Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtid som lokofører? (Generelt)

af Jeg kører i en Kia, 16/11 2017, 19:04 (2352 dage siden)

Hej.

Jeg har et spørgsmål til de garvede fagfolk herinde.

Er der nogen fremtid hvis jeg lader mig uddanne som lokofører?

Jeg tænker, med nye signalsystemer, toge som bliver mere eller mere selvstyrende.

Hvordan er fremtidsmulighederne?

Tak.

Fremtid som lokofører?

af Carsten, 16/11 2017, 20:35 (2352 dage siden) @ Jeg kører i en Kia

Nu skriver du ikke hvor gammel du er, men er du under 40, så er jeg ret sikker på, at den arbejdsplads du vil møde, hvis du bliver ansat nu, vil være forandret til
ukendelighed, når du når pensionsalderen.
Den tekniske udvikling løber stærkt i disse år, og visionerne hos de organisationer der i Europa arbejder med jernbanens fremtid er mere vidtrækkende end vi i Danmark måske lige kan rumme.
I lyset af gårsdagens rapport om Signalprogrammets mangel på fremdrift lyder det måske ikke lige som noget, der kan "true" en dansk lokomotivfører. Jeg tror nu vi kommer til at se voldsomme forandringer snart. Alligevel tror jeg personligt, at jeg ville vælge lokomotivførergerningen igen, hvis jeg fik chancen til at "starte forfra".
Hvis du derimod har behov for et statisk liv, må du nok hellere lede efter noget andet.
Mvh
Carsten

Fremtid som lokofører?

af kme, 16/11 2017, 22:15 (2352 dage siden) @ Jeg kører i en Kia

Er der nogen fremtid hvis jeg lader mig uddanne som lokofører?

Jeg tænker, med nye signalsystemer, toge som bliver mere eller mere selvstyrende.

Hvordan er fremtidsmulighederne?

Glem de overvejelser. Ingen ved hvordan fremtiden ser ud, men du kan regne med demografien. Lokoførere er lige så gamle som resten af befolkningen og pensionering truer en stor andel. Vi får ikke nye signaler før 2030 og sikkert heller ikke nye togsæt før da. Du får ikke bedre jobgaranti.

Jeg er uddannet som kemiingeniør, men har aldrig arbejdet en dag som det. Nogen nedlagde kemi i Danmark inden jeg var færdiguddannet.

Lige nu er kunstig intelligens og el-biler det helt stor. Tænk, det var det også i 80'erne. Al elektronik skulle være fuzzy-logic og programmeres i LISP eller Prolog. Se du det nogen steder? El-biler er sjældnere end tigre og Tesla er på fallitens rand.

Vælg efter lyst uden at være helt tåbelig. Som lokofører har du arbejde i mange, mange år.

Fremtid som lokofører?

af andersj, Aalborg, 16/11 2017, 22:48 (2352 dage siden) @ kme

Der er ingen tvivl om at der vil være lokomotivførere på fjernbanen i mange år endnu, men hvor spændende jobbet bliver når toget næsten kører selv kan man jo så diskutere. Næste generation S-tog bliver muligvis førerløse hvis CBTC udrulningen går bare nogenlunde.

--
Mvh Anders

Fremtid som lokofører?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 17/11 2017, 09:23 (2351 dage siden) @ andersj

Der er ingen tvivl om at der vil være lokomotivførere på fjernbanen i mange år endnu, men hvor spændende jobbet bliver når toget næsten kører selv kan man jo så diskutere. Næste generation S-tog bliver muligvis førerløse hvis CBTC udrulningen går bare nogenlunde.

Førerløse tog på fjernbaner med ETCS (Baseline 3.4.0) ventes muligt indenfor 5 års tid, men vil i de næste mange år, ikke være billigere, end en dygtig lokomotivfører. Førerløs drift giver en mere "ujævn" drift, og koster derfor ekstras energi i acceleration og ekstra slid på bremserne, når hastigheden skal sættes ned. Der går mindst 10-15 år, inden det bliver et realistisk alternativ - og så kommer hele "service delen" oveni.

Et forsigtigt bud er nok mere, at rangering og placeringskørsler kan foregå førerløst engang efter 2030. Omsat til konkret eksempel: Et regionaltog fra Kalundborg kører med fører til Østerport, der står føreren af, og holder pause, mens toget kører på vendespor eller til Helgoland og vender. Mere vildt bliver det nok ikke i overskuelig fremtid.

Mvh
Lasse

Fremtid som lokofører?

af Johnni Christensen, 18/11 2017, 07:29 (2350 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Førerløse tog på fjernbaner med ETCS (Baseline 3.4.0) ventes muligt indenfor 5 års tid, men vil i de næste mange år, ikke være billigere, end en dygtig lokomotivfører. Førerløs drift giver en mere "ujævn" drift, og koster derfor ekstras energi i acceleration og ekstra slid på bremserne, når hastigheden skal sættes ned. Der går mindst 10-15 år, inden det bliver et realistisk alternativ - og så kommer hele "service delen" oveni.

Hvorfor kører førerløst mere ujævnt?
Jeg havde forestillet mig at den løbende ville udregne den rette hastighed, acceleration, nedbremsning mv. i forhold til signalgivning længere fremme på sporet (som jo allerede nu kan ses fem km frem, så vidt jeg husker).

Johnni

Fremtid som lokofører?

af Peter Christensen, 18/11 2017, 08:27 (2350 dage siden) @ Johnni Christensen

Hvorfor kører førerløst mere ujævnt?
Jeg havde forestillet mig at den løbende ville udregne den rette hastighed, acceleration, nedbremsning mv. i forhold til signalgivning længere fremme på sporet (som jo allerede nu kan ses fem km frem, så vidt jeg husker).

Algoritmer for dårlige....
At få et automatisk system til at reagere korrekt på fedtede skinner skal nok blive sjovt.

I øvrigt, så har jeg gang på gang set yngre medarbejdere, som trods formaninger om at det ikke altid er en god idé at stille dette eller hint i auto, alligevel gør det. Efter en tid sker det at varm olie fylder ud over det hele, så får de en herlig oprydningstjans. Derefter er de lidt mere lydhøre......
Ergo, auto-funktioner kan være meget gode hvis du ved at din process ligger inden for rammerne. I det øjeblik du ryger udenfor, så er autofunktioner dømt til at gå galt.
I slutningen af 90'erne brød en del busser i brand rundt om i København.
Og igen var det en automatisk funktion, som holdt brandfolkene beskæftigede.
Hvorfor?
Når der ikke var meget gas tilbage at kører på, så blev 3 af motorens 6 cylindre afbrudt gastilførslen.
Bussen havde også en sonde til måling af oxygenindhold i udstødsgassen. Var oxygenindholdet for højt, så blev der til ført mere gas. Teorien var at så kom oxygenindholdet ned. Men når 3 cylindre virker som luftpumper så sker det ikke; der kom jo hele tiden masser af oxygen den vej fra. Dermed blev der tilført en hulans masse gas, som ikke blev brændt af i motoren, men måtte vente til senere i udstødssystemet, som på ingen måde var betegnet hertil.
Resultatet var en smuk lille brand....og ret hurtigt blev de funktioner lavet om og brandene stoppede.
At der var et trægulv tæt ved katalysatoren gjorde heller ikke sagen bedre.....
Ergo, automatik kan være meget godt, men det har sine grænser.

Jeg kunne også skrive en hel masse om trafikstyrelsen og godkendelsesprocesser, men det gør jeg ikke.
Det viste tilfælde med busserne er ret simplet og overskueligt. Det er lidt værre med førerløse tog og al automatikken; det bliver meget hurtigt meget uoverskueligt, så du skal virkelig have styr på dit system og så langt er vi ikke.

Automatik generelt

af Frank Poulsen, 18/11 2017, 09:16 (2350 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg tillader mig lige at fortsætte i tråden, med selvkørende biler... Det er der utrolig meget snak om, men jeg har bare så utrolig svært ved at forestille mig det bliver hverdag... De tager højde for striber på vejene (så vidt jeg er orienteret) og øvrige biler og trafikanter osv. Og det lyder jo sådan set også fint nok. Men hvad når der er vejarbejde? Hvad med i sommers når Køge Bugt havde flere uger med ingen streger, men kun meget små tynde kridt optegninger mellem de 4 spor mens der blev asfalteret. Hvad med asfaltarbejde generelt når der i en periode ingen streger er, hvad når der ligger lidt vand og sne, sjap, så man ikke kan se stregerne. Og hvad når vi kommer til de mindre veje på landet hvor der aldrig er streger... De små veje hvor man skal møde en anden bil nogle gange holder ind i en indkørsel, lille indhak for at passere hinanden, eller hvis græsrabatten ikke er stegl kører halvt ud i græsset... Hvordan skal selvkørende biler vurdere det? Jeg har eksempelvis et sted i mit område hvor jeg kigger ½ km frem, kommer der nogen så holder jeg og venter, fordi rabatterne er meget stegle ellers kan man simpelthen ikke møde hinanden. Kan godt være at automatikken kan gøre det sikkert og ikke kører sammen med den modgående, men er det fornuftigt??? Jeg tror aldrig på 100% selvkørende biler det må jeg sige. De kan assistere på motorvej og lange lige stræk, men der vil altid skulle være en chauffør klar til at gribe ind, som jeg ser det. Et lille sidespring, dog stadig noget om automaticering af alting i samfundet.

Automatik generelt

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/11 2017, 09:25 (2350 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tillader mig lige at fortsætte i tråden, med selvkørende biler... Det er der utrolig meget snak om, men jeg har bare så utrolig svært ved at forestille mig det bliver hverdag...

Et langt større problem ved selvkørende biler, er de etiske overvejelser som bilen nødvendigvis skal tage i en situation hvor der er ved at ske et uheld - er det en mor med barnevogne eller en cyklist der skal undviges ? Er vi klar til at denne beslutningen skal tages af en computer, som ikke efterfølgende kan straffes, hvis det kommer til en erstatningssag.

Der er endnu så mange uafklarede ting ved de selvkørende biler, så de ligger rigtig, rigtig mange år ude i fremtiden. Selvkørende tog (findes allerede) og selvsejlende skibe vil nok komme noget før, end vi ser selvkørende biler på H.C. Andersens Boulevard.

Automatik generelt

af Frank Poulsen, 18/11 2017, 10:59 (2350 dage siden) @ Henrik Hansen

Præcis! Og derfor forstår jeg ikke at politikere snakker så meget om det. Der er ALT for mange detaljer der mangler endnu! I stedet burde man indføre jævnlige prøver for at bevare kørekortet. Synes det er grotesk at en der har taget kørekort i 50érne stadig må køre bil, selvom vedkommende måske ikke har kørt bil i 20 år... Efteruddannelse af billister kunne også redde meget, ved korrekt køkørsel, i forhold til myldretider osv. Udover folks egoisme selvfølgelig lige skal have et spark i r....

Førerløse tog på fjernbaner - Fremtid som lokofører?

af steenth, 20/11 2017, 11:40 (2348 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Førerløse tog på fjernbaner med ETCS (Baseline 3.4.0) ventes muligt indenfor 5 års tid, men vil i de næste mange år, ikke være billigere, end en dygtig lokomotivfører. Førerløs drift giver en mere "ujævn" drift, og koster derfor ekstras energi i acceleration og ekstra slid på bremserne, når hastigheden skal sættes ned. Der går mindst 10-15 år, inden det bliver et realistisk alternativ - og så kommer hele "service delen" oveni.

Jeg kan se at ATO til ERTMS er hot emne og blev nævnt i projektplanen til version 3.6.0 uden at det nåede med. Men det bliver i første omgang stadig med en fører og vel mest til bybane/regionaltrafik med som fx Thameslink. Det kunne hjælpe med gøre det lettere håndtere acceleration og nedbremsning, når man er klar til førerløse fjerntog. En argument som jeg set, at ATO kan hjælpe med at optimere energiforbruget....

Fremtid som lokofører?

af Jørgen Pagh Jensen, 17/11 2017, 22:06 (2351 dage siden) @ kme

"Nogen nedlagde kemi i Danmark" - det er en genial formulering, som har reddet min weekend. Jeg har også en uddannelse i noget, som blev nedlagt.

Det er nu ikke sikkert, at kunstig intelligens og el-biler går væk igen, bl.a. fordi der er kommet klima til, siden firserne. Lokomotivførere vil der sikkert være job til længe endnu.

Man kan jo lige forestille sig, hvordan et forsøg med førerløse fjerntog ville blive udskudt i årevis pgra "manglende dokumentation".

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak