Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne (Generelt)

af esni, Frederikssund, 15/4 2018, 11:33 (2175 dage siden)

Jeg kan ikke huske om de blev leaset fra ny eller om de havde været i brug hos andre først?

Men vi hører at de har en særlig dansk version af ZWS, som så samtidigt blev installeret i ME (og senere i EA)
Hvorfor måtte man gøre det på den måde, og ikke installere standardudgaven af ZWS i ME?

Og jeg synes også at der er et ryge om at elvarmen ikke er standard?

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne

af andersj, Aalborg, 15/4 2018, 11:41 (2175 dage siden) @ esni

Jeg kan ikke huske om de blev leaset fra ny eller om de havde været i brug hos andre først?

De er alle leveret fabriksnye undt. Bk 7826 der blev bygget i 2009 og lakeret i VIA design og udlejet i Tyskland inden DSB købte den i 2013. Den er vist først kommet i drift hos DSB for nyligt. Den kørte bl.a. med i HKX tog Hamburg-Köln: https://www.flickr.com/photos/135487472@N07/26230462209

--
Mvh Anders

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 15/4 2018, 14:28 (2175 dage siden) @ andersj

Vognene er anskaffet i tre serier ialt.

Bombardier solgte de første to serier -67 vogne - til leasingselskabet Ascendos (eller hed de stadig porterbrook dengang?), der udlejede alle vogne til DSB. ascendos er senere solgt til leasingselskabet Beacon Rail, der nu har solgt vognene til DSB, som resultat af det politiske forlig, der oprindeligt skulle dække anskaffelse af 15 nye el-togsæt ifm elektrificeringen til Esbjerg - senere ændret til ti ekstra Øresundstog, inden det endte med køb af de 67 dobbeltdækkervogne samt midler til 12-13 nye el-lokomotiver. Midlerne til el-lokomotiverne blev senere trukket tilbage af ministeriet, da DSB ikke kunne nå at indkøbe lokomotiver indenfor den fastsatte frist.

Bombardier solgte senere 46 vogne til leasingselskabet Railpool, der leasede de 45 ud til DSB. Som resultat af det politiske forlig om køb af 55 dobbeltdækkervogne, endte man med at købe de leasede 45 vogne, og så den sidste Bk vogn, som kom i drift i efteråret, og kan genkendes på den railpool blå stribe, der stadig anes på taget.

vognenes ZWS er udviklet til kørsel med ME, hvilket gav god mening den gang. Samtidig blev visse funktionaliteter fravalgt. Eneste andet sted hvor EMD lokomotiver kører med dobbeltdækkervogne er iøvrigt i Israel, men her anvender man forspandskablet, og er ikke bundet af europæiske regler. Så det kan mening på tidspunktet.

Elvarmen er den vante danske spænding. Den er ikke identisk med spændingen hos vores naboer, men relativ simpelt at håndtere, hvis den danske spænding på forhånd er godkendt i de lokomotiver, der skal anvendes.
De 67 ældste vogne kan kun anvendes med dansk spænding, mens de sidste 46 kan anvendes med flere spændinger. I praksis har dette dog ingen betydning.

Lasse

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne

af Jens N, Fredericia, 15/4 2018, 16:37 (2175 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Jens N, 15/4 2018, 16:53

vognenes ZWS er udviklet til kørsel med ME, hvilket gav god mening den gang.


Man kunne også indtage holdningen, at DSB ikke var specielt fremsynede på det tidspunkt. :-)

Samtidig blev visse funktionaliteter fravalgt.


Hvilke funktionaliteter er det?

Eneste andet sted hvor EMD lokomotiver kører med dobbeltdækkervogne er iøvrigt i Israel, men her anvender man forspandskablet, og er ikke bundet af europæiske regler.


Ville det være umuligt at indbygge en standard ZWS styring i ME (jeg ved godt at der er forskellige ZWS versioner)?
ME er jo i øvrigt et Henschel lokomotiv med EMD motor og BBC elektronik. Der er ikke meget standard EMD over resten.

Elvarmen er den vante danske spænding. Den er ikke identisk med spændingen hos vores naboer, men relativ simpelt at håndtere, hvis den danske spænding på forhånd er godkendt i de lokomotiver, der skal anvendes.


Var der ikke noget med at MEernes levering af 1.500 volt energiforsyning var så svingende i spændingen, at DD-vognenes beskyttelsesanordning faldt ud = kold vogn? Jeg syntes at have læst om noget efterfølgende ombygning på vognene i den anledning.

Mvh. Jens

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/4 2018, 09:04 (2174 dage siden) @ Jens N


Man kunne også indtage holdningen, at DSB ikke var specielt fremsynede på det tidspunkt. :-)

Vognene var jo leasede for en kort periode "IC4 kommer jo lige om et øjeblik" - man havde sparet mange mio, hvis man havde købt vognene fra starten af....

Samtidig blev visse funktionaliteter fravalgt.

Hvilke funktionaliteter er det?

Der er faktisk en del - men det har vi orienteret DSB om, da det kan give udfordringer med godkendelsen af nye lokomotiver. Den mest simple funktion er dog overfaldsalarmen i vognene, der ikke er forbundet med noget som helst. Derudover er dørstyringen begrænset ift antal vogne og placering af trækkraftenheder i toget er også reduceret ift "normalt".

Ville det være umuligt at indbygge en standard ZWS styring i ME (jeg ved godt at der er forskellige ZWS versioner)?

Ja - men man har valgt anderledes - formentlig ud fra gode grunde, som jeg ikke kender

ME er jo i øvrigt et Henschel lokomotiv med EMD motor og BBC elektronik. Der er ikke meget standard EMD over resten.

Jeps, men de Israelske er en blanding af Alstom og Stadler lokomotiver med EMD motorer, så jeg vidste ikke lige hvad jeg ellers skulle kalde dem

Elvarmen er den vante danske spænding. Den er ikke identisk med spændingen hos vores naboer, men relativ simpelt at håndtere, hvis den danske spænding på forhånd er godkendt i de lokomotiver, der skal anvendes.

Var der ikke noget med at MEernes levering af 1.500 volt energiforsyning var så svingende i spændingen, at DD-vognenes beskyttelsesanordning faldt ud = kold vogn? Jeg syntes at have læst om noget efterfølgende ombygning på vognene i den anledning.

Jeps, det har jeg også hørt. Men det er mere godkendelsen af energiforsyningen 1.500 volt under 25 kV køretråd, der ikke er standard, ift det mere normale 1.000 volt energiforsyning under 15 kV køretråd. Det er ikke svært at ændre, men kan være lidt krævende godkendelsesmæssigt - eksempelvis for lok-trukne tog over Øresund, hvis skiftet mellem energiforsyning ikke skal designes til at foregå automatisk ved den tekniske systemgrænse.

/Lasse

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne

af esni, Frederikssund, 16/4 2018, 09:50 (2174 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Var der ikke noget med at MEernes levering af 1.500 volt energiforsyning var så svingende i spændingen, at DD-vognenes beskyttelsesanordning faldt ud = kold vogn? Jeg syntes at have læst om noget efterfølgende ombygning på vognene i den anledning.

Jeps, det har jeg også hørt. Men det er mere godkendelsen af energiforsyningen 1.500 volt under 25 kV køretråd, der ikke er standard, ift det mere normale 1.000 volt energiforsyning under 15 kV køretråd. Det er ikke svært at ændre, men kan være lidt krævende godkendelsesmæssigt - eksempelvis for lok-trukne tog over Øresund, hvis skiftet mellem energiforsyning ikke skal designes til at foregå automatisk ved den tekniske systemgrænse.

Så vidt jeg har forstået (pprimært fra wikipedia), så er det vist sådan (af uransagelige grunde), at 50 Hz varmespænding er 1500 V og 162/3 Hz varmespænding er 1000 V

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne

af Morten, 16/4 2018, 19:39 (2174 dage siden) @ esni

Du har ret. 1500 V 50 hz er normalt (UIC standard) under 25 kV 50 hz køretråd. Gad vide om UIC-togvarme-systemet er så snedigt indrettet at spændingen skifter automatisk til 1000 V 16 2/3 hz når man kører til Sverige?

Eller ryger der en sikring:-)

Mvh
Morten

Spørgsmål vedr DSB's DD vogne

af re20000, 16/4 2018, 22:56 (2174 dage siden) @ Morten

Du har ret. 1500 V 50 hz er normalt (UIC standard) under 25 kV 50 hz køretråd. Gad vide om UIC-togvarme-systemet er så snedigt indrettet at spændingen skifter automatisk til 1000 V 16 2/3 hz når man kører til Sverige?

Eller ryger der en sikring:-)

Mvh
Morten

Det tror jeg ikke. 25 kV transformeret 16,7 gange ned giver ca 1500 V. 15 kV transformeret 16,7 gange ned giver ca 900 V. Så jeg tror bare men bruger det samme system og lader som ingenting. Termostaterne i vognene tænder lidt længere tid for strømmen og alle er glade... (dette er rent gætværk!)

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak