Nyt signalsystem op til 7 år forsinket (Jernbanen i dag)
Det måtte jo ske, men 7 år er godt nok lidt mere end jeg regnede med!
https://www.dr.dk/nyheder/politik/transportminister-nye-forsinkelser-i-danmarks-stoerst...
Mvh.
Karsten Jensen
af Karsten Jensen, 15/11 2017, 14:43 (2353 dage siden)
Det måtte jo ske, men 7 år er godt nok lidt mere end jeg regnede med!
https://www.dr.dk/nyheder/politik/transportminister-nye-forsinkelser-i-danmarks-stoerst...
Mvh.
Karsten Jensen
af Gæst1, 15/11 2017, 14:47 (2353 dage siden) @ Karsten Jensen
Bemærk at der ikke må komme yderligere forsinkelser frem til efteråret 2018, hvis planen skal holde.
Fornuftigt nok igangsættes immunisering Roskilde - Holbæk, og konventionelle signaler på den nye jernbane. Men hvis ERTMS forsinkes mere end lige nu på hovedstrækningerne, ryger planen for elektrificeringen. I betragtning af, at hele Signalprogrammet siden efteråret 2016 er blevet forsinket ialt 9 år forsinket, er det nok en anelse naivt at tro, at man ikke forsinkes yderligere. mon ikke vi til efteråret 2018 skal forvente, at der skal findes penge til yderligere immunisering og udskiftning af de ældste sikringsanlæg...
af Niels Munch, 15/11 2017, 15:01 (2353 dage siden) @ Karsten Jensen
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets pressemeddelelse af d.d.:
"Forligskreds bakker op om ny strategi for Signalprogrammet
På baggrund af Deloittes eksterne review af Signalprogrammet har Banedanmark i dag præsenteret forligskredsen for en ny strategi for programmet. Forligskredsen som består af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti bakker op om strategien, som har til formål at give passagererne stabil togdrift."
Læs hele nyheden her: https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/forligskreds-bakker-op-om-ny-strategi-for-signalprog... - hvorfra der er links til mødemateriale (inkl. Deloittes resumérapport) og aftaletekst.
M.v.h.
Niels
af fjorbak, 15/11 2017, 15:52 (2353 dage siden) @ Niels Munch
Hejsa
Ja det ligner en ny IC4 skandale, og hvorfor skal vi holde for det virker heller ikke på Nordbanen
mvh Fjorbak
af Peter, 15/11 2017, 17:56 (2353 dage siden) @ fjorbak
Nu har vi i flere år været generet af det ny signalsystem ml. Hillerød og Jægersborg. Færre tog, længere køretid og togbusser i massevis er hvad vi muntrer os med.
Jeg er bange for at det aldrig kommer til at virke optimalt - det er ganske enkelt en forkert løsning der er valgt.
--
af andersj, Aalborg, 15/11 2017, 18:21 (2353 dage siden) @ Niels Munch
At transitionszonen mellem ERTMS og det ordinære sikringssystem bliver umiddelbart nord for Lindholm station gør at Nordjyske Jernbaner ikke kan komme til at køre direkte til Skørping fra Skagen/Hirtshals/Hjørring før 2025.
Det gør muligvis også at der ikke kan køre fjerntog (IC3) nord for Lindholm fra 2019..
Det er også interessant at se at Deloitte mener at det vil være nemmere at installere ombordudstyr i MX og MY end ME. Det kan måske have noget at gøre med om togene skal være personførende (med styrevogn) eller ej.
--
Mvh Anders
af bastholm, 15/11 2017, 18:49 (2353 dage siden) @ andersj
At transitionszonen mellem ERTMS og det ordinære sikringssystem bliver umiddelbart nord for Lindholm station gør at Nordjyske Jernbaner ikke kan komme til at køre direkte til Skørping fra Skagen/Hirtshals/Hjørring før 2025.
Det gør muligvis også at der ikke kan køre fjerntog (IC3) nord for Lindholm fra 2019..
Det står der ikke direkte, men læser man mellem liniere kan rejsene fra Kalundborg risikere at skulle skifte i Holbæk i adskillige år 2022-2027.
Og måske tilsvarende skift i Næstved for rejsene sydfra 2020 til 2024.
Er der nogen der er bedre informeret?
Det er også interessant at se at Deloitte mener at det vil være nemmere at installere ombordudstyr i MX og MY end ME. Det kan måske have noget at gøre med om togene skal være personførende (med styrevogn) eller ej.
Dette undrede jeg mig også over. Det er også underligt at det er nemt at installere i privatbanernes IC2 men svært i IC3....?
Jeg undre mig i det hele taget over at de vil bruge så mange penge på lokomotiver der er så gamle, det er first of class og der er kun få af dem. Det er dyrt. Giv i stedet Lokaltog og midtjyske jernbaner et tilskud til at købe nye lokomotiver med ERTMS installeret fra start. Det kan ikke betale sig at installere noget der koster mange milioner i et lokomotiv der langt over sin levetid.
af andersj, Aalborg, 15/11 2017, 19:23 (2353 dage siden) @ bastholm
At transitionszonen mellem ERTMS og det ordinære sikringssystem bliver umiddelbart nord for Lindholm station gør at Nordjyske Jernbaner ikke kan komme til at køre direkte til Skørping fra Skagen/Hirtshals/Hjørring før 2025.
Det gør muligvis også at der ikke kan køre fjerntog (IC3) nord for Lindholm fra 2019..
Det står der ikke direkte, men læser man mellem liniere kan rejsene fra Kalundborg risikere at skulle skifte i Holbæk i adskillige år 2022-2027.Og måske tilsvarende skift i Næstved for rejsene sydfra 2020 til 2024.
Er der nogen der er bedre informeret?
Stoptogene til Kalundborg vil nok blive kørt med IC3. Hurtigtogene til Nykøbing F kører nok også med IC3 hele vejen, mens man måske skal skifte i Næstved med stoptogene. Der vil alligevel ikke være nok el-tog til at køre alle tog på de elektrificerede strækninger før Fremtidens Tog bliver leveret.
--
Mvh Anders
af UTJ, 16/11 2017, 03:28 (2352 dage siden) @ andersj
At transitionszonen mellem ERTMS og det ordinære sikringssystem bliver umiddelbart nord for Lindholm station gør at Nordjyske Jernbaner ikke kan komme til at køre direkte til Skørping fra Skagen/Hirtshals/Hjørring før 2025.
Det gør muligvis også at der ikke kan køre fjerntog (IC3) nord for Lindholm fra 2019..
Det står der ikke direkte, men læser man mellem liniere kan rejsene fra Kalundborg risikere at skulle skifte i Holbæk i adskillige år 2022-2027.
Og måske tilsvarende skift i Næstved for rejsene sydfra 2020 til 2024.
Er der nogen der er bedre informeret?
Stoptogene til Kalundborg vil nok blive kørt med IC3. Hurtigtogene til Nykøbing F kører nok også med IC3 hele vejen, mens man måske skal skifte i Næstved med stoptogene. Der vil alligevel ikke være nok el-tog til at køre alle tog på de elektrificerede strækninger før Fremtidens Tog bliver leveret.
.
Måske skulle politikerne allerede nu bevillige penge til at udvide Køgebugtmotorvejen til 12 spor
Undrer mig såre over at politikere og projektets folk ikke kan se at den slags hundekunster er med til at overflødiggøre jernbanen og dermed det fine signalsystem. Egentlig burde politikerne banke i bordet og forlange en seriøs plan der ikke ødelægger jernbanen, fremfor at lade sig trække rundt i manegen á la IC4.
Pt:
Letbane en styrelse ikke vil godkende
IC4 der halter og IC2 på vej til skrot
Signalprogram der fragmenterer jernbanen
Gamle diesellokomotiver der ikke bliver erstattet af nye
S-bane som aldrig før har været erstattes af så meget buskørsel
Rejsekort som binder trafikselskaber til en bestemt takstmodel (fælles billet men fragmenteret jernbane!). Resultat er at Flixbus leverer varen til dem som ikke kan klare sig uden billig landsdelstrafik
Køge-Ringstedbane uden tog fordi det er at tabe ansigt at opstille brugbare signaler i tide......
--
ئۇلغىك
af Bent Larsen, Kalundborg, 15/11 2017, 20:15 (2353 dage siden) @ andersj
Hej
Det er nok for MY/MX har en gammel teknologi. Det bliver ikke et computer spil mellem 2 PC.
Vh.
BentLarsen
af Peter, 16/11 2017, 11:05 (2352 dage siden) @ Bent Larsen
Hej
Det er nok for MY/MX har en gammel teknologi. Det bliver ikke et computer spil mellem 2 PC.
Vh.
BentLarsen
Og det kommer selvfølgelig som en STOR overraskelse.
Utroligt at der bliver vedtaget så store investeringer uden en eneste prototype er på plads først.
--
af Henrik Prange, 16/11 2017, 09:20 (2352 dage siden) @ andersj
Er der nogen der kender de nærmere tekniske forhold der gør, at det angiveligt er enkelt at indbygge ERTMS i Lindt og Desiro i modsætning til Flexliner familien?
Det lyder lidt mystisk hvis det udelukkende er pladsforhold - dette vil dog kunne løses, om ikke andet ved at inddrage et par passager pladser hvis det er det der skal til.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/11 2017, 06:56 (2352 dage siden) @ Karsten Jensen
Nordjyske Stiftstidende kan i dag berette, at forsinkelsen vil betyde, at de direkte lyntog til/fra Vendsyssel vil være indstillet i 5 år fra 2019 til 2024 og at alle dermed skal skifte i Aalborg. Den nye jernbane mellem Lindholm og Aalborg Lufthavn vil blive født med gammeldags signalteknologi og "ligeledes er det på denne side af 2024 heller ikke muligt at udvide den regionale togdrift, så stationerne [det vil side Arden] mellem Skørping og Hobro kobles på de direkte tog."
Det sidste er nu nok ønsketænkning fra både journalist (og politikere), for der har aldrig været - og er ikke - sat penge af til indkøb af rullende materiel til at dække merkørslen Skørping-Hobro endsige penge til at finansiere de ekstra omkostninger ved den daglige drift af denne merkørsel. (Mon jeg når at opleve Mosskov trinbræt blive genåbnet, når/hvis Aalborg Nærbane [mon den hedder det stadigvæk?] bliver forlænget til Hobro?)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/11 2017, 06:54 (2339 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
og "ligeledes er det på denne side af 2024 heller ikke muligt at udvide den regionale togdrift, så stationerne [det vil side Arden] mellem Skørping og Hobro kobles på de direkte tog."
Det sidste er nu nok ønsketænkning fra både journalist (og politikere), for der har aldrig været - og er ikke - sat penge af til indkøb af rullende materiel til at dække merkørslen Skørping-Hobro endsige penge til at finansiere de ekstra omkostninger ved den daglige drift af denne merkørsel. (Mon jeg når at opleve Mosskov trinbræt blive genåbnet, når/hvis Aalborg Nærbane [mon den hedder det stadigvæk?] bliver forlænget til Hobro?)
Nu dages det brødre, det lysner i øst - i hvert fald, hvis "øst" er lig med Christiansborg:
Nordjyske Stiftstidende kan i dag 29. november 2017 berette, at på Christiansborg har Socialdemokratiet og Danske Folkeparti aftalt, at forlængelsen af Aalborg Nærbane fra Skørping til Arden og Hobro skal med i næste trafikforlig. Mon ikke Ø og SF hopper med på den sammen med klovnenæserne fra Alternativet?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af krabsen, 29/11 2017, 09:21 (2339 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Nordjyske Stiftstidende kan i dag 29. november 2017 berette, at på Christiansborg har Socialdemokratiet og Danske Folkeparti aftalt, at forlængelsen af Aalborg Nærbane fra Skørping til Arden og Hobro skal med i næste trafikforlig.
Så er det ekstra træls, at MD fik succes med at få lukket havnebanen - ellers kunne banen have startet på Torvet i Hobro.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/11 2017, 09:35 (2339 dage siden) @ krabsen
Så er det ekstra træls, at MD fik succes med at få lukket havnebanen - ellers kunne banen have startet på Torvet i Hobro.
Jep. Den daværende Hobro Kommune stod mellem valget: Nærbane helt til Hobro centrum (den nuværende banegård ligger langt fra centrum) eller flere arbejdspladser på mejeriet (de nye ekstra arbejdspladser var betinget af, at mejeriet kunne udvide og udvidelsen kunne kun ske, hvis havnebanens viadukt over Skivevej blev fjernet).
Kommunen valgte arbejdspladserne - det var trods alt "en fugl i hånden" og ikke "ti på taget".
På et eller andet tidspunkt lukker mejeriet og så har kommunen hverken arbejdspladser eller nærbane til centrum.
Banen mellem Hobro station og centrum ville i øvrigt let kunne retableres - tracéen ligger urørt - det er kun vejunderføringen for Skivevej, der mangler. Men skal den retableres, skal Banedanmark jo nok have et par milliarder + projekteringsomkostninger + det løse + tillæg + en helt masse fejl + osv. osv.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af Svend, 29/11 2017, 09:51 (2339 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Men skal den retableres, skal Banedanmark jo nok have et par milliarder + projekteringsomkostninger + det løse + tillæg + en helt masse fejl + osv. osv.
.
Ja, men kan man så ikke bare bede kommunen om at gøre skaden god ved selv at opføre en ny bro. Det bliver det åbenbart både bedre og billigere af.
--
Svend
af Ove Nygaard, 29/11 2017, 17:05 (2339 dage siden) @ Svend
Men skal den retableres, skal Banedanmark jo nok have et par milliarder + projekteringsomkostninger + det løse + tillæg + en helt masse fejl + osv. osv.
.
Ja, men kan man så ikke bare bede kommunen om at gøre skaden god ved selv at opføre en ny bro. Det bliver det åbenbart både bedre og billigere af.
Grenaa Kommune "takkede også pænt nej" til en forlængelse af Letbanen fra Grenaa Station til Grenaa Havn, hvor der vist endda er sporforbindelse, da kommunen opdagede, at "den skulle betale selv". Nu må Grenaa Kommune i øvrigt vente en rum tid endnu på at få sin Letbane - ja, "det er ikke let"! Nu er kommunalvalget overstået, og så går der ca 4 år igen "uden luftige løfter", men naturligvis, kan man få staten til at betale, så.......
Bedste eftertænksomme hilsener,
Ove af Erritsø
af EH6762, Birkerød, 17/11 2017, 09:47 (2351 dage siden) @ Karsten Jensen
Fra BaneDK's hjemmeside. Deres præsentation for forligskredsen:
file:///C:/Users/krso01/Downloads/Endelig%20ordfoererpraesentation%20v3.pdf
Vh K
af Henrik Prange, 17/11 2017, 10:36 (2351 dage siden) @ EH6762
Den fil ligger hvist på dit C: drev
af EH6762, Birkerød, 17/11 2017, 10:37 (2351 dage siden) @ Henrik Prange
af Erik H, Frederikssund, 17/11 2017, 21:15 (2351 dage siden) @ Karsten Jensen
Jeg tror at 7 år er lavt sat - der bliver nok tale om mindst 10 år.
Ja det kører for DSB, selv om det ikke er DSB´s signaler, så er det dem der får skylden.
Endnu en skandale er tilføjet i rækken.....! Spørgsmålet er ikke om hvis der kommer en skandale til, men om hvornår det sker.
Mvh.
Erik H
--
Erik H