Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere (Generelt)

af dr42 ⌂, 4/4 2018, 10:11 (2214 dage siden)

[image]

[image]

'La nueva línea de Évora tendrá unos cien kilómetros, ochenta de los cuales serán de nueva construcción, en una sola vía electrificada (25 kV-50 Hz) sobre plataforma de doble vía con carril UIC60 y traviesa de hormigón polivalente, preparada para recibir el ancho europeo', hvilket (relevant udklip) betyder '...og polivalent betonsvelle, forberedt til at modtage europæisk sporvidde'. Jeg ved ikke om der nu findes en anerkendt term i de germanske sprog for polivalent (i forbindelse med sveller), men med det mener man sveller, der kan modtage skinner i 2 forskellige sporvidder - normalt først i bredspor, men senere i normalspor som afløser. Se evt fotos

Og omsporingen sker så ved et arbejdstog, der efter det jeg læser klarer 200 km på 3 døgn.

Ja, efter mange år af jamren og lamento kommer der nu endelig gang i tingene, som det ser ud...

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af LasseG, 4/4 2018, 11:14 (2214 dage siden) @ dr42

[image]

[image]

'La nueva línea de Évora tendrá unos cien kilómetros, ochenta de los cuales serán de nueva construcción, en una sola vía electrificada (25 kV-50 Hz) sobre plataforma de doble vía con carril UIC60 y traviesa de hormigón polivalente, preparada para recibir el ancho europeo', hvilket (relevant udklip) betyder '...og polivalent betonsvelle, forberedt til at modtage europæisk sporvidde'. Jeg ved ikke om der nu findes en anerkendt term i de germanske sprog for polivalent (i forbindelse med sveller), men med det mener man sveller, der kan modtage skinner i 2 forskellige sporvidder - normalt først i bredspor, men senere i normalspor som afløser. Se evt fotos

Og omsporingen sker så ved et arbejdstog, der efter det jeg læser klarer 200 km på 3 døgn.

Ja, efter mange år af jamren og lamento kommer der nu endelig gang i tingene, som det ser ud...

"forberedt til at modtage europæisk sporvidde" så den nye strækning (del af en samlede forbindelse Madrid - Lissabon) anlægges altså med bredspor?

--
[image]

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af dr42 ⌂, 4/4 2018, 11:25 (2214 dage siden) @ LasseG

Ja, med konstruktiv option til omsporing, og så vidt jeg har forstået det. Det er til tider lidt vanskeligt at få pålidelige oplysninger fra det hold, ikke sidst fordi det der gælder idag ikke nødvendigvis gælder imorgen - i hvert fald så længe de ikke er begyndt med arbejdet endu. Men her skal der bruges de 'polivalente sveller', vist ikke sidst pga 'anbefaling' fra Bryssel, dvs tidligere eller senere sker nok omsporingen.

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af Bent Jensen, 6/4 2018, 14:05 (2211 dage siden) @ dr42

Som diverse klip fra Youtube så er der tale om et spor med tre skinner altså det ene spor passer til Europæisk sporvidde (1435mm) og et til anchoIberico altså til den spanske sporvidde såvidt jeg husker er 1647 mm. Bliver efterhånden praktiseret flere steder i Spanien og nu også nogle steder i Portugal jeg kan ikke sige hvor men kan vel ses på spanske jernbanehjemmesider. Må ikke forveksles med russisk bredspor!!!!

Med venlig hilsen

Bent Jensen (Gadstrup)

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af dr42 ⌂, 7/4 2018, 05:23 (2211 dage siden) @ Bent Jensen

Som du kan læse på Ferropedia, så udtrykker de 3 skinne-sporet og 'polivalent svelle' med hver sin term. Når der står (som her) 'forberedt til at modtage europæisk sporvidde', så menes der polivalent svelle, ikke 3 skinne-spor, hvilket er en klar henvisning til en senere omsporing - det vædder jeg min spansk på. Men naturligvis udelukker 3 skinner på svellen heller ikke muligheden til at senere afmontere den 'brede' af dem, når de ikke mere har brug for den. Spanien vil indføre normalspor på hele nettet, selv hvis det tager sin tid. Desværre har jeg ikke bedre nyheder til dig .)

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af Bent Jensen, 7/4 2018, 11:20 (2211 dage siden) @ dr42

Jeg ved kun hvad jeg har set på ADIF s officielle vidoer. ADIF er spaniens banedanmark og det er ikke på grund af 1 april. Så indtilvidere fastholder jeg at man lægger en tredieskinne men det er jo ikke sikkert man starter med det, jeg tror man først skal lægge nye sveller så lægger man den ene skinne og når det er færdigt lægger man den tredieskinne.

Hvorfor man gør det er vel for godstrafikkens skyld så man undgår den tidsrøvende omsporing i Hendaye/Irun hvor hverenkel godsvogn skal løftes og have hjulsæt skiftet. Problemet er ikke så stort for passagertog da mange togsæt bare kan køre igennem de anlæg der er flere steder i Spanien, den proces tager ikke mange minutter da Spanierne har
fundet en god løsning på problemet. Men jeg tror du har ret i at RENFE og delvis CP på længere sigt kun vil have en sporvidde i Spanien og delvis PORTUGAL. (sidebemærkning tidligere skulle man også omspore materiel i Cerbere/Port-bou men det behøver man ikke mere da Frejus tunnelen blev åbnet for en del år siden og her kan man køre med franske TGV tog f.eks fra Paris til Barcelona og vist nok også spanske højhastigheds tog til Bordeaux/Marseille, der kører også normalspors . (godsvogne fra Barcelona til flere destinationer i Europa set på Youtube alt dette på officiele ADIF
videoer.

Med venlig hilsen

Bent Jensen Gadstrup

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af dr42 ⌂, 7/4 2018, 11:31 (2211 dage siden) @ Bent Jensen

Du lyder lidt vrøvlende. Vil du, for at fjerne mistanken, måske linke til nogen ADIF-videoer sådan at vi kan se hvad precis du refererer til? I modsætning til dig har jeg bevist mine påstande tidligere. At finde det kræver lidt arbejde, og du har måske set det, skønt du her lader som om der aldrig var noget sådan. Kan du forresten spansk?

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af LasseG, 7/4 2018, 12:23 (2210 dage siden) @ dr42

Du lyder lidt vrøvlende. Vil du, for at fjerne mistanken, måske linke til nogen ADIF-videoer sådan at vi kan se hvad precis du refererer til? I modsætning til dig har jeg bevist mine påstande tidligere. At finde det kræver lidt arbejde, og du har måske set det, skønt du her lader som om der aldrig var noget sådan. Kan du forresten spansk?

Der er lidt om ombygningen af strækningen fra Irun til blandt andet Bilbao til trestrenget spor:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?s=e647dbba17f1802e99a80104e49fd26c&t=1...

--
[image]

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af dr42 ⌂, 7/4 2018, 12:37 (2210 dage siden) @ LasseG

Det er kendt at begge tekniker anvendes i Spanien, alt efter omstændighederne. Ikke noget nyt rigtigt. Var det ment som modargument? Og mod hvad nøjagtigt?

Kan du spansk? Har du læst ferropedia.es? Der finder du så godt som alt om 'polivalent' svelle og 3. skinne - en teknik man gerne undgår, da den kommer med en del ulemper.

Noget mere jeg kan hjælpe med?

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af dr42 ⌂, 7/4 2018, 13:42 (2210 dage siden) @ dr42

Hvis jeg ikke havde en stærk fornemmelse at nogle af deltagerne i denne tråd er stalkere eller trolder, således at man ligesom kaster perler for svin, så ville jeg fx henvise til disse 3 Ferropedia-artikler:

Traviesa (svelle)

Tercer carril (3. skinne)

Tercer Carril: oportunidades y limitaciones (3. skinne: muligheder og begrænsninger)

Der finder man så godt som alt om de tekniske grundlag. Hvis man nu vil - og kan.

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af Bent Jensen, 7/4 2018, 14:59 (2210 dage siden) @ dr42

Jeg er en ganske almindelig ældre mand, der ikke forstår de ord du skriver ,, fordi jeg er måske unormal når jeg ikke kan huske hvad klip hedder jeg har set på youtube for et eller to år siden, jeg vil ikke fortsætte denne tråd ellers bliver jeg vel sat i forvaring på ubestemt tid.

Men alligevel med venlig hilsen

Bent Jensen Gadstrup

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af UTJ, 8/4 2018, 07:49 (2210 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg er en ganske almindelig ældre mand, der ikke forstår de ord du skriver ,, fordi jeg er måske unormal når jeg ikke kan huske hvad klip hedder jeg har set på youtube for et eller to år siden, jeg vil ikke fortsætte denne tråd ellers bliver jeg vel sat i forvaring på ubestemt tid.

.
De anklager skal du nok ikke tage så tungt. Det er vist bare en paranoid overfortolkning af dine rimelige indlæg. Vi kender jo til at det eneste der duer er 1435 mm og dermed at enhver kritik vil (som det jo ikke var) blive rubriceret som enten trold eller en kat der lister sig ind. Lidt a la når Misse Møhge drager apotekeren eller provsten. Tidligere har det været mere realistiske svar på hvorfor talkombinationen 1520 nok havde sin berettigelse i visse dele af verden, men som blev proklameret propaganda fra østlige magter ad samme. Nej 1435 gør åbenbart blind, meget blind.

Fortsæt du bare, gode Bent.

ألف و أربعة مائة و خمسة و ثلاثون
(1435 - arabisk, hvis nogle skulle få lidt tekst galt i halsen)

--
ئۇلغىك

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af Bent Jensen, 8/4 2018, 12:17 (2209 dage siden) @ UTJ

Tak UTJ for de pæne ord, nej jeg lader mig ikke afskrække og vil stadig skrive indlæg hvis jeg syntes jeg kan deltage med noget. Alle har selvfølgelig have lov til at have en mening og apropos sporvidder det vil blive en bekostelig affære hvis man skal ombygge alle bredsporede jernbaner Finland, Rusland,Spanien,Portugal og er der ikke også Irland, og downunder Australien (nogle steder) Sydamerika, Jeg tror ikke engang EU kan låne så mange penge ud.

Med venlig bredsporede og normalsporede hilsner

Bent Jensen Gadstrup

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af dr42 ⌂, 8/4 2018, 13:12 (2209 dage siden) @ Bent Jensen

Venner for livet, over en fælles kærlighed for ufornuftige bredspor-jernbaner. Hahaha!

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af Bent Jensen, 7/4 2018, 13:18 (2210 dage siden) @ dr42

Jeg ville gerne linke men det er nok et år eller mere siden jeg så de klip så jeg kan ikke huske hvor det var eller endsige om det drejer sig om 50 eller 100 km det ved jeg ikke. Og nej jeg kan ikke et ord spansk og har hverken været i Spanien eller Portugal, men jeg har da en drøm om at køre fra Barcelona til Lissabon, såvidt jeg ved er der kun nogle
stoppende tog bortset fra Lusitana ekspres fra Madrid og Sud ekspres fra Irun (nattog) De videoklip fik mig til at tænke
at det måtte være muligt endvidere læste jeg en artikel på Engelsk jeg tror det var Raiway Gazette der omtalte at man på linien til Lissabon ville lægge spor med tre skinner men om det så er hele vejen det kan jeg ikke svare på.

Med venlig normalspors hilsen

Bent Jensen Gadstrup

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af steenth, 7/4 2018, 12:47 (2210 dage siden) @ Bent Jensen

Jeg ved kun hvad jeg har set på ADIF s officielle vidoer. ADIF er spaniens banedanmark og det er ikke på grund af 1 april. Så indtilvidere fastholder jeg at man lægger en tredieskinne men det er jo ikke sikkert man starter med det, jeg tror man først skal lægge nye sveller så lægger man den ene skinne og når det er færdigt lægger man den tredieskinne.

Efter hvad kan se ud af svellerne, hvor hulerne er, så er de designet til at rykket sporet ind til normalspor og ikke til tredjeskinne. Men de bruger tredjeskinne i områder, hvor de bruger begge sporvidder.

Hvorfor man gør det er vel for godstrafikkens skyld så man undgår den tidsrøvende omsporing i Hendaye/Irun hvor hverenkel godsvogn skal løftes og have hjulsæt skiftet. Problemet er ikke så stort for passagertog da mange togsæt bare kan køre igennem de anlæg der er flere steder i Spanien, den proces tager ikke mange minutter da Spanierne har
fundet en god løsning på problemet. Men jeg tror du har ret i at RENFE og delvis CP på længere sigt kun vil have en sporvidde i Spanien og delvis PORTUGAL. (sidebemærkning tidligere skulle man også omspore materiel i Cerbere/Port-bou men det behøver man ikke mere da Frejus tunnelen blev åbnet for en del år siden og her kan man køre med franske TGV tog f.eks fra Paris til Barcelona og vist nok også spanske højhastigheds tog til Bordeaux/Marseille, der kører også normalspors . (godsvogne fra Barcelona til flere destinationer i Europa set på Youtube alt dette på officiele ADIF
videoer.

Der er normalttspor helt ned til Sevilla via højhastighedsbanerne via Barcelona og Madrid. Og de kører med godstog til Barcelona via banen fra Frankrig. Så det er "bare" spanske tog som udnytter der er nu er forbindelse med normalspor imellem de lande.

Mvh
Steen

Portugal følger Spanien med omsporing, skønt langsommere

af Bent Jensen, 7/4 2018, 13:25 (2210 dage siden) @ steenth

Der er også snart normalspor til Malaga (højhastighedstog) og Toledo (højhastighedstog) samt Valencia (højhastighedstog) kan ses på Wikipedia om AVE linier.

Med venlig spansk hilsen

Bent Jensen Gadstrup

Iberisk bredspor

af Ole Lund Jensen, 7/4 2018, 08:28 (2211 dage siden) @ Bent Jensen

Sporvidden for det iberiske bredspor er i dag - ifølge TSIen for infrastruktur - 1668 mm. Og det er så nogle få mm afvigende fra de tidligere sporvidder i Spanien og Portugal.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Eksisterer der et tysk fagord for denne type svelle?

af Nordexpress, 7/4 2018, 19:41 (2210 dage siden) @ dr42

Det har jeg spurgt om i denne tråd på Drehscheibe-online. Der er ikke noget egentligt fagord, omend der henvises med rette til, at polivalente blot betyder mehrzweck - et godt ord, vi ikke har på dansk - noget med multi? Eller multi purpose.

drehscheibe online

Der er mange spændende indlæg om ændring af sporvidder på smalsporsbaner og sågar noget russisk bredspor.

For de stressede, der ikke har tid til at læse tråden, skal jeg gentage et af de spændende link til firmaet p-tec international, der i en tysk tekst (scroll ned) selv anvender ordet polivalent.

p-tec international

Om selve sporene synes en betegnelse som f.eks. Dreischienengleis at være gængse.

Eksisterer der et tysk fagord for denne type svelle?

af dr42 ⌂, 8/4 2018, 02:49 (2210 dage siden) @ Nordexpress

Tak, det er endelig noget interessant. Jeg kan bekræfte at dreischienengleis er den normale term for treskinnespor. Mht polivalent svelle kan man sige, at poli (græsk) betyder multi ;-) , og valent er adjektiv til valor = værdi. Prøv selv - merværdisvelle? Nåja. Måske er det faktisk bedst at gøre som p-tec.org og lade det stå...

Mehre om brede schweller

af Nordexpress, 12/4 2018, 09:55 (2206 dage siden) @ dr42

Det er tilsyneladende vanskeligt at få afgjort, hvad der er alment jernbanetalesprog og hvad der er fagudtryk

En venlig sjæl har i en mail gjort mig opmærksom på, at nogle anvender ordet Umspurschwellen til erstatning for polivalente Schwellen, men at det dækker det samme. En google optælling viser, at de begge dog kun anvendes i begrænset omfang.

Endelig ses i et forum anvendt ordet Mehrfachschwelle, det er nok hjemmestrikket, men også godt.

Det påpeges, at Dreischienengleis ikke bør anvendes som betegnelse for overgangen fra bredspor til normalspor, da Dreischienengleis har sin faste anvendelse i smalsporsverdenen.

Mehre om brede schweller

af esni, Frederikssund, 12/4 2018, 10:01 (2206 dage siden) @ Nordexpress

Det påpeges, at Dreischienengleis ikke bør anvendes som betegnelse for overgangen fra bredspor til normalspor, da Dreischienengleis har sin faste anvendelse i smalsporsverdenen.

Den første større/systematiske anvendelse af 3strenget spor var i forbindelse med overgang fra bredspor til nomalspor, men det pågældende bredspor forsvandt i 1892!

Mehre om brede schweller

af dr42 ⌂, 12/4 2018, 10:20 (2206 dage siden) @ Nordexpress

Umspurschwelle har jeg aldrig hørt, men det lyder godt - lovende, så at sige. Omsporsvelle? Omsporingsvelle? .)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak