Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med IC Bornholm

af LasseG, 10/12 2017, 15:40 (2321 dage siden) @ kenkari

Du siger i din film at det kun er SJ der fremover bruger spor 26, det er ikke korrekt.

--
[image]

Avatar

Slut med IC Bornholm

af kenkari ⌂, Roskilde, 10/12 2017, 21:39 (2321 dage siden) @ LasseG

Du siger i din film at det kun er SJ der fremover bruger spor 26, det er ikke korrekt.

Jeg siger også at der kan opstå situationer hvor sporet bliver brugt til andre tog.

I følge k18 er det SJ X2000 som benytter spor 26. Herudover kan jeg se RØ1212, RØ1508, RØ2264, RØ2540, RØ3508, RØ3559, RØ4556, RØ4764, ICL210, ICL 263 og ICL267 i rejseplanen. Men det er sjældent det holder. F.eks er der kun 2 min imellem SJ546 og ICL263, som begge skal køre fra spor 26. Det er jo helt umuligt.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Slut med IC Bornholm

af LasseG, 10/12 2017, 21:58 (2321 dage siden) @ kenkari

Du siger i din film at det kun er SJ der fremover bruger spor 26, det er ikke korrekt.


Jeg siger også at der kan opstå situationer hvor sporet bliver brugt til andre tog.

I følge k18 er det SJ X2000 som benytter spor 26. Herudover kan jeg se RØ1212, RØ1508, RØ2264, RØ2540, RØ3508, RØ3559, RØ4556, RØ4764, ICL210, ICL 263 og ICL267 i rejseplanen. Men det er sjældent det holder. F.eks er der kun 2 min imellem SJ546 og ICL263, som begge skal køre fra spor 26. Det er jo helt umuligt.

Men den "opstået situation" er vel så her at de ovenstående tog efter køreplanen skal benytte spor 26? - Jeg tror vi har forskellige opfattelser af hvad en "opstået situation" er så.

--
[image]

Avatar

Slut med IC Bornholm

af kenkari ⌂, Roskilde, 10/12 2017, 22:16 (2321 dage siden) @ LasseG

Du siger i din film at det kun er SJ der fremover bruger spor 26, det er ikke korrekt.


Jeg siger også at der kan opstå situationer hvor sporet bliver brugt til andre tog.

I følge k18 er det SJ X2000 som benytter spor 26. Herudover kan jeg se RØ1212, RØ1508, RØ2264, RØ2540, RØ3508, RØ3559, RØ4556, RØ4764, ICL210, ICL 263 og ICL267 i rejseplanen. Men det er sjældent det holder. F.eks er der kun 2 min imellem SJ546 og ICL263, som begge skal køre fra spor 26. Det er jo helt umuligt.


Men den "opstået situation" er vel så her at de ovenstående tog efter køreplanen skal benytte spor 26? - Jeg tror vi har forskellige opfattelser af hvad en "opstået situation" er så.

Ja, de tog jeg nævner her, fandt jeg først efter jeg fik udgivet filmen. Men disse tog kan som sagt ikke altid benytte spor 26. Prøv at forstille dig eksemplet med SJ546 og ICL263. Så man skal nok lige tage det med et gram salt ;) Jeg har oplevet at selvom der står i rejseplanen at mit tog fra Kalundborg skal ankomme i spor 26, så ankom den i spor 8 og vendte retur tilbage.
Men altså hovedsageligt SJ, og ellers få regional og lyntog.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Slut med IC Bornholm

af LasseG, 11/12 2017, 17:49 (2320 dage siden) @ kenkari

Du siger i din film at det kun er SJ der fremover bruger spor 26, det er ikke korrekt.


Jeg siger også at der kan opstå situationer hvor sporet bliver brugt til andre tog.

I følge k18 er det SJ X2000 som benytter spor 26. Herudover kan jeg se RØ1212, RØ1508, RØ2264, RØ2540, RØ3508, RØ3559, RØ4556, RØ4764, ICL210, ICL 263 og ICL267 i rejseplanen. Men det er sjældent det holder. F.eks er der kun 2 min imellem SJ546 og ICL263, som begge skal køre fra spor 26. Det er jo helt umuligt.


Men den "opstået situation" er vel så her at de ovenstående tog efter køreplanen skal benytte spor 26? - Jeg tror vi har forskellige opfattelser af hvad en "opstået situation" er så.


Ja, de tog jeg nævner her, fandt jeg først efter jeg fik udgivet filmen.

Tak.. Kunne du ikke bare starte der i stedet for at holde fast i dårlige undskyldninger der ikke har noget med virkeligheden at gøre ?

--
[image]

Slut med IC Bornholm

af verner1104, 11/12 2017, 18:15 (2320 dage siden) @ LasseG

Undskyld mig men synes retorikken er lidt hård. Der er lavet en god video om slutningen på direkte tog til Ystad så er det måske lidt hårdt at slå ned på en bagatel om brugen af spor 26 med jernbane hilsen Anders som hader at ankomme i spor 26

Slut med IC Bornholm

af LasseG, 11/12 2017, 18:52 (2320 dage siden) @ verner1104

Undskyld mig men synes retorikken er lidt hård. Der er lavet en god video om slutningen på direkte tog til Ystad så er det måske lidt hårdt at slå ned på en bagatel om brugen af spor 26 med jernbane hilsen Anders som hader at ankomme i spor 26

Måske, jeg ville egentlig også bare gøre Kenny opmærksom på at der var fejlagtige oplysninger i hans film. Men at indrømme fejl er åbenbart ikke noget der står til ham.

--
[image]

Slut med fast sporbenyttelse på KH

af Nordexpress, 11/12 2017, 19:56 (2320 dage siden) @ kenkari

Det er selvfølgelig synd for Kennys film, at den fører til slagsmål om petitesser. Men det er så ikke første gang blandt jernbanenørder.

MEN altså, kernen i det her er, at sporbenyttelsen på KH er dynamisk, den er sågar meget dynamisk. Og der er ikke nogle, der ejer spor 26 - andre end Banedanmark.

Spor 26 har været benyttet til at vende 'alt muligt' her i 2017, og SJs snabbtåg er da set vende i såvel spor 26, som i hallen på KH, som i spor 12 på Østerport, som i spor 1-2 på Østerport. Med tilhørende ophold i Belvedere, eller i spor 12, eller i risten ud for Nordhavn station.

Hvorvidt benyttelsen af spor 26 på dagen besluttes længere tid forud for afgang end andre spor på Hovedbanegården er jeg uvidende om.

Slut med IC Bornholm

af Rask Ingemann Lambertsen, 10/12 2017, 15:51 (2321 dage siden) @ kenkari

Så fik vi sagt farvel til det sidste direkte tog fra København til Ystad: https://www.youtube.com/watch?v=fM6oPT3Zy6A

Jeg ved ikke, hvordan du er kommet frem til, at rejsetiden øges med 40 minutter. Det har altid være lidt hurtigere at tage turen med Øresundstog og Pågatåg end med IC Bornholm, når det ellers passer med et togskift på Hyllie station. Når (eller hvis) Øresundstogenes ti-minuttersdrift genindføres, vil det give en afgang hver halve time til og fra Ystad.

Ironisk nok ophører IC Bornholm netop som Trafikverket er klar med to nye krydsningsstationer på Ystadbanen.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Slut med IC Bornholm

af kenkari ⌂, Roskilde, 10/12 2017, 21:37 (2321 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Så fik vi sagt farvel til det sidste direkte tog fra København til Ystad: https://www.youtube.com/watch?v=fM6oPT3Zy6A


Jeg ved ikke, hvordan du er kommet frem til, at rejsetiden øges med 40 minutter. Det har altid være lidt hurtigere at tage turen med Øresundstog og Pågatåg end med IC Bornholm, når det ellers passer med et togskift på Hyllie station. Når (eller hvis) Øresundstogenes ti-minuttersdrift genindføres, vil det give en afgang hver halve time til og fra Ystad.

Det tjekkede jeg på rejseplanen ;-) Med skift i Trianglen, som den foreslår, bliver rejsetiden 1 time og 41 min mod ICB's 1 time og 4 min.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Slut med IC Bornholm

af Rask Ingemann Lambertsen, 10/12 2017, 23:45 (2321 dage siden) @ kenkari

Jeg ved ikke, hvordan du er kommet frem til, at rejsetiden øges med 40 minutter. Det har altid være lidt hurtigere at tage turen med Øresundstog og Pågatåg end med IC Bornholm, når det ellers passer med et togskift på Hyllie station. Når (eller hvis) Øresundstogenes ti-minuttersdrift genindføres, vil det give en afgang hver halve time til og fra Ystad.


Det tjekkede jeg på rejseplanen ;-) Med skift i Trianglen, som den foreslår, bliver rejsetiden 1 time og 41 min mod ICB's 1 time og 4 min.

Rejseplanen har en tendens til at lave rejseplaner, der er lige til at lukke op og sk*de i. :-( DB Bahns rejseplanlægger får det til ca. 1 time og 20 minutter med 11 minutter til at skifte tog i på Hyllie station. Jeg selv når frem til rejsetider på ned til 1 time og 9 minutter:

København H - Ystad:

ØP 1016 afg. København H 06:47, ank. Hyllie 07:13.
RST 11259 afg. Hyllie 07:15, ank. Ystad 07:56.
Rejsetid: 1:09.

ØK 1318 afg. København H 07:16, ank. Hyllie 07:41.
RST 1515 afg. Hyllie 07:45, ank. Ystad 08:28.
Rejsetid: 1:12.

Ystad - København H:

RST 1514 afg. Ystad 06:30, ank. Hyllie 07:13.
ØP 1023 afg. Hyllie 07:21, ank. København H 07:48.
Rejsetid: 1:18.

RST 1248 afg. Ystad 06:38, ank. Hyllie 07:21.
ØK 1325 afg. Hyllie 07:31, ank. København H 07:56.
Rejsetid: 1:22.

RST 1258 afg. Ystad 07:00, ank. Hyllie 07:43
ØK 1327 afg. Hyllie 07:50, ank. København H 08:16.
Rejsetid: 1:16.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Slut med IC Bornholm

af kenkari ⌂, Roskilde, 11/12 2017, 09:56 (2321 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Jeg ved ikke, hvordan du er kommet frem til, at rejsetiden øges med 40 minutter. Det har altid være lidt hurtigere at tage turen med Øresundstog og Pågatåg end med IC Bornholm, når det ellers passer med et togskift på Hyllie station. Når (eller hvis) Øresundstogenes ti-minuttersdrift genindføres, vil det give en afgang hver halve time til og fra Ystad.


Det tjekkede jeg på rejseplanen ;-) Med skift i Trianglen, som den foreslår, bliver rejsetiden 1 time og 41 min mod ICB's 1 time og 4 min.


Rejseplanen har en tendens til at lave rejseplaner, der er lige til at lukke op og sk*de i. :-( DB Bahns rejseplanlægger får det til ca. 1 time og 20 minutter med 11 minutter til at skifte tog i på Hyllie station. Jeg selv når frem til rejsetider på ned til 1 time og 9 minutter:

København H - Ystad:

ØP 1016 afg. København H 06:47, ank. Hyllie 07:13.
RST 11259 afg. Hyllie 07:15, ank. Ystad 07:56.
Rejsetid: 1:09.

ØK 1318 afg. København H 07:16, ank. Hyllie 07:41.
RST 1515 afg. Hyllie 07:45, ank. Ystad 08:28.
Rejsetid: 1:12.

Ystad - København H:

RST 1514 afg. Ystad 06:30, ank. Hyllie 07:13.
ØP 1023 afg. Hyllie 07:21, ank. København H 07:48.
Rejsetid: 1:18.

RST 1248 afg. Ystad 06:38, ank. Hyllie 07:21.
ØK 1325 afg. Hyllie 07:31, ank. København H 07:56.
Rejsetid: 1:22.

RST 1258 afg. Ystad 07:00, ank. Hyllie 07:43
ØK 1327 afg. Hyllie 07:50, ank. København H 08:16.
Rejsetid: 1:16.

Med grænsekontrollen i Hyllie skal du nok lige ikke regne med at kunne skifte tog på 2 min ;-) Det kunne jeg ihvertfald ikke, da jeg skulle til Ystad og filme.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Slut med IC Bornholm

af ChrBrun, Helsingør, 11/12 2017, 19:44 (2320 dage siden) @ kenkari

Ja, og ydermere skal man skifte perron (det skal man også på Malmö C), så et togskifte på Trianglen er bestemt at foretrække, her kan man skifte ved samme perron. Det er jo især aktuelt, hvis man har bagage med.

--
Christian Brun

Slut med IC Bornholm

af verner1104, 11/12 2017, 20:11 (2320 dage siden) @ ChrBrun

Så mangler vi bare at man kan bruge rejsekortet hele vejen og ikke kun til Malmø c. Husk klippekortet til Bornholm.

Avatar

Slut med IC Bornholm

af kenkari ⌂, Roskilde, 11/12 2017, 22:34 (2320 dage siden) @ verner1104

Så mangler vi bare at man kan bruge rejsekortet hele vejen og ikke kun til Malmø c. Husk klippekortet til Bornholm.

Ja, det ville rart med rejsekort til Bornholm, når det nu jo også er Danmark - selvom man skal via Sverige. ;-)

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Slut med IC Bornholm

af Scharfenberg, 12/12 2017, 13:39 (2320 dage siden) @ kenkari

Så mangler vi bare at man kan bruge rejsekortet hele vejen og ikke kun til Malmø c. Husk klippekortet til Bornholm.


Ja, det ville rart med rejsekort til Bornholm, når det nu jo også er Danmark - selvom man skal via Sverige. ;-)

Ja, men det kræver, at Bornholms Regionskommune og BAT melder sig ind i rejsekortsamarbejdet. Hidtil har de valgt at stå udenfor - som de eneste i Danmark.

Slut med IC Bornholm

af Rask Ingemann Lambertsen, 1/1 2018, 11:33 (2300 dage siden) @ ChrBrun

Ja, og ydermere skal man skifte perron (det skal man også på Malmö C), så et togskifte på Trianglen er bestemt at foretrække, her kan man skifte ved samme perron. Det er jo især aktuelt, hvis man har bagage med.

DSB selv foreslår at skifte tog på Malmö C. Jeg begriber ikke, hvad der er så svært ved at gennemskue, hvordan man benytter toget på den rute.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Nye krydsningsstationer, var: Slut med IC Bornholm

af Jens N, Fredericia, 10/12 2017, 23:41 (2321 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Ironisk nok ophører IC Bornholm netop som Trafikverket er klar med to nye krydsningsstationer på Ystadbanen.


Imponerende! Hvornår har man set noget tilsvarende hos Banedanmark?
Der har igennem mange år været behov for nye krydsningsstationer mellem Stenstrup og Svendborg og mellem Ribe og Skærbæk for at hæve kapaciteten og gøre banerne mere robuste mod forsinkelser.

Mvh. Jens

Nye krydsningsstationer, var: Slut med IC Bornholm

af Scharfenberg, 12/12 2017, 13:45 (2320 dage siden) @ Jens N

Ironisk nok ophører IC Bornholm netop som Trafikverket er klar med to nye krydsningsstationer på Ystadbanen.

Imponerende! Hvornår har man set noget tilsvarende hos Banedanmark?
Der har igennem mange år været behov for nye krydsningsstationer mellem Stenstrup og Svendborg og mellem Ribe og Skærbæk for at hæve kapaciteten og gøre banerne mere robuste mod forsinkelser.

Mvh. Jens

Men som jeg kunne forstå på folk i branchen, ville de to nye krydsningspor ikke have gjort det nemmere at drive IC Bornholm. Strækningen er nemlig så trafiktung med Pågatåg i intens halvtimesdrift, at der ikke skal meget uorden til, før forsinkelserne alligevel forplanter sig. Desuden har jeg indtryk at, at Trafikverket altid har vægtet Pågatåg højere end et dansk IC-tog - både ved kanaltildeling og i uordenssituationer. IC Bornholm har altid været en pestilens for Trafikverket og Skånetrafiken.

Summa summarum med den nye trafikale løsning:

- Lidt længere rejsetid og et ekstra skift
til gengæld:
- Flere afgange til Ystad og dermed mere fleksibilitet (man kan nu selv 'time' ankomsten til og fra færgen).

Desuden er folk med barnevogne og cykler fortsat afhængige af togforbindelsen, da bussen ikke eller kun i begrænset omfang medtager disse.

Slut med IC Bornholm

af Mattias T, 13/12 2017, 01:04 (2319 dage siden) @ kenkari

Mycket fin film, som uppskattas! Tänkte flera gånger ta mig till Svågertorp för att se IC Bornholm men nu är det alltså för sent...

Hyllie är blåsigt och kallt i nästan alla väder, så jag skulle anbefalla att skifte på Triangeln om det finns tid.

Slut med IC Bornholm

af Jesper KD, 23/12 2017, 17:57 (2308 dage siden) @ kenkari

Hej Kenny
Som altid en meget fin video. Jeg har dog to indvendinger/spørgsmål: Du siger 2:02 minutter inde i videoen, at der var behov for et midlertidigt spor, inden Øresundstogene blev forlænget til Kystbanen i 2001. Kystbanetogene blev forlænget til Lufthavnen st. helt fra starten i september 1998.
3:10 minutter inde siger du, at forbindelsessporet åbnede i 2010. Ifølge https://sv.wikipedia.org/wiki/Ystadbanan åbnede det først 15. august 2011.
Glædelig jul!
Mvh. Jesper

Avatar

Slut med IC Bornholm

af kenkari ⌂, Roskilde, 2/1 2018, 07:16 (2299 dage siden) @ Jesper KD

Hej Kenny
Som altid en meget fin video. Jeg har dog to indvendinger/spørgsmål: Du siger 2:02 minutter inde i videoen, at der var behov for et midlertidigt spor, inden Øresundstogene blev forlænget til Kystbanen i 2001. Kystbanetogene blev forlænget til Lufthavnen st. helt fra starten i september 1998.
3:10 minutter inde siger du, at forbindelsessporet åbnede i 2010. Ifølge https://sv.wikipedia.org/wiki/Ystadbanan åbnede det først 15. august 2011.
Glædelig jul!
Mvh. Jesper

Mange tak Jesper.
Ja med forbindelsessporet har du vidst ret. For mig så det bare ud som om at det var en del af citytunnelen, som blev åbnet i 2010.

Men det med Kystbanen er jo kun regionaltog. Øresundstogene begyndte først at køre i 2000, da broen åbnede. Dengang kørte de kun til KBH, da der ikke var nok togsæt til at de kunne blive forlænget til Kystbanen. Først i 2001 blev de forlænget. Det ses her: http://ipaper.ipapercms.dk/dsb/udogse/2014/10/?Page=74
Og her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/oresundstog-hvert-20-minut-pa-kystbanen

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Slut med IC Bornholm

af Jesper KD, 3/1 2018, 10:06 (2298 dage siden) @ kenkari

Hej Kenny
Som altid en meget fin video. Jeg har dog to indvendinger/spørgsmål: Du siger 2:02 minutter inde i videoen, at der var behov for et midlertidigt spor, inden Øresundstogene blev forlænget til Kystbanen i 2001. Kystbanetogene blev forlænget til Lufthavnen st. helt fra starten i september 1998.
3:10 minutter inde siger du, at forbindelsessporet åbnede i 2010. Ifølge https://sv.wikipedia.org/wiki/Ystadbanan åbnede det først 15. august 2011.
Glædelig jul!
Mvh. Jesper


Mange tak Jesper.
Ja med forbindelsessporet har du vidst ret. For mig så det bare ud som om at det var en del af citytunnelen, som blev åbnet i 2010.

Men det med Kystbanen er jo kun regionaltog. Øresundstogene begyndte først at køre i 2000, da broen åbnede. Dengang kørte de kun til KBH, da der ikke var nok togsæt til at de kunne blive forlænget til Kystbanen. Først i 2001 blev de forlænget. Det ses her: http://ipaper.ipapercms.dk/dsb/udogse/2014/10/?Page=74
Og her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/oresundstog-hvert-20-minut-pa-kystbanen

Hej Kenny
Tak for svar. Var ikke opmærksom på, at Kystbanen til Lufthavnen og Øresundsbanen 2000-01 kørte i hver sit system. Tak for den viden! Kan se, at Øresundstogene kørte til spor 26 ved KH på hverdage og om aftenen, mens der i weekenden i dagtimerne kørtes helt til Østerport.
Mvh. Jesper

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak