Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/1 2018, 06:49 (2261 dage siden)

Staten spytter lige nu rigtig mange millioner i at "forlænge" henholdsvis Lindholm station mod nord og Hjørring station mod syd , således at man kan skabe mere luft til togene på den enkeltsporede strækning. Alle, der har haft bare en lille bitte smule berøring med at lave køreplaner, ved, hvor stor betydning en sådan udvidelse af kapaciteten har.

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

Direktøren for Nordjyske Jernbaner udtaler d. d. til Nordjyske Stiftstidende:

"Det skal være et sted, hvor man kan være i stand til at håndtere det her stoppested uden, at det giver længere køretid. Men det, jeg kan sige nu, er, at hvis man fastholder den køretid, der er mellem Aalborg og Hjørring, så kan vi godt nå at stoppe en gang mere."

Hvis der er så meget "luft" mellem Lindholm og Hjørring allerede i dag, hvorfor pokker skal man så smide millioner i en kapacitetsudvidelse?

Jeg under gerne Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup togbetjening. Men det skal gøres med åbne øjne og facts på bordet. De tre byer er i øvrigt kun henholdsvis nr. 31, 40 og 41 på Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens "hitliste" over potentielle (gen)åbninger.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af krabsen, 19/1 2018, 09:15 (2261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

Direktøren for Nordjyske Jernbaner udtaler d. d. til Nordjyske Stiftstidende:

"Det skal være et sted, hvor man kan være i stand til at håndtere det her stoppested uden, at det giver længere køretid. Men det, jeg kan sige nu, er, at hvis man fastholder den køretid, der er mellem Aalborg og Hjørring, så kan vi godt nå at stoppe en gang mere."

Hvis der er så meget "luft" mellem Lindholm og Hjørring allerede i dag, hvorfor pokker skal man så smide millioner i en kapacitetsudvidelse?

Det er vel det enkeltsporede der er problemet og afhjælpes ved forlængelse af dobbelt-spors-strækningerne. Og da der er krydsningsspor i i al fald Sulsted bør den kunne åbnes uden de store problemer.
Det er svjh ikke mange år siden, at man oplevede at standse netop i Sulsted for at afvente krydsning (måske stadig) - og så skal døren jo bare åbnes ;-)

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af Svend, 19/1 2018, 10:58 (2261 dage siden) @ krabsen

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

Direktøren for Nordjyske Jernbaner udtaler d. d. til Nordjyske Stiftstidende:

"Det skal være et sted, hvor man kan være i stand til at håndtere det her stoppested uden, at det giver længere køretid. Men det, jeg kan sige nu, er, at hvis man fastholder den køretid, der er mellem Aalborg og Hjørring, så kan vi godt nå at stoppe en gang mere."

Hvis der er så meget "luft" mellem Lindholm og Hjørring allerede i dag, hvorfor pokker skal man så smide millioner i en kapacitetsudvidelse?


Det er vel det enkeltsporede der er problemet og afhjælpes ved forlængelse af dobbelt-spors-strækningerne. Og da der er krydsningsspor i i al fald Sulsted bør den kunne åbnes uden de store problemer.
Det er svjh ikke mange år siden, at man oplevede at standse netop i Sulsted for at afvente krydsning (måske stadig) - og så skal døren jo bare åbnes ;-)

.
Nu bruger togene jo tid på at standse, 2-3 minutter alt efter hastighed og opholdstid (og sikringsanlæggets virkemåde), så det er ikke bare "sådan lige" at beregne. SPT-metoden ("Slag På tasken"-metoden) kan være noget usikker at anvende. Jeg ville anbefale nordjyderne om at søge hjælp/råd/vejledning hos nogen, der har forstand på (og værktøjer til) at beregne køretider og kapacitet :-) ;-)

--
Svend

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af krabsen, 19/1 2018, 14:39 (2261 dage siden) @ Svend

Nu bruger togene jo tid på at standse, 2-3 minutter alt efter hastighed og opholdstid (og sikringsanlæggets virkemåde), så det er ikke bare "sådan lige" at beregne. SPT-metoden ("Slag På tasken"-metoden) kan være noget usikker at anvende. Jeg ville anbefale nordjyderne om at søge hjælp/råd/vejledning hos nogen, der har forstand på (og værktøjer til) at beregne køretider og kapacitet :-) ;-)

Det kunne jo tænkes, at direktøren for Nordjyske Jernbaner eller hans medarbejdere rent faktisk ved hvad de har med at gøre og udtaler sig om. De har trods alt drevet jernbaner i en del år efterhånden.

Jeg ser ingen steder nævnt noget om slag på tasken - bortset fra hos dig?

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af Svend, 19/1 2018, 18:16 (2261 dage siden) @ krabsen

Nu bruger togene jo tid på at standse, 2-3 minutter alt efter hastighed og opholdstid (og sikringsanlæggets virkemåde), så det er ikke bare "sådan lige" at beregne. SPT-metoden ("Slag På tasken"-metoden) kan være noget usikker at anvende. Jeg ville anbefale nordjyderne om at søge hjælp/råd/vejledning hos nogen, der har forstand på (og værktøjer til) at beregne køretider og kapacitet :-) ;-)


Det kunne jo tænkes, at direktøren for Nordjyske Jernbaner eller hans medarbejdere rent faktisk ved hvad de har med at gøre og udtaler sig om. De har trods alt drevet jernbaner i en del år efterhånden.

Jeg ser ingen steder nævnt noget om slag på tasken - bortset fra hos dig?

.
Jeg er ikke i tvivl om, at NJ kan køre tog, men jeg tror ikke at de har mulighederne (værktøjerne) til foretage grundige kapacitetsanalyser. Det er et helt andet fag ;-)

--
Svend

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af andersj, Aalborg, 19/1 2018, 10:59 (2261 dage siden) @ krabsen

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

Direktøren for Nordjyske Jernbaner udtaler d. d. til Nordjyske Stiftstidende:

"Det skal være et sted, hvor man kan være i stand til at håndtere det her stoppested uden, at det giver længere køretid. Men det, jeg kan sige nu, er, at hvis man fastholder den køretid, der er mellem Aalborg og Hjørring, så kan vi godt nå at stoppe en gang mere."

Hvis der er så meget "luft" mellem Lindholm og Hjørring allerede i dag, hvorfor pokker skal man så smide millioner i en kapacitetsudvidelse?


Det er vel det enkeltsporede der er problemet og afhjælpes ved forlængelse af dobbelt-spors-strækningerne. Og da der er krydsningsspor i i al fald Sulsted bør den kunne åbnes uden de store problemer.
Det er svjh ikke mange år siden, at man oplevede at standse netop i Sulsted for at afvente krydsning (måske stadig) - og så skal døren jo bare åbnes ;-)

Planen (efter ERTMS og kapacitetsudvidelse i Hj og Lih) er dog at man skal droppe den tidskrævende krydsning i Sulsted og krydse i Lindholm, Brønderslev og Hjørring istedet for i dag i Hjørring, Vrå, Sulsted og mellem Aalborg Vestby og Aalborg ved halvtimesdrift. Krydsning i Sulsted og Vrå vil så være for et ekstra tog i den ene retning hver time som eksempelvis DSB's lyntog eller godstog da Nordjyske Jernbaner gerne vil køre halvtimedrift Hjørring-Aalborg-Skørping i alle dagtimer.

Et andet problem er også at jernbanen kører i udkanten af alle tre byer og at der faktisk kører busser 4 gange i timen mellem byerne og Aalborg i myldretiden. Vil man virkelig gerne ned på 1-2 tog i timen frem for 4 busser?

Artiklen nævner dog kun et enkelt nyt stop nord for Aalborg og det vil nok godt kunne lade sig gøre da det i dag tager 14 minutter at køre Brønderslev-Lindholm inkl. en LA på 60 km/t i Sulsted.

--
Mvh Anders

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af Jens Hansen, 19/1 2018, 17:39 (2261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lidt interessant indblik Banedanmarks rapport giver. Inden der er taget beslutning om at lave noget som helst, så er der brugt 8,5 mio. kr.

Måske kunne Nordjyske Jernbaner med dette beløb plus de 14 mio. kr de har leveret tilbage, faktisk have lavet det hele. Dele af dansk jernbane er meget dyrt.

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af andersj, Aalborg, 19/1 2018, 18:04 (2261 dage siden) @ Jens Hansen

Lidt interessant indblik Banedanmarks rapport giver. Inden der er taget beslutning om at lave noget som helst, så er der brugt 8,5 mio. kr.

Måske kunne Nordjyske Jernbaner med dette beløb plus de 14 mio. kr de har leveret tilbage, faktisk have lavet det hele. Dele af dansk jernbane er meget dyrt.

I forhold til at Nordjyske Jernbaner har brugt 30,2 mio. kr. til ny station i Hirtshals og en mini-krydsninsstation i Langholm så tror jeg ikke det her kan gøres meget billigere. Dette projekt er noget mere omfattende og om det er Nordjyske Jernbaner eller Banedanmark der hyrer entreprenørerne har nok ikke meget at sige.
Jeg ved ikke om Banedanmark selv kan projektere (det går jeg ud fra at de kan) men Nordjyske Jernbaner har jo nok kun kompetencer til løbende vedligehold af infrastrukturen, og derfor blev der også hyret konsulenthjælp fra INSUCO i forbindelse med projekteringen af krydsningsstationen i Langholm.

--
Mvh Anders

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af kme, 19/1 2018, 21:54 (2261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

For mig giver det fin mening. Man kan opretholde den gældende køreplan men få et større opland med tre nye stop.

Den sikre vej til at nedlægge togdrift er at ignorere opland og kun ville køre IC-drift. Så kan man godt nok komme fra en storby til en anden, men man skal bruge en bil til stationen og hvorfor så ikke bare tage bilen hele vejen?

Skal toget overleve skal der mange flere små stationer og trinbrætter til. Gerne med tryk-for-stop løsninger og nymodens AI. Hvis børn og pensionister ikke kan bo på landet, flytter de med hele familien. Men hvis toget ikke stopper i de små byer kommer der ingen i IC-toget og så er det game over for togdrift.

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af ThomasTT, 20/1 2018, 01:00 (2261 dage siden) @ kme

Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.

For mig giver det fin mening. Man kan opretholde den gældende køreplan men få et større opland med tre nye stop.

Den sikre vej til at nedlægge togdrift er at ignorere opland og kun ville køre IC-drift. Så kan man godt nok komme fra en storby til en anden, men man skal bruge en bil til stationen og hvorfor så ikke bare tage bilen hele vejen?

Skal toget overleve skal der mange flere små stationer og trinbrætter til. Gerne med tryk-for-stop løsninger og nymodens AI. Hvis børn og pensionister ikke kan bo på landet, flytter de med hele familien. Men hvis toget ikke stopper i de små byer kommer der ingen i IC-toget og så er det game over for togdrift.

Jeg er fuldstændig enig. I princippet.

Konkret ligger stationen bare dårligt i alle tre byer, og motorvejen forhindrer, at byerne kan udvikle sig bedre omkring stationen. Samtidig ligger særligt vestbjerv så tæt på ålborg, at det bliver svært at konkurrere med bybusser. Man risikerer at bruge lidt penge på at sætte sig mellem to stole.

Måske er det bedre at satse kun på en hurtig aalborg-brønderslev-hjørring forbindelse eller bruge mere seriøse pengesummer på egentligt dobbeltspor syd for brønderslev, så forskellige tog kunne tjene forskellige formål.

Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring

af Jens Hansen, 20/1 2018, 09:35 (2260 dage siden) @ ThomasTT

Enig.

Tog er dyrt "legetøj" derfor skal det bruges, hvor det er. Der skal derfor også ses på tilknyttet buskørsel, det kan jo ikke nytte, at de 2 trafikker stjæler fra hinanden. Men der har mange steder været en uvilje, mod at fjerne busser, for at støtte toget. Og hvis vi ikke udnytter toget, ja så skal det nok ikke køre.
Jens

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak