Lokomotivfører højre/venstre (Generelt)

af 89bjarke, fredag 12. januar, 2018, 15:02 (188 dage siden)

Hej Alle

Kan i hjælpe med et spørgsmål vedrørende hvorfor man som lokomotivfører typisk har haft føreplads i højre side af lokomotivet i Danmark?

Vh Bjarke

Lokomotivfører højre/venstre

af Niels Munch @, fredag 12. januar, 2018, 15:20 (188 dage siden) @ 89bjarke

Kan i hjælpe med et spørgsmål vedrørende hvorfor man som lokomotivfører typisk har haft føreplads i højre side af lokomotivet i Danmark?


Signalerne, lokomotivføreren skulle observere, står typisk til højre for sporet.

M.v.h.
Niels

Avatar

Lokomotivfører højre/venstre

af Erik H @, Frederikssund, fredag 12. januar, 2018, 18:50 (188 dage siden) @ 89bjarke

Når der var tale om damplokomotiver hvad der jo altid var i jernbanens barndom og langt op i det 20. århundrede, der ville lokomotivføreren jo ikke være i stand til at se signalerne hvis han stod i venstre side, idet kedlen jo ville være i vejen for udsynet.
DSB E maskiner E 964 til E 974 var jo netop "venstrestyrede" da man jo kørte, og på jernbanerne i Sverige stadig kører i venstre spor.
De omtalte maskiner blev ombygget til kørsel i Danmark, men E 964 er kommet tilbage til Sverige hvor den blev tilbageført til venstrekørsel. I Sverige havde maskinerne litra F (DSB E 964 = SJ F1200)
Når det drejer sig om diesel- og ellokomotiver betyder det jo ikke det store da lokomotivføreren sidder helt fremme, og sagtens kan se signalerne.

DSB litra E

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

venstre Varför inte som i leverantörslandet?

af bengt, fredag 12. januar, 2018, 19:34 (188 dage siden) @ 89bjarke

De första danska loken tillverkades i England där föraren vanligen stod till vänster. Hur var de första danska loken anordnade?

venstre Varför inte som i leverantörslandet?

af Steff @, fredag 12. januar, 2018, 21:09 (187 dage siden) @ bengt

Ved de danske jernbaner skal man huske på, at i Jylland og på Fyn var det i begyndelsen næsten fuldstændigt engelskinspireret (bortset fra dansk snaps;-) ) med regler og bestemmelser, lokomotiver og i sidste ende også det signaltekniske, altså at master, vingers betydning mv. stod (da disse kom til) som man gjorde i England.
De første såkaldte ”Canada” (eller nok snarere omtalt som ”The Birkenheads”) lokomotiver nr. 1-20 havde omstillingsstangen for styringen i venstre side. De efterfølgende (og efter statens overtagelse fra Stephenson fabrikker) fra 1879 litra B, E og H, havde alle omstyringsstangen jf. deres hovedtegninger i højre side, selvom signaler og deres betydning var engelske og signaler opsat i venstre side i kørselsretningen.

De efterfølgende jyske lokomotiver leveret til banerne her op til den sammenlægning i 1885, havde alle omstyringsstangen i højre side.

De sjællandske baner (SJS) blev også byggede af engelske entreprenører og de første lokomotiver kom fra Sharp Brothers, Manchester i England. Her var omstyringsstangen også i venstre side. Men da signalsystemet gradvist kom til at virke med signaler, var inspirationen tysk (og lidt engelsk). Og ved SJS var sproget også tysk inspireret (Busse, de første teknikere og lokomotiv- og togførere). Her blev signalsystemet senere opsat efter tysk mønster i højre side i kørselsretningen. De efterfølgende lokomotiver, bortset fra litra Ds, blev alle leverede af tyske fabrikker, hvorfor omstyringsstangen jo var placeret i højre side.
Efter sammenlægningen af de to statsbaner i 1885 skete, der en tilpasning af signalreglementerne til et fælles og hvor opstilling af master og deres betydning var tysk inspireret, altså opsat i højre side af kørselsretningen.

Det skal hertil siges, at der jo ikke var en trafikal motivering for at ensrette signalsystemerne, det kom først efter Storebæltsoverfarten med jernbanefærgernes ibrugtagelse i 1883.

Altså ved banerne i Jylland og på Fyn var signalreglement og opstilling efter engelsk mønster og kun de første 20 lokomotiver havde omstyringsstangen i venstre side.
Ved banerne på Sjælland (og senere Falster) var signalreglement og opstilling efter tysk mønster og kun de 5 første lokomotiver af ODIN-klassen, havde omstyringsstangen i venstre side.

Ovennævnte er i MEGET GROVE træk og en tilnærmelse og enshed skete over en længere periode med tilpasning af signalsystemerne.
Vil man læse mere indgående om signalsystemerne kan ”De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer gennem 150 år”, forlaget Banebøger 1998, ISBN 87 88632 73-3 anbefales.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Lokomotivfører højre/venstre

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 12. januar, 2018, 21:07 (187 dage siden) @ 89bjarke

Kan i hjælpe med et spørgsmål vedrørende hvorfor man som lokomotivfører typisk har haft føreplads i højre side af lokomotivet i Danmark?


Efter hukommelsen: København-Roskilde 1847 var med to spor København-Valby og et spor Valby-Roskilde. København-Valby kørtes vist nok ikke som dobbeltspor(?) Jeg ved ikke, i hvilken side lokomotivføreren stod.

I Jylland/Fyn 1862 og frem (stadig efter hukommelsen): Det var foreskrevet, at man på dobbeltspor skulle køre på venstre spor. Bestemmelsen blev, som jeg erindrer det, fjernet, inden første dobbeltspor blev etableret. Men om det betød, at signalerne stod til venstre for sporet og dermed en indikation for, at lokomotivførerem stod i venstre side, ved jeg ikke. Men "nummermændene" (positivt ment), må vel vide, om lokomotivføreren stod i venstre eller højre side?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Lokomotivfører højre/venstre

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, fredag 12. januar, 2018, 21:35 (187 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I Jylland/Fyn 1862 og frem (stadig efter hukommelsen): Det var foreskrevet, at man på dobbeltspor skulle køre på venstre spor. Bestemmelsen blev, som jeg erindrer det, fjernet, inden første dobbeltspor blev etableret. Men om det betød, at signalerne stod til venstre for sporet og dermed en indikation for, at lokomotivførerem stod i venstre side, ved jeg ikke. Men "nummermændene" (positivt ment), må vel vide, om lokomotivføreren stod i venstre eller højre side?


[image]"Tjenestereglement for det danske Jernbane-Driftsselskabs Embedsmænd og Betjente", 1862. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.

Hvornår paragraffen blev fjernet eller ændret, ved jeg ikke. Men fjernet/ændret, det blev den.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Lokomotivfører højre/venstre - Menneskedyret

af Søndenfjords, lørdag 13. januar, 2018, 10:08 (187 dage siden) @ 89bjarke

[image]
I Frankrig, hvor togene kører i venstre side, står lokomotivføreren naturligvis til venstre, så han kan se signalerne, men som det fremgår af Jean Renoirs imponerende mesterværk La Bète Humaine - Menneskedyret - fra 1938, kan det give nogle oversigtsproblemer.
Filmen indledes med en fantastisk 10 minutter lang sekvens, hvor lokomotivet buldrer gennem det nordfranske landskab fra Paris til Le Havre med Jean Gabin som lokomotivføreren Jacques Lantier.
Gennem vinduet i venstre side af førerhuset holder han hele tiden øje med signalerne, men på et tidspunkt svinger banelinien til højre, så han ikke længere kan se dem.
Men så løser han problemet: Midt i larmen fra lokomotivet pifter han til sin fyrbøder, peger med to fingre på sine egne briller og peger derefter ud af fyrbøderens vindue til højre. Og så er problemet løst. Fyrbøderen overtager signalvagten for en stund ...
[image]
Jean Gabin til venstre som lokomotivføreren Jacques Lantier og til højre fyrbøderen, der på et tidspunkt overtager rollen som udkigspost.
[image]
Vi har tidligere beskæftiget os med filmen her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=37556

Lokomotivfører højre/venstre - Menneskedyret

af Morten Flindt Larsen, lørdag 13. januar, 2018, 11:21 (187 dage siden) @ Søndenfjords

I Danmark var det praksis, i hvert fald på de lange skinner, at lokomotivfyrbøderen hjalp lokomotivføreren med at observere og bekræftede signalerne. De kommunikerede indbyrdes med håndtegn. Det er beskrevet i en af banebøgers reportagebøger.

Vh
M:-|rten

Lokomotivfører højre/venstre - Menneskedyret

af Steff @, lørdag 13. januar, 2018, 11:57 (187 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er nemlig helt og aldeles korrekt Morten. Og det gælder STADIG.

"Sættet" (de to mand i førerhuset) havde PLIGT til og SKULLE advisere hinanden når der sås et signal og "modtageren" kvitterede; "ret igennem", "to grønne" (med hånden to fingre som et "v") eller hvad der nu meldtes. DERFOR skulle/skal man havde bestået en signalteknisk test (nu om dage en "SR").
Hvis der var flere i førerhuset (aspirant, kørelære, instruktør etc.), havde/har alle pligt til at deltage i det signaltekniske. Det er jo bl.a. derfor at der fandtes en "Førerrumstilladelse" for IKKE uddannede lokomotivfolk.
Det viste eksempel i denne pragtfulde film (det hele) viser jo også en anden typisk ting for at kunne køre på en strækning, nemlig STRÆKNINGSKENDSKAB. Man bliver ikke bare sendt ud og køre FØR END man har erhvervet sig og fået godkendt "Stræknigskendskab". Hvis ikke skal man have en "Lods" med, altså en med godkendt strækningskendskab.
Og netop dette strækningskendskab vises jo i filmen ved at Lkf. advisere Lfb om at der nu kommer et signal og at han skal melde hvad det viser.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: "To grønne er IKKE "To grønne fra kassen" men "Signal Nr. 3c KØR IGENNEM, To grønne faste lys lodret over hinanden". I daglig tale også refereret til som grøn over grøn/ret igennem.

--
Steffen Dresler

Lokomotivfører højre/venstre

af Jens V, lørdag 13. januar, 2018, 13:39 (187 dage siden) @ Steff

Det er nemlig helt og aldeles korrekt Morten. Og det gælder STADIG.


I dag dog kun ved restriktiv signalgivning:

SR paragraf 3 punkt 9.3.1.:

Hvis der opholder sig andre sikkerhedsuddannede i førerrummet,
skal de også holde udkig. Alle observationer af restriktive signaler
skal, medmindre lokomotivføreren oplyser, at toget er fuldt overvåget
af et togkontrolanlæg, repeteres med lokomotivføreren.

I trådens sammenhæng i øvrigt bør vel også nævnes de “venstrestyrede” skinnebusser på privatbanerne...

Lokomotivfører højre/venstre

af Niels Munch @, lørdag 13. januar, 2018, 17:20 (187 dage siden) @ Jens V

I trådens sammenhæng i øvrigt bør vel også nævnes de “venstrestyrede” skinnebusser på privatbanerne...


Ja, og på enkeltsporede strækninger kan det - betinget af kurveforhold - være hensigtsmæssigt at placere signalet til venstre for sporet.

Lokomotivfører højre/venstre

af Jens V, lørdag 13. januar, 2018, 17:57 (187 dage siden) @ Niels Munch

I trådens sammenhæng i øvrigt bør vel også nævnes de “venstrestyrede” skinnebusser på privatbanerne...

Ja, og på enkeltsporede strækninger kan det - betinget af kurveforhold - være hensigtsmæssigt at placere signalet til venstre for sporet.


I dag tager man for givet, at der ikke kommer "damplokomotiv-lignende" trækkraft igen, eftersom en række signaler og mærker for venstre spor (og for "venstre vekselspor") opstilles til venstre for sporet... :-)

Lokomotivfører højre/venstre

af caprani ⌂ @, København, lørdag 13. januar, 2018, 19:32 (187 dage siden) @ Niels Munch

Ja, og på enkeltsporede strækninger kan det - betinget af kurveforhold - være hensigtsmæssigt at placere signalet til venstre for sporet.

Gælder det ikke præcis ligedan for dobbeltsporede strækninger?

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Lokomotivfører højre/venstre

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, Sverige, søndag 14. januar, 2018, 12:50 (186 dage siden) @ caprani

Ja, og på enkeltsporede strækninger kan det - betinget af kurveforhold - være hensigtsmæssigt at placere signalet til venstre for sporet.


Gælder det ikke præcis ligedan for dobbeltsporede strækninger?

Hej

Tydeligvis har det været tilfældet, Vedbæks sydende sommeren 1971:

[image]

MVH Lars

Lokomotivfører højre/venstre

af Jens V, tirsdag 16. januar, 2018, 20:55 (183 dage siden) @ Jens V

SR paragraf 3 punkt 9.3.1.:

Hvis der opholder sig andre sikkerhedsuddannede i førerrummet,
skal de også holde udkig. Alle observationer af restriktive signaler
skal, medmindre lokomotivføreren oplyser, at toget er fuldt overvåget
af et togkontrolanlæg, repeteres med lokomotivføreren.


Apropos repetition af signaler:

https://www.youtube.com/watch?v=Av_Kkh3mp4E

Vi ku' måske lære lidt om disciplin... :-)

Lokomotivfører højre/venstre

af Niels Buch @, tirsdag 16. januar, 2018, 21:23 (183 dage siden) @ Jens V

Apropos repetition af signaler:

https://www.youtube.com/watch?v=Av_Kkh3mp4E

Vi ku' måske lære lidt om disciplin... :-)


Efter sigende har man reduceret antallet af passager af signal i stop med 70 % i Japan ved at kræve denne procedure (pointing and calling), hvor lokomotivfører og andet personale i førerrummet skal pege på signalet og sige signalbilledet højt. Bemærk at de også skal pege på evt. udstyr i førerrummet som har med sikkerhed at gøre. Mig bekendt er Japan det eneste land der har taget denne "pointing and calling" procedure meget bogstavelig (et sted angives at også New York Subway bruger denne procedure).

Hilsen
Niels

Lokomotivfører højre/venstre

af cslundsten, tirsdag 16. januar, 2018, 22:19 (183 dage siden) @ Niels Buch

Efter sigende har man reduceret antallet af passager af signal i stop med 70 % i Japan ved at kræve denne procedure (pointing and calling), hvor lokomotivfører og andet personale i førerrummet skal pege på signalet og sige signalbilledet højt. Bemærk at de også skal pege på evt. udstyr i førerrummet som har med sikkerhed at gøre. Mig bekendt er Japan det eneste land der har taget denne "pointing and calling" procedure meget bogstavelig (et sted angives at også New York Subway bruger denne procedure).

De fleste amerikanske fjernbaner kræver at signalerne repeteres på strækningsradioen. Udover at der i de fleste tilfælde er 2 personer i førerrummet. Det er vældig praktisk når man skal finde et tog til sit kamera.

Mvh
Carsten Lundsten

Lokomotivfører højre/venstre

af Jens V, tirsdag 16. januar, 2018, 22:25 (183 dage siden) @ Niels Buch

Apropos repetition af signaler:

https://www.youtube.com/watch?v=Av_Kkh3mp4E

Vi ku' måske lære lidt om disciplin... :-)

Efter sigende har man reduceret antallet af passager af signal i stop med 70 % i Japan ved at kræve denne procedure (pointing and calling), hvor lokomotivfører og andet personale i førerrummet skal pege på signalet og sige signalbilledet højt. Bemærk at de også skal pege på evt. udstyr i førerrummet som har med sikkerhed at gøre.


Der er lidt forklaring ved starten af denne:

https://youtu.be/9LmdUz3rOQU

Lokomotivfører højre/venstre

af togman, tirsdag 16. januar, 2018, 23:15 (183 dage siden) @ Jens V

DSB har dog skærpet denne regel via DSB SIN Generel, hvor det bestemmes at der altid skal repiteres restriktiv signalgivning.

Mvh. Eilif

Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 

DSB MH373
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen