Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kommune dropper at købe gamle togstationer

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/4 2018, 17:10 (2214 dage siden) @ Jens V

Selvom ordet togstation lyder fælt, så pyt da...:

https://www.jv.dk/kolding/Kommune-dropper-at-koebe-gamle-togstationer/artikel/2599255


Helt enig, ordet togstation lyder forfærdeligt!

Om stationsbygningerne: Vi har vist haft debatten før; men emnet er stadig aktuelt: Stationsbygningerne landet over er faldet ned mellem flere stole. Ingen vil have dem, for ingen har brug for dem - bortset fra kunderne, der helst vil vente i opvarmede lokaler på forsinkede tog.

Allerede da Banedanmark (dengang Banestyrelsen) blev udskilt fra DSB, blev stationsbygningerne behandlet forkert. Der er jo ingen flyselskaber, der ejer lufthavne og der er ingen rutebiloperatører, der (nu til dags) ejer rutebilstationer. Af en eller anden uvis grund, valgte man at lade noget infrastruktur (stationsbygninger) forblive ved en operatør (DSB).

En tidligere DSB direktør (var det ham fra Mærsk?) foreslog på et tidspunkt, at stationsbygningerne skulle udskilles fra DSB. Men så skete der ikke mere.

Som det kører lige nu, er der alt for stor risiko for, at stationsbygninger, DSB ikke kan sælge, bliver revet ned. Det må kunne lade sig gøre at skabe en ejerstruktur og en incitamentsstruktur, der sikrer bygningernes overlevelse, anvendelse og vedligeholdelse. Politikerne bør beslutte, om de ønsker stationsbygningerne bevaret eller revet ned, og hvis de ønsker dem bevaret, må de sætte penge af på finansloven - istedet for at tørre regningen af på DSB (som jo ejes af de samme politikere).

I øvrigt har jeg aldrig forstået, hvorfor en (stats)skatteyder i f. eks. Aarhus har større "krav" på et opvarmet venterum end en (stats)skatteyder i f. eks. Oddesund Nord.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Kommune dropper at købe gamle togstationer

af Brussen, 5/4 2018, 16:43 (2212 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Da Banestyrelsen blev udskilt fra DSB i 1997 var det en meget høj politisk prioritet, at DSB's debut som A/S blev med en så stor åbningsbalance som muligt. Det klarede man meget fikst ved bl.a. at skrive stationsbygningerne ind i bøgerne til stærkt opskruede priser. Hermed gjorde man i princippet stationsmassen usælgelig, da de bogførte værdier ligger så langt fra markedspriserne, at DSB vil skulle tage et større tab, hver gang en stationsbygning bliver forsøgt solgt.

Den ovenfor nævnte politiske prioritet var, som jeg har forstået det, todelt. Dels ønskede man ud fra en neoliberal tankegang at lægge så meget som muligt i et A/S, da det i princippet mindsker staten; dels ønskede man en stor åbningsbalance, så DSB kunne gældsætte sig til at købe dyre italienske designertog (resten er historie ...).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak