Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus (Generelt)

af andersj, Aalborg, 7/4 2018, 16:27 (2182 dage siden)

DSB Ejendomme har i samarbejde med MT Højgaard og C.F. Møller Architects udarbejdet et forslag til en overdækning og ny bilfri bydel over banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Allé. Overdækningen har været en idé i mange år, men da det vil påvirke togtrafikken voldsomt under anlægsperioden er det først nu det er blevet relevant at tale om at gennemføre projektet, samtidig med at Banedanmark sænker og elektrificere fjernsporene på Aarhus H.

Visualiseringer og mere info om projektet kan ses her: https://www.cfmoller.com/r/C-F-Moeller-Architects-og-MT-Hoejgaard-vil-daekke-Aarhus-ban...

--
Mvh Anders

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus

af Svend, 7/4 2018, 18:36 (2182 dage siden) @ andersj

DSB Ejendomme har i samarbejde med MT Højgaard og C.F. Møller Architects udarbejdet et forslag til en overdækning og ny bilfri bydel over banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Allé. Overdækningen har været en idé i mange år, men da det vil påvirke togtrafikken voldsomt under anlægsperioden er det først nu det er blevet relevant at tale om at gennemføre projektet, samtidig med at Banedanmark sænker og elektrificere fjernsporene på Aarhus H.

Visualiseringer og mere info om projektet kan ses her: https://www.cfmoller.com/r/C-F-Moeller-Architects-og-MT-Hoejgaard-vil-daekke-Aarhus-ban...

.
Det vil ikke bare påvirke togtrafikken under en anlægsperiode, men betyder, at man låser sporgeometrien fuldstændigt for tid og evighed. Der skal (formentlig) udføres forskellige anlægsarbejder/perronarbejder i forbindelse med indsættelse af DSBs nye tog, men det er DSB ejedomme muligvis uvidende om ..... en gang imellem kan man få den tanke, at den ene del af DSB ikke aner hvad den anden del af DSB har planer om hhv ønsker sig.
Men lad os se hvad det ender med. Nu ejer DSB godt nok luften over banearealerne, men ikke den jord som man påtænker at placere fundamenter og støttepiller på.

--
Svend

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus

af andersj, Aalborg, 7/4 2018, 19:04 (2182 dage siden) @ Svend

DSB Ejendomme har i samarbejde med MT Højgaard og C.F. Møller Architects udarbejdet et forslag til en overdækning og ny bilfri bydel over banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Allé. Overdækningen har været en idé i mange år, men da det vil påvirke togtrafikken voldsomt under anlægsperioden er det først nu det er blevet relevant at tale om at gennemføre projektet, samtidig med at Banedanmark sænker og elektrificere fjernsporene på Aarhus H.

Visualiseringer og mere info om projektet kan ses her: https://www.cfmoller.com/r/C-F-Moeller-Architects-og-MT-Hoejgaard-vil-daekke-Aarhus-ban...


.
Det vil ikke bare påvirke togtrafikken under en anlægsperiode, men betyder, at man låser sporgeometrien fuldstændigt for tid og evighed. Der skal (formentlig) udføres forskellige anlægsarbejder/perronarbejder i forbindelse med indsættelse af DSBs nye tog, men det er DSB ejedomme muligvis uvidende om ..... en gang imellem kan man få den tanke, at den ene del af DSB ikke aner hvad den anden del af DSB har planer om hhv ønsker sig.
Men lad os se hvad det ender med. Nu ejer DSB godt nok luften over banearealerne, men ikke den jord som man påtænker at placere fundamenter og støttepiller på.

Der er stadig en del der er uafklaret i Aarhus. Bl.a. om vandrehallen skal rives ned eller om perronerne skal flyttes mod vest og dertilhørende ændringer i sporgeometrien. Men det kræver selvfølgelig at alle parter arbejder sammen om at finde den rigtige løsning. Den nye busterminal i Aarhus afventer også hvad der skal ske med vandrehallen, for det var/er planlagt at "klistre" den fast til vandrehallen og overdække den anden ende af banegården også.

--
Mvh Anders

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus

af Svend, 7/4 2018, 19:43 (2182 dage siden) @ andersj

DSB Ejendomme har i samarbejde med MT Højgaard og C.F. Møller Architects udarbejdet et forslag til en overdækning og ny bilfri bydel over banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Allé. Overdækningen har været en idé i mange år, men da det vil påvirke togtrafikken voldsomt under anlægsperioden er det først nu det er blevet relevant at tale om at gennemføre projektet, samtidig med at Banedanmark sænker og elektrificere fjernsporene på Aarhus H.

Visualiseringer og mere info om projektet kan ses her: https://www.cfmoller.com/r/C-F-Moeller-Architects-og-MT-Hoejgaard-vil-daekke-Aarhus-ban...


.
Det vil ikke bare påvirke togtrafikken under en anlægsperiode, men betyder, at man låser sporgeometrien fuldstændigt for tid og evighed. Der skal (formentlig) udføres forskellige anlægsarbejder/perronarbejder i forbindelse med indsættelse af DSBs nye tog, men det er DSB ejendomme muligvis uvidende om ..... en gang imellem kan man få den tanke, at den ene del af DSB ikke aner hvad den anden del af DSB har planer om hhv ønsker sig.
Men lad os se hvad det ender med. Nu ejer DSB godt nok luften over banearealerne, men ikke den jord som man påtænker at placere fundamenter og støttepiller på.


Der er stadig en del der er uafklaret i Aarhus. Bl.a. om vandrehallen skal rives ned eller om perronerne skal flyttes mod vest og dertil hørende ændringer i sporgeometrien. Men det kræver selvfølgelig at alle parter arbejder sammen om at finde den rigtige løsning. Den nye busterminal i Aarhus afventer også hvad der skal ske med vandrehallen, for det var/er planlagt at "klistre" den fast til vandrehallen og overdække den anden ende af banegården også.

.
Man - eller i hvert fald jeg - kan undre sig over, at man ikke involverer den part, som skal lægge grund til byggeriet som samarbejdspartner.
Det virker grundløst - eller hovedløst ;-)

Citat:
"I samarbejde med Aarhus Kommune er DSB, MT Højgaard og C.F. Møller Architects i gang med at udarbejde virkeliggørelsen af visionen Banekvarteret. En ny, bilfri bydel i Aarhus, som udvikler området og forbinder de omkringliggende kvarterer med en overdækning af banegraven fra Bruuns Bro til Frederiks Bro."

--
Svend

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus

af Scharfenberg, 11/4 2018, 14:16 (2178 dage siden) @ Svend

Man - eller i hvert fald jeg - kan undre sig over, at man ikke involverer den part, som skal lægge grund til byggeriet som samarbejdspartner.
Det virker grundløst - eller hovedløst ;-)

Citat:
"I samarbejde med Aarhus Kommune er DSB, MT Højgaard og C.F. Møller Architects i gang med at udarbejde virkeliggørelsen af visionen Banekvarteret. En ny, bilfri bydel i Aarhus, som udvikler området og forbinder de omkringliggende kvarterer med en overdækning af banegraven fra Bruuns Bro til Frederiks Bro."

Men hvem siger, at Banedanmark slet ikke er involveret? Ligger det ikke i sagens natur?

Jeg glæder mig over, at der - måske - er noget stort og visionært på vej i Aarhus.

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus

af Brussen, 16/4 2018, 23:35 (2173 dage siden) @ Scharfenberg

Det er fuldstændigt i skoven at forestille sig, at man vil kunne overdække Banegraven samtidigt med, at man elektrificerer, sænker spor/evt. hæver Bruuns Bro og Vandrehallen og måske også forlænger perroner og optimerer sporlayoutet. Aktivitetsniveauet er simpelthen for højt og komplekst til, at man lige kan smide et projekt i denne størrelsesorden oven i bunken. De kommer til at vente til efter 2026 med at komme igang.

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus

af Svend, 17/4 2018, 08:38 (2173 dage siden) @ Brussen

Det er fuldstændigt i skoven at forestille sig, at man vil kunne overdække Banegraven samtidigt med, at man elektrificerer, sænker spor/evt. hæver Bruuns Bro og Vandrehallen og måske også forlænger perroner og optimerer sporlayoutet. Aktivitetsniveauet er simpelthen for højt og komplekst til, at man lige kan smide et projekt i denne størrelsesorden oven i bunken. De kommer til at vente til efter 2026 med at komme igang.

.
DSB Ejendomme har ellers lugtet guld ;-)

--
Svend

Avatar

Banekvarteret - Ny bydel over banegraven i Aarhus

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/10 2018, 09:29 (1995 dage siden) @ andersj

Ifølge JP Aarhus i dag har Aarhus Byråd i forgårs besluttet at arbejde videre med projektet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak