Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fehmarn bælt forbindelsen ?? (Generelt)

af Bent Jensen, 13/4 2018, 10:09 (2205 dage siden)

Nu skal der være høring om den faste forbindelse Fehmarn bælt. Jeg har set at der skal være høring om den. Hvad nu hvis det viser sig at man har løjet om antallet af brugere?? Vil man så droppe projektet og hvad så? Jeg er ikke imod færger for jeg har fra barnsben været vant til og når man skulle væk fra djævleøen (sjælland) så skulle man med færge og indrømmet et dejligt afbræk på rejsen, ingen stress jo måske når man skulle ned i toget Nyborg eller Korsør og have de bedste pladser i toget. Men hvad vil man gøre, ja så behøver man ikke lave dobbeltspor Nykøbing F til Rødbyhavn,bare en spormodernisering så man kan køre 160 km/t og så en krydsningsstation underveja (lolland midt). jeg forestiller mig ikke at man vil begynde at sejle med godsvogne igen, vil nok kræve minimum 4 spor på en færge. Hvad med passagertog? IC3 togene er nok snart een saga blot skal vi sige om 5 - 6 år hvad så vil man kigge sig om efter nye diesel tog sæ.t eller købe nyt personvogns materiel . der kan så overføres 5 vogne pr tur og så 2 lokalvogne til Rødbyfærge og retur og lige ledes 2 vogne til og fra Puttgarden så skal vi have en rangermaskine i Rødbyfærge og en i Puttgarden. Hvad med godstog jeg havde forståelsen af at godsoperatørerne siger de kan sagtens have flere godstog fra Sverige/Norge til kontinentet men kan man klare flere godstog over Sjælland (Ringsted til Padborg over Fyn) ??

Eller ekstra sekssporede færger fra Trelleborg til Rostock og en ekstra færge Ystad Swinoucie.

Bliver spændende at se og nej jeg tør ikke vædde på udfaldet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen Gadstrup

Fehmarn bælt forbindelsen ??

af Svend, 13/4 2018, 10:30 (2205 dage siden) @ Bent Jensen
redigeret af Svend, 13/4 2018, 11:12

Har du set, hvordan sporområdet i Puttgarden ser ud? Og Rødby Færge!
Ud over det skal der investeres yderligere i ny jernbaneinfrastruktur i Tyskland og Danmark...... så, nej, det bliver sikkert (helt sikkert) ved drømmene. Med mindre der bygges en fast forbindelse, hvor den vigtigste trafik på skinner bliver kørsel med godstog ......

Overførsel af godsvogne fra Sverige til Tyskland er snart en saga blot. Det kan ikke svare sig for rederierne.

--
Svend

Fehmarn bælt forbindelsen ??

af tgpedersen, 16/4 2018, 17:57 (2201 dage siden) @ Svend

Har du set, hvordan sporområdet i Puttgarden ser ud? Og Rødby Færge!

Rødby har fået sit navn efter farven på sporområdet.

Fehmarn bælt forbindelsen ??

af Simon1906, Hedehusene, 19/4 2018, 13:33 (2198 dage siden) @ Svend

Hej Jeg har set det både i Rødby færge og Puttgarten og syntes at det er en skandale når nu ikke områderne skal bruges til noget. Man skulle tro der var en del arbejdsløse på Lolland der gerne ville have et år uden Akasse understøttelse og jobcenter. Hvis man nu kunne overbevise DSB/Banedanmark og måske politikerne om at man kunne skære skinnerne i passende stykker et par lastvognstog en løftegrab og afsted til omsmeltning kunne nok give nogle kroner. Derefter fjerne sveller og skærver. Skærverne kan genbruges efter rensning. Så planerer man området sår lidt græs planter nogle buske og træer, sætter nogle bistader op til bestøvning og vi får dejlig dansk honning. Vupti man har et dejligt grønt område evt kunne der også være plads til et stort gartneri (jorden skal nok renses hvor det skal være.) tjah jer ved ikke om man gider men det ville pønte.

Med venlig hilsen
Simon

Fehmarn bælt forbindelsen ??

af andersj, Aalborg, 13/4 2018, 12:49 (2204 dage siden) @ Bent Jensen

Hvis der ikke kommer en fast forbindelse så tror jeg ikke at Nykøbing-Rødby overlever og de internationale tog kommer til at køre over Jylland. Sidstnævnte kommer sandsynligvis til at ske uanset hvad, fordi IC3 næppe holder til at den faste forbindelse er færdig. DSB's plan er at køre med Vectron+vogne mellem København og Hamburg, men det kræver at der bliver købt flere lokomotiver og købt eller lejet personvogne. Dog er Tysklands IC3'erne de yngste IC3 togsæt DSB har og er leveret mellem 1993 og 1998 så de burde kunne holde i en del år endnu.

Der bliver hverken bestilt nye dieseltogsæt (medmindre man kan nøjes med en Lint), eller genindført færgerangering i Rødby og Puttgarden.

--
Mvh Anders

Fehmarn bælt forbindelsen ??

af William Skov ⌂, 13/4 2018, 13:29 (2204 dage siden) @ andersj

Der bliver hverken bestilt nye dieseltogsæt (medmindre man kan nøjes med en Lint), eller genindført færgerangering i Rødby og Puttgarden.

Så hedder det lok+vogne.
En ME'er kan vel trække vogne til/fra færgen og Nykøbing F.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Fehmarn bælt forbindelsen ??

af andersj, Aalborg, 13/4 2018, 14:43 (2204 dage siden) @ William Skov

Der bliver hverken bestilt nye dieseltogsæt (medmindre man kan nøjes med en Lint), eller genindført færgerangering i Rødby og Puttgarden.


Så hedder det lok+vogne.
En ME'er kan vel trække vogne til/fra færgen og Nykøbing F.

Ja lok+vogne over Flensburg. DSB beholder ikke ME lokomotiver til færgerangering. Desuden vil rangering gøre at rejsetiden over Rødby bliver længere end over Flensburg.

--
Mvh Anders

OT: Sprogrøgtning (var: Fehmarn bælt forbindelsen ??)

af jmp ⌂, Vejle, 16/4 2018, 20:01 (2201 dage siden) @ Bent Jensen

Undskyld!

Det hedder enten Femern Bælt (dansk) eller Fehmarn Belt (tysk).

Undskyld!

Jan

OT: Sprogrøgtning (var: Fehmarn bælt forbindelsen ??)

af Svend, 16/4 2018, 21:01 (2201 dage siden) @ jmp

Undskyld!

Det hedder enten Femern Bælt (dansk) eller Fehmarn Belt (tysk).

Undskyld!

Jan

.
Ja, eller måske ligefrem Femer Bælt ;-)

--
Svend


Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak