Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sommerdag i Aabenraa (Jernbanen i dag)

af kaibayer, 22/4 2018, 11:16 (2190 dage siden)

Fredag den 20/4 blev en flot sommerdag i det sønderjyske. Det er mange år siden, at jeg flyttede hjemmefra, fra Aabenraa - dog ikke så langt i første omgang, kun til Haderslev. Dengang var der stadig jernbaneforbindelser til begge byer. I dag er det lidt trist i både Aabenraa og Haderslev.

Med jævne mellemrum er jeg lige en tur forbi begge byer. I fredags var jeg i Aabenraa, og her kommer et par sommerindtryk fra stationen, der er flot istandsat, men ubeboet. Ærgerligt, at der vistnok ikke længere er aktiviteter på banestrækningen.

[image]

[image]

[image]

Sommerdag i Aabenraa

af Simon1906, Hedehusene, 22/4 2018, 11:24 (2190 dage siden) @ kaibayer

Hej kaibayer du har ret, måske kunne nogle Lint togsæt køre mellem Åbenrå og Haderslev, man får nok ikke DSB til det, men hvad med regionstog. Nej det er nok bare en drøm. Er desværre nok tabt til busserne.

Med venlig hilsen

Simon

Sommerdag i Aabenraa

af Niels Munch, 22/4 2018, 12:44 (2190 dage siden) @ Simon1906

Hej kaibayer du har ret, måske kunne nogle Lint togsæt køre mellem Åbenrå og Haderslev, man får nok ikke DSB til det, men hvad med regionstog. Nej det er nok bare en drøm. Er desværre nok tabt til busserne.


Regionstog? Selskabet blev i 2015 fusioneret med Lokalbanen A/S til Lokaltog A/S, der kører offentlig servicetrafik for majoritetsejer og trafikselskab MOVIA øst for Storebælt.

M.v.h.
Niels

Sommerdag i Aabenraa

af Simon1906, Hedehusene, 22/4 2018, 12:53 (2190 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels det er ikke alt der sker jeg når at fange.

Med venlig hilsen

Simon

Sommerdag i Aabenraa

af FutteV, 22/4 2018, 14:06 (2190 dage siden) @ Simon1906

Så vil Haderslev Kommune sgu hellere have en supercykelsti fra Haderslev til Vojens... Tro mig Haderslev er meget bane fjendsk, I har sikkert hørt om at bystrækningen skal fjernes for at blive til cykelsti :-(

Sommerdag i Aabenraa

af steenth, 22/4 2018, 14:11 (2190 dage siden) @ Simon1906

Hej kaibayer du har ret, måske kunne nogle Lint togsæt køre mellem Åbenrå og Haderslev, man får nok ikke DSB til det, men hvad med regionstog. Nej det er nok bare en drøm. Er desværre nok tabt til busserne.

DSB har Desiro-togsæt istedet for Lint... det er samme klasse af tog, men fra forskellige leverandører.

Mvh
Steen

Sommerdag i Aabenraa

af Simon1906, Hedehusene, 24/4 2018, 15:12 (2188 dage siden) @ steenth

Det ved jeg godt men udseendemæssigt kan jeg nu bedre lide Lint tog og da DSB nok ikke vil køre på en sådan strækning valgte jeg ikke Desiro tog, jeg kunne også have valgt et franskbygget fra alstom, jeg mener de har leveret et trevognstog til SNCF som er dieseldrevet og en anden mulighed så er der vist også et Spanskbygget jeg kan ikke huske firmanavnet de lavede en (næsten) kopi af IC2 men dog uden gumminæserne, jeg har ladet mig fortælle at gumminæser ikke bliver godkendt mere i Europa. (undskyld hvis jeg ikke har ret)

Med venlig hilsen

Simon

Sommerdag i Aabenraa

af Egon Schmidt, 22/4 2018, 12:46 (2190 dage siden) @ kaibayer

Hej Kajbayer.
jeg vil gerne spørge dig om er du fra Aabenraa og hvor har du boet,da jeg selv er fra Aabenraa er opvokset på Løgumklostervej har boet lige op og ned af banen så måske kender vi hinanden.
Hilsen Egon

Sommerdag i Aabenraa

af kaibayer, 22/4 2018, 13:11 (2190 dage siden) @ Egon Schmidt

Hej Egon

Du har sikkert gået på Rugkobbelskolen i sin tid. Jeg gik på Nygade skole. Jeg har boet i Aabenraa fra 7/5 1948 (fødselsdato fra Aabenraa sygehus - og ja, jeg fylder snart rundt!).

Jeg boede i Aabenraa frem til sommeren 1969. Jeg tog studentereksamen fra Statsskolen i 1969, og flyttede så til Flyvestation Skrydstrup et års tid, og fra 1970 gik jeg på seminariet i Haderslev. Efter endt eksamen flyttede jeg til Grindsted i 1973.

Sommerdag i Aabenraa

af Egon Schmidt, 22/4 2018, 15:42 (2190 dage siden) @ kaibayer

Nej jeg har også gået på Nygade skole og eg er fra 1953

Sommerdag i Aabenraa

af kaibayer, 22/4 2018, 15:53 (2190 dage siden) @ TeamBaumann

Når vi 12-13 årige knægte hang ud ved jernbanestationen, og vi kunne se, at der blev gjort forberedelser til en tur på havnebanen, gjaldt det om at komme ned til A10, det var faktisk hovedvejen fra grænsen og op til Kolding, der gik lige igennem Aabenraa dengang.

Først gik en DSB medarbejder ud midt på vejen, når der var et lille ophold i trafikken. Så bredte han armene ud, og bilerne stoppede. En banearbejder på en af godsvognene fløjtede, og så blev godstoget skubbet af den høje F'er ned på havnesporene. Oftest var lasten levende kreaturer, der skulle med et skib til Tyskland.

Som jeg husker det, skubbede lokomotivet som nævnt vognene, for han har sandsynligvis ikke kunnet sætte om nede på havnen. I dag tænker jeg - havde jeg da bare haft et fotoapparat dengang!

Bagefter tog det lidt tid inden trafikken rigtig flød igen. Men spændende at kigge på.

Sommerdag i Aabenraa

af Egon Schmidt, 22/4 2018, 16:01 (2189 dage siden) @ kaibayer

Ja jeg var tit med på maskine på havnen også flere ture til Rødekro ja det gik dengang det var en dejlig tid.
Ja nu venter jeg kun på F 428 blive køreklar igen så man kan opleve den.
Egon

Sommerdag i Aabenraa

af Skott, 24/4 2018, 12:30 (2188 dage siden) @ Egon Schmidt

Ja nu venter jeg kun på F 428 blive køreklar igen så man kan opleve den.

Er der planer om det?
Hvem har overtaget maskinen?

Haderslev-Vojens (var: Sommerdag i Aabenraa)

af kme, 23/4 2018, 18:40 (2188 dage siden) @ LarsJels

Når vi nu er ved de sønderjyske købstæder, så har man i Haderslev besluttet ikke at arbejde videre med et letbaneprojekt mellem Haderslev og Vojens. Se mere her: https://www.haderslev.dk/politik-og-dialog/politiske-udvalg/dagsordner-og-referater/udv...
(ref. fra 05-02-18, pkt. 7).

WHAT?! Een milliard kr. for at opfriske en eksisterende bane på 13 km? En spritny LINT41 koster ca. kr. 33 mio. To af dem og strækningen har dækning nok, selv med et defekt tog. Så er der godt nok en pæn sjat tilbage til at renovere skinner og de få signaler der kræves når max tre tog (inkl. veterantoget) "belaster" nettet.

Det ligner mere uvilje og forstokkethed end forretning. Intet under at unge tager toget væk fra Sønderjylland og aldrig kommer tilbage.

Sommerdag i Aabenraa

af TeamBaumann, Hjordkær, 24/8 2018, 19:40 (2065 dage siden) @ TeamBaumann

Jeg har fundet en eneste overlevende fra havnebane
hvilken funktion og nytte den har i dag er uvis, da der hvor den står kommer aldrig mere
godstog, og spor lagt i dybt jord og asfalt.
[image]
Aabenraa, 22/8-2018

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak