Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund (Jernbanen i dag)

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2018, 20:16 (2193 dage siden)
redigeret af Erik H, 24/4 2018, 20:30

I dag tirsdag 24. april fandt der en påkørsel sted i spor 2 på Frederikssund Station.
Jeg kender ikke årsagen, men resultatet er ikke til at tage fejl af, idet sporstopperen er totalt krøllet sammen, samt køreledningsmasten for enden af sporet er blevet ramt med det resultat at denne mast ikke længere står lodret, nærmere med en vinkel på 20 til 25 grader.
Der er uden tvivl nogle medarbejdere der får travlt i nat.


[image]
Tirsdag eftermiddag

[image]
Tirsdag eftermiddag


De nedenstående fotos af resultatet af uheldet har jeg taget, tirsdag klokken cirka 19:30.

[image]

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af William Skov ⌂, 24/4 2018, 20:36 (2193 dage siden) @ Erik H

Erik, holder du os opdateret med billeder fra arbejdet med at reetablere sporet?

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af re20000, 24/4 2018, 20:54 (2193 dage siden) @ William Skov

Måske et glatføreuheld? Efter lang tids tørke kom der lidt regn som måske gjorde skinnerne glatte?

Nold

Avatar

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2018, 21:01 (2193 dage siden) @ re20000

Det vil jeg tvivle på er årsagen. Om der er tale om en teknisk- eller en menneskelig fejl er svært at sige, men forhåbentlig kommer der noget frem.
Det er jo heldigvis ingen ulykke, men kun et uheld, selv om et sådant også kan være slemt nok.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2018, 20:56 (2193 dage siden) @ William Skov

Nej det vil jeg ikke love. For jeg er ret sikker på at det bliver i nat man vil foretage reparationen, således at spor 2 hurtigst muligt igen kan anvendes. Der er jo kun to spor på Frederikssund Station. Jeg vil også gerne have lidt søvn, men jeg skal nok tage nogle billeder i morgen onsdag. :-)

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af andersj, Aalborg, 24/4 2018, 21:31 (2193 dage siden) @ Erik H

I dag tirsdag 24. april fandt der en påkørsel sted i spor 2 på Frederikssund Station.

Det var dog i går aftes at det skete, men de fleste medier bragte først historien i dag.

--
Mvh Anders

Avatar

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 24/4 2018, 21:41 (2193 dage siden) @ andersj

Det vidste jeg godt nok ikke!
Det var godt med den oplysning! Jeg bemærkede at toget ankom i venstre spor til Frederikssund på "listesko". Dette forekommer meget sjældent, så jeg var inde på nettet under S-togsdriften, og så der var tale om en nedfalden køreledning. Det viste sig at være væsentligt mere alvorligt.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af Svend, 24/4 2018, 22:07 (2193 dage siden) @ Erik H

Det vidste jeg godt nok ikke!
Det var godt med den oplysning! Jeg bemærkede at toget ankom i venstre spor til Frederikssund på "listesko". Dette forekommer meget sjældent, så jeg var inde på nettet under S-togsdriften, og så der var tale om en nedfalden køreledning. Det viste sig at være væsentligt mere alvorligt.

>
.

DSB kunne (skulle) vist have brugt en lidt anden og mere sigende forklaring på, hvorfor de har været nødt til at aflyse linje C Ballerup-Frederikssund-Ballerup.
Selv om toget ikke havde nedlagt køreledningsmasten, men "kun" havde ødelagt sporstopperen, kunne sporet ikke have været anvendt til kørsel med personførende S-tog. Vi ser med største tydelighed, hvor vigtigt det er med en sådan bevægelig sporstopper for enden af sporet. Og nej, den "overlever" ikke at blive påkørt med den hastighed/den kraft!

--
Svend

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af William Skov ⌂, 25/4 2018, 12:01 (2192 dage siden) @ Svend

Så skulle man måske have anvendt sådan en som der står i Rødby F. Den skal jo bare trækkes på plads efter påkørslen.
[image]

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Avatar

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 25/4 2018, 12:29 (2192 dage siden) @ William Skov

Der er jo stadig masten for enden af sporet der blev skubbet, hvorved køreledningerne blev beskadiget.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af Svend, 25/4 2018, 15:11 (2192 dage siden) @ William Skov

Så skulle man måske have anvendt sådan en som der står i Rødby F. Den skal jo bare trækkes på plads efter påkørslen.
[image]

.
Det er blot en noget ældre udgave af en bevægelig sporstopper.
Typen i Frederikssund plejer også "bare" at blive trukket tilbage, når den er blevet flyttet af et tog (det hænder af og til, bare ikke med det resultat som vi netop har set det i Frederikssund).

--
Svend

Avatar

Påkørsel af sporstopper og mast i Frederikssund

af Erik H, Frederikssund, 25/4 2018, 15:55 (2192 dage siden) @ Svend

Det var når det nu skulle være trods alt heldigt, at det ikke var et S-tog i spor 1 der ikke stoppede i tide, for så kunne det sandsynligvis være gået værre til, da stationsbygningen ligger for enden af sporet.

(En lille sidebemærkning: det er i dag præcis 30 år siden, at Sorø-ulykken fandt sted)

https://da.wikipedia.org/wiki/Sor%C3%B8-ulykken


Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

ContecRail
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak