Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Odderbanen (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 26/11 2017, 15:59 (2314 dage siden)

Var det ikke i dag, at Odderbanen skulle have været indviet???

I Letbanens nyhedsbrev af 20. nov. 2017 står bl.a.: ”Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende tests var gennemført den 25. oktober 2017. ASAL Konsortiet er ved at færdiggøre testmaterialet inden endelig assessering. Der mangler at blive gennemført funktionstest ved fuld strækningshastighed. Her skal ASAL konsortiet påvise, at deres anlæg lever op til letbanens krav som beskrevet i kontrakten”. Hvad venter I på? Så kom da i gang!

På dagens billede fra 1980’erne ser man et af de gode gamle Y-tog mellem Århus H og Kongsvang. Når Letbanen engang starter, vil de dejlige Y-tog være erstattet med de mindre komfortable sporvogne. Mellem Kongsvang og Århus H er Odderbanens trace blevet ændret. Sporet er ført en etage ned fra den hidtidige trace til grusvejen, som ses på billedet, hvor det 2. gamle havnespor lå, og videre ind under broen gennem den venstre tunnel. Derefter skal det så 2 etager op over en sporgruppe, for endelig at skulle en etage ned igen. Herfra løber sporet parallelt med hovedsporet fra Randers og frem til Århus H.


[image]Århus rbg, gamle havnespor. Et af Odderbanens dejlige Y-tog på vej mod Odder i 1980'erne.


Hvorfor skulle man absolut nedlægge de 2 velfungerende baner, Odderbanen og Grenåbanen, som i de sidste år blev sammenlagt til Århus nærbane? Da Odderbanen var på sit højeste, havde den et årligt passagertal på 1,21 millioner. Den 14. september 2007 beordrede Trafikstyrelsen Odderbanen lukket med øjeblikkelig virkning, da man havde konstateret kritiske fejl på sporet. En stor del af Odderbanens spor blev herefter forsynet med nye skærver, sveller og skinner.

Efter lukningen af Odderbanen, 26. august 2016, har alle passagererne måttet finde alternative måder at blive transporteret på, og man kan frygte, at en stor del af dem aldrig vender tilbage. Hvorfor lod man ikke sporvognene køre i gadeplan, hvor der er et passagergrundlag? I banegraven mellem Århus H og Kongsvang er der absolut ingen passagerer!!!

Kilde: Thomas Tjørnehøj: ”Odderbanen 1984-2009”

M.v.h.
Keld Zumbach

Odderbanen

af andersj, Aalborg, 26/11 2017, 16:34 (2314 dage siden) @ keld

Var det ikke i dag, at Odderbanen skulle have været indviet???

I Letbanens nyhedsbrev af 20. nov. 2017 står bl.a.: ”Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende tests var gennemført den 25. oktober 2017. ASAL Konsortiet er ved at færdiggøre testmaterialet inden endelig assessering. Der mangler at blive gennemført funktionstest ved fuld strækningshastighed. Her skal ASAL konsortiet påvise, at deres anlæg lever op til letbanens krav som beskrevet i kontrakten”. Hvad venter I på? Så kom da i gang!

Der ventes på Trafiksstyrelsens tilladelse til at gennemføre disse testkørsler.


Når Letbanen engang starter, vil de dejlige Y-tog være erstattet med de mindre komfortable sporvogne.

Har du prøvet at køre i en Stadler Tango Aarhus siden du kan komme med den udtalelse?
Havde Y-togene stikdåser, gratis internet, niveaufri indstigning og klimaanlæg? Y-togene er ikke længere tidssvarende og har en elendig komfort i forhold til moderne togsæt. De er (ligesom MR, Bn osv.) fine at køre i lejlighedsvis, men det er ikke tog der tiltrækker pendlere.

--
Mvh Anders

Odderbanen

af Georg Schmidt, 26/11 2017, 21:32 (2314 dage siden) @ andersj

[image]
Sjovt at dette interiør skulle tiltrække pendlere, men det mener andersj jo det gør.:-D
Man sidder godt nok ret op og ned, og det er i hvert fald ikke noget man falder i søvn i, efter at have gået på skæve gulve for at finde sin plads. Jeg tror nu jeg bliver siddende i min 2A, for der er sæderne både blødere og den kører også nærmere den dør i sygehuset jeg somme tider bruger.;-)

Odderbanen

af Erling Pedersen, 26/11 2017, 22:01 (2314 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej.

Der må jeg give Georg ret.

De dejlige bløde sæder i Y toget får vi aldrig tilbage og til sidst fik de klimaanlæg og ny gear indkobling, ikke en stor ombygning.

Her ved Lokalbanen har vi nu Lint 41 sikkert samme brædder at sidde på som en letbane og ikke bløde lækre sæder som i Y tog , og sikkert også som her, bliver letbanen hurtigt kaldt krematorie express. Fordi Mange flere skal stoppes ind i toget, med mindre benplads til følge.

Anders har vist heller aldrig kørt Nye DSB Bn, det var luksus, tonsvis af benplads, lækre bløde sæder, vognen løb som ny let 160 Km/t uden slinger, DSB ville bare ikke vedligeholde den !

Mit gæt er at Anders ikke er gammel nok til at kende til de gode tider ved jernbanen som aldrig kommer tilbage !

Hilsen Erling

Odderbanen

af Peter Sloots, 26/11 2017, 22:20 (2314 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej.

Der må jeg give Georg ret.

De dejlige bløde sæder i Y toget får vi aldrig tilbage...

Gudskelov!

Anders har vist heller aldrig kørt Nye DSB Bn, det var luksus, tonsvis af benplads, lækre bløde sæder...

Er de fleste herinde kun til bløde sæder? Min ryg har altid lidt i de forfærdelige bløde sofaer som man sad og svømmede rundt i.

Y-togene var da nogle mørke skumle vogne i modsætning til Lindt med den fantastiske udsigt ud gennem de store vinduer og Bn-vognene altid klamme og larmende for ikke at tale om hønsestigerne som man skulle entrere når man skulle af og på.

Hilsen fra en som, selv om han har et hyggeligt lille nostalgi-jernbanemuseum derhjemme, alligevel er foretrækker moderne materiel når han skal befordres kollektivt.

PS

Odderbanen

af Georg Schmidt, 26/11 2017, 23:15 (2314 dage siden) @ Peter Sloots

[image]
Her har vi så VLTJ "Storåen". Jeg synes ikke Y-togene er skumle og mørke. Frem for alt er der en dør man kan lukke, det betyder utroligt meget støjmæssigt, så er der sæderne og tilmed gardiner hvis solen er skarp. Man kan også sidde ved vinduet uden at få kold luft og træk ned i øret.

I Lint kan man ikke lukke nogen døre og der er motorstøj, vindstøj, hjulstøj, toiletdørsstøj og al mulig andet støj. At der findes stillezone i Lint anser jeg som en joke. Jeg kan bare ikke forstå vi hele tiden skal spises af med discount, nu vi har så meget råd. Lint er selvfølgelig enkle køretøjer hvor man næsten kan drive systemet som en modelbane, men det medfører så også aflysninger når noget går i stykker.

Med hensyn til behagelig kørsel så skulle I have prøvet en tur i en godt lastet spids CM i tog 55 fra Nyborg til Århus i 1957-58 hvor jeg prøvede mange ture af den slags. CM-vognen løb så blødt så blødt i sporet. Det var som om hele vognkassen gav sig så ujævnheder i sporet blev opslugt. Det må have været træbogierne og man kan opleve lidt af det samme med museumstogs Cl med tilsvarende bogier. En Cc løb langt mere hårdt i sporet.

Odderbanen

af UTJ, 27/11 2017, 06:51 (2314 dage siden) @ Peter Sloots

Lidt "reklame" for vores glimrende bog om "håbløst umoderne materiel":

[image]

Tjaah, interiøret i Bn-vognene var måske brun-gråt og kedeligt, Men sæderne fejlede intet oprindeligt - senere var de udtrådte og der lugtede grimt. Bremsen larmede efter der kom jernbremsesåler og de skulle have havft bremseblokeringsbeskyttelse, men det er en helt anden sag.

--
ئۇلغىك

Odderbanen

af Peter Sloots, 27/11 2017, 09:52 (2314 dage siden) @ UTJ

Y-tog - skummelt og klaustrofobisk:
[image]

Lindt - Lyst og venligt:
[image]

PS

Odderbanen

af Peter Sloots, 27/11 2017, 10:01 (2314 dage siden) @ UTJ

Tjaah, interiøret i Bn-vognene var måske brun-gråt og kedeligt, Men sæderne fejlede intet oprindeligt - senere var de udtrådte og der lugtede grimt. Bremsen larmede efter der kom jernbremsesåler og de skulle have havft bremseblokeringsbeskyttelse, men det er en helt anden sag.

Og så var der dørene; det var med at huske ørepropperne, når dørene smadrede i med et brag.
PS

Odderbanen

af Erling Pedersen, 27/11 2017, 13:39 (2313 dage siden) @ Peter Sloots

Hej Igen.

Ja man kan huske som man vil, men som Georg fortæller er træboogien nok den mest behagelige til dato, den opsamler alle ujævnheder.

Se på Linten den har massevis af støddæmpere til at opfange svingningerne og værkstedet i Hillerød skifter dem meget ofte da de slides hurtigt, det gjorde et stykke træ ikke !

Dengang var vedligeholdelse ikke ret dyrt i forhold til nutiden, men fagre nye verden !

Der var forøvrigt en årsag til at de ophuggede Bn vognes, boogier blev solgt og vognkasserne hugget op !

Man genbrugte de super løbende boogier i andre tog, ja blandt andet vores dobbeltdækker er bygget på gamle trucks fra andre vogne og nu med højere vognkasse !

Et Y tog kunne vel få en ny lysere aptering, sådan !

Ja det gamle er kram !

Hilsen Erling.

Odderbanen

af Peter Christensen, 27/11 2017, 14:06 (2313 dage siden) @ Erling Pedersen

ja blandt andet vores dobbeltdækker er bygget på gamle trucks fra andre vogne og nu med højere vognkasse !

Er det noget du ved?
Og må vi andre blive delagtiggjort i den viden?

Odderbanen

af Svend, 27/11 2017, 14:30 (2313 dage siden) @ Erling Pedersen

Man genbrugte de super løbende boogier i andre tog, ja blandt andet vores dobbeltdækker er bygget på gamle trucks fra andre vogne og nu med højere vognkasse !

.
Hvad siger du til den, Lasse ;-)

--
Svend

Odderbanen

af UTJ, 28/11 2017, 06:29 (2313 dage siden) @ Svend

En enkelt omsmeltning kan vel gøre det!

--
ئۇلغىك

Odderbanen

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/11 2017, 11:30 (2313 dage siden) @ Svend

Man genbrugte de super løbende boogier i andre tog, ja blandt andet vores dobbeltdækker er bygget på gamle trucks fra andre vogne og nu med højere vognkasse !

.
Hvad siger du til den, Lasse ;-)

Det kan jeg meget klart, tydeligt og bestemt afvise. Jeg har ikke umiddelbart informationer om genbrug af bogier til nye vognkasser i det hele taget i dette årtusinde (nærmeste vi kommer er det tyske Interregio koncept fra 1990erne, hvor vognsiderne blev udskiftet) - derudover kan vogne fra enkeltdækkervogne slet ikke bære vægten af dobbeltdækkervognkasser, så det er heller ikke teoretisk muligt.

/Lasse

Odderbanen

af Poul Andersen, 27/11 2017, 15:08 (2313 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej.

Der må jeg give Georg ret.

De dejlige bløde sæder i Y toget får vi aldrig tilbage og til sidst fik de klimaanlæg og ny gear indkobling, ikke en stor ombygning.

Her ved Lokalbanen har vi nu Lint 41 sikkert samme brædder at sidde på som en letbane og ikke bløde lækre sæder som i Y tog , og sikkert også som her, bliver letbanen hurtigt kaldt krematorie express. Fordi Mange flere skal stoppes ind i toget, med mindre benplads til følge.

Anders har vist heller aldrig kørt Nye DSB Bn, det var luksus, tonsvis af benplads, lækre bløde sæder, vognen løb som ny let 160 Km/t uden slinger, DSB ville bare ikke vedligeholde den !

Mit gæt er at Anders ikke er gammel nok til at kende til de gode tider ved jernbanen som aldrig kommer tilbage !

Hilsen Erling


Klimaanlæg blev kun etableret i førerrum.
Ny gearindkobling, ??????

Mvh.
Poul.

Odderbanen

af Erling Pedersen, 27/11 2017, 20:44 (2313 dage siden) @ Poul Andersen

Ja man fik en Hydralisk gear indkobling i stedet for den mekaniske, så indkoblingen blev blød og behagelig, samt mere sikker.

I DDR huggede man det der svarer til B og Bn vogne op og genbrugte truckne til dobbeltdækkervognene og dette gør man den dag i dag, dog ikke kun i DDR men hele østEuropa.

Følg med i de flotte ombygninger som Polakkerne, Ungarerne og Tjekkerne som eksempel stadig laver.

Kørte sidste år i en Ungarsk B vogns type, har aldrig kørt i så letløbende og stille vogn, der var ingen støj, med klimaanlæg, Internet og den havde hjulblokerings beskyttelse.

Når man vil kan alt laves og ofte meget billigere end købe nyt.

Hvordan er det nu DSB¨s håndværkere får også løn når ingen tog har fejl !

Som de fortalte på værkstedet i Tjekkiet, ja når der ikke kommer vogne med fejl, bruger vi vores medarbejdere til at renovere, de er på månedsløn !

Hilsen Erling.

Odderbanen

af Poul Andersen, 28/11 2017, 09:23 (2313 dage siden) @ Erling Pedersen

Ja man fik en Hydralisk gear indkobling i stedet for den mekaniske, så indkoblingen blev blød og behagelig, samt mere sikker.

Hilsen Erling.


Kan du give en mere detaljeret forklaring ?

Mvh.
Poul.

Odderbanen

af Bent Olsen, 28/11 2017, 10:56 (2313 dage siden) @ Erling Pedersen

Har Deutsche Bahn ikke også i dag nogle meget lette og velkørende passagervogne i drift? Tænker også på deres N-wagen. ;-)

Odderbanen

af jaer, 28/11 2017, 14:49 (2312 dage siden) @ Erling Pedersen

Følg med i de flotte ombygninger som Polakkerne, Ungarerne og Tjekkerne som eksempel stadig laver.

Kørte sidste år i en Ungarsk B vogns type, har aldrig kørt i så letløbende og stille vogn, der var ingen støj, med klimaanlæg, Internet og den havde hjulblokerings beskyttelse.

Når man vil kan alt laves og ofte meget billigere end købe nyt.

Hvordan er det nu DSB¨s håndværkere får også løn når ingen tog har fejl !

Som de fortalte på værkstedet i Tjekkiet, ja når der ikke kommer vogne med fejl, bruger vi vores medarbejdere til at renovere, de er på månedsløn !

Hilsen Erling.

Men du glemmer lige de krav til dokumentation, der vil være i forbindelse med sådanne ombygninger. Det kan slå både tidsplaner og økonomi ihjel; i hvert fald i DK.

/Jan

Odderbanen (Letbanen) - her er noget der ikke stemmer

af Svend, 28/11 2017, 14:49 (2312 dage siden) @ andersj

Var det ikke i dag, at Odderbanen skulle have været indviet???

I Letbanens nyhedsbrev af 20. nov. 2017 står bl.a.: ”Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende tests var gennemført den 25. oktober 2017. ASAL Konsortiet er ved at færdiggøre testmaterialet inden endelig assessering. Der mangler at blive gennemført funktionstest ved fuld strækningshastighed. Her skal ASAL konsortiet påvise, at deres anlæg lever op til letbanens krav som beskrevet i kontrakten”. Hvad venter I på? Så kom da i gang!


Der ventes på Trafiksstyrelsens tilladelse til at gennemføre disse testkørsler.

.
Som også nævnt overnfor samt i linket fra DR er der noget der ikke stemmer i f t Letbanens nyhedsbrev den 20.11.17 og det vi læser her et par dage senere:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/togleverandoer-rejser-krav-mod-aarhus-letbane

Bl a:
"Selskabet, der leverer tog og skinner til Aarhus Letbane, Asal-konsortiet, har rejst et økonomisk krav mod letbanen.
Kravet rejses, fordi der endnu ikke er kommet gang i testkørsler på strækningen fra Aarhus til Odder."

--
Svend

Odderbanen (Letbanen) - her er noget der ikke stemmer

af Regelrytteren, 28/11 2017, 17:56 (2312 dage siden) @ Svend

Sidste nyt:


letbanen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak