Mht. 'Fast train' - er deres Bombardier DD ikke kun godkendt til 140 km/t? Men ingen tvivl om, at både IC3 og DD har revolutioneret jernbanen i Israel.
Israel har oplevet voldsom vækst i passagertallet i dette årtusinde, og har primært søgt at dække dette ved dobbeltdækkervogne, der i forhold til togsæt har den enorme fordel, at man blot sætter en ekstra vogn på, i takt med at væksten kommer. ISR startede med 4 DD vogne pr togstamme, og skal nu have alle togstammer op på otte vogne - og iøvrigt udvide antallet af togstammer betragteligt.
De første 293 TWINDEXX Vario dobbeltdækkervogne til Israel var designet til 140 km/t. Alle efterfølgende vogne er godkendt til 160 km/t. Man bemærker at vognene har de ekstra brede indgangspartier, fordi man kan vinde mere tid på at korte stationsophold ned, end på at øge hastigheden (gælder også regionaltrafikken herhjemme). De 293 første dobbeltdækkervogne er under levetidsforlængelse. Her får de både nyt interiør og udskiftet alle komponenter, der efterhånden bliver svære at få fat i med nye tidssvarende (så alle vognene i flåden bruger samme dele) - samtidig opgraderes de til 160 km/t og "kørsel med el-lokomotiver". Sidstnævnte er installering af WTB styrestystem, da man faktisk ikke har haft traditionelt ZWS udstyr, men istedet styret lokomotiverne fra styrevognen gennem de kendte GM EMD forspandskabler.
31. december 2017 skrev ISR iøvrigt kontrakt på yderligere 54 TWINDEXX Vario, således at det samlede antal kommer op på 512 enheder. Af de 54 nye vogne er 11 mellemvogne med PRM arealer, 32 er almindelige mellemvogne, og de sidste 11 er nye styrevogne - der i forhold til de eksisterende styrevogne leveres uden dieselgenerator til aircon (de nye TRAXX lokomotiver kan rigeligt levere den krævede effekt). Derudover får styrevognene et nyt førerbord, identisk med det, der sidder i de nye TRAXX lokomotiver (hvor serieproduktionen af de første 62 maskiner er i fuld gang i Kassel). Skulle nogen være i tvivl leveres de nye TRAXX lokomotiver iøvrigt med en effekt på 6,4 MW.
/Lasse