Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ikke alene Rusland har en stærk politisk holdning... (Generelt)

af dr42 ⌂, 23/1 2018, 06:08 (2284 dage siden)

[image]

...overfor deres jernbane - en mere politisk holdning end hvad som er normalt i vores egne. Men se og hør selv

Ikke alene Rusland har en stærk politisk holdning...

af Scharfenberg, 24/1 2018, 14:15 (2282 dage siden) @ dr42

Mht. 'Fast train' - er deres Bombardier DD ikke kun godkendt til 140 km/t? Men ingen tvivl om, at både IC3 og DD har revolutioneret jernbanen i Israel.

Apropos 'King David Railway' - for min skyld må man gerne omdøbe København-Ringsted banen til Dronning Margrethe banen ;-) Så vidt jeg ved, bliver den Nordens første jernbane godkendt til 250 km/t

Ikke alene Rusland har en stærk politisk holdning...

af Peter Christensen, 24/1 2018, 14:57 (2282 dage siden) @ Scharfenberg

Mht. 'Fast train' - er deres Bombardier DD ikke kun godkendt til 140 km/t?

160 km/t for de vogne DSB har og mon ikke ogsaa dem i Israel?

Ikke alene Rusland har en stærk politisk holdning...

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 25/1 2018, 09:20 (2281 dage siden) @ Scharfenberg

Mht. 'Fast train' - er deres Bombardier DD ikke kun godkendt til 140 km/t? Men ingen tvivl om, at både IC3 og DD har revolutioneret jernbanen i Israel.

Israel har oplevet voldsom vækst i passagertallet i dette årtusinde, og har primært søgt at dække dette ved dobbeltdækkervogne, der i forhold til togsæt har den enorme fordel, at man blot sætter en ekstra vogn på, i takt med at væksten kommer. ISR startede med 4 DD vogne pr togstamme, og skal nu have alle togstammer op på otte vogne - og iøvrigt udvide antallet af togstammer betragteligt.

De første 293 TWINDEXX Vario dobbeltdækkervogne til Israel var designet til 140 km/t. Alle efterfølgende vogne er godkendt til 160 km/t. Man bemærker at vognene har de ekstra brede indgangspartier, fordi man kan vinde mere tid på at korte stationsophold ned, end på at øge hastigheden (gælder også regionaltrafikken herhjemme). De 293 første dobbeltdækkervogne er under levetidsforlængelse. Her får de både nyt interiør og udskiftet alle komponenter, der efterhånden bliver svære at få fat i med nye tidssvarende (så alle vognene i flåden bruger samme dele) - samtidig opgraderes de til 160 km/t og "kørsel med el-lokomotiver". Sidstnævnte er installering af WTB styrestystem, da man faktisk ikke har haft traditionelt ZWS udstyr, men istedet styret lokomotiverne fra styrevognen gennem de kendte GM EMD forspandskabler.

31. december 2017 skrev ISR iøvrigt kontrakt på yderligere 54 TWINDEXX Vario, således at det samlede antal kommer op på 512 enheder. Af de 54 nye vogne er 11 mellemvogne med PRM arealer, 32 er almindelige mellemvogne, og de sidste 11 er nye styrevogne - der i forhold til de eksisterende styrevogne leveres uden dieselgenerator til aircon (de nye TRAXX lokomotiver kan rigeligt levere den krævede effekt). Derudover får styrevognene et nyt førerbord, identisk med det, der sidder i de nye TRAXX lokomotiver (hvor serieproduktionen af de første 62 maskiner er i fuld gang i Kassel). Skulle nogen være i tvivl leveres de nye TRAXX lokomotiver iøvrigt med en effekt på 6,4 MW.

/Lasse

Avatar

Ekstreme togrejser IV (4:4)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/1 2018, 17:00 (2281 dage siden) @ Niels Munch

Serien på DR2 "Ekstreme Togrejser" med Chris Tarrant (som ikke huer Tommy) bringer ham i afsnit 4:4 til Mellemøsten, herunder Israel, hvor han bl.a. rejser med IC3- og DD-tog: https://www.dr.dk/tv/se/ekstreme-togrejser/chris-tarrant-s-extreme-railway-journeys-s-4... .


Og i dette afsnit er han lige så plat og selvfed som i afsnittet fra Thailand. Jeg tror har har glemt, at Storbritannien ikke længere er en kolonimagt (jeg vil dog strække mig så langt og sige, at de speaks der er lagt ind over, er ok oplysende).

--
[image]

Ekstreme togrejser IV (4:4)

af Niels Munch, 25/1 2018, 17:46 (2281 dage siden) @ Tommy Nilsson

Og i dette afsnit er han lige så plat og selvfed som i afsnittet fra Thailand.


Tjoe, jeg opfatter ham nærmest som en blanding af Gintberg og Peter Ingemann; blot bander han ikke så meget.

Duk & væk
[image]Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak