Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ME tilbage i drift (Generelt)

af Niels Buch, 12/2 2018, 17:18 (2257 dage siden)

Så på vej hjem fra arbejde i dag at der var en ME foran et regionaltog til Kalundborg med afgang fra Kh 16:43 (Re 1565). Så de er vel på vej tilbage.

Forsøgte at tage et billede med mobilen ved Hvidovre, men der var for meget fart på til at det blev helt godt :-D. Men I får det alligevel.

[image]

Hilsen
Niels

ME tilbage i drift

af glade-koege ⌂, køge, 12/2 2018, 17:20 (2257 dage siden) @ Niels Buch

Er 2 tilbage i driften pt..

ME tilbage i drift

af Jens N, Fredericia, 12/2 2018, 19:39 (2257 dage siden) @ glade-koege

Er 2 tilbage i driften pt..


Der er noget i DSBs prognose for ME tilbage i drift der ikke hænger sammen.

Der planlægges med reduceret drift foreløbigt frem til 23. marts.

Et andet sted har jeg læst at tjek af seks aksler, som er det antal aksler hver ME kører på, tager en uge.
Der er i alt 33 ME der skal have akslerne tjekket.

33 gange en uge er langt forbi d. 23. marts.

Mvh. Jens

ME tilbage i drift

af Peter Christensen, 12/2 2018, 19:47 (2257 dage siden) @ Jens N

Både og.

Der er "en del" Me flere end hvad driften kræver, men jo flere aksler, som kasseres, jo længere tid inden de sidste kommer i drift.
Kender ikke leveringstiden på sådanne aksler, men det kunne tage laaaaang tid (som i 4-6 måneder - hvis ikke længere).
Jeg venter faktisk på at der kommer en "virkelighedstilpasset" udmelding om en måneds tid, hvor der der hældes vand ud af ørene.

ME tilbage i drift

af Bent Larsen, Kalundborg, 12/2 2018, 21:16 (2257 dage siden) @ Peter Christensen

Hej
Husker ikke hvor billedet og teksten var på hvordan en aksel blev rep. ved at drejet ned til revnerne er væk, og derefter sprøjtet nyt metal på. Er der nogen her der kender til denne teknik ?
Vh
Bent Larsen

ME tilbage i drift

af Peter Christensen, 12/2 2018, 21:33 (2257 dage siden) @ Bent Larsen

Husker ikke hvor billedet og teksten var på hvordan en aksel blev rep. ved at drejet ned til revnerne er væk, og derefter sprøjtet nyt metal på. Er der nogen her der kender til denne teknik ?

Ja - meget almindeligt trick.
Der er flere leverandører af udstyr, så det er bare at vælge hvem du vil lege med (= hvad passer til opgaven).
Men det har sine grænser...at pålægge nogle få mm. anser jeg ikke som et problem, men flere cm. og brugsanvisningen skal nærstuderes.

ME tilbage i drift

af ClausAmager, 13/2 2018, 16:17 (2256 dage siden) @ Peter Christensen

Husker ikke hvor billedet og teksten var på hvordan en aksel blev rep. ved at drejet ned til revnerne er væk, og derefter sprøjtet nyt metal på. Er der nogen her der kender til denne teknik ?

Ja - meget almindeligt trick.
Der er flere leverandører af udstyr, så det er bare at vælge hvem du vil lege med (= hvad passer til opgaven).
Men det har sine grænser...at pålægge nogle få mm. anser jeg ikke som et problem, men flere cm. og brugsanvisningen skal nærstuderes.

DSB har haft, og har vel stadig?, deres egen metaliserings-enhed i Århus?

Enheden var da flittigt brugt til metalisering af rotoraksler til Krupp-generatorer (bogie-generator til B-vogne) i sin tid.

Mvh.
Claus

ME tilbage i drift

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 14/2 2018, 10:06 (2255 dage siden) @ ClausAmager

DSB har haft, og har vel stadig?, deres egen metaliserings-enhed i Århus?

Jo, den findes stadig i Århus.

Mvh Jørgen

ME tilbage i drift

af Johnni Christensen, 12/2 2018, 19:59 (2257 dage siden) @ Jens N

Er 2 tilbage i driften pt..

Der er noget i DSBs prognose for ME tilbage i drift der ikke hænger sammen.

Der planlægges med reduceret drift foreløbigt frem til 23. marts.

Et andet sted har jeg læst at tjek af seks aksler, som er det antal aksler hver ME kører på, tager en uge.
Der er i alt 33 ME der skal have akslerne tjekket.

33 gange en uge er langt forbi d. 23. marts.

Mvh. Jens


Selve tjekket tager ikke en uge, jf. tidligere nævnt artikel fra Aarhus Stiftstidende (tror jeg det var).
Der kommer dog afmontering, transport, montering mv oven i den tid så det sammenlagt nok tager en uge.
Men hvis man nu “åbner et nyt lokomotiv” hver anden eller tredje dag og starter hele denne proces slår det nok til.

Johnni

ME tilbage i drift

af Frank Poulsen, 12/2 2018, 20:09 (2257 dage siden) @ Johnni Christensen

Og så hænger 23. marts mig bekendt også sammen med at man kun kører til Overhoved i en længere periode, i stedet for Nykøbing Falster og Rødby... Det mindsker vel også behovet lidt ;)

ME tilbage i drift

af andersj, Aalborg, 12/2 2018, 22:38 (2257 dage siden) @ Frank Poulsen

Og så hænger 23. marts mig bekendt også sammen med at man kun kører til Overhoved i en længere periode, i stedet for Nykøbing Falster og Rødby... Det mindsker vel også behovet lidt ;)

Og ikke mindst feriekøreplanen hen over påsken hvor myldretidstogene ikke kører mandag-onsdag. Reelt er der først normal hverdagskøreplan tirsdag den 6. april.

--
Mvh Anders

ME tilbage i drift

af Scharfenberg, 13/2 2018, 13:36 (2256 dage siden) @ Frank Poulsen

Og så hænger 23. marts mig bekendt også sammen med at man kun kører til Overhoved i en længere periode, i stedet for Nykøbing Falster og Rødby... Det mindsker vel også behovet lidt ;)

Relevant pointe.

Overhoved = Orehoved ;-)

ME tilbage i drift

af Bent Larsen, Kalundborg, 19/2 2018, 12:02 (2250 dage siden) @ Jens Hansen

Hej
Togskifte i Holbæk vil nok få flere pendler over i bilerne, men her i formiddags kunne jeg da høre der var liv i en ME på Kalundborg St.
Vh
Bent Larsen

ME tilbage i drift

af andersj, Aalborg, 19/2 2018, 16:45 (2250 dage siden) @ Jens Hansen

Transportministeren svarer her på Kim Christiansens spørgsmål om egnet materiel, som kan erstatte de manglende ME-er;

http://www.ft.dk/samling/20171/almdel/tru/spm/355/svar/1465906/1857257.pdf

Kunne Mr også have været indsat lokalt, f.eks. Holbæk - Kalundborg?

Jens

Det kunne de sagtens, bare ikke på kort sigt. Lokomotivførene i Kalundborg skal først have fornyet eller anskaffet sig licens til MR. Så var det noget lettere at indsætte dem mellem Fredericia og Struer hvor lokomotivførerne stadig har gyldig licens til MR. Der er heller ikke ret mange driftsklare MR tilbage, så det er begrænset hvor mange løb de kan køre.

--
Mvh Anders

25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak