Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen... (Generelt)

af dr42 ⌂, 15/4 2018, 09:07 (2202 dage siden)

... til politik


Tyrkiet har i flere år haft 2 jernbane-forbindelser over Bosporus, Marmaray-tunlen og Yavuz Sultan Selim-broen. Alligevel har de indtil idag ikke formået at tilslutte dem jernbanenettet. Hvorfor har de så bygget dem? Det er da noget mærkeligt.

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af tgpedersen, 16/4 2018, 00:22 (2201 dage siden) @ dr42

... til politik


Tyrkiet har i flere år haft 2 jernbane-forbindelser over Bosporus, Marmaray-tunlen og Yavuz Sultan Selim-broen. Alligevel har de indtil idag ikke formået at tilslutte dem jernbanenettet. Hvorfor har de så bygget dem? Det er da noget mærkeligt.

Med en bane gennem Afghanistan mellem Kina og Iran ville Rusland kunne omgås med en 1435mm (og muslimsk) bane. Hvorfor kommenterer ingen det? Det er da lige så interessant som i sin tid The Great Game

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af dr42 ⌂, 16/4 2018, 06:33 (2201 dage siden) @ tgpedersen

Tak for den moralske støtte. Og svaret kunne være: 'forkert poster' .)

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af tgpedersen, 16/4 2018, 08:22 (2201 dage siden) @ dr42

Tak for den moralske støtte. Og svaret kunne være: 'forkert poster' .)

Øh..? Den forstod jeg ikke.

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af dr42 ⌂, 16/4 2018, 17:00 (2201 dage siden) @ tgpedersen

En 'poster' er én, der poster i forum. .)

Men hvorfor leder ikke DU diskussionen, nu hvor du (vel?!?) har læst de 3 russiske artikler?

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af Peter Christensen, 16/4 2018, 08:35 (2201 dage siden) @ tgpedersen

Med en bane gennem Afghanistan mellem Kina og Iran ville Rusland kunne omgås med en 1435mm (og muslimsk) bane. Hvorfor kommenterer ingen det? Det er da lige så interessant som i sin tid The Great Game

Byg du bare en jernbane i Afghanistan....det er stadigt et krigshærget hul i jorden (omend der er relativt stille i pressen). Umiddelbart vil jeg mene at Afghanistan er en geografisk betegnelse på line med ækvator; det har intet med et land i traditional forstand at gøre.
Endvidere kræver jernbaner en vis form for organisering. Det er altid underholdene at se på jernbaner rundt om på kloden. Hvis det er en tilfældet, rodet omgang, så er der en god chance for at resten af landet er ligeså....og det er sjældent det fejler helt.
I min optik, så har Afghanistan ikke den fornødne organisering, som kræves for jernbanedrift (fravær af centralregering, som faktisk har kontrol med hele lande). Skulle du endelig ville en masse i Afghanistan, så skal du lave aftaler med alle de lokale klaner og bestikkelse for ikke at genere osv. osv.

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af tgpedersen, 16/4 2018, 09:39 (2201 dage siden) @ Peter Christensen

Med en bane gennem Afghanistan mellem Kina og Iran ville Rusland kunne omgås med en 1435mm (og muslimsk) bane. Hvorfor kommenterer ingen det? Det er da lige så interessant som i sin tid The Great Game

Byg du bare en jernbane i Afghanistan....det er stadigt et krigshærget hul i jorden (omend der er relativt stille i pressen). Umiddelbart vil jeg mene at Afghanistan er en geografisk betegnelse på line med ækvator; det har intet med et land i traditional forstand at gøre.
Endvidere kræver jernbaner en vis form for organisering. Det er altid underholdene at se på jernbaner rundt om på kloden. Hvis det er en tilfældet, rodet omgang, så er der en god chance for at resten af landet er ligeså....og det er sjældent det fejler helt.
I min optik, så har Afghanistan ikke den fornødne organisering, som kræves for jernbanedrift (fravær af centralregering, som faktisk har kontrol med hele lande). Skulle du endelig ville en masse i Afghanistan, så skal du lave aftaler med alle de lokale klaner og bestikkelse for ikke at genere osv. osv.

http://www.andrewgrantham.co.uk/afghanistan/news/

Og omvendt betyder en jernbane civilisationens ankomst; hvis man kan holde den kørende.

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/4 2018, 10:03 (2201 dage siden) @ tgpedersen

Jeg snakkede sidste år med en af de logistik kunder, der faktisk modtager container fra Kina - både via Jernbane, luft- og skibsfart.
Her var anbefalingen klart, at man fik den højeste kvalitet i jernbanebefordringen, hvis man valgte den rute fra Kina, der har flest km på Russisk grund, og at de egentlige problemer med Jernbanens performance reelt først starter vest for Warszawa...infrastrukturafgiften i Rusland gør, at jo flere km man kører, jo større værdi har toget for russerne, så der var sjældent udfordringer med transporterne dér.

Kunden fik et heltog om ugen med "relativt" tidsfølsomme varer fra Kina, og forventede at fordoble antallet af afgange i løbet af i år. Gods der ikke er tidsfølsomt ville fortsat blive sendt med skib. "Tidskritiske" varer kom med fly.
Det var forventningen af den bedste og økonomiske logistikløsning med to ugentlige jernbane afgange, ville være at læsse om på lastbiler umiddelbart øst for den polsk-tyske grænse (men altså efter omlæsningen mellem bred- og normalspor)

Jeg tror ikke umiddelbart, at sporviddeproblemet er det største problem i transportløsningen mellem Kina og Europa, og tidsmæssigt ligger transporttiden fint, hvor den er nu.

/Lasse

Avatar

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/4 2018, 10:34 (2201 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

de egentlige problemer med Jernbanens performance reelt først starter vest for Warszawa


Beskæmmende. :-(

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af krabsen, 16/4 2018, 10:53 (2201 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

de egentlige problemer med Jernbanens performance reelt først starter vest for Warszawa

Beskæmmende. :-(

Det er i sin base et spørgsmål om demografi: Fra Kina til Polen er der tale om eet land, een lovgivning, een myndighed - som har myndighed!!

Vest herfor skifter land/lovgivning/myndighed vel i snit hver fjerde/femte time oder so - med alle de komplikationer, som det kan give..

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af kme, 16/4 2018, 16:19 (2201 dage siden) @ krabsen

Det er i sin base et spørgsmål om demografi: Fra Kina til Polen er der tale om eet land, een lovgivning, een myndighed - som har myndighed!!

Den udlægning tror jeg de vil knurre lidt over i Almaty og Minsk...

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af krabsen, 16/4 2018, 16:39 (2201 dage siden) @ kme

Det vil de sikkert..

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af dr42 ⌂, 16/4 2018, 10:55 (2201 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Af alt at dømme hvad der blev sagt, må jeg konstatere at intet af de oplysninger, jeg kunne gøre tilgængelige via

http://newsru.co.il/world/25apr2016/russia498.html

http://www.ng.ru/economics/2016-04-25/1_knr.html

http://www.ng.ru/cis/2013-09-10/7_kirgizia.html

har nået nogen af herrerne. Det synes jeg er lidt bekymrende.

Ja, det er russisk (men ikke Pravda), og det kan jeg heller ikke. Men hvis man lader Google undersætte det og læser automat-makværket mindst 3 gange, så bliver det forståelig. Og så begynder man at fatte alt det, vi hidtil ikke er blevet orienteret om.

Ja, en vis indsats til det er nødvendigt, men det kan faktisk komme at betale sig. Selv hvis det er bare jeg, der siger det.

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af tgpedersen, 16/4 2018, 17:47 (2201 dage siden) @ dr42

Af alt at dømme hvad der blev sagt, må jeg konstatere at intet af de oplysninger, jeg kunne gøre tilgængelige via

http://newsru.co.il/world/25apr2016/russia498.html

http://www.ng.ru/economics/2016-04-25/1_knr.html

http://www.ng.ru/cis/2013-09-10/7_kirgizia.html

har nået nogen af herrerne. Det synes jeg er lidt bekymrende.

Ja, det er russisk (men ikke Pravda), og det kan jeg heller ikke. Men hvis man lader Google undersætte det og læser automat-makværket mindst 3 gange, så bliver det forståelig. Og så begynder man at fatte alt det, vi hidtil ikke er blevet orienteret om.

Ja, en vis indsats til det er nødvendigt, men det kan faktisk komme at betale sig. Selv hvis det er bare jeg, der siger det.

Altså, jeg kommenterede dem forrige gang.

Rusland er ikke det eneste land, der bruger jernbanen...

af tgpedersen, 16/4 2018, 17:45 (2201 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jeg snakkede sidste år med en af de logistik kunder, der faktisk modtager container fra Kina - både via Jernbane, luft- og skibsfart.
Her var anbefalingen klart, at man fik den højeste kvalitet i jernbanebefordringen, hvis man valgte den rute fra Kina, der har flest km på Russisk grund,

via Manzhouli?

og at de egentlige problemer med Jernbanens performance reelt først starter vest for Warszawa...infrastrukturafgiften i Rusland gør, at jo flere km man kører, jo større værdi har toget for russerne, så der var sjældent udfordringer med transporterne dér.

Har banen øst for Warszawa ikke russisk ladeprofil? Den blev jo bygget da Øst-Polen var russisk.


Kunden fik et heltog om ugen med "relativt" tidsfølsomme varer fra Kina, og forventede at fordoble antallet af afgange i løbet af i år. Gods der ikke er tidsfølsomt ville fortsat blive sendt med skib. "Tidskritiske" varer kom med fly.

Får vi brug for en Gedser-Rostock forbindelse? Og hvorfor har vi ikke fået direkte togforbindelse fra Kina når London og Madrid har?

Det var forventningen af den bedste og økonomiske logistikløsning med to ugentlige jernbane afgange, ville være at læsse om på lastbiler umiddelbart øst for den polsk-tyske grænse (men altså efter omlæsningen mellem bred- og normalspor)

Er der ikke noget om at russisk-bredspor strækningen i Polen planlægges forlænget?


Jeg tror ikke umiddelbart, at sporviddeproblemet er det største problem i transportløsningen mellem Kina og Europa, og tidsmæssigt ligger transporttiden fint, hvor den er nu.

De planlægger at krympe den.

Tyrkiets jernbaner

af Rørvig Station, 17/4 2018, 05:30 (2200 dage siden) @ dr42

Tyrkiet har i flere år haft 2 jernbane-forbindelser over Bosporus, Marmaray-tunlen og Yavuz Sultan Selim-broen. Alligevel har de indtil idag ikke formået at tilslutte dem jernbanenettet.

Har du noget belæg for at de ikke er tilsluttet jernbanenettet? Førstnævnte er bygget for at betjene lokal og regional pendlertrafik omkring Istanbul, og jeg kan ikke forestille mig at det ikke er tilsluttet det tyrkiske jernbanenet. Sidstnævnte har vist samme fokus, men mere på Tyrkisk fjerntrafik.

Formålet har næppe at været at bygge en normalsporsbane fra Hamborg til Beijing.

Tyrkiets jernbaner

af Peter Christensen, 17/4 2018, 05:51 (2200 dage siden) @ Rørvig Station

Har du noget belæg for at de ikke er tilsluttet jernbanenettet? Førstnævnte er bygget for at betjene lokal og regional pendlertrafik omkring Istanbul, og jeg kan ikke forestille mig at det ikke er tilsluttet det tyrkiske jernbanenet. Sidstnævnte har vist samme fokus, men mere på Tyrkisk fjerntrafik.

Formålet har næppe at været at bygge en normalsporsbane fra Hamborg til Beijing.

Så vidt jeg kan se er tunnellen en del af en art forstadsbane fra den ene side af Istanbul til den anden.
Tanken om en bane er sådan set ikke dum da vejtrafikken omkring Istanbul er et mararidt (var der jævnligt for nogle år siden).
Men da persontogene bruger et ret stort vindue af døgnet, så er der meget lidt plads til godstog, som heller ikke må indeholde farligt gods.
Kombinationen af lille tidsrum (som nogen nok gerne vil bruge til vedligeholdelse) og ingen faligt gods vil nok gøre at der ikke kommer mange godstog den vej.

Tyrkiets jernbaner

af dr42 ⌂, 17/4 2018, 09:08 (2200 dage siden) @ Peter Christensen

Ifølge Wiki er tunlen der for lokaltrafik, men også fjerntrafik, godstrafik (måske ikke 'i den grad') inkluderet. Aktuelt kører de 'inselbetrieb', pga manglende tilslutning, læser man.

Men så mangler vi oplysningen om broen, hvor de optælte indskrænkninger ikke gælder. Det virker derfor fortsat mystisk, synes undertegnede.

Tyrkiets jernbaner

af tgpedersen, 17/4 2018, 15:06 (2200 dage siden) @ dr42

Og tilsvarende er alle højtidelige konferencer om nye velstandsbringende jernbanelinks i Centralasien uden omtale af sporvidden. Det virker som om mange af de deltagende simpelthen mangler teknisk forståelse for at der er et problem, før det manifesterer sig i virkeligheden og en eller flere af deltagerne i chok over sin nyvundne tekniske indsigt trækker i nødbremsen og projektet sander til igen.

jvf.
http://www.worldbulletin.net/economy/114545/erdogan-says-marmaray-to-connect-beijing-lo...

og

https://en.wikipedia.org/wiki/Marmaray#Opening
'After the opening ceremony, Yeni Şafak published a letter addressed to the Japanese workers working on the Marmaray, in which the Turkish officers responsible for the construction threatened to commit suicide if the project did not finish before the October 2013 deadline. The letter was signed in blood by Metin Tahan, the Turkish Transportation Ministry Infrastructure Investment Director General.[34]'

Tyrkiets jernbaner

af dr42 ⌂, 17/4 2018, 16:44 (2200 dage siden) @ tgpedersen

Det har jeg også lagt mærke til. Men det har jeg altid forklaret mig som form for 'diplomati' eller lignende - at ikke betone forskelle og problemer. Men jeg gætter bare, du kunne ligeså godt have ret med din teori.

Tyrkiets jernbaner

af tgpedersen, 17/4 2018, 22:15 (2199 dage siden) @ dr42

Det har jeg også lagt mærke til. Men det har jeg altid forklaret mig som form for 'diplomati' eller lignende - at ikke betone forskelle og problemer. Men jeg gætter bare, du kunne ligeså godt have ret med din teori.

Der er ikke den store forskel mellem dem. Som man også oplever hos de dumme chefer vi alle har haft.

OT Jernbanetransport fra Kina

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/4 2018, 10:21 (2199 dage siden) @ tgpedersen

I ikke-direkte forlængelse af ovenstående...

Hvis vi nu skal være lidt eksotiske, så bringer Slovakiske medier i øjeblikket flere artikler om godstog fra Kina til EU - primært set fra det slovakiske perspektiv, at man gerne vil have en "bid af kagen" og få togene til Bratislava for videre distribution, der pt oftest sker i Polen

Jeg har i dag fået nedenstående engelske introduktion en slovakisk artikel om Kina-EU godstogsmarkedet (op til 5.000 tog allerede i 2020), mens selve artiklen på linket er altså på Slovakisk...God fornøjelse

/Lasse

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/1724613-len-jeden-vlak-zaujem-o-nas-pristav-klesol

Although in 2018 some 500 cargo trains are planned to be sent between Dalian of China and Bratislava, only one train has arrived on this line so far, in November 2017. The Slovak Ministry said that the trial train from Dalian to Bratislava was meant to convince Chinese train operators on the importance of this route and to demonstrate that there are no difficulties and that it is highly competitive with those via Poland. The first train was supposed to be only a test one according to the Slovak Transport Ministry. The representative of the Slovak Institute for Transport and Economy, Ondrej Matej, says that it was only a Chinese political propaganda rather than a business as the line from China to Bratislava does not make any sense since only 4% of all goods stay in Slovakia, the rest are delivered to Poland and Budapest. He added that none of the 41 containers was shipped via waterways. Some 70% of the cargo ends in Budapest, which has the largest Chinese goods warehouses in Europe. Matej added that some cargo trains end in Dobra in eastern Slovakia, where the cargo is reloaded to trains to Poland or to trucks going to Budapest. In addition, in 2020 China wants to operate 5,000 trains to Europe annually, of which 2,000 could go via Slovakia. In 2017 some 26 trains in total were sent from China to the EU and in the first three quarters of 2018 their number stood at 43. It is expected that around 200 could go via Slovakia in 2018.

Over Bosporus.... med bane

af steenth, 18/4 2018, 16:17 (2199 dage siden) @ dr42

... til politik


Tyrkiet har i flere år haft 2 jernbane-forbindelser over Bosporus, Marmaray-tunlen og Yavuz Sultan Selim-broen. Alligevel har de indtil idag ikke formået at tilslutte dem jernbanenettet. Hvorfor har de så bygget dem? Det er da noget mærkeligt.

Jeg kan se at Yavuz Sultan Selim-broen skal bruges til en højhastighedsbanen. Men Tyrkiet har mange projekter på en gang, så det er nok et spørgsmål om prioritering af projekter, så man ikke kunne få banedelen færdig samtidig med vejdelen. Men jeg synes det er svært at finde information på det projekt.

Via Marmaray ligner det, at der kommer højhastighedstog i senere i år. Godstog bliver begrænset. Men gods kan sejles over med den tidligere færge Trekroner.

Indsend billeder
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak