Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny køreplan i Nordjylland fra efteråret (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 6/4 2018, 20:29 (2204 dage siden)

Nordjyllands Trafikselskab har på deres hjemmeside offentliggjort udkastet til de nye togkøreplaner der skal træde i kraft i efteråret.

De store ændringer er:
DSB's gennemgående afgange ophører og erstattes af NJ-afgange ifm. test af Signalprogrammet.
Togsystemerne Hjørring-Aalborg og Aalborg-Skørping sammenkædes, dog med 18-20 minutters ophold i Aalborg mod 18 minutters skiftetid i dag.
Ét samlet tidsrum med halvtimedrift Hjørring-Aalborg på hverdage fra 5:03 til 20:03 med hul 12:33 fra Hjørring, og fra 6:12 til 20:12 med hul 10:42 fra Hjørring.
Anderledes togbetjening weekendnætter, hvor afgangen fra Aalborg 1:12 nat efter lørdage og søndage senerelægges til 2:01, og der oprettes en ny afgang fra Frederikshavn 3:10.
De sydgående tog venter i Sulsted i stedet for de nordgående, hvilket afføder små minuttalsjusteringer.

Ingen ændringer på Hirtshalsbanen udover små minuttalsjusteringer.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Ny køreplan i Nordjylland fra efteråret

af andersj, Aalborg, 6/4 2018, 21:31 (2204 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Ét samlet tidsrum med halvtimedrift Hjørring-Aalborg på hverdage fra 5:03 til 20:03 med hul 12:33 fra Hjørring, og fra 6:12 til 20:12 med hul 10:42 fra Hjørring.
Anderledes togbetjening weekendnætter, hvor afgangen fra Aalborg 1:12 nat efter lørdage og søndage senerelægges til 2:01, og der oprettes en ny afgang fra Frederikshavn 3:10.
De sydgående tog venter i Sulsted i stedet for de nordgående, hvilket afføder små minuttalsjusteringer.

Ingen ændringer på Hirtshalsbanen udover små minuttalsjusteringer.

Hvem skulle have troet at der ville blive døgndrift mellem Aalborg-Hjørring-Frederikshavn i weekenden, også endda på kun 62 minutter for det hurtigste "nattog" mod 75 minutter på de ordinære dagtog? Det viser samtidig også den største udfordring, nemlig strækningen Hjørring-Frederikshavn. Mod Frederikshavn kommer de ordinære tog til at holde 9 minutter i Hjørring og myldretids togene i hele 18 minutter for at kunne sikre to tog i timen i myldretiderne. Man mangler og har manglet krydsningssporet i Tolne i mange år.

Togene Hjørring-Skørping skal i øvrigt køre Hirtshals-Skørping i de tidsrum hvor der er halvtimedrift mellem Hirtshals-Hjørring.

--
Mvh Anders

Ny køreplan i Nordjylland fra efteråret

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 6/4 2018, 22:33 (2204 dage siden) @ andersj

Hvem skulle have troet at der ville blive døgndrift mellem Aalborg-Hjørring-Frederikshavn i weekenden, også endda på kun 62 minutter for det hurtigste "nattog" mod 75 minutter på de ordinære dagtog?

Ja, jeg synes det er helt utroligt hvor meget bedre togbetjeningen er blevet - takket være god vilje hos politikere og NT/NJ. Som mangeårig pendler i det nordjyske ser jeg det som en udvikling der med ét er vendt ...
DSB skar år efter år: først røg myldretidsafgangene kl. 17, så røg toget 00:12 fra Aalborg på weekendnætter, og så begyndte myldretidstogene at holde ferier som skolerne.
NJ gør det modsatte: udgangspunktet var en klar forbedring, siden er der blevet smidt et myldretidsløb Ab-Hj oveni, og snart er vi meget tæt på den drøm, som for år tilbage føltes som utopi: halvtimesdrift mellem Aalborg og Hjørring fra morgen til aften og på lørdag formiddage.

Det viser samtidig også den største udfordring, nemlig strækningen Hjørring-Frederikshavn. Mod Frederikshavn kommer de ordinære tog til at holde 9 minutter i Hjørring og myldretids togene i hele 18 minutter for at kunne sikre to tog i timen i myldretiderne. Man mangler og har manglet krydsningssporet i Tolne i mange år.

Ja, helt nemt er det ikke med kun ét spor. Situationen mellem Hjørring og Frederikshavn bliver dog ikke forbedret at man vil køre 30-30 mellem Aalborg og Hjørring mod 40-20 for år tilbage, men det er jo altid en afvejning mellem en driftsoptimal og en gennemskuelig køreplan. Jeg pendler sjældent længere nordpå end til Hjørring, så jeg ser udjævningen som en klar forbedring, selvom den da har sine klare minusser. Eksempelvis holder hvert og ét sydgående tog tre minutter i Vrå for at vente på at krydse et tog som, når der ikke køres halvtimesdrift, slet ikke kommer.

Togene Hjørring-Skørping skal i øvrigt køre Hirtshals-Skørping i de tidsrum hvor der er halvtimedrift mellem Hirtshals-Hjørring.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan det skal gå op? På hverdage kører de fleste halvtimestog helt til/fra Skagen, og de øvrige tog, herunder lørdagsturene, kører på de tidspunkter hvor der ikke er halvtimesdrift på Hirtshalsbanen.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Ny køreplan i Nordjylland fra efteråret

af andersj, Aalborg, 6/4 2018, 22:47 (2204 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Togene Hjørring-Skørping skal i øvrigt køre Hirtshals-Skørping i de tidsrum hvor der er halvtimedrift mellem Hirtshals-Hjørring.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan det skal gå op? På hverdage kører de fleste halvtimestog helt til/fra Skagen, og de øvrige tog, herunder lørdagsturene, kører på de tidspunkter hvor der ikke er halvtimesdrift på Hirtshalsbanen.

Det står godt nok i oplægget fra NT, men jeg kan da godt se at det ikke vil være muligt i praksis med det udkast der er ude.

--
Mvh Anders

Billige jernbane T-shirts

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak