Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Besserwisser (Generelt)

af Steff, 6/1 2018, 13:59 (2295 dage siden)

Kære alle især ”Besserwissere” her på siden.

Foranledigt af talrige bemærkninger om Danmarks Jernbanemuseum og dets udskillelsesproces, føler jeg personligt og uden en hverken frivillig eller professionel tilknytning til museet, at det er på tide at prøve at nuancere det hele "bare lidt".

Egentligt skulle jeg nok bare holde min mund, da jeres udtalelser og tilkendegivelser for mig jo i den grad fortæller, at der muligvis mangler (bevidst?) viden og indsigt om tingenes tilstand nu og her. Ellers ville man jo ikke bare rende efter nogle udsagn, man muligvis ikke helt har viden om eller forstået, men bare lyst til at ”bjæffe med om” i koblet af de andre ”alt vidende”.

Men på den anden side – igen med ja-hatten på – tror jeg selvfølgelig at I har en helt klar og veldokumenteret plan for, hvilke materielgenstande der skal bevares nu og hvilke i fremtiden. Og i den forbindelse er det hele jo baseret på analyser og andet, således at der fremgår en stillingtagen til og prioritet af, hvad der er samfundsvigtigt for fremtiden og hvilke historier og teknik der skal fortælles/bevares. Altså, hvad skal bevares for eftertiden til at kunne fortælle om jernbanernes historie i Danmark og deres samfunds- og teknologiske udvikling. For I vil vel ikke bare bevare noget fordi det ser godt ud, har en pæn farve ”eller jeg synes godt om det personligt og har set den/de i drift”, vel?

Yderligere indeholder jeres plan selvfølgelig også (det burde jo egentligt slet ikke nævnes, det er jo logik, ikke sandt?) også konkrete tiltag til erhvervelse af opbevaringsplads – gerne lidt varme og selvfølgelig under tag, adgang til skinnenettet og andre faciliteter og maskinel, hvor alt det I ønsker bevaret nu og i fremtiden skal stå, vedligeholdes, genopbygges og evt. køres med. Altså er de 2- til 3 cifrede millionerne fundet, pladsen til opbevaring og vedligeholdelse klare og aftaler med regioner, kommuner, Banedanmark mv. på plads og godkendt. Og så HAR i jo undersøgt og fremskaffet personer, der har den fornødne uddannelse med dokumentation og attester til maskinel til at gennemføre de forskellige arbejdsopgaver. Tiden har nemlig skiftet og den rene amatør er ude. Arbejdet skal kunne dokumenteres!!

Og i den forbindelse er I jo alle selvfølgelig nu klare over og bevidste om, at Danmarks Jernbanemuseum ikke er en for os ”statsbetalt” hobbyinstitution, hvor børn og voksne, der har lyst til at lege med stort tog til glæde for en selv, kan komme og gøre stort set som man selv ønsker? Det stoppede for mange, mange år siden, da der skete en total omlægning af økonomi, administration og organisation som ØNSKET og FORDRET af ejerne, DSB og Banedanmark! Har man hér på fornemmelsen, at nogle frivillige blev sure og smækkede med døren, nu da ens egen selvbestaltede hobby lige pludselig krævede noget andet og måske ikke helt så spændende for ens ego og nu tilslutter sig koret af negative udtalelser?

Som en måske overraskelse, er det at køre med ældre/gammelt materiel nemlig en opgave, som de talrige og helt fantastiske jernbaneklubber vi har rundt om i landet, udfører. De vedligeholder, reparerer og under tiden restaurerer og køre med det ældre materiel. Men det koster altså BÅDE penge og arbejdstid at være med. Og en lille sidebemærkning, jernbaneklubberne profiterer – og heldigvis helt naturligt da - jo i den grad af den udskillelsesproces der p.t. er i gang ved Danmarks Jernbanemuseums foranstaltning. Det materiel man ikke selv magter at vedligeholde, anvende til andre formål eller bevare, får netop nu nyt liv og flere materielgenstande kan højst sandsynligt ses kørende eller under kraftig vedligeholdelse i løbet af dette år. Men det er ligesom det er (bevidst) glemt under hele denne hurlumhej der p.t. er. Sagt på en anden måde, så stiger antallet af kørende enheder bl.a. p.g.a. udskillelsesproceduren. Men det er jo positivt og derfor glemt.

Selvfølgelig behøver man da ikke være enige i alle dispositioner, der er taget og man har lov til at ytre sig. Jeg er da heller ikke enige i alt og har haft mine egne favoritter blandt lokomotiver og vogne. Men jeg var selv med til at ”underskrive” dødsdommen da jeg kunne se, at vi ikke talte om restaurering, men nybygning med genanvendelse af et par dørhåndtag o.lign. Men jeg har da fremlagt både tanker, ideer og planer skriftligt. Men jeg måtte acceptere at de ikke passede ind pladsmæssigt, historisk/musealt som økonomisk. Men jeg forsøgte med en positiv tilgang!

Så stå til ansvar med pli og almen dannelse for det skrevne, hav indsigt og viden og kom med gennemtænkte løsninger eller forslag. Krav uden andet er ikke anvendeligt overhovedet, snarere det modsatte.
Hvis ikke er mit råd, ti, du sætter dig selv i bås som en man ikke gider lytte til.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Besserwisser

af YBS, 6/1 2018, 15:55 (2294 dage siden) @ Steff

Godt brølt løve:-)

Besserwisser

af Larbeck, 6/1 2018, 19:39 (2294 dage siden) @ Steff

Et ualmindelig GODT input!

Besserwisser

af OLL, Ballerup, 6/1 2018, 20:29 (2294 dage siden) @ Larbeck

Fantastisk skrevet Steff!

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Besserwisser

af Coenen-Bache, 6/1 2018, 20:45 (2294 dage siden) @ OLL

Flot skrevet. Tog er en sjov størrelse. Vi har alle barndoms minder om dem, og vi gad godt at alt var bevaret, så børnebørnene kunne opleve det samme. Det er bare ikke realistisk. Dengang CVK var lukket land, og man fik sneget sig derind, stod der materiel der var fedt at tage billeder af, men som skreg efter nådesdøden fra en barmhjertig skærebrænder. Sådan er det bare, og da Joachim Von And kun eksisterer i en tegneserie, er der bare ikke penge, plads og resourcer til at bevare alt. Så også her gælder udtrykket :Kill your darlings, og pas på det der er værd at bevare.

Besserwisser

af Svend, 6/1 2018, 21:45 (2294 dage siden) @ Coenen-Bache

Heldigvis har vi stadig jernbaneklubberne som ønsker at bevare - og gør det - materiel fra privatbanerne.

--
Svend

Besserwisser

af Steven58, 6/1 2018, 22:48 (2294 dage siden) @ Steff

Det lyder vældigt fint og prof. skrevet og forståelse er der også for økonomi der skal passes, men undskyld hvor var den over ordenede planlægning i dette -- først bruge penge og tid dernæst over "nat" smide ud.
Jeg er godt klar over at for den ægte jernbane entusiast begynder Odense lidt at ligne en legestue, som nok er det sælger flest billetter -- men mon ikke med en lille smule mere velvilje kunne f.eks. have hjulpet R 946 videre med lidt tålmodighed inden de "lærte" satte gravøllet for munden og smed penge og frivillige arbejdstimer i skrotkassen -- det er heldigvis sjældent at man på så hovedløst og respektløst planlægning i Danmark.
Selv om man overtager andres arbejde, med at slanke et museum kan man godt gøre det på en mere prober måde, det er ikke en virksomhed hvor man overlader fabriks hemmeligheder, men et museum hvor man bør fremme bevarelsen frem for destruktion, hvor det er muligt- her har man ikke været gode nok-- der kommer generationer efter os.

Besserwisser

af caprani ⌂, København, 7/1 2018, 09:57 (2294 dage siden) @ Steven58

Selv om man overtager andres arbejde, med at slanke et museum kan man godt gøre det på en mere prober måde, det er ikke en virksomhed hvor man overlader fabriks hemmeligheder, men et museum hvor man bør fremme bevarelsen frem for destruktion, hvor det er muligt- her har man ikke været gode nok-- der kommer generationer efter os.

Uden at ville puste til ilden (og dermed bidrage til den ude af kontrol rasende shitstorm mod museet), varmt enig.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Besserwisser

af Asger Christiansen, 7/1 2018, 13:46 (2294 dage siden) @ Steff

Mon ikke der stadig er ytringsfrihed her i landet ?

Besserwisser

af caprani ⌂, København, 7/1 2018, 14:01 (2294 dage siden) @ Asger Christiansen

Jo da, men ikke nødvendigvis ytringspligt. Steffs indlæg er i øvrigt i tilgift omfattet af samme ytringsfrihed.
Problemet med dagens demokratiske sindelag er uundgåeligt, at enhvers uvidenhed ophøjes til samme validitet som enhver andens ekspertise.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Besserwisser

af re20000, 8/1 2018, 23:15 (2292 dage siden) @ caprani

Jo da, men ikke nødvendigvis ytringspligt. Steffs indlæg er i øvrigt i tilgift omfattet af samme ytringsfrihed.

Helt enig!

Problemet med dagens demokratiske sindelag er uundgåeligt, at enhvers uvidenhed ophøjes til samme validitet som enhver andens ekspertise.

Ikke enig. Kun hvis man ikke forholder sig kritisk til det ytrede. Og sådan har det alle dage været. Vi har bare glemt det. Heldigvis har nettet ført til genoplivning af denne dyd.

Nold

Besserwisser

af caprani ⌂, København, 9/1 2018, 08:47 (2292 dage siden) @ re20000
redigeret af caprani, 9/1 2018, 09:33

Kun hvis man ikke forholder sig kritisk til det ytrede. Og sådan har det alle dage været. Vi har bare glemt det. Heldigvis har nettet ført til genoplivning af denne dyd.

Nold

Hmmmm. Ikke for at det skal udarte sig til en diskussion om dét specifikt, men der har jeg gjort den præcis diametralt modsatte observation. For mig at se hersker der (stadig) en udbredt tendens til at mene, at blot det står på internettet, er det fakta, OG - at meninger ophøjes til samme.

Det er mit håb at disse tingenes tilstand trods alt fører til en forhøjet kritisk sans hos folk, men momentant ser jeg ikke rigtigt tendensen (hvis det er konkret dét du mener?)........

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Besserwisser

af re20000, 9/1 2018, 20:55 (2291 dage siden) @ caprani

Det er mit håb at disse tingenes tilstand trods alt fører til en forhøjet kritisk sans hos folk, men momentant ser jeg ikke rigtigt tendensen (hvis det er konkret dét du mener?).......

Lige præcis. Men jeg oplever at unge mennesker med pæren i orden heldigvis er meget skeptiske overfor det meste på nettet. Og de er vel vores fremtid håber jeg. Lad os bare slutte her.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak