Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

R 946 - delvis ophugget (Jernbanen i dag)

af UTJ, 5/12 2017, 18:07 (2333 dage siden)
redigeret af UTJ, 5/12 2017, 19:06

Jeg har af forskellige omveje fået bekræftet at R 946 er delvis skrottet. Når museet ikke selv magter at skrive sandheden klart og tydeligt, gør jeg det. Det er sket hen over seneste halvår og at enhedslederen, formentlig i samarbejde med samlingschefen, har forestået arbejdet. Sanktioneret af den nuværende museumschef. I samme tidsrum har der været en hel del henvendelser fra kyndige, der har anmodet om at lokomotivet blev bevaret.

Der hersker en efter min mening usund stemning i Odense hvor man bliver kaldt til samtale hvis man omtaler museet på en i enhedslederens eller samlingschefens øjne negativ måde med udgangspunkt i en skriftlig, såkaldt "aftale". I et ansættelsesforhold ville den slags omgående betyde inddragelse af tillidsmand og fagforening, inkl arbejdstilsyn på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø. Aftaler af den art er indført under den tidligere museumschef og tilsyneladende fortsat. Derfor hører I ikke ret meget om hvad der virkelig foregår på det offentligt støttede museum. Jeg tillader mig at skrive "usund" eller "ubehagelig", da den slags "kammaratlige samtaler" med sanktionsmuligheder er uhørte i almindelige ansættelsesforhold på arbejdspladser med godt arbejdsmiljø - jeg selv undlod at indgå den slags aftale i forbindelse med omorganiseringen under Harnows ledelse, da jeg mente at ordlyden gik ud over det som almindelig ansættelsesret tillader i jobs hvor der ikke er særlige lovfæstede fortroligshedskrav.

Sådanne samtaler foregår som sagt i almindelige ansættelsesforhold under inddragelse af fagforening, inkl høringsfrister mv.

Jeg ville egentlig have stoppet mine indlæg, idet jeg håbede at museet selv ville forklare sig, men som sagt magter man det tilsyneladende ikke. Jeg er ikke sikker på at museet fuldt og klart har oplyst bestyrelsen om de faktiske forhold, hvormed man ophugger et funktionsdygtigt damplokomotiv, hvis samlet og med få yderligere reparationer. Formentlig (det er min egen vurdering) er det en udløber af en generel vendetta mod den forrige museumschef (før Harnow) og museumstog, og særligt mod værkstedet i Randers, som på mange måder var ganske autonomt. Det er endt som en personsag og åbenbart har det været museets chefgruppe magtpåliggende at ophugge netop dette lokomotiv uden at udlodde som et helt og fuldt projekt. Det nøjagtige motiv må de selv redegøre for. Det kan ikke være fordi det tilsvarende er danskbygget, for dennes tender er bygget i Berlin. Det kan heller ikke være på grund af akut mangel på "reservedele", for den anden er ganske komplet. Endelig kan det heller ikke være på grund af særlig ringe tilstand.

Strategien i nedlæggelse af museumstog var at nedlægge de to igangsatte projekter, H og R, da man derved kunne "starte på en frisk". Alle tidligere restaureringer, istandsættelser var i øvrigt udført amatøragtigt og uprofessionelt var talen. Det blev senere til ophugning - der er ingen tvivl om at museets chefgang har haft mulighed i Randers for at udføre ophugningen, mens det i Roskilde ikke har været muligt, på grund af for mange øjne.

Der er sandsynligt at museet om få år vil stå uden større kørende damplokomotiver, såfremt museet ikke ændrer kurs. Det bemeldte lokomotiv var det, som var længst i istandsættelsen og tættest på at blive klart til brug inden arbejdet blev afbrudt og låsene skiftet. Man har fire MY-lokomotiver.

Som tidligere, håber jeg at museet selv forklarer sig. Men også at det bliver gjort klart og tydeligt uden amatøragtige omsvøb som vi er vidende til.

R 946 - delvis ophugget

af PF, 6/12 2017, 08:47 (2333 dage siden) @ UTJ

Hvornår har du sidst selv haft noget officelt med museet at gøre?

R 946 - delvis ophugget

af PF, 8/12 2017, 01:01 (2331 dage siden) @ PF

UTJ, du undgår totalt mit spørgsmål?

Ud over det, kan du så redegøre og ikke mindst dokumentere hvad den såkaldte delvise ophugning dækker over?

R 946 - delvis ophugget

af AndreasM, 6/12 2017, 09:52 (2332 dage siden) @ UTJ

Fedt, så blev vi endelig personlige, jeg sætter popcornene over :-D

Hvorfor er det du ikke bare, som andre, erkender at museet har taget en ny retning? En retning, der ikke passer dig og andre, men så er der heldigvis rigtig mange klubber derude at vælge mellem? Alt det personfnidderi og bitterhed over de valg der bliver truffet gavner i hvert fald ikke noget, det er set alt for mange gange før.

R 946 - delvis ophugget

af Langelandsbanen, 6/12 2017, 10:54 (2332 dage siden) @ AndreasM

Nu er det jo altså tilladt at have en mening om hvordan et offentligt finansieret museum udfører deres opgave.

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

R 946 - delvis ophugget

af UTJ, 6/12 2017, 10:57 (2332 dage siden) @ UTJ

Til de to herrer og andre:
DJM er drevet for offentlige midler.
1) det blandt andet det er det min skattebetaling går til, og objektivt har det min og andres interesse hvordan offentlige midler forvaltes.
2) fordi det er drevet for offentlige midler har det min og andres interesse om museet leverer redelige oplysninger, især når man destruerer allerede investeret kapital.
3) når man proklamerer akademisk redelighed skal den også kunne genfindes i det materiale og den omgang med ressourcer som finder sted - herunder kunne gendrives af tredjepart.

Min aktie består i at museet hævder at have hørt "eksperter", dvs leveret troværdighed til det fremlagte.

Jeg har gentagne gange efterspurgt uddybning i det offentlige rum - jeg ved at der er adskillige der ved direkte kontakt ikke har opnået denne og så må man udnytte mere offentlig kommunikation. Der er ingen personlige sym- eller antipatier knyttet til dette, alene embedsførelsen i den konkrete sag med tilknyttede emner.

I dette tilfæde er det et gammelt lokomotiv som er omdrejningspunktet, men det kunne for så vidt være helt andre ting, genstande eller ydelser som var genstand til opklarende granskning. I helt andre offentlige finansierede organisatoner.

R 946 - delvis ophugget

af AndreasM, 6/12 2017, 19:31 (2332 dage siden) @ UTJ

Min aktie består i at museet hævder at have hørt "eksperter", dvs leveret troværdighed til det fremlagte.

Og til dato er du den eneste af disse, iøvrigt selvproklamerede, "eksperter" der har meldt sig på banen i denne debat? Med andre ord, kan der sidde 10 andre eksperter hvis vurdering museet har fulgt, og du var den 11. som var uenig, det ved vi ikke! Jeg ser ingen der udfordrer din ytringsfrihed her, tværtom så er det din faglighed og indsigt i driften af jernbanemuseet jeg betvivler. Bliv du bare ved med at kaste galde ud, det er du i din gode ret til jævnfør ytringsfriheden og offentlighedens interesse etc., men det bekræfter mig kun i min opfattelse af at du er tøsefornærmet over at dine favoritter ikke blev valgt af museet.

Over and out.

R 946 - delvis ophugget

af Langelandsbanen, 6/12 2017, 20:27 (2332 dage siden) @ AndreasM

Det er din mening og fred være med det.

Du tror på Jernbanemuseet, og det er der andre der ikke gør.

Det er egentlig underligt at der ikke er nogen af de andre eksperter, der har meldt sig og sagt at UTJ er helt gal på den? eller for den sags skyld nogen frivillige i det hele taget, i de sidste ugers debat ;)

"Bliv du bare ved med at kaste galde ud, det er du i din gode ret til jævnfør ytringsfriheden og offentlighedens interesse etc., men det bekræfter mig kun i min opfattelse af at du er tøsefornærmet over at dine favoritter ikke blev valgt af museet."

Eller at manden faktisk har ret og fortæller om sine oplevelser.....

god aften

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

R 946 - delvis ophugget

af Svend, 6/12 2017, 18:19 (2332 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend, 6/12 2017, 19:14

Jeg har af forskellige omveje fået bekræftet at R 946 er delvis skrottet. Når museet ikke selv magter at skrive sandheden klart og tydeligt, gør jeg det. Det er sket hen over seneste halvår og at enhedslederen, formentlig i samarbejde med samlingschefen, har forestået arbejdet. Sanktioneret af den nuværende museumschef. I samme tidsrum har der været en hel del henvendelser fra kyndige, der har anmodet om at lokomotivet blev bevaret.

Som tidligere, håber jeg at museet selv forklarer sig. Men også at det bliver gjort klart og tydeligt uden amatøragtige omsvøb som vi er vidende til.

.
Det er helt forklarligt at de to medarbejdere fra museet holder lav profil. Måske er de endda krøbet ned i det fjerneste musehul med et håb om, at det hele snart går og at de vil blive tilgivet.
Men jeg tror ikke at denne sag glemmes sådan lige med det samme .....det er den også for stor og for dum til.

--
Svend

R 946 - delvis ophugget

af AndreasM, 6/12 2017, 19:40 (2332 dage siden) @ Svend

Det er helt forklarligt at de to medarbejdere fra museet holder lav profil. Måske er de endda krøbet ned i det fjerneste musehul med et håb om, at det hele snart går og at de vil blive tilgivet.

Hvis du gad læse dit eget link, så ville du bemærke at selvsamme enhedsleder, som åbenbart driver en infernalsk hetz mod det tidligere værksted i Randers, selv var fungerende arbejdsleder på, nåja R 946 - på værkstedet i Randers - i en pæn del år. Må være noget af en personlighedsspaltning at gå rundt med, at være så bitter på sig selv.

Man kunne selvfølgelig også tage den vinkel på det, at manden rent faktisk har en ret stor indsigt, både i restaureringen af den pågældende damper, og i den forhenværende omgang med materiellet i Randers. Men det er nemmere at hænge ham ud.

R 946 - delvis ophugget

af Langelandsbanen, 6/12 2017, 20:30 (2332 dage siden) @ AndreasM

Måske nemmere, men jeg lytter nu også til alle de andre frivillige og ex-frivillige som ytre sig om sagen andre steder og der lader det ikke til at det skulle være tilfældet, at det blot er "nemmere".

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

R 946 - delvis ophugget

af Svend, 6/12 2017, 21:35 (2332 dage siden) @ AndreasM

Hvis du gad læse dit eget link, så ville du bemærke at selvsamme enhedsleder, som åbenbart driver en infernalsk hetz mod det tidligere værksted i Randers, selv var fungerende arbejdsleder på, nåja R 946 - på værkstedet i Randers - i en pæn del år. Må være noget af en personlighedsspaltning at gå rundt med, at være så bitter på sig selv.

.
Det er fint at du gør opmærksom på det en gang mere (jeg havde naturligvis læst det). Personlighedspaltning er en meget god betegnelse for den slags, så tak for tilføjelsen ;-)

--
Svend

R 946 - delvis ophugget

af Svend, 7/12 2017, 20:08 (2331 dage siden) @ Svend

Jeg har af forskellige omveje fået bekræftet at R 946 er delvis skrottet. Når museet ikke selv magter at skrive sandheden klart og tydeligt, gør jeg det. Det er sket hen over seneste halvår og at enhedslederen, formentlig i samarbejde med samlingschefen, har forestået arbejdet. Sanktioneret af den nuværende museumschef. I samme tidsrum har der været en hel del henvendelser fra kyndige, der har anmodet om at lokomotivet blev bevaret.

Som tidligere, håber jeg at museet selv forklarer sig. Men også at det bliver gjort klart og tydeligt uden amatøragtige omsvøb som vi er vidende til.

.
Det er helt forklarligt at de to medarbejdere fra museet holder lav profil. Måske er de endda krøbet ned i det fjerneste musehul med et håb om, at det hele snart går og at de vil blive tilgivet.
Men jeg tror ikke at denne sag glemmes sådan lige med det samme .....det er den også for stor og for dum til.

.
Helt væk har de dog ikke gemt sig:
https://www.tv2fyn.dk/artikel/trusler-mod-museum-det-har-vaeret-overvaeldende
(to indslag om Danmarks Jernbanemuseum i rollen som offer)

--
Svend

Avatar

R 946 - delvis ophugget

af mss ⌂, 6/12 2017, 21:32 (2332 dage siden) @ UTJ

Tja, desværre bare endnu et bevis på den målrettede reduktion af den danske jernbane-kulturarv der finder sted i disse år.
Formentlig skal årsagen primært findes i de sygelige krav om konstant "effektivisering" der findes i alle aktive områder i det offentlige, hvor flere og flere midler i stedet overføres til passiv administration.
Ledelsen er blot marionetter der skal forsøge at få det til at ligne en succeshistorie overfor offentligheden.

Eneste trøst er at der findes private foreninger der sideløbende forsøger at bevare materiel.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

R 946 - delvis ophugget

af villy, 7/12 2017, 08:18 (2332 dage siden) @ mss

Det nemmeste er at hugge alt materiel op
og kun have Odin, den er ny og der må være 2års garanti.
Bare en ide

R 946 - delvis ophugget

af Johnni Christensen, 7/12 2017, 15:07 (2331 dage siden) @ villy

Det nemmeste er at hugge alt materiel op
og kun have Odin, den er ny og der må være 2års garanti.
Bare en ide

Det er en god ide.
Den er det ældste lokomotiv, samtidig med at den er det nyeste.
-Den må på den måde repræsentere alt der ligger derimellem.

;-)

Johnni

Avatar

R 946 - delvis ophugget

af Gert, Aalborg, 28/12 2017, 23:51 (2310 dage siden) @ Johnni Christensen

Er der nogen her, der kan fortælle hvad den aktuelle status er for R946? Er den hugget op eller er det bare meningen?

Gert

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak