Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Japan Rail på besøg hos DSB (Jernbanen i dag)

af Scharfenberg, 15/11 2017, 08:37 (2325 dage siden)

For nylig var otte medarbejdere fra Japan Rail East på besøg hos DSB som del af en større læringstur i Europa.

De var især imponerede over S-togs høje operatørpunktlighed på 97-99 %. I Tokyo og omegn kunne man kun mønstre en punktlighed på 85 %. Tænk engang.

De var også begejstrede for ensretningen i S-togenes store cykelvogne.

Til gengæld var de ikke særligt imponerede over, at Banedanmark totalspærrer S-banen mellem Valby og Frederikssund i tre måneder i 2018. Det ville være helt uhørt i Japan. Her udføres der kun sporarbejder mellem kl. 01 og 05.

Også temmelig tankevækkende.

Japan Rail på besøg hos DSB

af bastholm, 15/11 2017, 09:36 (2325 dage siden) @ Scharfenberg

Til gengæld var de ikke særligt imponerede over, at Banedanmark totalspærrer S-banen mellem Valby og Frederikssund i tre måneder i 2018. Det ville være helt uhørt i Japan. Her udføres der kun sporarbejder mellem kl. 01 og 05.

Så vidt jeg er orienteret, så deler japanerne vedligehold op en masse små bidder af 4 timer. Selv større ting som udskiftning af sporskifte tager kun 4 timer (plus forberedende opgaver i dagene inden samt afsluttende opgaver efter).

Således laver de lidt vedligehold hver nat, og det er aldrig nødvendigt at lukke banerne.

Men at gøre på denne måde kræver god planlægning samt politisk opbakning. Ingen af delene har vi i Danmark.

Japan Rail på besøg hos DSB

af Scharfenberg, 15/11 2017, 10:44 (2325 dage siden) @ bastholm

Så vidt jeg er orienteret, så deler japanerne vedligehold op en masse små bidder af 4 timer. Selv større ting som udskiftning af sporskifte tager kun 4 timer (plus forberedende opgaver i dagene inden samt afsluttende opgaver efter).

Således laver de lidt vedligehold hver nat, og det er aldrig nødvendigt at lukke banerne.

Men at gøre på denne måde kræver god planlægning samt politisk opbakning. Ingen af delene har vi i Danmark.

Men er det ikke noget tilsvarende, de gør i den københavnske metro?

Japan Rail på besøg hos DSB

af Karsten Jensen, 15/11 2017, 14:40 (2325 dage siden) @ Scharfenberg

Det var vel også det man gjorde i Danmark indtil opdelingen af infrastrukturdel og operatørdel i 1997. Jeg kan simpelthen heller ikke forstå at man kan slippe afsted med at lukke en hel s-banestrækning i flere måneder!

Japan Rail på besøg hos DSB

af re20000, 15/11 2017, 21:09 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

Således laver de lidt vedligehold hver nat, og det er aldrig nødvendigt at lukke banerne.

Men at gøre på denne måde kræver god planlægning samt politisk opbakning. Ingen af delene har vi i Danmark.


Men er det ikke noget tilsvarende, de gør i den københavnske metro?

Jo. det har de gjort siden de begyndte med 24-timers drift i 2009.

Nold

Japan Rail på besøg hos DSB

af Carsten, 15/11 2017, 21:19 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

Besøget vækker minder om filmen "The taking of Pelham 123" fra 1974 med Walther Matthau.

Mvh

Carsten

Japan Rail på besøg hos DSB

af nielsm, 15/11 2017, 22:10 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

Er de punktlighedstal målt på samme måde? Altså om "til tiden" i Danmark betyder "inden for 3 minutter" mens det i Japan betyder "inden for 30 sekunder", eller tallene er konverteret til en fælles standard.

Japan Rail på besøg hos DSB

af Scharfenberg, 16/11 2017, 07:55 (2324 dage siden) @ nielsm

Er de punktlighedstal målt på samme måde? Altså om "til tiden" i Danmark betyder "inden for 3 minutter" mens det i Japan betyder "inden for 30 sekunder", eller tallene er konverteret til en fælles standard.

Jeg tror det er omregnet. Alt andet ville være useriøst.

Japan Rail på besøg hos DSB

af Ole Juhl, Skovby, 16/11 2017, 10:16 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

Er de punktlighedstal målt på samme måde? Altså om "til tiden" i Danmark betyder "inden for 3 minutter" mens det i Japan betyder "inden for 30 sekunder", eller tallene er konverteret til en fælles standard.


Jeg tror det er omregnet. Alt andet ville være useriøst.

Hejsa

Ud fra egen oplevlse vil jeg sige at punktlighed ikke er omregnet til fælles standdard.
Under 3 ugers rundrejse med tog i Japan, med både lokale, regionale og fjerntog, oplevede jeg INGEN forsinkelser over 1/2 minut (og vi rejste med mange tog og kom meget rundt)

Faktisk oplvede jeg, at de stedelige stationsbestyrer (Eller hvad de nu kalder dem derovre) gik total amok, hvis toget ikke var på vej ud af stationen senest 15 sekunder efter den planlagte tid, de skælte højlydt lokoføren ud.

Mvh Ole

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Japan Rail på besøg hos DSB

af OnkelJørn, 16/11 2017, 10:36 (2324 dage siden) @ Ole Juhl

Kan kun tilslutte mig angående precision i Japan. Har godt nok kun været i Osaka og Hiroshima , jeg tror selv i myldretiden ikke forsinkelserne var over 15 sekunder. Og med den travlhed der var der kunne større forsinkelser ikke lade sig gøre på grund af trafikken ind/ud af perronerne.

Japan Rail på besøg hos DSB

af OD, Od ⌂, 16/11 2017, 10:47 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

Er de punktlighedstal målt på samme måde? Altså om "til tiden" i Danmark betyder "inden for 3 minutter" mens det i Japan betyder "inden for 30 sekunder", eller tallene er konverteret til en fælles standard.


Jeg tror det er omregnet. Alt andet ville være useriøst.


Du tror... det er altså ikke godt nok.

Japan Rail på besøg hos DSB

af OD, Od ⌂, 16/11 2017, 10:46 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

For nylig var otte medarbejdere fra Japan Rail East på besøg hos DSB som del af en større læringstur i Europa.

De var især imponerede over S-togs høje operatørpunktlighed på 97-99 %. I Tokyo og omegn kunne man kun mønstre en punktlighed på 85 %. Tænk engang.

De var også begejstrede for ensretningen i S-togenes store cykelvogne.

Til gengæld var de ikke særligt imponerede over, at Banedanmark totalspærrer S-banen mellem Valby og Frederikssund i tre måneder i 2018. Det ville være helt uhørt i Japan. Her udføres der kun sporarbejder mellem kl. 01 og 05.

Også temmelig tankevækkende.


Hvis de nu havde været på besøg hos Banedanmark, havde der sikkert været et par hundrede ting ved DSB, der ikke imponerede dem...

Japan Rail på besøg hos DSB

af Scharfenberg, 16/11 2017, 13:02 (2324 dage siden) @ OD, Od

Hvis de nu havde været på besøg hos Banedanmark, havde der sikkert været et par hundrede ting ved DSB, der ikke imponerede dem...

200 ting som Banedanmark ikke er imponerede over DSB. Det var mange! Har du nogle konkrete eksempler eller var det bare fordi, det skulle lyde smart?

Japan Rail på besøg hos DSB

af OD, Od ⌂, 16/11 2017, 14:47 (2324 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis de nu havde været på besøg hos Banedanmark, havde der sikkert været et par hundrede ting ved DSB, der ikke imponerede dem...


200 ting som Banedanmark ikke er imponerede over DSB. Det var mange! Har du nogle konkrete eksempler eller var det bare fordi, det skulle lyde smart?


Det var bare et modsvar til din konstante glansbillede fremstilling af DSB. Dine fantastiske/fanatiske skriverier om Fantasitogene (MG og MP, hvis du skulle være i tvivl), er da heldigvis stilnet af :-P

Japan Rail på besøg hos DSB - japansk skandale!

af kme, 16/11 2017, 15:15 (2324 dage siden) @ OD, Od

Det går ikke godt i Japan:
A rail company in Japan has apologised after one of its trains departed 20 seconds early.

Management on the Tsukuba Express line between Tokyo and the city of Tsukuba say they "sincerely apologise for the inconvenience" caused.

In a statement, the company said the train had been scheduled to leave at 9:44:40 local time but left at 9:44:20.

Fra BBC :-D

Avatar

Japan Rail på besøg hos DSB - japansk skandale!

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 16/11 2017, 16:36 (2324 dage siden) @ kme

In a statement, the company said the train had been scheduled to leave at 9:44:40 local time but left at 9:44:20.[/b][/i]

Fra BBC :-D


Alene det at de har sekunder med I publikumskøreplanen...

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Japan Rail på besøg hos DSB

af Scharfenberg, 18/11 2017, 10:23 (2322 dage siden) @ OD, Od

200 ting som Banedanmark ikke er imponerede over DSB. Det var mange! Har du nogle konkrete eksempler eller var det bare fordi, det skulle lyde smart?

Det var bare et modsvar til din konstante glansbillede fremstilling af DSB. Dine fantastiske/fanatiske skriverier om Fantasitogene (MG og MP, hvis du skulle være i tvivl), er da heldigvis stilnet af :-P

Det vil sige: Du kan ikke komme med eksempler på, at Banedanmark ikke er imponeret over DSB.

Japan Rail på besøg hos DSB

af OD, Od ⌂, 18/11 2017, 10:57 (2322 dage siden) @ Scharfenberg

200 ting som Banedanmark ikke er imponerede over DSB. Det var mange! Har du nogle konkrete eksempler eller var det bare fordi, det skulle lyde smart?

Det var bare et modsvar til din konstante glansbillede fremstilling af DSB. Dine fantastiske/fanatiske skriverier om Fantasitogene (MG og MP, hvis du skulle være i tvivl), er da heldigvis stilnet af :-P


Det vil sige: Du kan ikke komme med eksempler på, at Banedanmark ikke er imponeret over DSB.

Lad nu vær med at fordreje tingene. Læs nu hvad jeg skrev 16. november kl. 10.46.

Japan Rail på besøg hos DSB

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/11 2017, 09:31 (2323 dage siden) @ Scharfenberg

Det er tilsyneladende større delegationer fra alle syv jernbane-operatører i Japan, der har været på en større rundtur i Europa.

I Japan er persontrafikken privatiseret i 6 geografiske selskaber, mens al jernbanegods og tilhørende logistik håndteres hos godsoperatøren.

Da der skal ske store investeringer i togmateriel i Japan over de kommende år (40% af flåden er over 20 år gammel), er de således rejst til Europa, for at finde sammenlignelige og ikke-sammenlignelige emner. Derfor er også de fleste (nok alle) togleverandører blevet besøgt, og en lang række togoperatører.

Tilbage i min Banedanmark tid, havde jeg også besøg fra Japan. Her var de generelt imponerede over rettidigheden i forhold til den høje kapacitetsudnyttelse (siden kører der dog færre, men mere forsinkede tog i langsommere køreplaner)

/Lasse

Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak