R 946 værkstedsbilleder 2014 (+2 fotos) (Jernbanen i dag)

af UTJ, mandag 08. januar, 2018, 05:32 (287 dage siden)

Just inden låseservice ankom og lukkede helt ned. Undervognen til R 946.

[image]Randers remise, september 2014 (foto: Asger Christiansen/arkiv: UTJ)

[image]Randers remise, september 2014 (foto: Asger Christiansen/arkiv: UTJ)

R 946 værkstedsbilleder 2014 (+2 fotos)

af TeamBaumann, Hjordkær, mandag 08. januar, 2018, 18:37 (286 dage siden) @ UTJ

[image]
R 946 førerhus, set ved åbent hus tilbage i maj 2007, Randers

[image]
men jeg usikker om det er den samme chassis-rammen fra R 946, man ser her?
set ved maj 2009, Randers

[image]
man kan se R 946 ramme i højre side her på dette foto
hvor jeg så mere på K 563?, maj 2009

R 946 værkstedsbilleder 2014 (+2 fotos)

af tjesp02, mandag 08. januar, 2018, 18:56 (286 dage siden) @ TeamBaumann

Det nederste billede viser rammen til K 563.

Thomas

R 946 værkstedsbilleder 2014 (+2 fotos)

af Steven58, tirsdag 09. januar, 2018, 17:27 (285 dage siden) @ UTJ

Når man ser billeder som disse tænker jeg, hvorfor har man ikke ryddet et spor i odense remissen, afspærret det med R 946 adskilt, med delene hængende over rammen, således at publikum kunne se det mesterværk der var skabt før i tiden ser ud inde under indpakningen, noget kun få ellers ser.( Måske lidt alla my1112, dog uden at skære i noget.)
Endvidere kunne en sådan opstilling give større indsigt og forståelse for virke måden med tilhørende forklaringer.
I modsætning til idag kunne man også, fortælle historien om alle de frivillige der deltager i et sådant projekt, hvor mange frivillige timer og kroner der er lagt i projektet, som det ser ud nu. Man kunne evt. skrive hvor mange timer og kroner der skal til før en sådan maskine vil stå færdig. Det ville måske åbne øjnene for nogen til selv at deltage både frivilligt her eller andre steder måske ville der også falde midler af på anden vis. DJM havde nok aldrig blevet til noget uden frivillighed.

R 946 værkstedsbilleder 2014 mm (flere fotos)

af UTJ, onsdag 10. januar, 2018, 18:54 (284 dage siden) @ UTJ

I får lige lidt flere værkstedsbilleder, også nogle fra inden projektet blev lukket ned i 2012 (det er samme billeder som er lagt i en FB-gruppe, så bær over med gentagelsen).

[image]Forløberbogien

[image]Undervognen

[image]Undervognen

[image]Tenderens undervogn

[image]Tenderkasse

[image]Dele til tenderen mm

[image]Kedlen

[image]Førerhuset, som er istandsat hos Bombardier

Alle billeder er arkiv:UTJ. "Work in progress"-billeder er fra 2012 og tidligere. De lidt mere støvede er fra 2014 og førerhuset er fotograferet forrige år. De fleste dele til lokomotivet ligger nu spredt udendørs i enten Randers eller i en container i Roskilde. Der er ingen grund til at gentage mit FB-indlæg i sin helhed, men kan selvfølgelig læses hvis man melder sig ind i gruppen "danske lokomotiver".

Som skrevet andetsteds blev lokomotivet taget i brug den 23/5 1918 i verdenskrigens sidste måneder. Floors første egentlige lokomotivtype efter Busse (sammen med den fra museet ligeledes udmatrikulerede "høje F"). Jeg er ikke lokomotivhistoriker, så detaljerne må andre skrive om. Men tusind tak for alle de bidrag med oplysninger jeg har fået indtil nu.

--
ئۇلغىك

Kulturbaner
Kulturbaner
Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.


 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Railcare Danmark A/S
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen