Nye problemer med ME
af Jens Hansen, 5/4 2018, 20:42 (2185 dage siden) @ Olfert
Man kunne godt få den tanke at DSB har sparet lidt for meget på vedligehold - der er mere fokus på at få pæne tal i regnskabet?
Jens
Nye problemer med ME
af ptmadsen, 5/4 2018, 21:30 (2185 dage siden) @ Jens Hansen
Hej
Måske mere end et par kørnerprikker på akslen kan klare.
Venlig hilsen
Peter Madsen
Nye problemer med ME
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 5/4 2018, 22:17 (2185 dage siden) @ Jens Hansen
Man kunne godt få den tanke at DSB har sparet lidt for meget på vedligehold - der er mere fokus på at få pæne tal i regnskabet?
Du kan ikke vedligeholde dig ud af udmattelsesbrud på anden vis end det DSB gør her: Byt til nyt.
De lokomotiver er langt ude over sidste anvendelsesdato.
--
Venligst
Michael Deichmann
Nye problemer med ME
af UTJ, 6/4 2018, 04:27 (2184 dage siden) @ Michael Deichmann
Man kunne godt få den tanke at DSB har sparet lidt for meget på vedligehold - der er mere fokus på at få pæne tal i regnskabet?
Du kan ikke vedligeholde dig ud af udmattelsesbrud på anden vis end det DSB gør her: Byt til nyt.
De lokomotiver er langt ude over sidste anvendelsesdato.
.
Beancountermetoden at vedligeholde udfra bogført værdi, dvs nedskrevet materiel skal der ikke ofres på. Kan godt forestille mmig at det er den metode DSB anvender og det er en god del af forklaringen på at man ikke har vedligeholdt og udskiftet udmattede dele. Alle vedligeholdelseskronerne er jo gået til IC4........
Nye problemer med ME
af Peter Christensen, 6/4 2018, 07:30 (2184 dage siden) @ UTJ
Beancountermetoden at vedligeholde udfra bogført værdi, dvs nedskrevet materiel skal der ikke ofres på. Kan godt forestille mmig at det er den metode DSB anvender og det er en god del af forklaringen på at man ikke har vedligeholdt og udskiftet udmattede dele. Alle vedligeholdelseskronerne er jo gået til IC4........
Det kunne være bønnetæller-metoden. Det kunne også være mantraet om at "IC4 kommer snart" - som blev gentaget ret ofte i perioden 2006-2016 - som nu viser en uheldig slagside. For når "IC4 kommer snart" så er der jo ingen grund til at bruge alt for mange penge på noget materiel, som er på vej ud.
Måske en kombination af de to?
Anyway, resultatet kender vi.
Men har usikken med at overse noget strukturelt spredt sig til andre litra?
Jeg kunne frygte, at lunten er tænt til flere bomber, men DSB er ikke klar over omfanget eller hvornår bomberne detonere.
Der er vel blot et håb om at materiellet bliver erstattet af nyt inden den næste bombe går af.....
Nye problemer med ME
af UTJ, 6/4 2018, 07:51 (2184 dage siden) @ Peter Christensen
Der er vel blot et håb om at materiellet bliver erstattet af nyt inden den næste bombe går af.....
.
Det er nok ikke forkert at det er en combo. Bønnemetoden er indbygget i SAP og for meget vedligehold kan ses på de konti man har for de enkelte materieltyper, herunder i forhold til aktivets værdi.
Der skal nok komme flere. MR er helt dødt på grund af stort set ingen vedligehold (eller modernisering i tide) og IC4 kan vise sig at byde på nye problemer nårsomhelst. Tilbage er der aluminiumskasse-togene som kører langt udover deres beregnede levetid og en alu-kasse kan, muligvis ikke, vise træthed på en helt anden og brutal måde end en stålkadde som man kan lappe i det uendelige (næsten).
Men DSB kan jo satse på at bomben pt ligger lunt i Banedanmarks signalprogram, hvilket noget kunne tyde på - hvis den går af er der jo ingen grund til at have noget brugbart materiel overhovedet.
Sidespor...
af Frank Poulsen, 6/4 2018, 11:59 (2184 dage siden) @ Peter Christensen
Det kunne være bønnetæller-metoden. Det kunne også være mantraet om at "IC4 kommer snart" - som blev gentaget ret ofte i perioden 2006-2016 - som nu viser en uheldig slagside. For når "IC4 kommer snart" så er der jo ingen grund til at bruge alt for mange penge på noget materiel, som er på vej ud.
Jeg tænker man i en del år har tænkt det samme med signalerne og sikringsanlæg rundt omkring... Det skal bare lige holde et par år til, nu hedder det pludselig mange år til...
Nye problemer med ME
af Morten, 7/4 2018, 09:42 (2183 dage siden) @ Jens Hansen
At tandhjulene "sætter sig" (fænomenet kaldes krymbning eller creep på engelsk) skyldes næppe manglende vedligehold, men at tandhjulene krympes fast på akslerne, som beskrevet i den artikel der er i Ingeniøren.
Normalt er krymbning dog noget som man skal være opmærksom på ved høje temperature (over 0,4 gange metallets smeltepunkt) så det er lidt underligt hvis tandhjulene krymber (metallet trækker sig lidt sammen grundet den konstante trykpåvirkning). Jeg har aldrig hørt om det problem før i forhold til et lokomotiv, men måske er der andre der har noget viden de vil dele?
Mvh
Morten