Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden (Generelt)

af SimonValby, 11/4 2018, 17:59 (2199 dage siden)

Jeg er bosiddende i Valby tæt op ad banen mod Fyn og Jylland, hvor DSB også benytter deres ME-lokomotiver til at trække regionaltog.
Efter af togene har været på værksted, er de så småt begyndt at komme tilbage på strækningen. I går havde vi møde i ejerforeningen, og flere ønskede at DSB i fremtiden kunne benytte flere IC4 togsæt som permanent erstatning for nogle af ME'erne.
Grunden er, at ME'erne larmer og sviner helt enormt, og det er en stor belastning for beboerne omkring banen.

Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af OD, Od ⌂, 11/4 2018, 18:03 (2199 dage siden) @ SimonValby

Grunden er, at ME'erne larmer og sviner helt enormt, og det er en stor belastning for beboerne omkring banen.


Er banen måske blevet bygget efter du er flyttet ind?

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 11/4 2018, 18:16 (2199 dage siden) @ OD, Od

Er banen måske blevet bygget efter du er flyttet ind?<

Nej?

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af h087 ⌂, køge, 11/4 2018, 18:25 (2199 dage siden) @ SimonValby

:-)

man burde jo vide at når man flytter i nærheden eller klods op af en jernbane - så må der komme noget larm og evt os

så man er nok lidt selv ude om det

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 11/4 2018, 18:26 (2199 dage siden) @ h087

:-)

man burde jo vide at når man flytter i nærheden eller klods op af en jernbane - så må der komme noget larm og evt os

så man er nok lidt selv ude om det

mvh
henning h087

Men nu var det jo ikke rigtig det, mit spørgsmål gik på?

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Peter Christensen, 11/4 2018, 18:37 (2199 dage siden) @ SimonValby

Men nu var det jo ikke rigtig det, mit spørgsmål gik på?

Det korte svar er NEJ.
Det lange svar:
Der findes en udmærket søgefunktion her i forum - jeg vil anbefale at læse alle indlæg om IC4.
Hvis du vil vide mere, så har Ing.dk også en bunke artikler om IC4 - de tegner heller ikke et billed af en succeshistorie.

Og som pendler er det pisse-irriterende at der kommer 1 IC4 med ca. 200 pladser hvor der tidligere kom 4-5 DD vogne med hendad 480-600 pladser.
Hvis du er i tvivl, så er der faste ståpladser på de afgange.
Men DSB får et flueben for at køre afgangen....og bilforhandlerne får et bedre og bedre salg.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 12/4 2018, 08:46 (2198 dage siden) @ Peter Christensen

Men nu var det jo ikke rigtig det, mit spørgsmål gik på?

Det korte svar er NEJ.
Det lange svar:
Der findes en udmærket søgefunktion her i forum - jeg vil anbefale at læse alle indlæg om IC4.
Hvis du vil vide mere, så har Ing.dk også en bunke artikler om IC4 - de tegner heller ikke et billed af en succeshistorie.

Og som pendler er det pisse-irriterende at der kommer 1 IC4 med ca. 200 pladser hvor der tidligere kom 4-5 DD vogne med hendad 480-600 pladser.
Hvis du er i tvivl, så er der faste ståpladser på de afgange.
Men DSB får et flueben for at køre afgangen....og bilforhandlerne får et bedre og bedre salg.

Men prøv at læs mit spørgsmål ordenligt, inden du farer i blækhuset. Jeg skriver jo netop, at jeg er helt klar over, at IC4 togene ikke 100% kan overtage ME's rolle. Men måske ville IC4 kunne overtage nogle af afgangene permanent. Når IC4 kører sammenkoblet, så er der vel en ok sædekapacitet. Nå, men anyway tak for svaret.

Avatar

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Erik H, Frederikssund, 15/4 2018, 18:56 (2195 dage siden) @ h087

Det er vel heller ikke for ingenting af huspriserne på huse der ligger tæt på jernbaner er lavere end hus der ikke ligger klods op af en jernbane. Det samme gælder f.eks. motorvej.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Erik H, Frederikssund, 15/4 2018, 18:53 (2195 dage siden) @ OD, Od

Den tanke faldt også mig ind!

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af William Skov ⌂, 11/4 2018, 18:33 (2199 dage siden) @ SimonValby

Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?

Jeg tror grunden er at os GM-elskere ikke vil finde os i at ME'erne flyttes til Jylland og der er ingen fremtid i IC4, hov der er jo en, skrot...

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 11/4 2018, 18:40 (2199 dage siden) @ William Skov

Haha, det er der måske noget om.
Jeg er helt med på at ME-lokomotiverne ikke fjernes helt fra Sjælland. Men hver dag lykkedes det dog DSB af fremføre sammenkoblende IC4-sæt, så mit spørgsmål var blot, om der var nogen grund til, at disse tog ikke permanent kan kører på strækningen.

Men jeg kan godt mærke, at alle dem med jernbaner i kælderen kommer efter mig pt.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af OD, Od ⌂, 11/4 2018, 19:54 (2199 dage siden) @ SimonValby


Men jeg kan godt mærke, at alle dem med jernbaner i kælderen kommer efter mig pt.

Jeg har ikke jernbane i kælderen. Flyt på landet eller lev med.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af h087 ⌂, køge, 11/4 2018, 20:05 (2199 dage siden) @ OD, Od

:-D

dur heller ikke, Ole

selvom det er landligt.

men der ligger nok en gård der har svin og køer + høns

og så lugter og larmer det, så gårdmanden må nedlægge

selvom at heltstegt pattegris smager udmærket

og så ligger ens arbejde nok et stykke væk og så skal man have en bil, og det resultere i at der skal anlægges en helst motorvej og så støjer og sviner det for alle dem der bor i

nærheden eller klods op af den, men det gør ikke noget - en sidder jo i bilen

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 12/4 2018, 09:02 (2198 dage siden) @ h087

:-D

dur heller ikke, Ole

selvom det er landligt.

men der ligger nok en gård der har svin og køer + høns

og så lugter og larmer det, så gårdmanden må nedlægge

selvom at heltstegt pattegris smager udmærket

og så ligger ens arbejde nok et stykke væk og så skal man have en bil, og det resultere i at der skal anlægges en helst motorvej og så støjer og sviner det for alle dem der bor i

nærheden eller klods op af den, men det gør ikke noget - en sidder jo i bilen

mvh
henning h087

Gud hvor har du meget tid, Henning...
Jeg forstår slet ikke, hvordan det her - ret simple spørgsmål - kan udvikle sig til, hvor jeg bør bo?
Har jeg ytret ønske om at fjerne ME'erne fra de sjællandske togskinner? Nej.
Jeg har tværdigmod spurgt åbent til, om IC4-togene kunne overtage dele af ME'ernes afgange permanent, hvis de fx kørte sammenkoblede. Det har jeg spurgt om, fordi det er et faktum at ME'erne forurener meget mere end DSB's IC3- og IC4-tog. (Så vidt jeg ved er ME'erne kun overgået af MR-togene som bliver skrottet i stor stil i øjeblikket.)
Så for mig er et et nysgerrigt spørgsmål, der handler om, om man kunne gøre tingene på en smartere måde. Jeg kan nu forstå, at forklaringen blandt andet kan ligge i, hvor de forskellige togværksteder ligger - se det var et svar, som rent faktisk svarede på mit spørgsmål.

Alt i alt er mit spørgsmål helt rimeligt, men du fordrejer det og tegner et billede af en forkælet bybo, som vil have alting på sin måde. Eneste problem er, at det ikke er virkeligheden, for jeg har aldrig krævet at ME'erne skulle væk. Jeg har blot spurgt til, om tingene kunne gøres smartere.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 12/4 2018, 08:49 (2198 dage siden) @ OD, Od


Men jeg kan godt mærke, at alle dem med jernbaner i kælderen kommer efter mig pt.


Jeg har ikke jernbane i kælderen. Flyt på landet eller lev med.

Det er sjovt som jeg skal beskyldes for alt muligt, jeg aldrig har sagt.
Jeg ønsker ikke at flytte på landet. Jeg har aldrig ytret noget om, at jeg synes det er for dårligt ME'erne kører i København. Det eneste jeg har spurgt om er, om sammenkoblende IC4-togsæt ville kunne overtage NOGLE af ME-afgangene.

For tognørder ligger svaret måske ligefor, men os, som ikke står og kigger på tog hver dag, kan vel godt tillade os og undres og derefter søge svar.
Det har intet med land eller by at gøre.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af h087 ⌂, køge, 11/4 2018, 18:38 (2199 dage siden) @ SimonValby

:-)

grunde kunne jo være at der ikke er IC4 nok til afløsning, sam for få pladser i forhold til ME + x antal DD ( det ved andre nok mere om )

og så lige denne i kursiv

"Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?"

derover kunne det jo også ske at nogle derovre vil være generet at larm og "svineri"

men op i ( ikke så pænt sted ) med dem, det er jo mig det handler om

uanset hvad vil det altid gå ud over nogen.

svarer nogenlunde at nogen flyttede ud i nærheden af en lufthavn, som lå der i forvejen, men nu støjer den og så skal den da gerne lukkes :-P

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 11/4 2018, 18:43 (2199 dage siden) @ h087

:-)

grunde kunne jo være at der ikke er IC4 nok til afløsning, sam for få pladser i forhold til ME + x antal DD ( det ved andre nok mere om )

og så lige denne i kursiv

"Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?"

derover kunne det jo også ske at nogle vil være generet at larm og "svineri"

men op i ( ikke så pænt sted ) med dem, det er jo mig det handler om

uanset hvad vil det altid gå ud over nogen.

svarer nogenlunde at nogen flyttede ud i nærheden af en lufthavn, som lå der i forvejen, men nu støjer den og så skal den da gerne lukkes :-P

mvh
henning h087

Dejligt med en konstruktiv dialog, Henning. Er du mon politiker? :)

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af h087 ⌂, køge, 11/4 2018, 18:51 (2199 dage siden) @ SimonValby
redigeret af h087, 11/4 2018, 19:07

:-D

nope

så snavset arbejde ( hvis det kan kaldes det ) har jeg aldrig haft eller kunne tænke mig, selvom man kan få en forureningede bil og et klatretræ ud af det

har nøjes med at være rejsemontør på platforme, skibsværfter, a- værker - så jeg ved lidt om snavset arbejde.

men det var jo arbejde, så det gjorde ikke noget at det kunne være sundhedskadeligt

men det var jo mit valg, så det måtte jeg leve med, ligesom at hvis jeg flyttede ud til en jernbane eller lufthavn

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Rail, 11/4 2018, 19:00 (2199 dage siden) @ SimonValby

Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?

Du skriver jo næsten svaret selv, der ikke brug for så store tog vest for storebælt.
Dog er præmissen lidt forkert, DSB har permanent indsat sammenkoblende IC4 omløb på Sjælland og det kommer der til at være i en årrække fremover - Så det mere produktionsomfanget med IC4 der kan være spørgsmålet.

Men du ville i så fald skulle erstatte et tog i Jylland med 200 pladser med et der har 400+ hvor 200 i forvejen er i overkanten. Så ville du omvendt på Sjælland erstatte et 400+ pladsers tog med et 200 pladsers tog.

Hertil kommer at
-DSB har købt nye ellokomotiver der bliver leveret fra 2020, så stor omlægning af produtionen vil være ret tåbelig
-(Gen-)Indsættelse af ME i Jylland vil kræve at en del lokomotivfører skal have attest til ME+ABs som kun skal bruges et par år.
-IC4's værksted ligger i Aarhus og ME's ligger i København.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 12/4 2018, 09:05 (2198 dage siden) @ Rail

Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?


Du skriver jo næsten svaret selv, der ikke brug for så store tog vest for storebælt.
Dog er præmissen lidt forkert, DSB har permanent indsat sammenkoblende IC4 omløb på Sjælland og det kommer der til at være i en årrække fremover - Så det mere produktionsomfanget med IC4 der kan være spørgsmålet.

Men du ville i så fald skulle erstatte et tog i Jylland med 200 pladser med et der har 400+ hvor 200 i forvejen er i overkanten. Så ville du omvendt på Sjælland erstatte et 400+ pladsers tog med et 200 pladsers tog.

Hertil kommer at
-DSB har købt nye ellokomotiver der bliver leveret fra 2020, så stor omlægning af produtionen vil være ret tåbelig
-(Gen-)Indsættelse af ME i Jylland vil kræve at en del lokomotivfører skal have attest til ME+ABs som kun skal bruges et par år.
-IC4's værksted ligger i Aarhus og ME's ligger i København.

Hej Rail.
Tak for svaret. Det var disse bagvedliggende forklaringer jeg søgte. :-)
Jeg er med på, at svaret for mange af jer kan virke åbenlyst, men for "mening mand", er det ikke så ligetil.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Frank Poulsen, 11/4 2018, 20:02 (2199 dage siden) @ SimonValby

Udover det åbenlyse som flere andre påpeger, at bosætter man sig nær jernbane må man forvente støj og os. Ligesom bosætter man sig på landet må man forvente en bonde kører gylle på markerne osv osv osv.

Men så er det rigtig nok, der har kørt flere IC4 den sidste tid, men det er jo så taget fra andre afgange. Der mangler jo stadig alle de "Ildlyn" eller hvad de hedder mig bekendt, nogle ekstra lyntog morgen og aften der blev kørt af IC4 blandt andet. Og så er der som andre nævner sædekapaciteten, det ville ikke give mening med et sådant byt.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 12/4 2018, 09:08 (2198 dage siden) @ Frank Poulsen

Udover det åbenlyse som flere andre påpeger, at bosætter man sig nær jernbane må man forvente støj og os. Ligesom bosætter man sig på landet må man forvente en bonde kører gylle på markerne osv osv osv.

Men så er det rigtig nok, der har kørt flere IC4 den sidste tid, men det er jo så taget fra andre afgange. Der mangler jo stadig alle de "Ildlyn" eller hvad de hedder mig bekendt, nogle ekstra lyntog morgen og aften der blev kørt af IC4 blandt andet. Og så er der som andre nævner sædekapaciteten, det ville ikke give mening med et sådant byt.

Hej Frank.
Nej, det kan jeg godt se. Hvis togene mangler andre steder, og det ikke giver meninger at lade ME'erne overtage disse afgange - fx pendlerlyn - så må ME'erne jo fortsat kører som regionaltog på Sjælland. Og det lever vi altså også fint med her i Valby, selvom nogle her i tråden forsøger at tegne et andet billede på mine vegne ;-)

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Fysikeren, 12/4 2018, 09:01 (2198 dage siden) @ SimonValby

Jeg er bosiddende i Valby tæt op ad banen mod Fyn og Jylland, hvor DSB også benytter deres ME-lokomotiver til at trække regionaltog.
Efter af togene har været på værksted, er de så småt begyndt at komme tilbage på strækningen. I går havde vi møde i ejerforeningen, og flere ønskede at DSB i fremtiden kunne benytte flere IC4 togsæt som permanent erstatning for nogle af ME'erne.
Grunden er, at ME'erne larmer og sviner helt enormt, og det er en stor belastning for beboerne omkring banen.

Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?

Man er jo nok nødt til at se på passagerkapaciteten. En ME med seks vogne giver, rundt regnet, den samme kapacitet som tre IC4 koblet sammen; og de kører til dato vist kun sammenkoblet to og to. Så flytter man ME'erne til Jylland vil man nemt ende i for store tog i Jylland og for små på Sjælland. Dårlig kombination.

IC4 bruges jo også ofte især om aftenen i regionaltogene, formentlig fordi de har en størrelse og driftsøkonomi der på de tidspunkter nemt slår en ME med 4 vogne. Og DSB har vist ikke store reserve af andre tog at indsætte i stedet for ME'erne. Så kan ikke se, hvordan puslespillet kan gå op på nogen anden måde.

DSB har dog bestilt nye el-lokomitiver til erstatning for ME'erne, så der er lys forude.

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 12/4 2018, 09:15 (2198 dage siden) @ Fysikeren

Man er jo nok nødt til at se på passagerkapaciteten. En ME med seks vogne giver, rundt regnet, den samme kapacitet som tre IC4 koblet sammen; og de kører til dato vist kun sammenkoblet to og to. Så flytter man ME'erne til Jylland vil man nemt ende i for store tog i Jylland og for små på Sjælland. Dårlig kombination.

IC4 bruges jo også ofte især om aftenen i regionaltogene, formentlig fordi de har en størrelse og driftsøkonomi der på de tidspunkter nemt slår en ME med 4 vogne. Og DSB har vist ikke store reserve af andre tog at indsætte i stedet for ME'erne. Så kan ikke se, hvordan puslespillet kan gå op på nogen anden måde.

DSB har dog bestilt nye el-lokomitiver til erstatning for ME'erne, så der er lys forude.

Ja, jeg kan sagtens se din pointe. Jeg var faktisk ikke klar over, at dobbeltdækkerne giver så mange flere siddepladser i forhold til 2 sammenkoblede IC4-tog. Så giver det god mening med dobbeldækkertog på Sjælland.
Men det giver anledning til et nyt, undrende spørgsmål.
Var DSB's oprindelige plan ikke, at IC3-togene skulle kunne fungere som regionaltog på Sjælland, men fordi IC4 aldrig kom til at fungere optimalt, kører ME'erne stadig?
Men den forklaring kan vel ikke være holdbar, hvis behovet for sæder er så stort i den sjællandske regionaltrafik? Jeg mener, IC3 togene ville da aldrig reelt kunne opfylde behovet for sæder på sjælland? Ergo, ville ME'erne kører uanset om IC4 havde fungeret optimalt eller ej?

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Bongo-Anders, 12/4 2018, 09:32 (2198 dage siden) @ SimonValby

Hvis man havde kørt 3-4 sammenkoblede IC3 sæt så havde kapaciteten svaret til det samme.

Jeg tror aldrig at planen har været at de skulle køre i solo løb.

Skønne spildte kræfter

af Nordexpress, 12/4 2018, 09:43 (2198 dage siden) @ SimonValby

Hej Simon,

Dit spørgsmål er yderst relevant, det at MEerne overhovedet kører rundt og forurener skyldes, at vi i Danmark mener, at staten altid er god, fortolket som, at staten/DSB da ikke nødvendigvis behøver at overholde de miljøkrav, der stilles til virksomheder. Det er de skyklapper vi går rundt med i dette land.

Dit spørgsmål forudsætter, at der er IC4 togsæt til rådighed. Dermed bliver det atter politisk. For der er principielt masser af IC4 togsæt, men populært sagt skal der være tre IC4 togsæt til rådighed for at eet kommer ud at køre på dagen. Det er påvist, at DSB har valgt ikke at indsætte/ansætte de værkstedsressurcer, det ville kræve for at få hele IC4 flåden ud at køre. Men at de er upålidelige (togsættene!) er jo et faktum.

Men da MEerne som regel starter hver morgen foretrækker man forureningen. Og på bedste spin doktor vis taler alle nu om, at der er truffet beslutning om køb af nye ellokomotiver til levering om et par år, og så kan man skjule 20 års strategiske jernbanefadæser under gulvtæppet.

Nu er jernbanevæsnet så i den situation, at det er utydeligt i hvilket tempo man kan udrulle det ny signalsystem frem til 2030, og da det ny system skal installeres i ethvert køretøj er der også utydelighed omkring hvilke tog, der vil kunne køre hvor.

Nå - konklusionen er, at det ikke er ulejligheden værd for dig at danne en lobbygruppe i Valby til MEernes afskaffelse. Alle har erkendt det hensigtsmæssige i at overgå til elektrisk drift så snart det er la-sig-gørligt i statens tempo. Vær blot glad for, at der er afgange med den offentlige trafik.

PS: Den lille snes elektriske toglokomotiver, DSB faktisk var i besiddelse af, eksporterede man ved århundredets begyndelse til Bulgarien, hvor de kører i dag!

Skønne spildte kræfter

af SimonValby, 12/4 2018, 10:25 (2198 dage siden) @ Nordexpress

Hej Simon,

Dit spørgsmål er yderst relevant, det at MEerne overhovedet kører rundt og forurener skyldes, at vi i Danmark mener, at staten altid er god, fortolket som, at staten/DSB da ikke nødvendigvis behøver at overholde de miljøkrav, der stilles til virksomheder. Det er de skyklapper vi går rundt med i dette land.

Dit spørgsmål forudsætter, at der er IC4 togsæt til rådighed. Dermed bliver det atter politisk. For der er principielt masser af IC4 togsæt, men populært sagt skal der være tre IC4 togsæt til rådighed for at eet kommer ud at køre på dagen. Det er påvist, at DSB har valgt ikke at indsætte/ansætte de værkstedsressurcer, det ville kræve for at få hele IC4 flåden ud at køre. Men at de er upålidelige (togsættene!) er jo et faktum.

Men da MEerne som regel starter hver morgen foretrækker man forureningen. Og på bedste spin doktor vis taler alle nu om, at der er truffet beslutning om køb af nye ellokomotiver til levering om et par år, og så kan man skjule 20 års strategiske jernbanefadæser under gulvtæppet.

Nu er jernbanevæsnet så i den situation, at det er utydeligt i hvilket tempo man kan udrulle det ny signalsystem frem til 2030, og da det ny system skal installeres i ethvert køretøj er der også utydelighed omkring hvilke tog, der vil kunne køre hvor.

Nå - konklusionen er, at det ikke er ulejligheden værd for dig at danne en lobbygruppe i Valby til MEernes afskaffelse. Alle har erkendt det hensigtsmæssige i at overgå til elektrisk drift så snart det er la-sig-gørligt i statens tempo. Vær blot glad for, at der er afgange med den offentlige trafik.

PS: Den lille snes elektriske toglokomotiver, DSB faktisk var i besiddelse af, eksporterede man ved århundredets begyndelse til Bulgarien, hvor de kører i dag!

Hej :-)
Det er nogle rigtig gode pointer. Det er jo helt til grin, at vi på den ene side gerne vil have en by og et land baseret på grøn teknologi og minimal luftforurening(her tænker jeg på afgiftsnedsættelse på el-biler, røgfri perroner på DSB stationerne, og sikkert snart restriktioner på dieselbiler i byerne), og på den anden side svigter statens trafikselskab (og dermed politikerne) totalt på denne dagsorden, når det kommer til den offentlige trafik.
Og jeg er helt enig med hensyn til en lobbygruppe om ME'ernes afskaffelse. Det har været forsøgt før (se: http://togforurening.dk/) , dengang bakkede politikerne op, men handling kom der aldrig noget af.
Som du selv skriver; Vi må vente på nye tog og signaler - kun tiden kan vise, hvornår der kommer et gennembrud :-P

Skønne spildte kræfter

af andersj, Aalborg, 12/4 2018, 10:31 (2198 dage siden) @ SimonValby


Hej :-)
Det er nogle rigtig gode pointer. Det er jo helt til grin, at vi på den ene side gerne vil have en by og et land baseret på grøn teknologi og minimal luftforurening(her tænker jeg på afgiftsnedsættelse på el-biler, røgfri perroner på DSB stationerne, og sikkert snart restriktioner på dieselbiler i byerne), og på den anden side svigter statens trafikselskab (og dermed politikerne) totalt på denne dagsorden, når det kommer til den offentlige trafik.
Og jeg er helt enig med hensyn til en lobbygruppe om ME'ernes afskaffelse. Det har været forsøgt før (se: http://togforurening.dk/) , dengang bakkede politikerne op, men handling kom der aldrig noget af.
Som du selv skriver; Vi må vente på nye tog og signaler - kun tiden kan vise, hvornår der kommer et gennembrud :-P

Man vil gerne være grønne, men det må ikke koste nogle penge. Nordjyske Jernbaner der bl.a. kører igennem Aalborg by har valgt at udskifte diesel med GTL der er en form for kunstig diesel lavet på naturgas for at nedbringe forureningen. Det kunne DSB også sagtens gøre, men det koster lidt mere end almindelig diesel. Tre DSB MR togsæt er endda blevet tanket med GTL hos Nordjyske Jernbaner i Hjørring.

https://www.tv2nord.dk/artikel/foerste-gang-i-danmark-nordjyske-jernbaner-skal-koere-pa...

--
Mvh Anders

Skønne spildte kræfter

af SimonValby, 12/4 2018, 10:40 (2198 dage siden) @ andersj

Man vil gerne være grønne, men det må ikke koste nogle penge. Nordjyske Jernbaner der bl.a. kører igennem Aalborg by har valgt at udskifte diesel med GTL der er en form for kunstig diesel lavet på naturgas for at nedbringe forureningen. Det kunne DSB også sagtens gøre, men det koster lidt mere end almindelig diesel. Tre DSB MR togsæt er endda blevet tanket med GTL hos Nordjyske Jernbaner i Hjørring.

https://www.tv2nord.dk/artikel/foerste-gang-i-danmark-nordjyske-jernbaner-skal-koere-pa...

Dét er interessant! Men mon sådan et moderne brændstof ville kunne fungere i de gamle ME-lokomotiver? Omvendt, hvis et MR-tog kan køre på det, så er det vel ikke umuligt..:-P

Skønne spildte kræfter

af William Skov ⌂, 12/4 2018, 11:20 (2198 dage siden) @ Nordexpress

PS: Den lille snes elektriske toglokomotiver, DSB faktisk var i besiddelse af, eksporterede man ved århundredets begyndelse til Bulgarien, hvor de kører i dag!

Det var dog først i 2008 de forlod landet.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af andersj, Aalborg, 12/4 2018, 10:17 (2198 dage siden) @ SimonValby


Ja, jeg kan sagtens se din pointe. Jeg var faktisk ikke klar over, at dobbeltdækkerne giver så mange flere siddepladser i forhold til 2 sammenkoblede IC4-tog. Så giver det god mening med dobbeldækkertog på Sjælland.
Men det giver anledning til et nyt, undrende spørgsmål.
Var DSB's oprindelige plan ikke, at IC3-togene skulle kunne fungere som regionaltog på Sjælland, men fordi IC4 aldrig kom til at fungere optimalt, kører ME'erne stadig?
Men den forklaring kan vel ikke være holdbar, hvis behovet for sæder er så stort i den sjællandske regionaltrafik? Jeg mener, IC3 togene ville da aldrig reelt kunne opfylde behovet for sæder på sjælland? Ergo, ville ME'erne kører uanset om IC4 havde fungeret optimalt eller ej?

Jo, dobbeltdækkerne var kun lejet midlertidigt og skulle være leveret tilbage når IC4 var indsat i landsdelstrafikken og IC3 i regionaltrafikken på Sjælland. Nu har man så købt vognene istedet.

--
Mvh Anders

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af SimonValby, 12/4 2018, 10:19 (2198 dage siden) @ andersj


Ja, jeg kan sagtens se din pointe. Jeg var faktisk ikke klar over, at dobbeltdækkerne giver så mange flere siddepladser i forhold til 2 sammenkoblede IC4-tog. Så giver det god mening med dobbeldækkertog på Sjælland.
Men det giver anledning til et nyt, undrende spørgsmål.
Var DSB's oprindelige plan ikke, at IC3-togene skulle kunne fungere som regionaltog på Sjælland, men fordi IC4 aldrig kom til at fungere optimalt, kører ME'erne stadig?
Men den forklaring kan vel ikke være holdbar, hvis behovet for sæder er så stort i den sjællandske regionaltrafik? Jeg mener, IC3 togene ville da aldrig reelt kunne opfylde behovet for sæder på sjælland? Ergo, ville ME'erne kører uanset om IC4 havde fungeret optimalt eller ej?


Jo, dobbeltdækkerne var kun lejet midlertidigt og skulle være leveret tilbage når IC4 var indsat i landsdelstrafikken og IC3 i regionaltrafikken på Sjælland. Nu har man så købt vognene istedet.

Modtaget.:-) De IC4-tog har været skyld i meget. :/

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af William Skov ⌂, 12/4 2018, 11:06 (2198 dage siden) @ andersj

MF har vist aldrig været til regionaltrafik på Sjælland, derimod var ER beregnet til det.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af andersj, Aalborg, 12/4 2018, 11:26 (2198 dage siden) @ William Skov

MF har vist aldrig været til regionaltrafik på Sjælland, derimod var ER beregnet til det.

Hvordan skulle de komme til Kalundborg og Nykøbing F? IC3 skulle afløse Bn vognene og de indlejede dobbeltdækkervogne efter at IC4 havde overtaget alle IC og ICL tog.

--
Mvh Anders

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af Scharfenberg, 12/4 2018, 16:27 (2198 dage siden) @ SimonValby

Jeg er bosiddende i Valby tæt op ad banen mod Fyn og Jylland, hvor DSB også benytter deres ME-lokomotiver til at trække regionaltog.
Efter af togene har været på værksted, er de så småt begyndt at komme tilbage på strækningen. I går havde vi møde i ejerforeningen, og flere ønskede at DSB i fremtiden kunne benytte flere IC4 togsæt som permanent erstatning for nogle af ME'erne.
Grunden er, at ME'erne larmer og sviner helt enormt, og det er en stor belastning for beboerne omkring banen.

Så mit spørgsmål er: Hvorfor kan DSB ikke permanent indsætte sammenkoblende IC4-togsæt på en række af regionalafgangene på Sjælland og indsætte ME på de jyske strækninger, hvor befolkningstætheden er lavere og forureningen derfor ikke genere helt så voldsomt?

Hej Simon

Lad mig først og fremmest på vegne af forummet her beklage den ikke altid så pæne og fordomsfri tone. Det er desværre en tendens i tiden, at ikke alle forstår at skrive pænt til hinanden - især ikke på netfora.

Tilbage til dit relevante spørgsmål:

Der kører ikke dobbeltdækkere og ME i weekenderne - hverken nu hvor de fleste ME'ere er på værksted eller normalt. Disse dækkes af andre togsæt bl.a. IC4, der med 200 siddepladser bedre matcher efterspørgslen mellem Kbh. og Kalundborg og Kbh. og Nykøbing F i weekenden og på helligdage. Trods alt en positiv effekt af IC4.

Der er - som andre også er inde på - to grunde til, at der fortsat kører ME'ere gennem Valby. IC4's manglende fortrængning af IC3 fra fjern- til regionaltrafikken på Sjælland og den kendsgerning, at Christiansborg først sent har besluttet at elektrificere Roskilde-Kalundborg og Ringsted-Nykøbing F.

Roskilde-Kalundborg forventes elektrificeret i 2021 og Ringsted-Nyk. F i 2024. Så skulle det være helt slut med ME gennem Valby.

Tilbage til dit hovedspørgsmål: Aktuelt er der 75 IC4 i driftsflåden, hvoraf der planlægges med ca. 40 til driften. Resten er drifts- og værkstedsreserve. Aktuelt skulle der være en driftsreserve på 10 (oven i de 40), men denne svinger meget. Desuden har IC4 ofte svært ved at starte op, når de har været parkeret hen over natten - især i frostvejr. At man har indsat så mange ekstra IC4 på Sjælland er udelukkende af nød - så man kan få regionaltrafikken til at hænge sammen. Men det er ikke en løsning på længere sigt. Det er IC4 desværre for ustabil til

Kan IC4 afløse dele af ME-flåden

af ThomasLarsen, 12/4 2018, 19:13 (2198 dage siden) @ Scharfenberg

Det sidste jeg så angående elektricificeringen. Er at Ringsted - Næstved er klar i 21 og at Roskilde Holbæk er klar i 23/24. Og så vil Strækningen til Kalundborg, først være klar i 27.

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere
Svenska-lok
DSB MK623

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak