Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017 (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/1 2018, 19:04 (2303 dage siden)

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/TRU/bilag/105/1840828.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Jens Hansen, 3/1 2018, 08:33 (2302 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

136 sider - noget indikerer at tingene er gået lidt amok.

Ingen, og slet ikke politikerne, har vel bare det mindste overblik. Og når der ikke er det, ja så bliver tingene dyrere og dårligere.

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Peter Christensen, 3/1 2018, 10:44 (2302 dage siden) @ Jens Hansen

Det er ikke antallet af sider jeg hæfter mig ved.....når der skal tales både veje og bygninger (som bestemt heller ikke er uden problemer), jamen så sker der ting og sager....

Men ellers er der jo nogle ret morsomme forhold.
- At Kh-Rg banen skal have "almindelige signaler" er velkendt. Åbningen maj 2019 ligeledes velkendt, omend jeg er MEGET skeptisk for om BDK når dette. Lige nu regner jeg det for ganske muligt at åbningen udsættes nok engang - grundet manglende signaler.
- Bemærk at der ikke komme noget styring af skiftet på Køge Nord lige med det første. På side 24 formuleres det således "Ved anlæg af et stationssikringsanlæg ved Køge Nord Station, forventeligt inden udgangen af 2020, opnås yderligere funktionalitet på den nye bane, herunder mulighed for kørsel fra Næstved via Lille Syd-banen og videre på den nye bane mod København."
Kikker man på s. 42 står "Der udarbejdes pt. koordinerende tidsplaner mellem Elektrificeringsprogrammet, Signalprogrammet og Femernprojektet. Banedanmark er i dialog med DSB om en etape-opdeling, således at der fra udgangen af 2019 kan køre el-tog til Køge Station som første etape og videre til Næstved Station i sommeren 2020 som anden etape".
Ja-ja, lad os nu se om det holder....der er nok en hvis modstand for signalprogrammet herimod, så en art intern sabotage i form af nul arbejde i den retning kan forventes (medmindre en tilpas stor chef slår hovedet ned i maven på de rette).
- "Forberedelse af immunisering" - gad vide om det dækker over nok en bunke konsulentrapporter? Det lyder ikke specielt opløftende og stærke kræfter i signalprogrammet kunne tænkes at modarbejde immunisering da det vil være et nederlag for "deres" projekt.
- Indbygning af ERMTS i IC3 beskrives som et stort problem...måske fordi Alstom ikke kender noget til Bombardiers tog? Læsere af Ingeniøren kan ikke være overraskede over dette punkt; kun at BDK har været så tossede at ville lave alt selv udenom ejerne af materiellet. Det set-up er dømt til at gå galt....
Producenten laver hvad der er billigst for ham ud fra de aftalte spec. Hvis BDK ikke har fortalt at til litra YY skal der leveres XX boxe med målene ZZZZZZ og WWWW, jamen så kan man heller ikke forvente at møget passer ind i toget....logik for burhøns. Men da anlæggene svare til det bestilte, så hænger BDK på regningen for anlæggene.....det er nemme penge for leverandøren og man kan jo altid ændre kontrakten - mod passende betaling for denne change-order. Forvent flere budgetoverskridelser på den konto eller at projektet lukkes ned - der er en ubehagelig tavshed, som jeg tolker som advokattravlhed.

Men helt sjovt bliver det når DSB for leveret nye el-lokomotiver og der hverken er elektriske strærkninger eller vognmateriel til at udnytte alle....
Det er poetisk retfærdighed når den ene offentlige gigant af fuldkommen inkompetente mellemledere spænder ben for den anden (citat "Dolph").
Og regeringen kan sige "veje virker" og have belæg for det.....suk.....kan det virkelig ikke gøres bedre?

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 3/1 2018, 17:38 (2302 dage siden) @ Peter Christensen

Hej Peter

Bemærk at der ikke komme noget styring af skiftet på Køge Nord lige med det første.<

Her vil jeg gerne rette dig en del. Der er 5 sporskifter på Køge Nord, med i alt 28 drev. Der er ingen transversaler i Køge Nord
Hvis vi tager turen ad banen, fra Vigerslev til Ringsted, er der følgende transversaler:

Avedøre Havnevej (Avh) spsk. N101 og N102-1:19/5 drev, der er samme krumning i hjertestykket, som ved tungerne

Kildebrønde (Kib) spsk. N101 og N102-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev
spsk. N103 og N104-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev

Jersie Fjern (Jsf) spsk. N101 og N102-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev
spsk. N103 og N104-1:19/5 drev, der er samme krumning i hjertestykket, som ved tungerne

Køge Nord (Kjn) spsk. N101-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev
spsk. N102-1:19/5 drev, der er samme krumning i hjertestykket, som ved tungerne
spsk. N103-1:19/5 drev, der er samme krumning i hjertestykket, som ved tungerne
spsk. N104-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev
spsk. N105-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev

Lellinge (Lel) spsk. N101-1:19/5 drev, der er samme krumning i hjertestykket, som ved tungerne, til sp. 3
spsk. N102 og N103-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev,mellem sp.1 og 2
spsk. N104-1:19/5 drev, der er samme krumning i hjertestykket, som ved tungerne, til sp. 3

Bjæverskov (Bjs) spsk. N101 og N102-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev
spsk. N103 og N104-1:27,5 ved tungerne/4 drev og 1:26,5 i hjertestykket/2 drev

I uge 50, begyndte Alstom, at teste sporskifterne i Bjs, altså køre dem elektrisk og de følgende uger, minimum frem til uge 7, skal de andre sporskifte områder testes.
Så jo, der skal nok komme liv i skifterne på Køge Nord. Spørgsmålet er så bare hvornår det kommer til at køre med signalprogrammet, afhængig af hvor hurtigt DSB får installeret On-Board udstyret. Der kan jo også laves lidt fiks-fakserier og få dem til at køre med EBI-LOCK anlæg.:-D :-D

--
Reinholdt
Signalmontør

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Peter Christensen, 3/1 2018, 21:24 (2302 dage siden) @ Reinholdt

Ja-ja, så ligger der lidt flere skifter end et.
Desværre ændre det ikke meget ved min pointe om at der går ret lang tid inden fuld funktionalitet på den nye bane opnås.
Det være ikke længe, så ligger alle spor der, broerne er bygget, elmaster og ledninger monteret etc.....der mangler "bare lige" et signalsystem.
Det er da helt fint at drevne kan skifte sporet, men hvis FC ikke kan stå for omstillingen og se om der er kontrol på skiftet, jamen så kan det ligesom være lidt ligemeget. Alternativet er en gang mandskabskrævende, god gammeldags mellemblok osv med folk 24/7/365....det koster folk, som BDK næppe har (og nå-ja, penge men det er en detalje).

Det ærger mig meget at BDK har fejlvurderet egne evner mht. signalprogrammet. Reelt er det et IT-projekt og i den størrese har meget få folk erfaring hermed. Forvent mere ballade når næste omgang pinligheder ikke kan skjules mere; jeg er jævnt pessimistisk her.

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Morten, 4/1 2018, 08:08 (2301 dage siden) @ Peter Christensen

Det er vist ikke IT delen som har forsinket indbygningen i fx IC3. Så mon ikke det er et IT og istallationsprojekt? Kort sagt et "Projekt".

Mvh
Morten

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Peter Christensen, 4/1 2018, 09:13 (2301 dage siden) @ Morten

Det er vist ikke IT delen som har forsinket indbygningen i fx IC3. Så mon ikke det er et IT og istallationsprojekt? Kort sagt et "Projekt".

Nja, det som man ser det.
Jeg kunne jo påstå, at IT afdelingen havde bestilt nogle servere, som ikke kunne stå i serverrummet....fordi IT afdelingen "glemte" at bruge en tommestok inden de udskrev ordren.
Resten af signalprogrammet er i bund og grund et IT projekt hvor der tilfældigvis befinder sig en jernbane i den anden ende.
BDK er gode til at lave broer, spor og lign. bygningsrelateret.
Men IT til flere milliarder har BDK vidst ikke nogen "track-record" med....

Avatar

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/1 2018, 10:28 (2301 dage siden) @ Peter Christensen


BDK er gode til at lave broer, spor og lign. bygningsrelateret.

Og der har de også problemer så man har taget Vejdirektoratet ind til at tage sig af flere broombygninger.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Morten, 4/1 2018, 14:58 (2301 dage siden) @ Peter Christensen

De har vel heller ikke nogen track record med at installere ombordudstyr for flere milliarder kr i andres toge.

Mvh
Morten

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Peter Christensen, 4/1 2018, 15:01 (2301 dage siden) @ Morten

De har vel heller ikke nogen track record med at installere ombordudstyr for flere milliarder kr i andres toge.

Næ - og derfor under det mig såre at BDK vil dette....

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af LarsJels, Jels, 4/1 2018, 18:56 (2301 dage siden) @ Peter Christensen

Hej

Morten har jo ret i, at der ikke er tale om et "rent" IT-projekt, og derfor er sammenligning med f.eks. EFI andre steder her i forummet heller ikke på sin plads. I virkeligheden er der tale om tre dele: udstyr langs skinnerne, ombord-udstyr og central styring. Det gør selvfølgelig ikke det hele mindre kompliceret. I Norge har man valgt at lave kontrakter efter den opdeling (se http://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/ertms/ ). Men det er åbenbart heller ikke nemt. Underskrivelse af den første kontrakt er pt. to måneder forsinket.

Med venlig hilsen
Lars

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Jens N, Fredericia, 4/1 2018, 19:22 (2301 dage siden) @ LarsJels

Morten har jo ret i, at der ikke er tale om et "rent" IT-projekt, og derfor er sammenligning med f.eks. EFI andre steder her i forummet heller ikke på sin plads. I virkeligheden er der tale om tre dele: udstyr langs skinnerne, ombord-udstyr og central styring. Det gør selvfølgelig ikke det hele mindre kompliceret. I Norge har man valgt at lave kontrakter efter den opdeling (se http://www.banenor.no/Prosjekter/prosjekter/ertms/ ). Men det er åbenbart heller ikke nemt. Underskrivelse af den første kontrakt er pt. to måneder forsinket.


Har Bane Nor stadigt den tidligere Direktør for det danske signalprogram, Morten Søndergaard, ansat som ERTMS rådgiver?

Med venlig hilsen Jens

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af steenth, 4/1 2018, 12:05 (2301 dage siden) @ Peter Christensen

Det er da helt fint at drevne kan skifte sporet, men hvis FC ikke kan stå for omstillingen og se om der er kontrol på skiftet, jamen så kan det ligesom være lidt ligemeget. Alternativet er en gang mandskabskrævende, god gammeldags mellemblok osv med folk 24/7/365....det koster folk, som BDK næppe har (og nå-ja, penge men det er en detalje).

Hvor vil du få en manuel linjeblok fra? Det er årtier siden sådan noget var været brugt i dette land. Men BDK har valgt at bruge en linjebloktype som de i forvejen bruger og ikke kræver mandskab...

Det ærger mig meget at BDK har fejlvurderet egne evner mht. signalprogrammet. Reelt er det et IT-projekt og i den størrese har meget få folk erfaring hermed. Forvent mere ballade når næste omgang pinligheder ikke kan skjules mere; jeg er jævnt pessimistisk her.

Når jeg sammenligner med andre projekter, så har BDK noget bedre styr på de elementer, som har en risiko. De de fleste problemer, som de er løbet ind, var beskrevet i beslutningsoplægget. Og med de ændringer, som de har fået politisk godkendt i efteråret, har gjort de har en lang mere realistisk plan,. Fx en forsinkelse af en fase ikke skal medfører en hovedløs forcering af de næste trin fordi man skal holde en tidsplan. Og mit indtryk at de hentet mange folk ind udefra som konsulenter i projektet....

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Gæst1, 4/1 2018, 09:12 (2301 dage siden) @ Reinholdt

Banedanmark forventer at sporkifterne på den nye bane kan styres via konventionelt sikringsanlæg i December 2020, mens ERTMS først ventes udrullet på strækningen til 2024.

I øjeblikket er fokus på den problematiske installation af ETCS i køretøjerne, mens det forudsættes, at "Early Deployment" strækningerne vil virke så godt allerede i første hug, at der kan udrulles på øvrige strækninger umiddelbart herefter.

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Peter Christensen, 4/1 2018, 09:46 (2301 dage siden) @ Gæst1

mens det forudsættes, at "Early Deployment" strækningerne vil virke så godt allerede i første hug, at der kan udrulles på øvrige strækninger umiddelbart herefter.

Som de siger i USA "Seeing is believing"....baseret på hvad der sker på "lille syd" (min baghave), så er jeg endnu ikke imponeret.

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af steenth, 4/1 2018, 11:15 (2301 dage siden) @ Peter Christensen

mens det forudsættes, at "Early Deployment" strækningerne vil virke så godt allerede i første hug, at der kan udrulles på øvrige strækninger umiddelbart herefter.

Som de siger i USA "Seeing is believing"....baseret på hvad der sker på "lille syd" (min baghave), så er jeg endnu ikke imponeret.

Reelt kan man ikke se hvad der sker andet end de kører en masse testkørsler. Der er ingen meldering om det gå godt eller skidt. Som vi så det på Aarhus Letbane, var det ikke teknisk som var problemet, men alt den dokumentation som skal til at få det godkendt, som skabte forsinkelsen der. Anlægsstatus fortæller meget lidt - kun trafikstyringssystemet er forsinket som vedrører den næste fase. Men at de stadig vil tage det nye signalsystem i brug på Roskilde-Køge i efteråret. Det har været planen meget længe... Og det bliver vel den reele prøve på hvor langt de er kommet.

Ellers tyskerne taget den første ERTMS baseline 3 niveau 2 strækning i brug. De blev i den første uge ramt af at flere tog have fejl som ikke var fundet under deres test af de enkelte tog... men de kunne rettes på en uge af Alstom.

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Gæst1, 4/1 2018, 11:28 (2301 dage siden) @ steenth

. Men at de stadig vil tage det nye signalsystem i brug på Roskilde-Køge i efteråret. Det har været planen meget længe... Og det bliver vel den reele prøve på hvor langt de er kommet.

Ifølge BDKs papirer til Forligskredsen, er åbningen af Early Deployment på den nordlige del af Lille Syd nu fastlagt til 2020. Det forlyder fra "virkeligheden", at adskillige testkørsler aflyses, flyttes og forkortes i tid og geografi, og på Lille Syd har man endnu ikke testet med mere end eet testtog på banen. I næste uge testes der for første gang kørsel på ERTMS hele vejen fra Roskilde til Lille Skensved - (Køge?)

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af steenth, 4/1 2018, 12:26 (2301 dage siden) @ Gæst1

. Men at de stadig vil tage det nye signalsystem i brug på Roskilde-Køge i efteråret. Det har været planen meget længe... Og det bliver vel den reele prøve på hvor langt de er kommet.

Ifølge BDKs papirer til Forligskredsen, er åbningen af Early Deployment på den nordlige del af Lille Syd nu fastlagt til 2020.

I flg Slides fra BDK er det hele strækning i 2020. Anlægsstatus siger slutning af 2019... Der vil nok blive flyttet om i den plan pga. elektrificeringen af samme strækning.

Det forlyder fra "virkeligheden", at adskillige testkørsler aflyses, flyttes og forkortes i tid og geografi, og på Lille Syd har man endnu ikke testet med mere end eet testtog på banen. I næste uge testes der for første gang kørsel på ERTMS hele vejen fra Roskilde til Lille Skensved - (Køge?)

Jeg har også hørt frustration fra nogle skal håndtere det.

Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2017

af Morten, 30/1 2018, 18:37 (2275 dage siden) @ Gæst1

Er det officielt meldt ud af BDK at de starter ERTMS drift på den nye bane København Ringsted i 2024? Jeg har ikke lige spottet det i status.

Mvh
M

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak