Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tjah, er 200 noget at diskutere? (Jernbanen i dag)

af Nordexpress, 3/4 2018, 11:28 (2212 dage siden)

SBBs nye "Gotthard-togsæt" Giruno har i weekenden kørt 275 km/t ved testkørsel gennem Gotthard-tunnellen iflg. Werkstattatlas:

Werkstattatlas info

Driftshastigheden med passagerer vil iflg. artiklen være 250 km/t.

Tjah, er 200 noget at diskutere?

af Jens Hansen, 4/4 2018, 06:49 (2212 dage siden) @ Nordexpress

Et hint til DSBs ønsker om at købe tog til 200 km/t?

Man skal gøre sig klart at DSBs løsning er ud fra hvad der bedst kan betale sig for DSB. Hvis målet skal være et samlet DSB, ja så er 200 km/t maksimalhastigheden, fordi tanken jo er, at det samme materiel skal bruges alle steder.

Hvordan jernbanen så udvikler sig eller overlever, ja det er DSB uvedkommende.

Avatar

Tjah, er 200 noget at diskutere?

af mss ⌂, 4/4 2018, 11:39 (2211 dage siden) @ Jens Hansen

Som jeg har forstået det er der et stort dilemma forbundet med højere hastigheder.
På isolerede højhastighedsstrækninger er der ingen problemer, men ved blandet trafik betyder højere hastighed færre tog.
På den nye Gotthard-forbindelse vil de høje hastigheder sandsynligvis ikke kunne udrulles i noget særligt omfang, netop pga. at det vil reducere antallet af godstog på strækningen.
Mht. Danmark: Når Fehmarn-forbindelsen engang åbner vil man kunne fordele godstrafikken og derved få mere kapacitet til flere passagertog med højere hastigheder. Som det ser ud nu vil højere hastigheder for persontog betyde færre godstog.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Tjah, er 200 noget at diskutere?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/4 2018, 13:53 (2211 dage siden) @ mss

Som det ser ud nu vil højere hastigheder for persontog betyde færre godstog.

Ikke i de køreplansforslag eller kapacitetsplaner, osm jeg har set. Timemodellen står i al fald ikke i vejen for kørsel med Jernbanegods som nu hhv. Til Signalprogrammet er defineret et "maksimal kapacitet", og deri er der krav om "masser" af godstogskanaler sammen med hurtige tog (hurtige tog er i dansk sammenhæng 250 km/t)

/Lasse

Tjah, er 200 noget at diskutere?

af Scharfenberg, 5/4 2018, 12:45 (2210 dage siden) @ Jens Hansen

Et hint til DSBs ønsker om at købe tog til 200 km/t?

Man skal gøre sig klart at DSBs løsning er ud fra hvad der bedst kan betale sig for DSB. Hvis målet skal være et samlet DSB, ja så er 200 km/t maksimalhastigheden, fordi tanken jo er, at det samme materiel skal bruges alle steder.

Hvordan jernbanen så udvikler sig eller overlever, ja det er DSB uvedkommende.

Med andre ord: Den dag der er mere end 1-2 60 km strækninger til 250 km/t, kan det blive relevant at indføre 250 km/t-tog i Danmark. DSB har valgt at købe 200 km/t tog, fordi der fra 2019 alene er 60 km strækning til 250 km/t i Danmark. 200 km/t dækker derfor indtil videre fremtidens jernbane, som den forventes at se ud fra ca. 2024.

Hvis Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en dag siger til DSB, at de skal købe tog til 250 km/t eller hvis Christiansborg beslutter, at der skal åbnes for fri trafik til 250 km/t, så vil vi se tog til 250 km/t i Danmark. Ikke før.

Aktuelt er end ikke højhastighedsjernbanen over Vestfyn besluttet, selv om den har en tårnhøj samfundsøkonomisk forrentning. Men den beslutning er vist primært op til Dansk Folkeparti at træffe, og DF ved man ikke rigtig, hvor man har på transportområdet. DF ved vist heller ikke selv, hvor de er. Togfond plus/minus. Billundbane. Kattegatforbindelse kun for biler. Bummelum. Timemodellen - jamen, er det ikke underordnet om det tager 58 minutter eller 158 minutter mellem de største byer? Bumbum

Tjah, er 200 noget at diskutere?

af Jens Hansen, 5/4 2018, 13:14 (2210 dage siden) @ Scharfenberg

et par præciseringer;

Vestfynsbanen - forligskredsen omkring Togfonden har tilsluttet sig denne. Blandt andet ses den indarbejdet i den statslige trafikplan 2017 - 2032 (andet tråd i dette forum)

Fri trafik - det kommer. Det er ikke noget Folketinget skal beslutte, det er noget som EU har besluttet jf. 4. jernbanepakke.

DSB har pt. alene fået politisk tilsagn om at kunne købe op til 90 togsæt.

Tjah, er 200 noget at diskutere?

af Georg Schmidt, 5/4 2018, 13:29 (2210 dage siden) @ Scharfenberg

DF spiller altid på to heste indtil de er sikre på folkestemningen, og så retter de sig efter den.;-)

Tjah, er 200 noget at diskutere?

af Gæst1, 5/4 2018, 14:34 (2210 dage siden) @ Scharfenberg

Hvis Transport-, Bygnings- og Boligministeriet en dag siger til DSB, at de skal købe tog til 250 km/t eller hvis Christiansborg beslutter, at der skal åbnes for fri trafik til 250 km/t, så vil vi se tog til 250 km/t i Danmark. Ikke før.

Faktuelt er det da vist DSB, der fortæller Ministeriet og politikerne, at de ikke vil købe tog til 250 km/t - det har DSB da brugt rigtig meget tid på at fortælle. Der er da stadig et demokratisk valgt flertal på Christiansborg, der opererer med 250 km/t som højeste hastighed, hvilket dog ikke synes at forhindre DSB i at gøre noget andet.

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere
DSB MY1144

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak