Jbm MR-MRD sæt 12 (Generelt)
Hvor er sættet henne nu?
Jfr listen er det i Korsør til hvad?
Mvh Børge
af Børge Sundahl, 4/1 2018, 11:45 (2303 dage siden)
Hvor er sættet henne nu?
Jfr listen er det i Korsør til hvad?
Mvh Børge
af FutteV, 4/1 2018, 16:54 (2303 dage siden) @ Børge Sundahl
Mrd 4212 beholder de, mens Mr 4012 er blevet overdraget til RESC. Det giver ingen mening da sættet jo splittes fra hinanden, og så kan man jo lige så godt skaffe sig af med 4212 da man jo ikke ville kunne bruge den til noget.
https://www.jernbanemuseet.dk/images/Rullende_materiel_inkl_udskilte_siden_2013.pdf
af AndreasM, 4/1 2018, 17:17 (2303 dage siden) @ FutteV
Mrd 4212 beholder de, mens Mr 4012 er blevet overdraget til RESC. Det giver ingen mening da sættet jo splittes fra hinanden, og så kan man jo lige så godt skaffe sig af med 4212 da man jo ikke ville kunne bruge den til noget.
Bruges til noget? Den er ifølge samlingslisten klassificeret som “museumsgenstand”. Det job kan den halve vel udfylde stort set lige så godt som et helt
af Morten Flindt Larsen, 4/1 2018, 18:20 (2303 dage siden) @ AndreasM
Mrd 4212 beholder de, mens Mr 4012 er blevet overdraget til RESC. Det giver ingen mening da sættet jo splittes fra hinanden, og så kan man jo lige så godt skaffe sig af med 4212 da man jo ikke ville kunne bruge den til noget.
Bruges til noget? Den er ifølge samlingslisten klassificeret som “museumsgenstand”. Det job kan den halve vel udfylde stort set lige så godt som et helt
Det kommer vel an på, om det bliver delt på tværs eller på langs?
af Børge Sundahl, 4/1 2018, 18:52 (2303 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Uanset delingsmetoden så tak for oplysningen
Børge
af Erling Larsen, Frederiksberg, 6/1 2018, 02:40 (2301 dage siden) @ AndreasM
Ja, det er jo netop den tragiske måde som man har valgt at acceptere tingene på.
Det næste er vel at man sagtens kan vise et damplokomotiv uden tender.
Faktum er, at hverken S-tog, MR sæt eller lignende, har set sådan ud. Altså amputerede.
Men det er åbenbart blevet meget smart at gå efter devisen "hvad kan to vogne vise, som én ikke kan". Det kan i hvert fald ikke vise hvordan virkeligheden så ud og samtidig forhindrer man effektivt at det nogensinde skal kunne komme ud at rulle. Bevares, det er der så ikke ret meget der gør i forvejen, fra denne matrikel.
Gad vide om man ville have den samme overfladiske indstilling til tingene, hvis man foretog dette indgreb på de to lyntog? En enkelt vogn fra hver burde vel være nok, hvis man skal følge denne forunderlige måde at bevare historien på.
Det klinger meget hult, når DJM værner om at bevare tingene som de så ud i driftsperioden, for samtidig at vise tingene som de ikke så ud...nemlig i halve sæt.
Men der er så meget man ikke forstår, når det bliver formidlet ud fra DJM.
af UTJ, 6/1 2018, 02:59 (2301 dage siden) @ Erling Larsen
Ja, det er jo netop den tragiske måde som man har valgt at acceptere tingene på.
Det næste er vel at man sagtens kan vise et damplokomotiv uden tender.Faktum er, at hverken S-tog, MR sæt eller lignende, har set sådan ud. Altså amputerede.
Men det er åbenbart blevet meget smart at gå efter devisen "hvad kan to vogne vise, som én ikke kan". Det kan i hvert fald ikke vise hvordan virkeligheden så ud og samtidig forhindrer man effektivt at det nogensinde skal kunne komme ud at rulle. Bevares, det er der så ikke ret meget der gør i forvejen, fra denne matrikel.Gad vide om man ville have den samme overfladiske indstilling til tingene, hvis man foretog dette indgreb på de to lyntog? En enkelt vogn fra hver burde vel være nok, hvis man skal følge denne forunderlige måde at bevare historien på.
Det klinger meget hult, når DJM værner om at bevare tingene som de så ud i driftsperioden, for samtidig at vise tingene som de ikke så ud...nemlig i halve sæt.
Men der er så meget man ikke forstår, når det bliver formidlet ud fra DJM.
.
Det er jo det som er meningen: at der skal stå en stud/cand mag. i historie ved siden af rest-genstanden og formidle. Det er historien, altså den som pågældende formidler strikker sammen, som er i centrum - ikke noget med at gå på opdagelse uledsaget, altså lige bortset fra krydsfinerlegepladsen. Sådan er museer blevet - den orale overlevering, mens genstandene som var museernes oprindelige udgangspunkt er trængt i baggrunden og blot er et tapet og en del af udsmykningen i et ofte arkitektdesignet rum.
Moderne tider.
--
ئۇلغىك
af Gert, Aalborg, 6/1 2018, 11:50 (2301 dage siden) @ UTJ
Ja de kan nok finde på at kremere gravballemanden og udstille urnen.................
Gert
af Svend, 6/1 2018, 12:10 (2301 dage siden) @ UTJ
Det er jo det som er meningen: at der skal stå en stud/cand mag. i historie ved siden af rest-genstanden og formidle. Det er historien, altså den som pågældende formidler strikker sammen, som er i centrum - ikke noget med at gå på opdagelse uledsaget, altså lige bortset fra krydsfinerlegepladsen. Sådan er museer blevet - den orale overlevering, mens genstandene som var museernes oprindelige udgangspunkt er trængt i baggrunden og blot er et tapet og en del af udsmykningen i et ofte arkitektdesignet rum.
.
Nu har fokus de sidste par måneder kun været på rullende materiel - især R946.
Men er jeg er noget i tvivl om, hvor stor interessen og viden er om øvrige "jernbanerekvisitter" blandt museumsfolkene på Jernbanemuseet. Er der nogen der ved noget om f eks sikringsanlæg og det almindelige liv på (og drift af) en jernbanestation? Det er efter min mening noget svært at formidle viden og historie, hvis man ikke ved det fjerneste .......
For år tilbage forsvandt svingbukken fra Frederikssund, altså det sikringsanlæg der havde stået på perronen fra samlingen. Sidst det blev set lå det som en bunke gammelt jern i et afsides hjørne på museets areal.
Et billede af svingbukken i Frederikssund kan ses på www.tog-billeder.dk
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/dsb/diverse/armsignaler/2039_signalanlaeg_Frs-...
--
Svend
af caprani , København, 6/1 2018, 18:44 (2301 dage siden) @ Svend
Det er efter min mening noget svært at formidle viden og historie, hvis man ikke ved det fjerneste .......
Dét var der da ingen som helst problemer med ved den sidste (eller også var det forrige) tur, som JBM foranstaltede til Rødby Færge med 1401, hvor der skulle "formidles" om Rødbys historie. Fyren var arkæolog(!)
Dét "foredrag" kunne undertegnede have afholdt efter en halv dags læsen op på materien.......
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Børge Sundahl, 29/9 2018, 17:36 (2035 dage siden) @ Svend
Hej
Er der nogen, der har foto af MR 4012 i Brand- og redningsstationen Korsør - eller er den måske futtet af?
Børge
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 29/9 2018, 18:25 (2035 dage siden) @ Børge Sundahl
Hej
Er der nogen, der har foto af MR 4012 i Brand- og redningsstationen Korsør - eller er den måske futtet af?
Børge
Der kan ses en række spritnye billeder (på Facebook - om man så kan lide det eller ej) af MR 4012, taget af Morten T. Nielsen i september 2018.
Når Tommy får tid, så bliver et af billederne sikkert lagt ind i databasen her på Jernbanen.dk.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
af Børge Sundahl, 29/9 2018, 19:17 (2035 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Jeg takker
Mvh Børge