Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Redning af DSB H 783 (Generelt)

af GazelleSteamLover, 26/11 2017, 16:57 (2336 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 26/11 2017, 19:53

https://www.facebook.com/groups/jernbaneforum/?ref=ts&fref=ts

https://www.facebook.com/groups/511457728873546/?ref=ts&fref=ts

https://www.facebook.com/groups/1442046276033491/?fref=ts

Hvis man er medlem af en af de her grupper på facebook, så er der slået et opslag op fra Erling Schremmer Larsen som sammen med en gruppe kun har til den 01-12-2017 til at indsamle 70.000 kr. til transport af H 783. Ellers vil hun blive skrottet. Men hvis folk fra de her grupper donerer kun 10 eller 20 kr. hver så ville det være mere end nok for transport og til at påbegynde restaurationen til køre klar stand som vil tage ca. 10 år. Del gerne.

Redning af DSB H 783

af marrix, Valby, 26/11 2017, 17:08 (2336 dage siden) @ GazelleSteamLover

For dem der ikke er med i grupperne på Facebook, så er teksten:

Redning af dampolokomotivet DSB H783
De fleste jernbaneinteresserede i denne gruppe vil være bekendt med, at der på CVK i København mellem 1984 til 2001 var opstillet det største, kraftigste og sidste danskudviklede damplokomotiv – H783, et godstogslokomotiv bygget af Frichs i 1941
I 2004 blev lokomotivet flyttet til DSB Museumstogs værksted i Roskilde, hvor de frivillige i 2008 gik i gang med en revision og restaurering af lokomotivet med henblik på idriftsættelse.
Desværre kom der fra ledelsens side andre projekter i vejen, således at lokomotivet og dets helt specielle tender i dag står om adskilt – samlingen er påbegyndt, men projektet sat i bero.
Som det sikkert er bekendt, har den nuværende ledelse i Danmarks Jernbanemuseum besluttet, at lokomotivet skal udskilles fra samlingen. Dette betyder, at museet har tilbudt lokomotivet til andre veteranjernbaneoperatører på museets vilkår. Såfremt en sådan overdragelse ikke er sket senest 1.12.2017 vil Danmarks Jernbanemuseum skrotte lokomotivet og det vil være tabt for altid.
Der er imidlertid en gruppe på omkring 10 mennesker med fagkundskaben i orden, der i samarbejde med en større veteranjernbaneoperatør har sat sig for at redde lokomotivet. Man har i løbet af kort tid fået lagt en plan for økonomien, fundet husly, samarbejdspartnere og arrangeret en stor del af transporten til lokomotivets nye hjem. Enkelte komponenter kræver dog særskilt opmærksomhed i form af stor kran og blokvogn. Dette er den sidste hurdle der skal på plads, før gruppen kan påbegynde samling og idriftsættelse i løbet af de næste 10 år. Det har ikke været muligt for gruppen at skaffe beløbet til denne del af transporten – et beløb på ca kr. 70.000,- forhåbentligt mindre.
Det er planen, at der oprettes en forening med dette formål – arbejdet med oprettelsen er indledt. Du vil høre mere herom senere bl.a. i denne gruppe. Alle interesserede vil kunne deltage.
Så hvis du vil give et nap med til at bevare denne kæmpe og se den tilbage på skinnerne opfordres du til at give et bidrag til projektet, så lokomotivet kan flyttes fra sin nuværende placering og undgår sin skæbne.
Alle bidrag er velkomne – hellere i dag end i morgen. Så indbetal derfor et passende beløb på konto regnr. 9011 4577713257 og sæt ”H783” i teksten. Hvis lokomotivet af den ene eller anden grund ikke når at blive flyttet, vil alle bidrag blive returneret. Husk derfor også at skrive DIT regnr. Og kontonr. I teksten, så en givet returnering kan foretages.
Med venlige håbefulde hilsner
Gruppen til bevarelse af H783

Redning af DSB H 783

af Jens V, 26/11 2017, 20:46 (2336 dage siden) @ marrix

Dette er den sidste hurdle der skal på plads, før gruppen kan påbegynde samling og idriftsættelse i løbet af de næste 10 år. Det har ikke været muligt for gruppen at skaffe beløbet til denne del af transporten – et beløb på ca kr. 70.000,- forhåbentligt mindre.


Og hvor mon en H-maskine så overhovedet kan køre i 2027? Satser man måske på, at Signalprogrammet slet ikke bliver til noget?

Hvis man lige står med 70.000 koner, var de så ikke bedre anvendt på veteranbaner, som ikke er i fare i forbindelse med Signalprogrammet - men i fare på så mange andre måder bl.a. p.g.a. notorisk pengemangel?

Bare en tanke...

Redning af DSB H 783

af krabsen, 26/11 2017, 20:57 (2336 dage siden) @ Jens V

Bare en tanke...

Et gammelt ord siger "man skal vælge sine kampe" - gælder måske også her..

Redning af DSB H 783

af Jens V, 26/11 2017, 21:00 (2336 dage siden) @ krabsen

Bare en tanke...


Et gammelt ord siger "man skal vælge sine kampe" - gælder måske også her..


... men et andet siger også, at "Tanker er toldfrie..." :-)

Redning af DSB H 783

af Niels Buch, 26/11 2017, 21:26 (2336 dage siden) @ Jens V

Hej

Nu ved jeg ikke hvad gruppen bag projektet har forestillet sig. Men hvem siger at H-maskinen skal køre på "nettet"?? Jeg ved godt at H-maskiner nok aldrig har kørt på Gedser-banen, men netop den bane burde være oplagt til kørsler med store damplokomotiver. Så selvom det nok fremover bliver næsten umuligt at køre med damp på "de lange skinner", så er der dog strækninger hvor kørsel vil være mulig.

Hilsen
Niels

Initiativer

af UTJ, 27/11 2017, 04:27 (2336 dage siden) @ Jens V

Man skal da ikke dømme andres initiativer ud. Timing er nødvendig. I dette tilfælde er der nogle der hellere vil sikre H 783 helt konkret end at forsøge luftige ideer om at få andel i det meget fluffy og ekstremt dyre signalprogram som jo pt er ved at nedlægge jernbanen i Danmark mere generelt.

Først bevaring, så kan man restaurere færdigt. Når det om mange år er sket kan man jo finde et sted at køre, hvis man vil. Hvis man lader H'en forsvinde har man jo ikke den fremtidige mulighed.

Indsamlingen skal anmeldes og hvis ikke allerede gjort skal man lige huske det!

--
ئۇلغىك

Redning af DSB H 783

af Georg Schmidt, 27/11 2017, 10:13 (2336 dage siden) @ marrix

Hvor ville det være skønt at genhøre de blide dampslag fra en H II. Som barn har jeg utallige gange stået ved overkørslen i Viby J og set og hørt en H II på vej op af Hasselagerbakken. H 783 nåede i sin aktive periode at tilbagelægge godt 1,3 millioner kilometer næsten udelukkende på stamstrækningen Aalborg-Fredericia. Gedserbanen ville være et udmærket sted for H 783, på denne bane har der virkelig kørt store maskiner dog ikke H-maskiner. H 783 blev taget ud af drift 21/3 1965 i forbindelse med udløb af kedelfrist.

[image]
H 788 med prøvetog på Århus H 1958.
Foto: Georg Schmidt


[image]
Fra en af kilometerbøgerne som befinder sig på Landsarkivet for Nørrejylland.

[image]
Udsnit der viser 7-9000 km pr måned og godt med kul. Jeg har hørt, de var ikke så populære hos personalet. Wienecke kunne ikke lide dem, han sagde altid at de raslede, og det passer sikkert med den dunken jeg hørte fra stængerne når de passerede Viby J. Der har nok været lidt slør i gangtøjet.:-D

[image]
En H II passerer overkørslen i Viby J med tog 2970 på de omlagte spor i forbindelse med brobyggeri og nedlægning af overkørslen. Den omlagte bane kan ses på 1954 luftfoto.
Arkiv: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Redning af DSB H 783

af UTJ, 27/11 2017, 11:15 (2336 dage siden) @ Georg Schmidt

Spørgsmålet er i den grad om vi vil acceptere en udtynding i de bevarede damplokotyper?
R 946
H 783
J 1
mm
damploko er nok det mindst pladskrævende i forhold til mange andre materieltyper, trods alt. Målt i meter sporplads er d-loko det mindste problem.

Og skal museets samling absolut bevæge sig "med tiden?", således at man tynder ud i det gamle, for at få plads til nye og ofte meget store (lange) enheder. Det er trods alt de første 100 år af jernbanens historie som havde samfundsbetydning. Jovel, det er dværere for en 25 årig historiestuderende fra SDU at "formidle" (=snakke om) damplokomotiver, herunder teknik, til en hob 7. klasseselever end et oversavet IC4-tog eller en krydsfinerlegeplads.

--
ئۇلغىك

Redning af DSB H 783

af re20000, 27/11 2017, 11:59 (2336 dage siden) @ UTJ

Jeg har flere dødfødte projekter stående ude i garagen, der har kostet mig adskilligt mere. Og var lige nede med tomme flasker i går. Hvem skal jeg sende 50eren til? Det synes jeg ikke står nogen steder.

Nold

Redning af DSB H 783

af Henrik Jensen, 27/11 2017, 12:08 (2336 dage siden) @ re20000

Hej

I det andet indlæg i denne streng står : "Alle bidrag er velkomne – hellere i dag end i morgen. Så indbetal derfor et passende beløb på konto regnr. 9011 4577713257 og sæt ”H783” i teksten. Hvis lokomotivet af den ene eller anden grund ikke når at blive flyttet, vil alle bidrag blive returneret. Husk derfor også at skrive DIT regnr. Og kontonr. I teksten, så en givet returnering kan foretages."

Med venlig hilsen
Henrik

Redning af DSB H 783

af re20000, 28/11 2017, 23:30 (2334 dage siden) @ Henrik Jensen

Hej

I det andet indlæg i denne streng står : "Alle bidrag er velkomne – hellere i dag end i morgen. Så indbetal derfor et passende beløb på konto regnr. 9011 4577713257 og sæt ”H783” i teksten. Hvis lokomotivet af den ene eller anden grund ikke når at blive flyttet, vil alle bidrag blive returneret. Husk derfor også at skrive DIT regnr. Og kontonr. I teksten, så en givet returnering kan foretages."

Med venlig hilsen
Henrik

UPS-tak. Nu har jeg pudset brillerne...

Nold

Redning af DSB H 783

af Erling Larsen, Frederiksberg, 27/11 2017, 17:53 (2335 dage siden) @ UTJ

Hvor er det korrekt og lige "på sømmet".
Jeg tror desværre også at FORMIDLINGEN har overskygget indhold og kvalitet, pga manglende evner / visioner.

//Erling

Redning af DSB H 783

af Poul Berild, 27/11 2017, 18:44 (2335 dage siden) @ Erling Larsen

[image]
Se godt på dette foto. Fotograferet tidlige i år.Hvorfor vække det minder.
Fordi en bil som denne i dag er sjældnere end en Porsche, en Tesla eller Ferrari.
Tænk vis de stadig væk var ligeså almindelig i gadebilledet som den gang.
Og tænk vis man den gang fortalte Steff at i år 2010 vil Dansk Politi også køre Skoda.
Ja, den stakkels ejer har en bil for livet ????
Nyd ting mens de er her thi Sic transit gloria mundi

Redning af DSB H 783

af Erling Larsen, Frederiksberg, 26/11 2017, 19:23 (2336 dage siden) @ GazelleSteamLover

Jeg vil for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at hverken jeg eller nogle af de tre omtalte grupper har med projektet eller indsamlingen at gøre.
Vi har blot været talerør for projektgruppen, som har forespurgt om lov til at formidle budskabet ud til gruppernes medlemmer.
Vi bakker naturligvis op om initiativet og håber det kan gennemføres og realiseres.

Med venlig hilsen
Erling Larsen

Redning af DSB H 783

af cz, Birkerød, 26/11 2017, 23:16 (2336 dage siden) @ Erling Larsen

Hvad der sker mht. det nye signalsystem og hvor det ender henne, står vist ikke helt klart. På S-banens del, hvor CBTC'en "hærger", er troljer udstyret med et mere simpelt system, der muliggør kørslen også her. Om og i givet fald i hvilket omfang et sådant forenklet system vil kunne bruges på veterantog, kan kun fremtiden og "virkeligheden" ;-) vise.

Redning af DSB H 783

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/11 2017, 12:50 (2336 dage siden) @ cz

. Om og i givet fald i hvilket omfang et sådant forenklet system vil kunne bruges på veterantog, kan kun fremtiden og "virkeligheden" ;-) vise.

Hejsa

Jeg har haft "mine" ingeniører til at kigge på "realiserbarheden" af følgende løsninger på ETCS til Veterantog (og arbejdskøretøjer):

  • Installering af ETCS anlæg i en vogn, der placeres et vilkårligt sted i togstammen, og har forbindelse til et "display" i forreste enhed (lokomotiv/styrevogn), hvori afstanden til vognens ETCS anlæg kan angives, og dermed køre uden ETCS på forreste enhed.
  • Installering af et "kuffertanlæg", hvor der sidder antenner mm på en stribe enheder, men selve anlægget "slæbes med og kobles til", når denne enhed er forrest (her er dog lige nogle udfordringer med størrelse af udstyret)
  • Installering af ETCS i "Frichs dieselelektriske motorkøretøjer fra 1950erne" som een "first of class" type.

Tilbagemeldingerne fra alle tre løsninger er overordnet set positive. Det kan ud fra et teknisk perspektiv godt gennemføres, og vil være billigere end komplet ETCS installering - forventet hastighed for sådanne tog angives som "realistisk at få godkendt til 100-120 km/t"
Imidlertid vil alle tre løsninger kræve en del ingeniørarbejde og et omfattende godkendelsesarbejde. Her gælder, at alle ressourcer hos leverandører, operatører, infrastrukturforvaltere og myndigheder ganske enkelt er fuldt bookede de kommende år, og har rigeligt at lave med at holde hoved og hale i udviklingen af ETCS, så projekter som disse må ganske enkelt vente, til ETCS er blevet mere "stabilt", så man ikke laver en løsning, der er klar til drift i 2022, men forældet i 2023.

Men det skal nok blive muligt, at køre veterantog på ETCS strækninger. Det er jo endvidere anført i beslutningen om Signalprogrammet, at det skal være muligt i samme niveau som inden man gik i gang.
Der går dog realistisk set, nogle år, hvor det ikke vil være alle strækninger, man kan køre på.

/Lasse

Redning af DSB H 783

af Ole Juhl, Skovby, 27/11 2017, 13:37 (2335 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej
Det nye signalprogram og veterantogsdrift er som olie og vand, det er svært at blande, er muligt - men svært og resultatet er ustabilt.

Rent praktisk er jeg bange for at veterantogskørsel på strækninger med det nye signalsystem, bliver begræsnset til tæt på det umulige. Alene de krav der vil blive stillet til typegodkendelse, i brugningstilladelser og diverse tests, der skal laves sammen med fabrikanter, der alle er lukkede eller uintresserede, vil gøre det så dyrt og omfattende, at en alm. dansk veteranjernbane forening vil få svært ved at løfte opgaven.
Måske vil der blive støtte fra diverse puljer, det vil nok kunne betale for et eller to mobile anlæg, der vil kunne bruges mest i forbindelse med materialtransport, i stil med det MY1126 kan med ATC.
Oven på det kommer arbejdet med at få Bygge- og Trafikstyrelsen til at udstede ibrugningstilladelse på veterankørertøjer, det er svært nok - ref. til den omgang Aarhus Letbane og veteranbanerne har været igennem for at få den kommende/nuværende driftstilladelse.

Fremtiden for kørsel med veterantog bliver desværre nok kun hovedsageligt på baner med egen infrastruktur, altså uden for BDK's område OG så har jeg ikke rørt ved problematikken med materiel, hvor der i dag ikke allerede foreligger en ibrugningstilladelse.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Redning af DSB H 783

af Bent Larsen, Kalundborg, 27/11 2017, 14:41 (2335 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej
tak for et indlæg med en faglig vurdering af muglighederne for installation ETCS i veterantog, men desværre er det nok ikke i DK dette er muligt. Findes der tegninger eller billeder hvor meget anlægget fylder, har hørt beretninger om den ene brændstoftank på et Marcipanbrød skal ud for at få plads til ETCS anlæg.
vh
Bent Larsen

Redning af DSB H 783

af bth, 27/11 2017, 15:05 (2335 dage siden) @ Bent Larsen

Findes der tegninger eller billeder hvor meget anlægget fylder, har hørt beretninger om den ene brændstoftank på et Marcipanbrød skal ud for at få plads til ETCS anlæg.
vh
Bent Larsen

Hej!

Hvis det er tilfældet, så er vi (Læs veterantogsbranchen) sluppet billigt.

Vi må være kreative og opfinde nogle skabe hvor isenkrammet kan være og så forklæde skabet så det ligner rejsegods.

/Bjørn

Redning af DSB H 783

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/11 2017, 17:08 (2335 dage siden) @ bth


Vi må være kreative og opfinde nogle skabe hvor isenkrammet kan være og så forklæde skabet så det ligner rejsegods.

Nu er det netop meningen, at det skal være mindre anlæg, for at reducere omkostningerne og pladsbehovet - og hver leverandør har sine egne forslag til, hvor meget det skal fylde, og hvordan det skal placeres...

I "arbejdsudgaven" for placering i "en vogn" er tesen, at anlægget vil kunne indbygges i en "tjenestekupe på en Cl vogn" eller i en pakvogn/godsvogn - eller under et bord i kabinen på en 22 tons trolje. Men der er i al fald et begrundet håb om, at der kan laves en løsning, hvor det fylder markant mindre - og måske endda så tilpas "modul opbygget", at det kan sættes sammen både i højde og bredde, alt efter hvor meget plads der er.

...og mine tre forslag er kun de tre, jeg har fået undersøgt. Der er mange andre muligheder (antager jeg)

/Lasse

Redning af DSB H 783

af villy, 28/11 2017, 11:51 (2335 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

jeg er nu af den opfattelse at museet taler med kløvet tunge når de påpeger at de gemmer genstande efter den muserums værdi de har og ikke efter standen.
H 783 er med jernbane øjne betydelig mere interessant ind H800.
Det er godt at der er nogen der vil bevare den og jeg melder mig frivilligt til at deltage
Villy

Avatar

Redning af DSB H 783

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/11 2017, 20:20 (2333 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
tak for et indlæg med en faglig vurdering af muglighederne for installation ETCS i veterantog, men desværre er det nok ikke i DK dette er muligt. Findes der tegninger eller billeder hvor meget anlægget fylder, har hørt beretninger om den ene brændstoftank på et Marcipanbrød skal ud for at få plads til ETCS anlæg.

Signalprogrammet har på et tidspunkt været i Græsted og kigge på mulighederne i et Marcipanbrød og en K-maskine. Ingen forestiller sig fuldt anlæg i et veterantog (bortset fra DSBs IC3 m.m. :-D ), men netop det samme som troljerne.
Det specielle i Nordsjælland er, at der ville man ideelt set gerne have BÅDE CBTS og ERTMS altså i troljeudgaven.
I K-maskinen kunne man etablere et apparatrum i vandtanken i tenderen og i Marcipanbrødet kunne det ene akkumulatorskab benyttes. Med moderne lastbilsakkumulatorer kan der være kapacitet nok i det andet skab til at kunne starte maskinen.

Men prisen.......

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Redning af DSB H 783

af GazelleSteamLover, 30/11 2017, 18:26 (2332 dage siden) @ GazelleSteamLover

Jeg er glad for at sige at H 783 reddet:-D . De er igang med at gøre hende klar til transport til Gedser. Her er beskeden fra en af fyrene som har været med til at give os informationer om projektet:

Hej alle venlige medlemmer af gruppen - her kommer den opdatering, jeg har håbet på at kunne skrive i flere dage:

Gruppen bag bevarelse af maskinen har i dag i samarbejde med Dansk Specialtransport fremlagt en plan for DJM, hvor maskinen afhentes i weekenden 9/10.12 eller 16/17.12 - dog med forbehold for f.eks. snestorm...Danmarks Jernbanemuseum i Roskilde har accepteret planen. Så nu er det "bare" om at håbe på godt vejr og skaffe nogle paller, pallerammer og deployere, hvilket vi allerede er godt i gang med.

Vores allesammens drøm om at bevare H783 lever i bedste velgående - tak for det.

Redning af DSB H 783

af Henrik Jensen, 30/11 2017, 21:57 (2332 dage siden) @ GazelleSteamLover

Hej

Hvordan gik indsamlingen?

Mvh
Henrik

Redning af DSB H 783

af LHJ, 1/12 2017, 15:02 (2331 dage siden) @ GazelleSteamLover

Jeg er glad for at sige at H 783 reddet:-D . De er igang med at gøre hende klar til transport til Gedser. Her er beskeden fra en af fyrene som har været med til at give os informationer om projektet:

Hej alle venlige medlemmer af gruppen - her kommer den opdatering, jeg har håbet på at kunne skrive i flere dage:

Gruppen bag bevarelse af maskinen har i dag i samarbejde med Dansk Specialtransport fremlagt en plan for DJM, hvor maskinen afhentes i weekenden 9/10.12 eller 16/17.12 - dog med forbehold for f.eks. snestorm...Danmarks Jernbanemuseum i Roskilde har accepteret planen. Så nu er det "bare" om at håbe på godt vejr og skaffe nogle paller, pallerammer og deployere, hvilket vi allerede er godt i gang med.

Vores allesammens drøm om at bevare H783 lever i bedste velgående - tak for det.


Tillykke til de implicerede med det foreløbige resultat! Jeg var en af de adskillige, der meldte sig ud af "Jernbanemuseets Venner", da den daværende museumsleder (for mange år siden) ville skære H 783 igennem på langs, så jeg har glædet mig over restaureringsprojektet, mens det var i gang, og glæder mig over, at der nu - tilsyneladende - er en bevaringsløsning indenfor rækkevidde (om end jeg helt klart mener, at maskinen burde være forblevet hos museet, også blot som ikke-kørende museumsgenstand ...).
Jeg ser nu frem til at høre mere om projektets formelle organisering, for det er jo ingen sag at oprette en profil og skrive noget på FB (som endda ikke alle kan se, når der er tale om lukkede grupper), men der må nødvendigvis etableres en formelt ansvarlig organisation - enten en helt ny eller som en del af en eksisterende jernbaneklub. Det sidste er afgjort at foretrække.
Måske vil et løft af sløret for formaliteterne og "det med småt" kunne "kaste" lidt flere penge af sig til projektet ...
Held og lykke med flytningen (hvis det lykkes) - og god weekend!
/LH

Avatar

Redning af DSB H 783

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 23/12 2017, 16:40 (2309 dage siden) @ GazelleSteamLover

Et par friske billeder af DSB H 783 klargjort til transporten på onsdag.

[image]

[image]

--
[image]

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak