Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS (Generelt)

af bastholm, 9/1 2018, 12:06 (2298 dage siden)

Spændende artikel: "DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS".

Det tyder på at omstillingen til ETCS er ved at komme godt på vej. Det er interessante er at de kan ombygge dem så hurtigt, taget i betragtning den tid der skal bruges til det samme i Danmark. Det ville være rart at vide mere om hvilke baseline de tænker at installere, og hvad dette giver adgang til.

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS

af Scharfenberg, 9/1 2018, 14:25 (2298 dage siden) @ bastholm
redigeret af Scharfenberg, 9/1 2018, 15:08

Spændende artikel: "DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS".

Det tyder på at omstillingen til ETCS er ved at komme godt på vej. Det er interessante er at de kan ombygge dem så hurtigt, taget i betragtning den tid der skal bruges til det samme i Danmark. Det ville være rart at vide mere om hvilke baseline de tænker at installere, og hvad dette giver adgang til.

Så vidt jeg ved, er det ikke udrustningen af nyere standardlokomotiver, der volder kvaler. Nyere lokomotiver er forberedt på indbygning af ETCS. Det er 25 år gamle togsæt, der ikke er hyldevare, desværre ikke.

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS

af steenth, 9/1 2018, 14:30 (2298 dage siden) @ bastholm

Spændende artikel: "DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS".

Det tyder på at omstillingen til ETCS er ved at komme godt på vej. Det er interessante er at de kan ombygge dem så hurtigt, taget i betragtning den tid der skal bruges til det samme i Danmark. Det ville være rart at vide mere om hvilke baseline de tænker at installere, og hvad dette giver adgang til.

Når man læser artikel er det baseline 3 og version 3.4.0 nævnes. Der er mange opgraderingsprojekter nævnt.

De fleste af de nævnte system af lokomotiver er af nyere dato, så de er lettere at gøre det. Eller har har 2.30.d i forvejen. IC3 er en gammel togtype, som ikke har været forbedret til ETCS.

Ellers hurtig kig - så er 1200 lokomoviter hos DB Cargo knap halvdelen af de flåde. Men det er positiv at de kommer igang i stor omfang.

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS

af esni, Frederikssund, 10/1 2018, 21:48 (2297 dage siden) @ steenth

Spændende artikel: "DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS".

Det tyder på at omstillingen til ETCS er ved at komme godt på vej. Det er interessante er at de kan ombygge dem så hurtigt, taget i betragtning den tid der skal bruges til det samme i Danmark. Det ville være rart at vide mere om hvilke baseline de tænker at installere, og hvad dette giver adgang til.


Når man læser artikel er det baseline 3 og version 3.4.0 nævnes. Der er mange opgraderingsprojekter nævnt.

De fleste af de nævnte system af lokomotiver er af nyere dato, så de er lettere at gøre det. Eller har har 2.30.d i forvejen. IC3 er en gammel togtype, som ikke har været forbedret til ETCS.

Ellers hurtig kig - så er 1200 lokomoviter hos DB Cargo knap halvdelen af de flåde. Men det er positiv at de kommer igang i stor omfang.

Jeg kan ikke rigtig få det til 1200 enheder til DB Cargo når jeg lægger tallene i brødteksten sammen

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS

af steenth, 11/1 2018, 02:24 (2297 dage siden) @ esni

Ellers hurtig kig - så er 1200 lokomoviter hos DB Cargo knap halvdelen af de flåde. Men det er positiv at de kommer igang i stor omfang.


Jeg kan ikke rigtig få det til 1200 enheder til DB Cargo når jeg lægger tallene i brødteksten sammen

Det er kun hvad de har fået midler i denne runde.

Alle de projekter, som er vurderet er her og de 1200 enheder er nævnt her:
https://ec.europa.eu/inea/sites/inea/files/cef_blending_call_brochure_alltogether_20171...

Mvh
Steen

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS

af Morten, 11/1 2018, 07:49 (2297 dage siden) @ steenth

Navnlig side 54 er interessant:

The Action concerns the retrofit of 48 type DE6400 locomotives with ERTMS Level 2 Baseline 3.4.0. They are operated on international freight services along the Rhine-Alpine, North Sea-Baltic and North Sea-Mediterranean Core Network Corridors. The Action is part of a global project which aims at the retrofit of 1,200 Deutsche Bahn Cargo freight locomotives with latest ERTMS version by 2026.

Kører lokomotiv type DE6400 allerede i DK?

Mvh
Morten

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS

af Niels Munch, 11/1 2018, 08:44 (2296 dage siden) @ Morten
redigeret af Niels Munch, 11/1 2018, 09:07

Kører lokomotiv type DE6400 allerede i DK?


Ikke mig bekendt, selv om det en overgang var på tale.

Det er i øvrigt den lokomotivtype, hvoraf Bombardier, Randers i 20 stk. installerede ETCS onboard equipment (level 2) i 2007-08. Dengang blev lokomotiverne trukket til/fra Randers.

M.v.h
Niels

DB Cargo to equip 1200 locomotives with ETCS

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/1 2018, 09:23 (2296 dage siden) @ Morten

Navnlig side 54 er interessant:

The Action concerns the retrofit of 48 type DE6400 locomotives with ERTMS Level 2 Baseline 3.4.0. They are operated on international freight services along the Rhine-Alpine, North Sea-Baltic and North Sea-Mediterranean Core Network Corridors. The Action is part of a global project which aims at the retrofit of 1,200 Deutsche Bahn Cargo freight locomotives with latest ERTMS version by 2026.

For god ordens skyld hører Danmark under "Scandinavian - Mediterranean" korridoren (Scan-Med), så det skal måske præciseres, at der ikke er bevilget penge til at DE 6400 udrustes til kørsel i Danmark. Baseline 3.4.0 vil iøvrigt ikke være "nok" til at køre i Danmark. Der skal enten en "patch" på med bl.a. overkørselsfunktionaliteter eller Baseline 3.6.0, der stadig er ikke er klar til godkendelser på rullende materiel.

DB Cargos ansøgning til dansk ETCS udrustning af EG og BR 185 blev ikke godkendt. Velsagtens fordi EU venter på en mere "valid" tidsplan for den danske ETCS udrulning (det er ikke akut med ETCS for godsoperatørerne på transitkorridoren) og så skal projektet med EU- støttekroner til ombygning af een DB Cargo BR 185 med ETCS til kørsel i Sverige - Danmark - Tyskland, nok også lidt længere hen, inden der åbnes op for eventuelle støttekroner til tog til Danmark.

Bemærk iøvrigt at hvor seneste TRAXX lokomotiver på godskorridoren er leveret til kørsel Sverige - Danmark - Tyskland - Østrig, så gør omkostningerne til ETCS - der ikke bare findes i nationale varianter, men også i flere varianter i hvert land afhængig af leverandøren af "way side" udstyret - det for dyrt, at få Østrig med, så fremover vil godslokomotiver kun kunne køre Sverige - Danmark - Tyskland.

Der er lidt for lange udsigter til, at ETCS bliver det fælles system, som der var behov for, da man besluttede det - og der er således fortsat 150 forskellige landekonfigurationer mulige i europæisk sammenhæng...


/Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak