15:11 (2352 dage siden) @ krabsen

Når man har to-strøms lokomotiver, kan man vel også have to-sporviddes aksler?::-D


Ja, men spørgsmålet er, om det er relevant for fx. Danmark. På side 3 i sin seneste kvartalsrapport fortæller Talgo, at de har fået en ordre på 15 højhastighedstog med "variable gauge system to be operated in corridors with both UIC and Iberian gauges" til Spanien.

Men naturligvis en anelse mere kompliceret, at ikke kun lokomotiver, men alle vogne skal ombygges :-P


Det er vist togsæt, Talgo leverer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak