Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland (Trafikpolitik)

af Skovsgaard, 19/3 2018, 16:05 (2223 dage siden)

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen overdrog ved en festlig lejlighed mandag den 19. marts 2018 trafikkøberansvaret for banestrækningen mellem Køge og Roskilde til Region Sjælland.

Stationen i Havdrup var mandag eftermiddag rammen for overdragelsen af togdriften på Lille Syd i Region Sjælland. Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen underskrev sammen med regionrådsformand Heino Knudsen aftalen, der betyder, at regionen fra december 2019 har ansvaret for togtrafikken mellem Køge og Roskilde.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen glæder sig over, at Region Sjælland overtager ansvaret for togdriften på strækningen.

- Vi har gode erfaringer fra Nordjylland, hvor Nordjyske Jernbaner i august overtog driften af strækningen mellem Skørping og Frederikshavn. Vi bygger nu videre på disse erfaringer med overdragelsen af togdriften på Lille Syd til Region Sjælland, siger Ole Birk Olesen og fortsætter:

- Regionen har et stort ønske om at finde de bedste lokale løsninger for togtrafikken, som opfylder borgernes behov. Det er med til at sikre lettere adgang til eksempelvis uddannelsesinstitutionerne i Roskilde og bedre muligheder for pendlerne.

Region Sjælland vil ved overtagelsen i december 2019 forlænge Østbanen, så der bliver direkte forbindelse fra Faxe og Stevns til Roskilde over Køge. Den nye direkte forbindelse vil supplere den kommende, statslige regionaltogsbetjening fra Næstved over Køge til København. Forbindelsen vil give pendlere og uddannelsessøgende lettere adgang til uddannelser, hospital og arbejdspladser i regionen.

Presseomtale fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af Frank Poulsen, 19/3 2018, 16:29 (2222 dage siden) @ Skovsgaard

Så der forventes at kunne købe nye togsæt på 1½ år? Og hvad hvis den nye bane ikke er indviet i december 2019... (der er jo altid en risiko der), vil togene fra Næstved så bare ende blindt i Køge og vende der? Hmm mange spøgsmål, som selvfølgelig ikke bliver svaret på i sådan en "festdag" og presseomtale.

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af Morten, 19/3 2018, 16:35 (2222 dage siden) @ Frank Poulsen

Mon ikke det er lokaltogs lint som skal udrustes med etcs for at kunne køre til Roskilde på EDL, som åbner senere i år?

Mvh
Morten

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af Frank Poulsen, 19/3 2018, 16:48 (2222 dage siden) @ Morten

Jojo, men der skal da flere til..: De kan da ikke bare nøjes med det samme antal som i dag hvis de skal køre længere strækning end i dag...

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af andersj, Aalborg, 19/3 2018, 18:18 (2222 dage siden) @ Frank Poulsen

Så der forventes at kunne købe nye togsæt på 1½ år? Og hvad hvis den nye bane ikke er indviet i december 2019... (der er jo altid en risiko der), vil togene fra Næstved så bare ende blindt i Køge og vende der? Hmm mange spøgsmål, som selvfølgelig ikke bliver svaret på i sådan en "festdag" og presseomtale.

Det var lidt planlagt at Midtjyske Jernbaner og Lokaltog skulle købe tog sammen, men nu er ERTMS udruldningen mellem Holstebro og Skjern udskudt til tidligst 2026, så det haster nok ikke længere med at få udskiftet Y-togene på Lemvigbanen.

Men man får da en udfordring, da de nye Lint 41 tog ikke kan fungere med de gamle. Det kan man selvfølgelig løse ved at sende de nye Lint til strækninger hvor der som regel kun køres med et togsæt i hvert tog.
Nordjyske Jernbaner fik deres første togsæt leveret ca. 1,5 år efter bestilling men dog næsten 2 år efter at udbuddet blev igangsat. Det kan muligvis gå hurtigere ved en mindre serie og et evt. hul i produktionen.

--
Mvh Anders

Avatar

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af kenkari ⌂, Roskilde, 19/3 2018, 23:07 (2222 dage siden) @ andersj

Så der forventes at kunne købe nye togsæt på 1½ år? Og hvad hvis den nye bane ikke er indviet i december 2019... (der er jo altid en risiko der), vil togene fra Næstved så bare ende blindt i Køge og vende der? Hmm mange spøgsmål, som selvfølgelig ikke bliver svaret på i sådan en "festdag" og presseomtale.


Det var lidt planlagt at Midtjyske Jernbaner og Lokaltog skulle købe tog sammen, men nu er ERTMS udruldningen mellem Holstebro og Skjern udskudt til tidligst 2026, så det haster nok ikke længere med at få udskiftet Y-togene på Lemvigbanen.

Men man får da en udfordring, da de nye Lint 41 tog ikke kan fungere med de gamle. Det kan man selvfølgelig løse ved at sende de nye Lint til strækninger hvor der som regel kun køres med et togsæt i hvert tog.
Nordjyske Jernbaner fik deres første togsæt leveret ca. 1,5 år efter bestilling men dog næsten 2 år efter at udbuddet blev igangsat. Det kan muligvis gå hurtigere ved en mindre serie og et evt. hul i produktionen.

Man kunne også overflytte nogle IC2 fra Lollandsbanen til Tølløsebanen, så Lint 41 herfra kunne flyttes til Østbanen. Lollandsbanen har alligevel 10 sæt, og den daglige drift kræver kun 5 i myldretiden. Ved ikke om det er en mulighed?

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af andersj, Aalborg, 19/3 2018, 23:38 (2222 dage siden) @ kenkari

Så der forventes at kunne købe nye togsæt på 1½ år? Og hvad hvis den nye bane ikke er indviet i december 2019... (der er jo altid en risiko der), vil togene fra Næstved så bare ende blindt i Køge og vende der? Hmm mange spøgsmål, som selvfølgelig ikke bliver svaret på i sådan en "festdag" og presseomtale.


Det var lidt planlagt at Midtjyske Jernbaner og Lokaltog skulle købe tog sammen, men nu er ERTMS udruldningen mellem Holstebro og Skjern udskudt til tidligst 2026, så det haster nok ikke længere med at få udskiftet Y-togene på Lemvigbanen.

Men man får da en udfordring, da de nye Lint 41 tog ikke kan fungere med de gamle. Det kan man selvfølgelig løse ved at sende de nye Lint til strækninger hvor der som regel kun køres med et togsæt i hvert tog.
Nordjyske Jernbaner fik deres første togsæt leveret ca. 1,5 år efter bestilling men dog næsten 2 år efter at udbuddet blev igangsat. Det kan muligvis gå hurtigere ved en mindre serie og et evt. hul i produktionen.


Man kunne også overflytte nogle IC2 fra Lollandsbanen til Tølløsebanen, så Lint 41 herfra kunne flyttes til Østbanen. Lollandsbanen har alligevel 10 sæt, og den daglige drift kræver kun 5 i myldretiden. Ved ikke om det er en mulighed?

Region Sjælland skrev i sommers da de behandlede forslaget om at overtage kørslen at det ville kræve 2 ekstra togsæt. Efter jeg har nærlæst det skrev de dog ikke at det skulle være nye togsæt, så det kan godt være at man kan finde dem ved at flytte lidt rundt på den eksisterende flåde.

--
Mvh Anders

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af Karsten Jensen, 20/3 2018, 14:46 (2222 dage siden) @ andersj

Man kunne også overflytte nogle IC2 fra Lollandsbanen til Tølløsebanen, så Lint 41 herfra kunne flyttes til Østbanen. Lollandsbanen har alligevel 10 sæt, og den daglige drift kræver kun 5 i myldretiden. Ved ikke om det er en mulighed?


Region Sjælland skrev i sommers da de behandlede forslaget om at overtage kørslen at det ville kræve 2 ekstra togsæt. Efter jeg har nærlæst det skrev de dog ikke at det skulle være nye togsæt, så det kan godt være at man kan finde dem ved at flytte lidt rundt på den eksisterende flåde.


I den forbindelse er det så også et problem at togsættene på Østbanen skal være indrettet med færre sæder, pga. banens tilstand. Da togsættene på Roskilde-Køge på nogle afgange er fyldt helt op, bliver de sæder svære at undvære!

Jeg ved ikke hvornår der er udsigt til en spormodernisering på Østbanen?

M.v.h.
Karsten Jensen

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af Frank Poulsen, 20/3 2018, 15:35 (2222 dage siden) @ Karsten Jensen

Hvad har antallet af sæder med sporets tilstand at gøre? Vejer de så meget at det har betydning? for så tør jeg da dårlig træde ind i et fyldt tog med mine 120 kg...

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af Niels Munch, 20/3 2018, 16:50 (2221 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Niels Munch, 20/3 2018, 17:08

Hvad har antallet af sæder med sporets tilstand at gøre? Vejer de så meget at det har betydning? for så tør jeg da dårlig træde ind i et fyldt tog med mine 120 kg...


Der kan findes en forklaring her: https://sn.dk/modules/fsArticle/index.php?articleid=170655 . Det hører med til historien, at Østbanens overbygning med 37 kg/m i f.m. forøgelsen af strækningshastigheden fra 75 til 100 km/t gjorde TBBST betænkelig f.s.v.a LINT togenes dynamiske påvirkning af sporet ved max. aksellast.

Østbanens strækningsspor bliver det første ved Lokaltog, der fornyes; det nuværende har passeret de 30 år.

M.v.h.
Niels

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland

af ThomasLarsen, 20/3 2018, 04:00 (2222 dage siden) @ Frank Poulsen

Lille syd skal først kobles på den nye bane i december 2020.
Det er vidst i forbindelse med en opdatering af signalerne ved Køge Nord station.

Så i hele 2020 vil toget, fra Næstved skulle ende i Køge.

Jeg har dog tænkt på om man det ene år, kunne "koble" sidesporene ved Køge N på Lille Syd banen.

Så kunne passagererne nøjes med et skift på Køge Nord, frem for at skulle med S-toget mellem Køge og Køge N.

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto

af Niels Munch, 21/3 2018, 13:20 (2221 dage siden) @ Skovsgaard
redigeret af Niels Munch, 21/3 2018, 14:16

Nu er der jo ikke noget nyt i, at Østbanen i tidens løb har gennemført forskellige daglige togpar mellem Køge og Roskilde.

[image]GDS L 1-ØSJS B 50-B 51 som tog 5121 mod Kj, Roskilde 06.04.1977 (nm).

Og allerede under det første København-Ringsted projekt i 1998 blev det seriøst drøftet, at Østbanen i f.m. en "nybygningsløsning" helt skulle overtage persontrafikken på Kj-Ro.

Så dén idé kan fejre 20 års jubilæum i år.

M.v.h.
Niels

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto

af Peter Sloots, 21/3 2018, 16:51 (2220 dage siden) @ Niels Munch

Nu er der jo ikke noget nyt i, at Østbanen i tidens løb har gennemført forskellige daglige togpar mellem Køge og Roskilde.

M.v.h.
Niels

Her kommer en lille solo-Y på vej mod Køge mellem Havdrup og Lille Skensved som tog 5125 den 19. august 1981:
[image]

Jeg mener, at den kørte sammenkoblet med den anden solo-Y til Roskilde, hvor de skiltes og kørte hver sit tog tilbage til Køge.

PS

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto

af Niels Munch, 21/3 2018, 17:05 (2220 dage siden) @ Peter Sloots

Hej Peter,

Tak for foto!

[image]ØSJS 2 x Ym-Ys som tog 5131 mod Køge i Lille Skensved lørdag, 11.03.1978 (nm).

M.v.h.
Niels

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto

af Niels-Erik Hansen, 21/3 2018, 18:48 (2220 dage siden) @ Peter Sloots

Sommerkøreplanen 1981 havde mandag til fredage tre tog fra Østbanen, der blev gennemført til Roskilde:

- 5108 fra Rødvig ankomst kl 6.06 og tilbage kl 6.45 som tog 5117 til Fakse Syd
- 5120 fra Rødvig og Fakse Ladeplads ankomst kl 7.47 og tilbage som tog 7.58 som tog 5121 til Rødvig og Fakse Ladeplads og
- 5128 fra Rødvig og Fakse Syd ankomst kl 9.06 og tilbage som 5125 kl 9.25. – Ved skifte i Køge var der forbindelse til Rødvig og Fakse Ladeplads. Toget kørte også lørdage, men på tilbageturen standsedes ikke mellem Roskilde og Køge.

Søn- og helligdage kørtes således:

- 5134 fra Rødvig og Fakse Ladeplads ankomst kl 10.05 og tilbage som 5133 kl 11.04 og
- 5168 fra Rødvig og Fakse Ladeplads ankomst kl 19.03 og tilbage som 5173 kl 19.04 (!)

Bemærk, at dengang stavede man det Fakse og ikke i dag som Faxe.

Kilde: DSBs sommerkøreplan. - Der var således ikke noget der antyder, at et tog til Roskilde i den køreplansperiode blev delt og returnerede i to omgange mod Køge og Stevns.

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto

af Frank Poulsen, 21/3 2018, 18:52 (2220 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Var det virkelig ikke alle tog der blev ført igennem til Faxe Ladeplads dengang? Men nogen vendte i Faxe syd?

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto

af Niels-Erik Hansen, 21/3 2018, 19:10 (2220 dage siden) @ Frank Poulsen
redigeret af Niels-Erik Hansen, 21/3 2018, 19:36

På hverdage undtagen lørdage endte Østbanens tog 14, 46 og 50 i Fakse Syd. - Samme køreplan anfører i øvrigt, at sidste fra Køge på hverdage afgik kl 19.30 mod Stevns!

Togdriften af Lille Syd overdrages til Region Sjælland, foto

af Peter Sloots, 21/3 2018, 21:56 (2220 dage siden) @ Niels-Erik Hansen


Kilde: DSBs sommerkøreplan. - Der var således ikke noget der antyder, at et tog til Roskilde i den køreplansperiode blev delt og returnerede i to omgange mod Køge og Stevns.


Det gjorde de nu alligevel, men nu må jeg vel hellere skifte over til den historiske side, før nogen brokker sig. Så se svaret der under "ØSJS-tog på Lille-Syd"

PS

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Rørvig Station, 22/3 2018, 10:42 (2220 dage siden) @ Skovsgaard

Tak for de dejlige nostalgiske fotos postet her i tråden.

Er der nogen her, der har læst om hvordan det vil påvirke Roskilde Festivals tog?

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Frank Poulsen, 22/3 2018, 10:52 (2220 dage siden) @ Rørvig Station

Tænker ikke det vil ændre så meget? Det er jo stadig en Banedanmark strækning. Så de må vel stadig sælge kanaler i den uge til dsb og festivaltog? Kan ikke se det bør ændre så meget

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Jens Hansen, 22/3 2018, 12:51 (2220 dage siden) @ Frank Poulsen

med den lille ændring, at Lokaltog jo ikke bare kan "smides væk" - de vil givet kræve, at de kører deres egen trafik. Med mindre at Lokaltog selv sætter noget i værk.

Jens

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Svend, 22/3 2018, 13:00 (2220 dage siden) @ Frank Poulsen

Tænker ikke det vil ændre så meget? Det er jo stadig en Banedanmark strækning. Så de må vel stadig sælge kanaler i den uge til dsb og festivaltog? Kan ikke se det bør ændre så meget

.
Banedanmark har ikke nogen andel i kørsel til eller fra Roskilde-festivalen. Det er DSB der har ændret deres (egen) køreplan. Hvem der gennem tiden har betalt for kørsel med togbusser, må andre svare på.

--
Svend

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Frank Poulsen, 22/3 2018, 16:48 (2219 dage siden) @ Svend

Nu har jeg aldrig selv været på Roskilde festivallen, men jeg har da kørt fra Køge til Roskilde med ganske almindelig tog, mens der var Roskilde Festival og mens der var andre tog der kørte fra Roskilde til Festival og retur. De normale tog standsede ikke på stedet men kørte bare igennem. Kan så godt være der kun er timedrift og ikke halvtimedrift, for at få plads til festivaltogene, det kan jeg ikke huske. Men det er vel ikke anderledes end når der er sporarbejder og alt mulig andet. Det skrives jo bare ind i kontraktren med Lokaltog at i den periode kan de kun køre timedrift, hvis det er sådan de gør i dag. Jeg ser ikke det store problem.

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Svend, 22/3 2018, 17:20 (2219 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu har jeg aldrig selv været på Roskilde festivallen, men jeg har da kørt fra Køge til Roskilde med ganske almindelig tog, mens der var Roskilde Festival og mens der var andre tog der kørte fra Roskilde til Festival og retur. De normale tog standsede ikke på stedet men kørte bare igennem. Kan så godt være der kun er timedrift og ikke halvtimedrift, for at få plads til festivaltogene, det kan jeg ikke huske. Men det er vel ikke anderledes end når der er sporarbejder og alt mulig andet. Det skrives jo bare ind i kontraktren med Lokaltog at i den periode kan de kun køre timedrift, hvis det er sådan de gør i dag. Jeg ser ikke det store problem.

.
Hvis de kan få det til at passe med udtynding af den normale trafik og kørsel med tog til og fra festivalpladsen ..... og endda får det skrevet ind i kontrakten, er det jo fint. De kan nok få nogle fif fra DSB om, hvor stort omfanget er (herunder materielstørrelser, personaleforbrug, billetsalg til togene osv)

--
Svend

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Frank Poulsen, 22/3 2018, 18:29 (2219 dage siden) @ Svend

Jeg tænker det stadig skal være DSB der kører nogle af togene. De har jo i dag direkte tog til Kbh og direkte tog til Jylland osv. Så ikke de skal skifte i Roskilde. På de store rejsedage. Men det kan selvfølgelig være et problem at lokoførerne fra DSB mister deres licens til strækningen, da de ikke kører der til daglig... Hmm

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Svend, 22/3 2018, 18:31 (2219 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg tænker det stadig skal være DSB der kører nogle af togene. De har jo i dag direkte tog til Kbh og direkte tog til Jylland osv. Så ikke de skal skifte i Roskilde. På de store rejsedage. Men det kan selvfølgelig være et problem at lokoførerne fra DSB mister deres licens til strækningen, da de ikke kører der til daglig... Hmm

.
Det er ikke planen.......

--
Svend

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Frank Poulsen, 22/3 2018, 18:41 (2219 dage siden) @ Svend

Så det er noget der rent faktisk er taget højde for i planerne? siden du skriver sådan

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Svend, 22/3 2018, 23:04 (2219 dage siden) @ Frank Poulsen

Så det er noget der rent faktisk er taget højde for i planerne? siden du skriver sådan

.
Det er ikke med i planen, at DSB skal fortsætte med at køre mellem Køge og Roskilde fra december 2019, hvor trafikken overtages af Lokaltog. Ideen er netop, at der skal køre tog Næstved-Køge-Køge Nord-København H og Fakse Ladeplads/Rødvig-Køge-Roskilde. Om terminen holder og om der kommer andre ideer på bordet, er der andre der må gætte og svare på.

--
Svend

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Frank Poulsen, 23/3 2018, 09:34 (2219 dage siden) @ Svend

Du misforstår mig. Jeg er helt med på DSB ikke skal køre mellem Roskilde og Køge. Men derfor kan DSB vel godt køre fra Roskilde ned til Festivallen og retur, især med de store afgange der går direkte til Kbh og Jylland... Der er vel ingen grund til at gøre problemerne større end de er tænker jeg.

Desværre er det ofte sådan i dette samfund, at der skabes problemer der reelt ikke er :(

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af andersj, Aalborg, 22/3 2018, 18:54 (2219 dage siden) @ Svend

Nu har jeg aldrig selv været på Roskilde festivallen, men jeg har da kørt fra Køge til Roskilde med ganske almindelig tog, mens der var Roskilde Festival og mens der var andre tog der kørte fra Roskilde til Festival og retur. De normale tog standsede ikke på stedet men kørte bare igennem. Kan så godt være der kun er timedrift og ikke halvtimedrift, for at få plads til festivaltogene, det kan jeg ikke huske. Men det er vel ikke anderledes end når der er sporarbejder og alt mulig andet. Det skrives jo bare ind i kontraktren med Lokaltog at i den periode kan de kun køre timedrift, hvis det er sådan de gør i dag. Jeg ser ikke det store problem.

.
Hvis de kan få det til at passe med udtynding af den normale trafik og kørsel med tog til og fra festivalpladsen ..... og endda får det skrevet ind i kontrakten, er det jo fint. De kan nok få nogle fif fra DSB om, hvor stort omfanget er (herunder materielstørrelser, personaleforbrug, billetsalg til togene osv)

De seneste par år har det være Roskilde Festival der har bestilt togene som særtog og stået for billetsalg og billetkontrol. DSB billetter har ikke været gyldige, men jeg mener at DSB solgte nogle kombi-billetter i samarbejde med festivallen.

--
Mvh Anders

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Svend, 22/3 2018, 23:13 (2219 dage siden) @ andersj

Nu har jeg aldrig selv været på Roskilde festivallen, men jeg har da kørt fra Køge til Roskilde med ganske almindelig tog, mens der var Roskilde Festival og mens der var andre tog der kørte fra Roskilde til Festival og retur. De normale tog standsede ikke på stedet men kørte bare igennem. Kan så godt være der kun er timedrift og ikke halvtimedrift, for at få plads til festivaltogene, det kan jeg ikke huske. Men det er vel ikke anderledes end når der er sporarbejder og alt mulig andet. Det skrives jo bare ind i kontraktren med Lokaltog at i den periode kan de kun køre timedrift, hvis det er sådan de gør i dag. Jeg ser ikke det store problem.

.
Hvis de kan få det til at passe med udtynding af den normale trafik og kørsel med tog til og fra festivalpladsen ..... og endda får det skrevet ind i kontrakten, er det jo fint. De kan nok få nogle fif fra DSB om, hvor stort omfanget er (herunder materielstørrelser, personaleforbrug, billetsalg til togene osv)


De seneste par år har det være Roskilde Festival der har bestilt togene som særtog og stået for billetsalg og billetkontrol. DSB billetter har ikke været gyldige, men jeg mener at DSB solgte nogle kombi-billetter i samarbejde med festivallen.

.
Så må Roskilde Festivalen og Lokaltog forsøge komme overens om en tilsvarende aftale - indenfor ordlyden af den kontrakt der indgås med ministeriet (eller styrelsen?).
Uden togtransport til og fra festivalpladsen bliver det noget vanskeligt (eller vanskeligere) at få transporteret de mange deltagere frem og tilbage (de fleste benytter toget).

--
Svend

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af andersj, Aalborg, 22/3 2018, 23:22 (2219 dage siden) @ Svend

.
Så må Roskilde Festivalen og Lokaltog forsøge komme overens om en tilsvarende aftale - indenfor ordlyden af den kontrakt der indgås med ministeriet (eller styrelsen?).
Uden togtransport til og fra festivalpladsen bliver det noget vanskeligt (eller vanskeligere) at få transporteret de mange deltagere frem og tilbage (de fleste benytter toget).

Kørslen foregår vel som fri trafik, så hvis der skal skaffes plads til ekstra tog så må det være en opgave mellem trafikkøber (regionen) og festivallen.

--
Mvh Anders

Lille Syd overdragelsen og Roskilde Festival

af Gæst1, 23/3 2018, 09:59 (2219 dage siden) @ andersj

Kørslen foregår vel som fri trafik, så hvis der skal skaffes plads til ekstra tog så må det være en opgave mellem trafikkøber (regionen) og festivallen.

DSB kører ikke fri trafik, men har haft en passus om at al DSBs trafik defineres som offentlig service trafik - uanset hvem der betaler. Dét bliver en udfordring nu, hvis DSB vil fjerne andre operatøres tog, for at køre (lukrative) Festivaltog.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak