Tja, i USA er de 6-akslede lokomotiver stort set enerådende.
GE leverer ES44AC og EMD SD70ACe.
Tjoe, "stort set", men det hører med til billedet, at GE Genesis er en 4-akslet type.
Der findes masser af 4-akslede lokomotiver i USA, både til person- og godstrafik. Men der nyproduceres ikke rigtig noget 4-akslet til godstrafik. Behovet er stort set bortfaldet efter at man begyndte at anvende medstyrende aksler i de 3-akslede bogier. Det resterende behov for 4-akslede lokomotiver (rangering og meget skarpe kurver) dækkes gennem renovering og totalombygning af eksisterende 4-akslede lokomotiver.
Som kuriosum kan nævnes at A1A-A1A er kommet på mode igen til lokomotiver der ikke skal sejtrække i større stil. Ved lave hastigheder justeres akseltrykket på midterakslen ned så drivakslernes akseltryk, og dermed adhæsionen, øges. Når hastigheden stiger, og adhæsionsvægt ikke længere er et problem, flyttes vægten over på midterakslen. Hermed udnyttes at sporet kan tåle højere akseltryk ved lavere hastigheder.
Mvh
Carsten Lundsten