Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvormange 'Rundnæser' er der stadig i egentlig drift (Generelt)

af esni, Frederikssund, 26/11 2017, 20:29 (2314 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 27/11 2017, 09:50

Allerførst
Rundnæser er

  • ex DSB MY, MX,
  • .ex NSB Di3
  • ex NMBS/SNCB 203, 204, 204
  • .ex CFL 1600 (og 1800 ?)
  • ex MAV M61

Mange er naturligvis hugget op 50 år efter de blev leveret, nogen bruges til formål a la Museumstioo, men andre bruges stadig til RIGTIG drift:

Men hvordan ser regnestykket egentlig ud- hvormage blev der ialt leveret, og hvormange bruges endnu som oprindeligt?

Trick-spørgsmålet, der følger efter, er naturligvis - Hvis de skal kunne bruges på morgendagens jernbane, hvor mange first of class godkendelser vil det kræve? 1? 9?, flere end 9?, flere end 1 -
færre end 9?

Hvormange 'Rundnæser' er der stadig i egentlig drift

af jmp ⌂, Vejle, 26/11 2017, 20:33 (2314 dage siden) @ esni
redigeret af Tommy Nilsson, 27/11 2017, 09:50

Hvormange 'Rundnæser' er der stadig i egentlig drift

af Eyolf, 27/11 2017, 18:50 (2313 dage siden) @ esni

I Norge er det vel bare Di3a.628 som fremdeles er i drift:
[image]

Den eies av BaneNOR, det statlige forvaltningsselskapet for jernbanens infrastruktur (Ja, jeg vet at det står Jernbaneverket på siden. Det skyldes utelukkende at det ikke er endret etter Jernbaneverket ble nedlagt, og BaneNOR opprettet sist nyttår), og brukes så godt som utelukkende i snørydningstjenesten på høyfjellsstrekningene, primæsst Bergensbanen.

Dett finnes også et par museumslok, men det var ikke dem det var spørsmål om her.

Rundneseentusiastene finner litt mer "snadder" her - og dere dansker vil nok også gjenkjenne noen litt yngre slektninger uten rund nese.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak