Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

600 dage (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 18/4 2018, 09:15 (2200 dage siden)

I dag er det 600 dage siden det sidste tog kørte på Århus nærbane mellem Odder og Grenå. For snart et halvt år siden (30.10.2017) skrev Letbanen i sit nyhedsbrev: ”Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende test er afsluttet”. I dag er bomanlæggene stadig uvirksomme og tildækket i sort plastik.
Hvad sker der? Hvorfor var det så vigtigt, at lukke en velfungerende jernbane, med stor gene til følge for de mange passagerer, der til daglig brugte Århus nærbane?


[image]Malling station, 15. april 2018, set mod syd. Mangler der ikke et ”O” (SR nr. 11.6) på U-signalet for spor 1?


[image]Malling station, 15. april 2018, set mod nord.


[image]Malling station, 15. april 2018, læskur på perron 2.


M.v.h.
Keld Zumbach

600 dage

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/4 2018, 10:00 (2200 dage siden) @ keld
redigeret af Henrik Hansen, 18/4 2018, 10:13

I dag er det 600 dage siden det sidste tog kørte på Århus nærbane mellem Odder og Grenå. For snart et halvt år siden (30.10.2017) skrev Letbanen i sit nyhedsbrev: ”Odderbanen er færdigbygget og alle sikkerhedsbærende test er afsluttet”. I dag er bomanlæggene stadig uvirksomme og tildækket i sort plastik.
Hvad sker der? Hvorfor var det så vigtigt, at lukke en velfungerende jernbane, med stor gene til følge for de mange passagerer, der til daglig brugte Århus nærbane?


Det er vel det der kaldes 'fremskridt'....

[image]Malling station, 15. april 2018, læskur på perron 2.


Jeg håber sandelig, at man har planer om at forskønne de udrangerede skibscontainere som kan ses i baggrunden, de pynter jo ikke ligefrem.

I 'gamle dage' når man lavede tekniske installationer, så valgte man at opfører en neutral bygning, som helst ikke måtte syne at noget. I dag indkøber man en stak bulede skibscontainere, maler dem lysegrå (så kan man i hvert fald ikke undgå at se dem) og placerer derefter så meget teknisk udstyr uden på dem som muligt - kønt er det ikke - men det kaldes vel også fremskridt...

600 dage

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/4 2018, 12:27 (2199 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg håber sandelig, at man har planer om at forskønne de udrangerede skibscontainere som kan ses i baggrunden, de pynter jo ikke ligefrem.

I 'gamle dage' når man lavede tekniske installationer, så valgte man at opfører en neutral bygning, som helst ikke måtte syne at noget. I dag indkøber man en stak bulede skibscontainere, maler dem lysegrå (så kan man i hvert fald ikke undgå at se dem) og placerer derefter så meget teknisk udstyr uden på dem som muligt - kønt er det ikke - men det kaldes vel også fremskridt...

Ja, kønt er det jo ikke rigtigt på Letbanen. På "rigtige" jernbaner er kravene til teknikhytter mm, dog naturligvis omfattet af normer, og derfor kan man ikke bruge skibscontainere eller andet "skrammel". Nedenfor ses de to elementer til den nye Banedanmark teknikhytte til det opgraderede sikringsanlæg til Hobro. Det installeres til sommer og skal også styre Fårup og Randers. Den ret store størrelse skyldes primært, at Banedanmark også vil have andre ting i hytten, når man nu er igang. Når sikringsanlæg mm er monteret og testet, sendes hytten afsted fra Stamholmen og monteres i det jyske.

Da kravene til hytter er normsatte, er der kun to leverandører at vælge imellem, og de sørger naturligvis for, at hytterne fremstår efter slutkundens designmanual :-)

/Lasse

[image]
[image]

600 dage

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/4 2018, 14:01 (2199 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Nedenfor ses de to elementer til den nye Banedanmark teknikhytte til det opgraderede sikringsanlæg til Hobro. Det installeres til sommer og skal også styre Fårup og Randers. Den ret store størrelse skyldes primært, at Banedanmark også vil have andre ting i hytten, når man nu er igang. Når sikringsanlæg mm er monteret og testet, sendes hytten afsted fra Stamholmen og monteres i det jyske.

Du har ikke et billede fra den indvendige side at hytten, så vi kan se hvor god plads der er ?

600 dage

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/4 2018, 09:11 (2199 dage siden) @ Henrik Hansen

Det må lige vente til en anden gang. Den ene del er fyldt med teknikskabe, mens den anden del bliver med et rum til understationsdrift/lokal betjening, en entre og et toilet


Du har ikke et billede fra den indvendige side at hytten, så vi kan se hvor god plads der er ?

600 dage

af kme, 18/4 2018, 14:18 (2199 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Da kravene til hytter er normsatte, er der kun to leverandører at vælge imellem, og de sørger naturligvis for, at hytterne fremstår efter slutkundens designmanual :-)

/Lasse

Med andre ord: Danmarks absolut dyreste haveskure...

600 dage

af Jens Hansen, 18/4 2018, 15:45 (2199 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Findes der en faglig, saglig grund til at en sikringshytte skal være norm bestemt?

Selvfølgelig skal den opfylde nogle pladskrav og mulighed for køling etc. Men det kan vel fastsættes i det konkrete udbud.

Jens

600 dage

af Loebsnel, 18/4 2018, 15:56 (2199 dage siden) @ Jens Hansen

Siden systemerne der installeres i hytterne idag stort set er ens, hvorfor så ikke styre det pr norm, istedet for hver gang at skulle huske hvad man gjorde sidst. Lige i dette tilfælde gør normen det meget nemmere og giver ikke anledning til diskussioner. Det sparer tid, og derved penge :)

600 dage

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/4 2018, 16:45 (2199 dage siden) @ keld

Hej Henrik og andre.

På dette link:
http://www.gottliebpaludan.com/da/project/aarhus-letbane
kan man læse, hvem Århus Letbane har valgt som arkitekt.


Håber sandelig ikke for arkitekt-standen, at der har været en arkitekt inde over de rædsler til teknikhytter som Letbanen har opsat. De ligner et eller andet der er flækket sammen på et tilfældigt værksted uden nogen form for plan eller helheds-vurdering - ikke engang Russerne kunne have gjort det meget værre. :-)

Avatar

600 dage

af Ove Nygaard, 18/4 2018, 17:44 (2199 dage siden) @ Henrik Hansen

Da vi i 2002 etablerede nyt sikringsanlæg på Odderbanen med fjernstyring fra enten Odder eller RFC Aarhus (Århus hed det den gang!), blev de tekniske installationer placeret i relæhuse, som vi havde forsynet med en pæn blå farve. Det gav lidt negative reaktioner et par steder, bl. a. i Mårslet, hvor visse personer ikke fandt "det blå skur" i overensstemmelse med de ønsker, man havde til omgivelserne. I Assedrup løb vi ind i et andet problem, fordi vi havde placeret venterummet på midterperronen ud fra kundehensyn - Assedrup var/er jo ikke det mest benyttede standsningssted - , men vi blev tvunget til at flytte det nogle meter imod syd, så det ikke tog "udsigten" fra boligen i stationsbygningen. Vi blev truet til at flytte den ud fra et tilfælde ved Holte Midtpunkt, så vi er et par stykker fra den tid, der taler om Assedrup Midtpunkt!
Nå fjernstyringsanlægget fik godt 16 år, hvor det fungerede upåklageligt, men "oplevelserne" med "det blå skur" og "udsigten i Assedrup" gør, at jeg trods nogle spændende år alligevel er glad for, at det "er fortid" - ligesom Odderbanen.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø - og HHJ 1997 -2005 og "Duk og væk":-D

600 dage

af SvendD, 18/4 2018, 17:07 (2199 dage siden) @ keld

Det er udtryk for en arrogant holdning, der også kan findes hos Banedanmark. I stedet for at ombygge samtidig med at man holder en given strækning i drift mest muligt, lukker man ned og indsætter såkaldte togbusser (deraf betegnelsen togchauffør) således at passagererne for langsommere og dårligere transport = passagererne betaler prisen for jernbaneselskabets besparelse, og selskabet demonstrerer, at jernbanen slet ikke er nødvendig.
Selvfølgelig kan man ikke nå alle former for ombygning kun i natspærringer, men det er jo også muligt - undtagelsesvis - at spærre i fex en week-end.
Hvis man så i det mindste arbejdede 24/7 på den lukkede strækning for at reducere den tid, passagererne generes, men sådan har det næppe været på Odderbanen og de andre steder jeg kender til, har man heller ikke udnyttet at strækningen var lukket.

Avatar

600 dage

af Erik H, Frederikssund, 18/4 2018, 18:58 (2199 dage siden) @ SvendD

Du skriver at "togchauffør" er kommet af begrebet "togbusser". Jeg mener at have hørt "togchauffør" før den danske sprog blev "beriget" med ordet "togbus".

Hvad hedder i øvrigt så føreren af en skinnebus? Er det "skinnebuschauffør":-D :-D :-D

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

600 dage

af Niels Munch, 18/4 2018, 19:24 (2199 dage siden) @ Erik H

Du skriver at "togchauffør" er kommet af begrebet "togbusser". Jeg mener at have hørt "togchauffør" før den danske sprog blev "beriget" med ordet "togbus".

Hvad hedder i øvrigt så føreren af en skinnebus? Er det "skinnebuschauffør":-D :-D :-D


Både SvendD og du spøger vist :-P !

Men i øvrigt havde vi i sin tid betegnelsen "motorfører".

M.v.h.
Niels

Avatar

600 dage

af Erik H, Frederikssund, 18/4 2018, 20:16 (2199 dage siden) @ Niels Munch

Ja det var en spøg.... den kom til mig som Dannebrog faldt ned fra himlen i 1219 :-)

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

600 dage

af Lars, 19/4 2018, 00:12 (2199 dage siden) @ Erik H

Ja det var en spøg.... den kom til mig som Dannebrog faldt ned fra himlen i 1219 :-)

Mvh.
Erik H

hvilket muligvis i virkeligheden skete i 1208... :-P

--
mvh
Lars
Esbjerg

600 dage

af Skjold, 19/4 2018, 08:15 (2199 dage siden) @ Lars

hvilket muligvis i virkeligheden skete i 1208... :-P


Uanset rigtigt årstal, så er det spørgsmålet, om det er virkeligheden!

Venlig hilsen Skjold Christensen

600 dage

af Simon1906, Hedehusene, 21/4 2018, 13:16 (2196 dage siden) @ Niels Munch

og da dieseldriften startede i Danmark blev de kaldt solarkuske. jo der var vist en del misundelse fra lkf og fyrbødere om de nye dieselmaskiner.

Med venlig hilsen

Simoni

600 dage

af keld ⌂, Malling, 25/4 2018, 15:21 (2192 dage siden) @ keld

[image]Malling station, 15. april 2018, set mod syd. Mangler der ikke et ”O” (SR nr. 11.6) på U-signalet for spor 1?

Jo, der manglede et "O". Det er nu monteret:[image]Malling, 25. april, 2018

M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak