Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor mange køreklare EA loko (Generelt)

af Simon1906, Hedehusene, 24/4 2018, 15:31 (2166 dage siden)

Jeg tænker på hvor mange Ea lok der efterhånden er køre og driftsklar i dag, Kan de blive udstyret med ERTS (det var godt nok ærgerligt man solgte så mange til Bulgarien den gang, vi skulle nok have haft 10 - 12 stk der kunne bruges herhjemme, men det er nemt nok sagt i bagklogskabens klare lys. et nysgerrigt tillægs spørgsmål, er det rigtigt det er forbundet med vanskeligheder at indbygge ERTS i IC3 og ER4.

Med venlig hilsen

Simon

Hvor mange køreklare EA loko

af Simon1906, Hedehusene, 24/4 2018, 15:48 (2166 dage siden) @ Simon1906

jeg må vist lige rette mig selv det hedder ECTS istedet for (meget røde ører).

Med venlig hilsen

Simon

Hvor mange køreklare EA loko

af Niels Buch, 24/4 2018, 16:05 (2166 dage siden) @ Simon1906

Hej Simon

Det er ETCS.....;-)

Hilsen
Niels

Hvor mange køreklare EA loko

af William Skov ⌂, 24/4 2018, 17:03 (2166 dage siden) @ Simon1906

Det hedder heller ikke ER4 men enten ER eller IR4. :-)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Hvor mange køreklare EA loko

af ulca, 24/4 2018, 18:05 (2166 dage siden) @ Simon1906

et nysgerrigt tillægs spørgsmål, er det rigtigt det er forbundet med vanskeligheder at indbygge ERTS i IC3 og >ER4.

Der har efter sigende været en del problemer med at indbygge ETCS i IC3, men når man tænker på at det første sæt kørte for egen kraft i 1988 er det ikke så underligt; der er trods sket en del udvikling gennem alle de år.

Hvad angår ER4 så burde det ikke være så svært når først IC3 er klar. Årsagen hertil er, at hvad angår computere og styring er ER4 og IC3 næsten ens; efter sigende kan forskellene stort beskrives som at hvor IC3 har nogle enheder som sender og modtager signaler til/fra motor, gearkasse og AVG (akselvendegear, som sidder på de trækkende aksler), så har ER4 istedet nogle enheder som dels tager af signaler til/fra styringen af banemotorerne, dels overvåger og nogen grader styrer hovedtransformatoren og dennes systemer. Bortset fra det så "snakker de samme sprog" og det er derfor at de kan sammenkøres. Og hvad angår det, sammenkøringen, så var et af de største problemer forbundet dermed at der er forskel accellerationskurverne for hhv. et dieselmekanisk togsæt (IC3) og et elektrisk togsæt; det kan undertiden mærkes i forbindelse gearskift hvor der nogen gange kommer et lille ryk.

Avatar

Hvor mange køreklare EA loko

af kenkari ⌂, Roskilde, 25/4 2018, 10:06 (2165 dage siden) @ ulca

Hvad angår ER4 så burde det ikke være så svært når først IC3 er klar. Årsagen hertil er, at hvad angår computere og styring er ER4 og IC3 næsten ens; efter sigende kan forskellene stort beskrives som at hvor IC3 har nogle enheder som sender og modtager signaler til/fra motor, gearkasse og AVG (akselvendegear, som sidder på de trækkende aksler), så har ER4 istedet nogle enheder som dels tager af signaler til/fra styringen af banemotorerne, dels overvåger og nogen grader styrer hovedtransformatoren og dennes systemer.

Det hedder ikke en ER4. Enten skal du kalde det en IR4 ellers så hedder det litra ER - uden 4-tallet!

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Hvor mange køreklare EA loko

af Simon1906, Hedehusene, 25/4 2018, 16:25 (2165 dage siden) @ ulca

Tak for oplysningen, jeg håber det lykkes for DSB at få en succes det trænger de til. Og isvar til 2 andre i har fuldstændig ret.

Med venlig hilsen

Simon

Avatar

Hvor mange køreklare EA loko

af mss ⌂, 24/4 2018, 18:31 (2166 dage siden) @ Simon1906

Der skulle være 5. Jeg ved ikke om de alle er køreklare. De får ikke ETCS. Det er planen at de udrangeres sammen med ME.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Hvor mange køreklare EA loko

af S. Andersen, 25/4 2018, 16:02 (2165 dage siden) @ mss

5 styks ja; 3004, 3007, 3010, 3020 og 3022.
Men de er aldrig i drift samtidig, de skiftes lidt til at holde på værksted. Jeg tror sjældent der mere end 2, maks. 3, ude og køre ad gangen.

Hvor mange køreklare EA loko

af Simon1906, Hedehusene, 25/4 2018, 16:30 (2165 dage siden) @ S. Andersen

Det er jo ikke meget, man skulle aldrig have solgt så mange EA til Bulgarien, men det var måske prisen for at købe IC4.

Med venlig hilsen

Simon

Hvor mange køreklare EA loko

af S. Andersen, 25/4 2018, 16:42 (2165 dage siden) @ Simon1906

Dengang mente man ikke, at man ville få brug for dem mere. De gamle "klapvogne" skulle snart udfases og man regnede ikke med at det kunne betale sig at ombygge EA til at kunne køre med dobbeltdækkerne, da de dengang kun var leasede og skulle leveres tilbage når IC4 blev sat i drift.
Desuden var der dengang ingen politisk vilje til at elektrificere de resterende hovedstækninger.
Så de 6 EA-maskiner man beholdte, var i store træk kun for at køre med de sidste klapvogne og så lidt internationale "hoteltog" ind i mellem.

Hvor mange køreklare EA loko

af Simon1906, Hedehusene, 25/4 2018, 16:44 (2165 dage siden) @ S. Andersen

Åhja det har du da forresten ret i det var en lidt forhastet konklusion jeg kom til.

Med venlig hilsen

Simon

Hvor mange køreklare EA loko

af Simon1906, Hedehusene, 25/4 2018, 16:28 (2165 dage siden) @ mss

Uha hvad har man så at sætte ind på København Køge Næstved når banen er klar, hmm måske IV4 hvis de ellers kører nogenlunde tilforladelig. Ellers frygter jeg det bliver S-tog til Køge og så togbus resten af vejen (uha godt det er ikke mig der skal til Haslev eller Næstved.)

Med venlig hilsen

Simon

Hvor mange køreklare EA loko

af jmp ⌂, Vejle, 26/4 2018, 09:17 (2164 dage siden) @ Simon1906

Uha hvad har man så at sætte ind på København Køge Næstved når banen er klar, hmm måske IV4 hvis de ellers kører nogenlunde tilforladelig. Ellers frygter jeg det bliver S-tog til Køge og så togbus resten af vejen (uha godt det er ikke mig der skal til Haslev eller Næstved.)


Man kan og må gerne køre med dieselmateriel under forlængerledninger, altså man kan omdirigere noget af dieseltrafikken København-Ringsted-Næstved til den nye bane, indtil nye eltog er anskaffet.

Jan

Hvor mange køreklare EA loko

af Simon1906, Hedehusene, 27/4 2018, 10:52 (2163 dage siden) @ jmp

Hej jmp det har du ret i, men jeg kan lige se et ramaskrig i visse aviser samt nogle borgere der stiller kritiske spørgsmål. Der er sikkert også nogle af vores kære folkevalgte (der passende bliver fotograferet foran et IC4 tog) der udtaler, at det er en skandale, at nu har man postet så mange penge i elektrificering og så kører der dieseltogsæt. De forstår jo ikke (eller vil ikke forstå) at der er lang tids levering på nye el tog.Ydermere så kører der nogle skandale ombruste tog på strækningen.(jeg har ikke noget imod at der skal køre IC4 tog der) Skal togene for iøvrigt køre med 20 minutters drift??

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak