Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

4 akslet eller 6 akslet lokomotiv (Generelt)

af esni, Frederikssund, 2/4 2018, 23:26 (2208 dage siden)

De fleste moderne lokomotiver er Bo-Bo lokomotiver så vidt jeg kan se.

Så vidt jeg har kunnet læse, så er sporingeniørerne ikke så glade for Co-Co typerne

SBB har så en enkelt Bo-Bo-Bo type (Re 620, tidligere kendt som Re 6/6), bygget af SLM, BBC og Secheron.
Og endelig har FS en tradition for leddelte Bo-Bo-Bo lokomotiver

Men løsningen med de 3 to-akslede boggier ser ud til at være en blindgyde?

4 akslet eller 6 akslet lokomotiv

af Dampfmeisteren ⌂, 3/4 2018, 07:37 (2208 dage siden) @ esni

Tja, i USA er de 6-akslede lokomotiver stort set enerådende.
GE leverer ES44AC og EMD SD70ACe.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

4 akslet eller 6 akslet lokomotiv

af Niels Munch, 3/4 2018, 09:31 (2208 dage siden) @ Dampfmeisteren

Tja, i USA er de 6-akslede lokomotiver stort set enerådende.
GE leverer ES44AC og EMD SD70ACe.


Tjoe, "stort set", men det hører med til billedet, at GE Genesis er en 4-akslet type.

[image]VIA #908 type GE P42DC bygget 2001, Montreal 12.08.2011 (nm).

Bl.a. råder også AMTRAK over typen.


M.v.h.
Niels

4 akslet eller 6 akslet lokomotiv

af cslundsten, 3/4 2018, 10:27 (2208 dage siden) @ Niels Munch

Tja, i USA er de 6-akslede lokomotiver stort set enerådende.
GE leverer ES44AC og EMD SD70ACe.

Tjoe, "stort set", men det hører med til billedet, at GE Genesis er en 4-akslet type.

Der findes masser af 4-akslede lokomotiver i USA, både til person- og godstrafik. Men der nyproduceres ikke rigtig noget 4-akslet til godstrafik. Behovet er stort set bortfaldet efter at man begyndte at anvende medstyrende aksler i de 3-akslede bogier. Det resterende behov for 4-akslede lokomotiver (rangering og meget skarpe kurver) dækkes gennem renovering og totalombygning af eksisterende 4-akslede lokomotiver.

Som kuriosum kan nævnes at A1A-A1A er kommet på mode igen til lokomotiver der ikke skal sejtrække i større stil. Ved lave hastigheder justeres akseltrykket på midterakslen ned så drivakslernes akseltryk, og dermed adhæsionen, øges. Når hastigheden stiger, og adhæsionsvægt ikke længere er et problem, flyttes vægten over på midterakslen. Hermed udnyttes at sporet kan tåle højere akseltryk ved lavere hastigheder.

Mvh
Carsten Lundsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak