Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der mon håb om et godt nytår for R 946? (Generelt)

af Jan Lundstrøm, 31/12 2017, 14:52 (2298 dage siden)

Det undrer mig at fremtiden for R 946 enten består i at være køreklar eller at lokomotivet skal skrottes. Det er jo et stort flot lokomotiv med en spændende historie. Kunne den ikke få en fremtid som udstillingsgenstand? Så er ”genbanken” jo også komplet hvis der engang skulle vise sig interesse og muligheder for at sætte den i køreklar stand.

Hvis den ikke passer ind i Jernbanemuseets samling, kunne det jo være Teknisk Museum eller et andet ”teknik-orienteret museum” gerne ville udstille et stort damplokomotiv, men det kan naturligvis være Jernbanemuseet allerede har spurgt dem.

Med ønsket om et godt Nytår til læserne her - og gerne også til R 946 :-)

Jan

Er der mon håb om et godt nytår for R 946?

af tjesp02, 31/12 2017, 15:57 (2298 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Ihvertfald er det da lidt mærkeligt at der ikke er nogen der ved bare en lille smule om dens tilstand for nuværende.
Der har både været indsalg på TV2 og debat her, men der er bare total tavshed. Der er ikke rigtig nogen der ved noget.

Thomas

Avatar

Er der mon håb om et godt nytår for R 946?

af Gert, Aalborg, 31/12 2017, 17:20 (2298 dage siden) @ tjesp02

Man kan jo frygte at den allerede er skåret i stumper og stykker - derfor tavsheden.

Gert

Film fra 2000 med R946 (og meget mere)

af Thorbjørn, 31/12 2017, 19:43 (2297 dage siden) @ Gert

Mens tavsheden bliver holdt vedlige, kan minderne, fra før verden gik af lave, nydes her
https://youtu.be/bK3B6q4emfQ?t=5s

Avatar

Film fra 2000 med R946 (og meget mere)

af jhcn, Århus, 1/1 2018, 14:49 (2297 dage siden) @ Thorbjørn

Jeg har vist det før, men der kunne jo være en enkelt eller to som ikke har set det før. Dette er mit allerførste forsøg på at videofilme tog, så bær over med de mange tekniske fejl....
http://https://youtu.be/c02Hc1EYUWc

--
Henrik
[image]

Film fra 2000 med R946 (og meget mere)

af Peter Linaa, 1/1 2018, 15:22 (2297 dage siden) @ jhcn

Linket virker IKKE.

M v h
Peter

Sponsorer og skrot (+ 1 foto)

af UTJ, 1/1 2018, 05:28 (2297 dage siden) @ Jan Lundstrøm
redigeret af UTJ, 1/1 2018, 05:57

Man kan jo undre sig over hvad alle de firmaer og enkeltpersoner vil sige, hvis det viser sig at de har sponsoreret ydelser og materialer til et lokomotiv som efterfølgende blot bliver skrottet fordi nogle nye folk vil "demonstrere faglighed".

Et godt eksempel er R 946's førerhus som sammen med tenderen blev istandsat på Scandia/Bombardier. Museet betalte malingen, men malerarbejdet blev aldrig faktureret. Hvad mon fremtidige sponsorer, store beløb som små, vil sige til at der i forbindelse med nye folk i museets ledelse sker udskrotning af netop deres sponsorerede projekt? Projekter tager jo ofte længere tid at gennemføre end at samme chef vil kunne følge det fra start til slut.

Andre sponsorerer ved at levere til absolut mindstepris eller derunder. Men det er jo heller ikke fine fonde og det sker ofte uden at det ses i regnskaberne.

Voluntører - frivillige - er i øvrigt også sponsorer. Leverer uanet tid til Museet. Forhånet offentligt på Museets hjemmeside, idet man ikke vil tage nedlagt frivilligt arbejde i betragtning.

Et er at lægge i mølpose, et andet er at overlade et projekt til andre at fuldføre, hvis man ikke synes at magte det. Noget helt tredje er i nattens mulm at smide projektet ud, i håb om at ingen ser det eller lægger mærke til det.

Nå, vi kan da lige tage et billede af bemeldte førerhus efter istandsættelse hos Bombardier.

[image] Førerhus til R 946, istandsat hos Bombardier, Randers 2012 (ca.), foto: arkiv UTJ

Vi kan jo benytte nytårsdagene til at se lidt på hvor langt man i Randers var kommet med projektet - inden projektet blev lyst i band og senere kasseret - billeder følger senere......

Godt nytår!

Sponsorer og skrot (+ 1 foto)

af re20000, 1/1 2018, 11:02 (2297 dage siden) @ UTJ

Godt nytår til alle og specielt til dig UTJ! Tak for din indsats med at holde gryden i kog. Denne sag bliver mere og mere ulden med alle de fakta, specielt Du lægger frem og al den larmende tavshed, der kommer til svar. Det bliver spændende hvor længe denne tavshed kan vare ved...

Nold

Sponsorer og skrot (+ 1 foto)

af Togturisten, 1/1 2018, 14:08 (2297 dage siden) @ UTJ

Hvordan kan det være, at når et projekt her i DK "kører af sporet" er der pludselig ingen ansvarlige? Som f.eks. står frem og siger: "Jeg/vi har lavet en fejl. Lad os gøre hvad vi kan for at udbedre den".

Avatar

Sponsorer og skrot (+ 1 foto)

af Gert, Aalborg, 1/1 2018, 17:24 (2297 dage siden) @ UTJ

Tavsheden omkring lokomotivets skæbne kan skyldes, at man er bange for en shit-storm mod museet, hvis de fortæller, at den er ødelagt.

Gert

Sponsorer og skrot (+ 1 foto)

af UTJ, 2/1 2018, 13:26 (2296 dage siden) @ Gert

Tavsheden omkring lokomotivets skæbne kan skyldes, at man er bange for en shit-storm mod museet, hvis de fortæller, at den er ødelagt.

.
Det er nærliggende at formode.

Man må i hvert fald regne "svar-" eller "forklaringstiden" er vist forlængst overskredet for museet i forhold til at give en troværdig redegørelse. Tvivler på at der nogensinde kommer svar - måske et til lejligheden fabrikeret og formentlig også ubehjælpeligt. Men det er en lille verden og museet har nok allerede sat troværdigheden over styr. Vi kan vende tilbage til fremtidsudsigter for museet senere, hvis nogle orker at læse om den slags, for det ser ikke ligefrem lovende ud, hvis man bruger museets egne pejlemærker for fremtiden.

Avatar

Sponsorer og skrot

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 2/1 2018, 13:44 (2296 dage siden) @ UTJ

Tavsheden omkring lokomotivets skæbne kan skyldes, at man er bange for en shit-storm mod museet, hvis de fortæller, at den er ødelagt.

.
Det er nærliggende at formode.

Man må i hvert fald regne "svar-" eller "forklaringstiden" er vist forlængst overskredet for museet i forhold til at give en troværdig redegørelse. Tvivler på at der nogensinde kommer svar - måske et til lejligheden fabrikeret og formentlig også ubehjælpeligt. Men det er en lille verden og museet har nok allerede sat troværdigheden over styr. Vi kan vende tilbage til fremtidsudsigter for museet senere, hvis nogle orker at læse om den slags, for det ser ikke ligefrem lovende ud, hvis man bruger museets egne pejlemærker for fremtiden.


Seneste nyt er, at der stadig ikke er kommet nogle "seriøse bud" på den.

--
[image]

Sponsorer og skrot

af caprani ⌂, København, 2/1 2018, 16:14 (2296 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nu har jeg ikke konkret hæftet mig ved hvor på nettet nøjagtigt, men i løbet af den temmelig lange historie synes jeg da, at det har været fremme at museet ønsker at anvende diverse vigtige dele fra 946 som reservedele til 963 (blandt andet kedlen, hvilket dog ville kræve en ombygning i tilgift).
Resterne uden kedel ville næppe have nogen voldsom værdi ift. en genopbygning af lokomotivet.......

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Sponsorer og skrot

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2018, 16:19 (2296 dage siden) @ caprani

Nu har jeg ikke konkret hæftet mig ved hvor på nettet nøjagtigt, men i løbet af den temmelig lange historie synes jeg da, at det har været fremme at museet ønsker at anvende diverse vigtige dele fra 946 som reservedele til 963 (blandt andet kedlen).

Omend begge hedder Litra R er det jo to forskellige serier. Jeg ved ikke hvor meget de deler stumper.

Resterne uden kedel ville næppe have nogen voldsom værdi ift. en genopbygning af lokomotivet.......

Netop kedlen på 963 ser større ud end den på 946.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sponsorer og skrot

af caprani ⌂, København, 2/1 2018, 22:03 (2295 dage siden) @ Michael Deichmann

Netop kedlen på 963 ser større ud end den på 946.

Jeg har også hele tiden været af den mening, at 946s kedel ikke, ihvertfald uden ombygning, uden videre ville lade sig anvende som reservekedel til 963. Ikke desto mindre har påstanden floreret, udgående fra et udsagn fra museet, som jeg har forstået det.
946 er tocylindret, og 963 trecylindret, så maskinerne er ganske rigtigt, skønt fælles litra, på ingen måde helt ens.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Sponsorer og skrot

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2018, 22:28 (2295 dage siden) @ caprani

Netop kedlen på 963 ser større ud end den på 946.


Jeg har også hele tiden været af den mening, at 946s kedel ikke, ihvertfald uden ombygning, uden videre ville lade sig anvende som reservekedel til 963. Ikke desto mindre har påstanden floreret, udgående fra et udsagn fra museet, som jeg har forstået det.
946 er tocylindret, og 963 trecylindret, så maskinerne er ganske rigtigt, skønt fælles litra, på ingen måde helt ens.

Nu fik jeg læst lidt på Tommys tekster her og der anføres at kedlerne på R(I) og R(II) faktisk er ens, men røgkammeret er 45 cm længere, så smeden skal igang med nitteværktøjet hvis man vil bruge 946's kedel på 963.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sponsorer og skrot

af esni, Frederikssund, 3/1 2018, 07:34 (2295 dage siden) @ Michael Deichmann

Netop kedlen på 963 ser større ud end den på 946.


Jeg har også hele tiden været af den mening, at 946s kedel ikke, ihvertfald uden ombygning, uden videre ville lade sig anvende som reservekedel til 963. Ikke desto mindre har påstanden floreret, udgående fra et udsagn fra museet, som jeg har forstået det.
946 er tocylindret, og 963 trecylindret, så maskinerne er ganske rigtigt, skønt fælles litra, på ingen måde helt ens.


Nu fik jeg læst lidt på Tommys tekster her og der anføres at kedlerne på R(I) og R(II) faktisk er ens, men røgkammeret er 45 cm længere, så smeden skal igang med nitteværktøjet hvis man vil bruge 946's kedel på 963.

Det er vist kun i de ydre de 2 kedler er ens. Enten i dette forum eller i herreværelset er det blevet dokumenteret at antallene af små og store rør er forskellige. Desuden er kedlen monteret i rammen på forskellig vis (jvf samme kilder)

Sponsorer og skrot

af villy, 3/1 2018, 12:55 (2295 dage siden) @ esni

Kedlerne kan i princippet byttes. nu er det sådanne at Røgkammeret er et udstyr på kedlen, så de skal ombyttes ellers skal der laves et nyt( det er nok det letteste.
kedelstyrne skal tilpasses og det skal en hel masse af andre ting osse.
Alt i alt er det nok letter at få bygget en ny kedel
Villy

Avatar

DJM, R 946 mm - Veteranposten?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/1 2018, 02:04 (2294 dage siden) @ Jan Lundstrøm

I seneste nummer af Veteranposten, der ellers mest gør i ældre gummihjulsbeklædte køretøjer, har Jørgen Kjær begået en artikel om Jernbanemuseet, R 946 og i det hele taget dilemmaet med hvad der skal gemmes.
Bladet kan købes i løssalg i de fleste velassorterede kiosker (7-11?).
(Jeg har ikke nærlæst artiklen endnu)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DJM, R 946 mm - Veteranposten?

af re20000, 4/1 2018, 10:01 (2294 dage siden) @ Michael Deichmann

I forhold til hvad der har været vendt herinde er der ikke meget at hente i artiklen.
Der bliver dog lovet en opfølgende artikel senere om museers og politikeres syn på at give private mulighed for at købe udskilte numre fra museer. Det kunne blive spændende hvis det virkelig lykkes at gå tæt på disse "beslutningstagere".

Nold

Avatar

DJM, R 946 mm - Veteranposten?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/1 2018, 10:30 (2294 dage siden) @ re20000

I forhold til hvad der har været vendt herinde er der ikke meget at hente i artiklen.

Næh, men man kan sige at der har været så meget støj så "nabointeresseområderne" begynder at skrive om det.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DJM, R 946 mm - Veteranposten?

af Peter Christensen, 4/1 2018, 19:58 (2293 dage siden) @ re20000

Tøjhusmusset har igennem en årrække haft en ordning hvor private kunne låne f. eks. en kampvogn mod istandsættelse.
De nøjagtige betingelser kender jeg ikke, men tanken er interessant.
Hvis nogen har erfaring med tøjhusets udlånsordning, så hører jeg gerne mere herom....andre kunne jo blive inspireret.


Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak