Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

nye el-tog (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 19/4 2018, 13:53 (2198 dage siden)

Hvornår beslutter DSB sig for hvilke togtyper der skal bestilles når nu elektrificeringen af Fredericia-Århus snart påbegyndes og hvilke togtype vil man bestille, der er flere gode emner på markedet. Hvis man ikke gør som DB og deres (nye) IC2 tog nogle almindelige dobbeltdækkervogne malet i IC farver og vupti man har et helt (Nyt) tog og så et lokomotiv der også males i IC farve a la IC4.

Simon

nye el-tog

af kme, 19/4 2018, 14:16 (2198 dage siden) @ Simon1906

Hvornår beslutter DSB sig for hvilke togtyper der skal bestilles når nu elektrificeringen af Fredericia-Århus snart påbegyndes...

Snart? På hvilken planet?

Banedanmark aner ikke deres levende råd mht. signaler, og der sættes ikke strøm op før end der er en (realistisk!) plan om signaler. Desuden kommer Roskilde-Holbæk/Kalundborg hhv. Ringsted-Nykøbing F. før Fredericia-Aarhus.

Når de sjællandske baner er i værk kan man begynde at tænke på el nord for Fredericia. Husk lige hvor mange år det tog at elektrificere den simple strækning Lunderskov-Esbjerg - og det var uden signal-problemer.

Der kører ikke noget elektrisk nord for Fredericia de næste ti år. Andet end dieselelektrisk...

nye el-tog

af Svend, 19/4 2018, 15:16 (2198 dage siden) @ kme

Hvornår beslutter DSB sig for hvilke togtyper der skal bestilles når nu elektrificeringen af Fredericia-Århus snart påbegyndes...

Snart? På hvilken planet?

Banedanmark aner ikke deres levende råd mht. signaler, og der sættes ikke strøm op før end der er en (realistisk!) plan om signaler. Desuden kommer Roskilde-Holbæk/Kalundborg hhv. Ringsted-Nykøbing F. før Fredericia-Aarhus.

Når de sjællandske baner er i værk kan man begynde at tænke på el nord for Fredericia. Husk lige hvor mange år det tog at elektrificere den simple strækning Lunderskov-Esbjerg - og det var uden signal-problemer.

Der kører ikke noget elektrisk nord for Fredericia de næste ti år. Andet end dieselelektrisk...

.
Bliv lidt klogere her:
https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Publikationer/Baned...

[image]

--
Svend

nye el-tog

af kme, 19/4 2018, 15:40 (2198 dage siden) @ Svend

Bliv lidt klogere her:
https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Elektrificeringsprogrammet/Publikationer/Baned...

Det dokument er fra 2015 og helt ude af trit med virkeligheden. Siden det blev skrevet har Banedanmark allokeret hele budgettet INKL. reserver og ved stadig ikke noget om hvordan de får nye signaler op.

Banedanmark er gået i flyverskjul de seneste måneder og Trafikministeriet har mørklagt nye(re) rapporter i strid med forvaltningslovgivningen.. Det gør Trafikministeriet ikke for sjov.

Ingeniøren følger sagen og hvis man skræller det tabloide væk, så der der ingen tvivl om at Banedanmark er helt væk i denne sag

nye el-tog

af Peter Christensen, 19/4 2018, 16:15 (2198 dage siden) @ kme

Banedanmark er gået i flyverskjul de seneste måneder og Trafikministeriet har mørklagt nye(re) rapporter i strid med forvaltningslovgivningen.. Det gør Trafikministeriet ikke for sjov.

Ingeniøren følger sagen og hvis man skræller det tabloide væk, så der der ingen tvivl om at Banedanmark er helt væk i denne sag

Nja, BDK er næppe helt væk, men hvorfor holde kortene tæt til kroppen?
Baseret på mine erfaringer - langt væk fra jernbanen - så lugter det af genforhandlinger af kontrakter og så er det yderst dumt at spille modparten kort på hånden.
Der er ufatteligt mange penge i det her, så jeg forstår faktisk hemmelighedskræmmeriet denne gang (ikke at jeg er enig, for jeg er også pokkers nysgerrig).
Det sværeste ved øvelsen bliver at kvantificere i kroner hvad de forskellige elementer koster. Herefter er det "blot" at gøre brættet med den nye aftale op....
Forvent en gang studehandel på højt plan.

Omvendt, indtil der er en art afklaring på signalprogrammet, så kan afklaring af elektrificering næppe foretages og forventes at give mening.
Jeg frygter lidt, at BDK er ved at spilde 10 år med signalprogrammet ganske som DSB spildte 10 år med IC4.

nye el-tog

af William Skov ⌂, 19/4 2018, 17:59 (2198 dage siden) @ Peter Christensen

Er der ikke noget om at Banedanmark nu vil immunisere de gamle signaler netop pga problemer med signalprogrammet, så der kan elektrificeres først derefter nye signaler.
Det skulle vist også være godt når man ser på at det materiel (ME, IR4, IC4 osv.) Banedanmark ikke vil udstyre med ETCS, fordi at signalerne så kan ombygges efter de nye eltog er leveret.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

nye el-tog

af kme, 19/4 2018, 18:51 (2198 dage siden) @ William Skov

Er der ikke noget om at Banedanmark nu vil immunisere de gamle signaler netop pga problemer med signalprogrammet, så der kan elektrificeres først derefter nye signaler.
Det skulle vist også være godt når man ser på at det materiel (ME, IR4, IC4 osv.) Banedanmark ikke vil udstyre med ETCS, fordi at signalerne så kan ombygges efter de nye eltog er leveret.

Det er der ingen penge til. Banedanmark har allokeret alle signalpengene allerede. Skal der sætte nye "gamle signaler" op, skal Folketinget bevilge yderligere milliarder. Det skal nok blive populært.

nye el-tog

af andersj, Aalborg, 19/4 2018, 19:06 (2198 dage siden) @ kme

Er der ikke noget om at Banedanmark nu vil immunisere de gamle signaler netop pga problemer med signalprogrammet, så der kan elektrificeres først derefter nye signaler.
Det skulle vist også være godt når man ser på at det materiel (ME, IR4, IC4 osv.) Banedanmark ikke vil udstyre med ETCS, fordi at signalerne så kan ombygges efter de nye eltog er leveret.

Det er der ingen penge til. Banedanmark har allokeret alle signalpengene allerede. Skal der sætte nye "gamle signaler" op, skal Folketinget bevilge yderligere milliarder. Det skal nok blive populært.

Det er vel pest eller kolera. Kontrakten for elektrificeringsprogrammet tillader ingen afbrydelser. Dvs. når de er færdige med næste strækning (Næstved-Køge Nord) så skal de igang på en ny strækning.

Banedanmark har selv foreslået at der immuniseres Ringsted-Næstved, Roskilde-Holbæk og Fredericia-Aarhus.

--
Mvh Anders

nye el-tog

af Bengt Larsson, 19/4 2018, 20:23 (2198 dage siden) @ andersj

Er der ikke noget om at Banedanmark nu vil immunisere de gamle signaler netop pga problemer med signalprogrammet, så der kan elektrificeres først derefter nye signaler.
Det skulle vist også være godt når man ser på at det materiel (ME, IR4, IC4 osv.) Banedanmark ikke vil udstyre med ETCS, fordi at signalerne så kan ombygges efter de nye eltog er leveret.

Det er der ingen penge til. Banedanmark har allokeret alle signalpengene allerede. Skal der sætte nye "gamle signaler" op, skal Folketinget bevilge yderligere milliarder. Det skal nok blive populært.


Det er vel pest eller kolera. Kontrakten for elektrificeringsprogrammet tillader ingen afbrydelser. Dvs. når de er færdige med næste strækning (Næstved-Køge Nord) så skal de igang på en ny strækning.

Banedanmark har selv foreslået at der immuniseres Ringsted-Næstved, Roskilde-Holbæk og Fredericia-Aarhus.

Banedanmark har jo problemet at man kan ikke elektrifisere før det er nye signaler, enten ETCS eller nygamle danske signaler. Og man kan ikke installere ETCS før alle lokomotiver og motorvogner har ETCS, og nygamle danske signaler må fjernes etter noen år fordi man ska ha ETCS i hvilket fall. Og man kan ikke installere ETCS i IC3 fordi det går ikke. Og man kan ikke kjøpe nye tog før man har elektrifisert, fordi nye tog skal ha el.

Løsning, installer nye gamle signaler, elektrifiser etter det og kjøp etter det nye tog. Skrot alle IC3 og installer ETCS og skrot nygamle signaler. Koster penger.

nye el-tog

af cz, Birkerød, 20/4 2018, 00:40 (2198 dage siden) @ Bengt Larsson

Meget mere simpelt: Skrot ERTMS/ETCS......

nye el-tog

af Simon1906, Hedehusene, 20/4 2018, 10:11 (2197 dage siden) @ kme

Hej Svend og kme tak for jeres henvisninger det var det jeg tænkte på men ikke fik linket til.

Med venlig hilsen

Simon

nye el-tog

af andersj, Aalborg, 19/4 2018, 15:14 (2198 dage siden) @ Simon1906

Hvornår beslutter DSB sig for hvilke togtyper der skal bestilles når nu elektrificeringen af Fredericia-Århus snart påbegyndes og hvilke togtype vil man bestille, der er flere gode emner på markedet. Hvis man ikke gør som DB og deres (nye) IC2 tog nogle almindelige dobbeltdækkervogne malet i IC farver og vupti man har et helt (Nyt) tog og så et lokomotiv der også males i IC farve a la IC4.

Simon

Det bliver togsæt alá Stadler Flirt.

--
Mvh Anders

nye el-tog

af William Skov ⌂, 19/4 2018, 15:56 (2198 dage siden) @ andersj

Det bliver togsæt alá Stadler Flirt.

Efter hvad jeg har forstået har Statsbanerne ikke besluttet om det er togsæt eller lok+vogne, da lok+vogne i princippet er billigst i vedligehold og der vil være flere der kan byde hvis man ikke låser sig fast på togsæt.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

nye el-tog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/4 2018, 09:15 (2197 dage siden) @ Simon1906

. Hvis man ikke gør som DB og deres (nye) IC2 tog nogle almindelige dobbeltdækkervogne malet i IC farver og vupti man har et helt (Nyt) tog og så et lokomotiv der også males i IC farve a la IC4.

Den sammenligning er lige "kæk" nok. De komplet nykonstruerede vogne til DBs IC2 er markant anderledes end regionaltogsvarianterne - omend man efterfølgende er begyndt at kopiere komforten fra IC2 vognene til regionaltogsbrug.
Forskellen mellem en "almindelig dobbeltdækkervogn" tæller blandt andet større sædeafstand (113 siddepladser istedet for 146 pr vogn), tæpper, belysning, stolebetræk, borde, PC-holdere, belysning, pladsreservation, baggagehylder, catering muligheder (pt ikke anvendt), wifi osv. og med 67 lokomotiver og
337 vogne under levering, er konceptet nok ikke helt skudt ved siden af :-)

Konceptet med at købe 160 km/t lok-trukne tog skyldes, at der er et behov der kan dækkes, og køretiderne kan overholdes med disse.

Helt generelt er prisen for et 200 km/t dobbeltdækkertogsæt med 350 siddepladser den samme som for et 160 km/t dobbeltdækker lok-trukket med 450 siddepladser. Da fjerntrafikken i Tyskland kører uden statsbetaling og man skal konkurrere mod fjernbusserne, dækker IC2 ganske enkelt en del af markedet. En anden del dækkes af ICE4, og en tredie del vil blive dækket af de nye ECN tog, som DB er i gang med at købe. I Tyskland køber man altså i videst muligt omfang, de tog, der er egnet til den trafik de skal køre.

I dansk sammenhæng ville DBs IC2 koncept give fint mening, hvis man vil have et billigt alternativ til konkurrence med fjernbusserne - og eksisterende/lidt kortere rejsetider.
I et fremtidigt IR koncept, vil det også give mening.

Men når det er sagt, så er der vist ingen tvivl om, at DSB går efter togsæt på 100-110 meter, og ud fra DSBs budgetter, kan man se, at det er "hurtige regionaltog" man forventer. Altså bliver konkurrencen mellem , Alstom Coradia liner, Bombardier TALENT3, Siemens Mireo/Desiro HC, Stadler KISS/FLIRT, CAF CIVITY osv.

Det betyder dog også, at det vil være muligt for "andre" at køre et koncept med lok-vogne, der vil være billigere end sammenkoblede DSB togsæt.

/Lasse

nye el-tog

af Simon1906, Hedehusene, 20/4 2018, 10:09 (2197 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse tak for oplysningen, jeg vidste ikke der var lavet nogle ændringer på disse vogne, måske kommer jeg ved selvsyn til at se det, hvis jeg kommer en tur til Tyskland i år. Der har jeg planer om at køre på Gaubahn Stuttgart til Singen og så til München og køre med de nye skoda byggede regionaltog til Nürnberg (kører på højhastighedsbanen) og så fortsætte på strækningen Nürnberg Erfurt med anden type regionaltog, hvor den vist også kører delvis på højhastigheds banen bortset fra en afstikker til Coburg. Herefter tror jeg bare kører til Berlin og prøver at få det til at passe med Innotrans 2018.

Med venlig hilsen
Simon

nye el-tog

af jmp ⌂, Vejle, 20/4 2018, 13:04 (2197 dage siden) @ Simon1906

Der har jeg planer om at køre på Gaubahn Stuttgart til Singen


Godt valg. På Gäubahn er hver anden IC med IC2 og hver anden IC er schweiziske vogne fremført af ÖBB Taurus.

München og køre med de nye skoda byggede regionaltog til Nürnberg (kører på højhastighedsbanen)


Regn ikke for meget med det. Skoda-togene er stadig ikke kommet i drift.

og så fortsætte på strækningen Nürnberg Erfurt med anden type regionaltog, hvor den vist også kører delvis på højhastigheds banen bortset fra en afstikker til Coburg.


Her tænker du nok på Nürnberg-Sonneberg. Hver anden tog kører et lille stykke på den nye højhastighedsbane og i mangel på togsæt med ETCS køres med Vectron-sandwich af dobbeltdækkervogne.

Jan

nye el-tog

af Simon1906, Hedehusene, 21/4 2018, 12:57 (2196 dage siden) @ jmp

Ja jeg tænkte på Nûrnberg- Sonneberg, jeg havde forstået at det var planen (jeg ved ikke hvornår) at de ville fortsætte til Erfurt og måske med tiden Leipzig.

Selvfølgelig skal jeg være et par dage i Nürnberg (verkehrsmuseum)

Med venlig hilsen

Simon

nye el-tog

af Simon1906, Hedehusene, 21/4 2018, 13:07 (2196 dage siden) @ jmp

Hej og tak for svaret, men er det da meningen der skal køre togsæt (gør ikke noget) i stedet for dobbeltdækkervogne der. Trist at Skoda togene ikke kører endnu, er der da tekniske problemer??

Med venlig hilsen

Simon

nye el-tog

af Simon1906, Hedehusene, 20/4 2018, 10:43 (2197 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse Jeg glemte at spørge hvad dækker ordet ECN tog, på forhånd tak for oplysning.

Med venlig hilsen

Simon

nye el-tog

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 20/4 2018, 11:32 (2197 dage siden) @ Simon1906

Hej Lasse Jeg glemte at spørge hvad dækker ordet ECN tog, på forhånd tak for oplysning.

ECN: Euro City Nachfolge - altså efterfølgeren til de lokomotivtrukne EC (og IC) togstammer fra 1970-erne. Betegnelsen ECN er måske i virkeligheden blot slang for det formelle udbud på "zugverbänden". DB er i gang med indkøbsprocessen af nye enkeltdækkervogne med en håndfuld nye lokomotiver til også.

/Lasse

nye el-tog

af Simon1906, Hedehusene, 22/4 2018, 11:19 (2195 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse, mon DSB skulle koble sig på den ordre, eller min ungdomsdrøm jeg har fra 1994 jeg var i Basel med mine forældre, jeg var 12 år dengang og så mange Einheitswagen IV både fra SBB og BLS, jeg havde selv fornøjelsen at køre til Bern med disse vogne (ejet af BLS) og jeg syntes de var dejlige at køre i, var bare efter danske forhold lidt spartansk indrettede, men det kunne man vel klare med lidt andre farver og sæder. Det var mit bud på hvis det skal være lok og vogne.
Foriøvrigt angående Basel SBB da så jeg en dag et EC tog fra Bruselles til vistnok Chur, med SBB eurofimavogne (ret nye) og så mellem l klasse og 2 klasse der var en belgisk spisevogn fra 1930erne (140 km/t) mellem de ret nye vogne til 200 km/t. Nå det var et sidespring, selvfølgelig hvis man vil have togsæt er der også adskillige bud, men pas på Hitachi i Italien det er tidligere Ansaldo Breda.(godt jeg ikke skal bestemme hvad der skal købes).

Med venlig hilsen

Simon

nye el-tog

af Simon1906, Hedehusene, 22/4 2018, 11:36 (2195 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej jeg glemte at skrive at jeg syntes at så skulle vognene og lokomotiverne have den gamle røde DSB farve, med hvide eller sorte døre. Togsæt skal naturligvis også males i den gamle DSB farve.( de nye DSB farver er ret triste at se på)

Med venlig hilsen

Simon

Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak