Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togoplevelser nær Venedig og Padua (Generelt)

af 1993matias ⌂, KH, 12/12 2017, 22:45 (2298 dage siden)

Jeg prøver at høre her, om der er nogen, der har erfaring med trainspotting i dette område.
I næste uge befunder jeg mig lidt syd for Padua i Nordøstitalien. Der er mange jernbaner i nærområdet, men hvilken vej man skal begive sig hen ad er uvist. Jeg har kigget på Trento–Malè–Mezzana-jernbanen, men den ligger desværre lidt for langt væk. På buekers gode oversigtskort kan jeg se, at de fleste linjer omkring Padua er elektriske med enkelte dieselstrækninger:
[image]

Kunne en tur til f.eks. Chioggia ved kysten være interessant?
Padua og Venedig har begge Translohr-sporvognssystem, men udover det, er der nogle bybaner, som kunne være interessante?
Sidst, men ikke mindst, hvor kan man finde gode steder at tage billeder af aktivt materiel? Venedig St Lucia-stationen? Evt. en opstillingbanegård?

Tak for hjælpen på forhånd - jeg kvitterer med billeder, når jeg er kommet hjem :)

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Togoplevelser nær Venedig og Padua

af Nordexpress, 13/12 2017, 22:23 (2297 dage siden) @ 1993matias

Megen viden kan jeg ikke levere dig, men megen regionaltogstrafik køres jo med tidens styrevognstog og megen fjerntrafik med forskellige versioner af elektriske højhastighedstogsæt. Så den store jernbaneromatik finder du nok ikke på hovedstrækningen.

Padova har en pænt stor traditionel hovedbanegård, den ligger på hovedstrækningen Milano-Verona-Padova-Venezia. Omgivelserne ved selve banegården er ikke noget at skrive hjem om. Padova er i øvrigt en flot og historisk by med udmærkede restauranter, museer og en stor gammel katedral i romansk stil, Basilica di St. Antonio. Da jeg var der for 14 år siden, lå der en ganske fortrinlig pizzarestaurant i en af sidegaderne, helt nær ved pladsen og basilikaen.

Venezia St. Lucia er en sækbanegård for enden af en - vist nok - firesporet dæmning fra fastlandet til øen Venezia. Alt hvad der måtte være af opstilling og for den sags skyld godstog foregår på fastlandet ved og omkring Venezia Mestre.

Togoplevelser nær Venedig og Padua

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 14/12 2017, 17:01 (2296 dage siden) @ Nordexpress


Venezia St. Lucia er en sækbanegård for enden af en - vist nok - firesporet dæmning fra fastlandet til øen Venezia. Alt hvad der måtte være af opstilling og for den sags skyld godstog foregår på fastlandet ved og omkring Venezia Mestre.


Hej,

ikke helt korrekt, der ser på Google ud til at være en 8-9 opstillingsspor og jeg har ved selvsyn konstateret at de ankomne nattog opstilles der. Googles billede viser også motorvognstog på sporene. Dæmningen er ganske rigtigt 4 sporet.

Sporvogne i Trieste lader til at være seværdige med "klatrevogne".

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Togoplevelser nær Venedig og Padua

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 14/12 2017, 17:41 (2296 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Venezia St. Lucia er en sækbanegård for enden af en - vist nok - firesporet dæmning fra fastlandet til øen Venezia. Alt hvad der måtte være af opstilling og for den sags skyld godstog foregår på fastlandet ved og omkring Venezia Mestre.

Hej,
der ser på Google ud til at være en 8-9 opstillingsspor og jeg har ved selvsyn konstateret at de >ankomne nattog opstilles der.

Hej igen, ved at se på de billeder Google har lagret i forbindelse med kortbilledet må jeg erkende at de fleste af de 8-9 spor er togvejsspor.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Google satellit Venezia Mestre

af Nordexpress, 14/12 2017, 18:23 (2296 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Jo, på dette google satellit billede synes der at være alle de opstillings-, henstillings- og overnatningsspor, hjertet kan begære, i Venezia Mestre.

Google Venezia Mestre

Man kan jo også gøre det at søge med Venezia eller Venedig på drehscheibe-onlines Auslandsforum. Der er mange rejseberetninger.

Togoplevelser nær Venedig og Padua - om sporvejen i Trieste

af LHJ, 15/12 2017, 09:55 (2296 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Venezia St. Lucia er en sækbanegård for enden af en - vist nok - firesporet dæmning fra fastlandet til øen Venezia. Alt hvad der måtte være af opstilling og for den sags skyld godstog foregår på fastlandet ved og omkring Venezia Mestre.

Hej,

ikke helt korrekt, der ser på Google ud til at være en 8-9 opstillingsspor og jeg har ved selvsyn konstateret at de ankomne nattog opstilles der. Googles billede viser også motorvognstog på sporene. Dæmningen er ganske rigtigt 4 sporet.

Sporvogne i Trieste lader til at være seværdige med "klatrevogne".

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Sporvejen i Trieste har desværre været ude af drift siden et sammenstød mellem to motorvogne den 16. august 2016. Der var forventet genåbning i sommeren 2017, da begge vogne var blevet istandsat, men tilsyneladende er den italienske pendant til "Trafikstyrelsen" (lad os nu bare bruge det navn, så ved vi, hvem vi mener) om muligt er endnu mere rigid, pedantisk, autonom (...) og "på tværs" end vores hjemlige.
Så genåbningen har lange udsigter - følg evt. selv udviklingen i lokalavisen "Il Piccolo"; med Google translate kan man faktisk godt udlede det væsentlige ...

vh
LH

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
HectorrailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak