Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Præsentationstur for OHJ 38 (Jernbanen i dag)

af Kaspertog ⌂, Næstved, 23/4 2018, 11:03 (2194 dage siden)

Så er det under en uge til vi skal præsenter vores nye damplokomotiv OHJ 38 for jer alle sammen den 29. april med en tur Slagelse – Tølløse og retur. Køreplanen kan ses øverst på siden. OHJ 38 venter spændt på at se alle de fremmødte.

Kære Jernbaneentusiaster de af jer der i stedet følger toget undervejs, må meget gerne støtte turen ved at købe en billet. Gerne med Mobilepay: 23 90 12 12 og skriv billet.

Husk at følge os på Facebook på "Dit Veterantog" eller kig inde på vores hjemmeside vsvt.dk

[image]

[image]

--
[image]

Præsentationstur for OHJ 38

af Steff, 23/4 2018, 17:34 (2194 dage siden) @ Kaspertog

Kære alle

I anledning af færdiggørelsen og præsentationen for offentligheden af OHJ 38 hos Vestsjællands veterantog her i den kommende weekend, har jeg fundet nogle papirer, som muligvis kan have interesse for læserne på siden her.

OHJ 38 er jo IKKE en tidligere ”Sydfyner” (SFJ) i den forstand, som mange måske antager, hvorfor de så måske ikke har kunnet finde yderligere informationer om lokomotivet under SFJ. Lokomotivet blev derimod bygget for Svendborg-Fåborg-Banen (SFB) som nr. SFB 33 sammen med dets søstermaskine SFB 32 i 1917. SFB var dog allerede forpagtet af SFJ -ligesom Svendborg Nyborg Banen (SNB) og der skete jo driftsmæssigt sammenblanding af noget af materiellet, herunder damplokomotiverne af samme type som OHJ 38, nemlig SNB 29 og SFJ 31. Altså i alt fire lokomotiver af samme type og udseende, SNB 29, SFJ 31, SFB 32 og 33, men købt på de respektives jernbaneselskabers konti. Populært og alment nok ikke skelnet imellem, men nok bare som ”de store 4-koblede sydfynere”.
Da staten overtog ”driftsselskabet” SFJ 1. april 1949, valgte DSB at fortsætte med disse kraftige godsmaskiner. Det betød at SFJ blev overtaget af staten (DSB), mens SNB og SFB blev forpagtede af DSB, ligesom SFJ havde gjort før. Så hurtigt det var lade sig gørligt, blev de resterende tidligere SFJ lokomotiver hensatte og udrangerede; de passede ikke ind i DSB maskinpark. De fire godsmaskiner fik nu litra DF og SFB 33 fik nummeret 130.
Som man kan se herunder var værkstedsforløbet for DF 130 således:

[image]
[image]

I slutningen af 1950´erne skete der for alvor en udrangering af de mindre og mellemstore damplokomotiver hos DSB. I september 1959 blev DF 130 hensat og senere solgt til Kolding-Troldhede-Vejen Jernbane, se herunder:

[image]

Tiden ved TKVJ og senere Odsherreds Jernbaner (OHJ) må man finde informationer om andetsteds.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ikke at forglemme et stort tillykke med OHJ 38 projektet til alle ”dem der slæbte” og Lars:-P

--
Steffen Dresler

Præsentationstur for OHJ 38

af esni, Frederikssund, 23/4 2018, 19:00 (2194 dage siden) @ Steff

Kære alle

I anledning af færdiggørelsen og præsentationen for offentligheden af OHJ 38 hos Vestsjællands veterantog her i den kommende weekend, har jeg fundet nogle papirer, som muligvis kan have interesse for læserne på siden her.

OHJ 38 er jo IKKE en tidligere ”Sydfyner” (SFJ) i den forstand, som mange måske antager, hvorfor de så måske ikke har kunnet finde yderligere informationer om lokomotivet under SFJ. Lokomotivet blev derimod bygget for Svendborg-Fåborg-Banen (SFB) som nr. SFB 33 sammen med dets søstermaskine SFB 32 i 1917. SFB var dog allerede forpagtet af SFJ -ligesom Svendborg Nyborg Banen (SNB) og der skete jo driftsmæssigt sammenblanding af noget af materiellet, herunder damplokomotiverne af samme type som OHJ 38, nemlig SNB 29 og SFJ 31. Altså i alt fire lokomotiver af samme type og udseende, SNB 29, SFJ 31, SFB 32 og 33, men købt på de respektives jernbaneselskabers konti. Populært og alment nok ikke skelnet imellem, men nok bare som ”de store 4-koblede sydfynere”.
Da staten overtog ”driftsselskabet” SFJ 1. april 1949, valgte DSB at fortsætte med disse kraftige godsmaskiner. Det betød at SFJ blev overtaget af staten (DSB), mens SNB og SFB blev forpagtede af DSB, ligesom SFJ havde gjort før. Så hurtigt det var lade sig gørligt, blev de resterende tidligere SFJ lokomotiver hensatte og udrangerede; de passede ikke ind i DSB maskinpark. De fire godsmaskiner fik nu litra DF og SFB 33 fik nummeret 130.
Som man kan se herunder var værkstedsforløbet for DF 130 således:

[image]
[image]

I slutningen af 1950´erne skete der for alvor en udrangering af de mindre og mellemstore damplokomotiver hos DSB. I september 1959 blev DF 130 hensat og senere solgt til Kolding-Troldhede-Vejen Jernbane, se herunder:

[image]

Tiden ved TKVJ og senere Odsherreds Jernbaner (OHJ) må man finde informationer om andetsteds.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ikke at forglemme et stort tillykke med OHJ 38 projektet til alle ”dem der slæbte” og Lars:-P

Allerførst - også herfra til lykke med OHJ 38 projektet til alle ”dem der slæbte” og osv.

Der var endnu en maskine af samme slags SFJ 28, som blev solgt i 1932 til Frederiksværkbanen, dvs ialt 5 af disse prægtige maskiner

Præsentationstur for OHJ 38

af Steff, 23/4 2018, 19:23 (2194 dage siden) @ esni

Jamen, det er jo helt korrekt, kan åbenbart ikke se skoven for bare træer! Den står på min seddel, men glemt. Tak esni!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Præsentationstur for OHJ 38

af re20000, 23/4 2018, 21:28 (2194 dage siden) @ Kaspertog

[image]

den ser altså godt ud! Tillykke med den!
Så er vi klar til snestorm!

Nold

Præsentationstur for OHJ 38

af Ottoemil, 29/4 2018, 18:47 (2188 dage siden) @ Bent Larsen

Goddag i forummet!
Jeg fotograferede dagens tog i Tølløse.

[image]

[image]

[image]

[image]

v.h.
Ottoemil

Præsentationstur for OHJ 38

af Finnjust, Glostrup, 29/4 2018, 19:15 (2188 dage siden) @ Ottoemil

Hvor dejligt at se OHJ 38 (ex Df, ONFJ) genopstået. Jeg så det sidst ved HTJ´s jubilæum, hvor det stod sammen med Gerda ved remisen i Tølløse.

--
Finnjust

Præsentationstur for OHJ 38

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 29/4 2018, 23:34 (2188 dage siden) @ Finnjust

FinnJust : der har aldrig stået ONFJ på den. Den blev leveret til Svendborg-Faaborg Banen i 1917 SFB
Den blev jo en værdsat trækkraft i det store Privatbaneselskab "Sydfyenske Jernbaner" SFJ

ONFJ havde også nogle damplokomotiver der kunne minde en lille smule om OHJ38 ;-)

Præsentationstur for OHJ 38

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 29/4 2018, 23:48 (2188 dage siden) @ Steen Nielsen

FinnJust : der har aldrig stået ONFJ på den. Den blev leveret til Svendborg-Faaborg Banen i 1917 SFB
Den blev jo en værdsat trækkraft i det store Privatbaneselskab "Sydfyenske Jernbaner" SFJ

ONFJ havde også nogle damplokomotiver der kunne minde en lille smule om OHJ38 ;-)

Okay Finn , kommer lige til at rette mig selv. ONFJ nr.23-26 havde tender så der er ikke så meget
sammenligning alligevel. :-) Derfor kan OHJ38 i anden "forklædning" godt have været indsat på ONFJ når
materielsituationen har krævet det. Jeg mener ikke at der var begræsninger for hvor damplokomotiverne
måtte køre på det store SFJ-net

Præsentationstur for OHJ 38

af Finnjust, Glostrup, 30/4 2018, 10:51 (2187 dage siden) @ Steen Nielsen

Tak for at skære det ud i pap.

--
Finnjust

Præsentationstur for OHJ 38 (1 foto)

af Niels Munch, 29/4 2018, 19:50 (2188 dage siden) @ Bent Larsen

[image]OHJ 38 tager vand i Gørlev, 28.04.2018 (nm).


M.v.h.
Niels

Præsentationstur for OHJ 38 (video)

af Jens Vesterdahl, 1/5 2018, 23:45 (2186 dage siden) @ Kaspertog

Hej alle.
Her er min video fra i søndags.
God fornøjelse ...

Mvh
Jens

Præsentationstur for OHJ 38 (video)

af Niels Munch, 2/5 2018, 09:33 (2185 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Mange tak J.V., fin video!

[image]OHJ 38 i Høng 28.04.2018 (nm).


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak