Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad gør DSB?

af Peter Christensen, 25/4 2018, 08:44 (2192 dage siden) @ Jens Hansen

Men DSB har jo en plan - "i 2025 har vi nogle nye tog". Men faren er vel, at til den tid er der ikke nogen kunder.

Intet problem!
I stedet for alskens fancy og dyre tog, kan DSB nøjes med enkeltkørende 2 eller 3 vognssæt på alle afgange (kan en Desiro leveres med pantograf?).
Disse gøres enmands-betjent med lejlighedsvis billetkontrol (læs: aldrig).
Jeg kan allerede hører snakken om "kapacitetstilpasning" og meget lave driftsomkostninger + fordelen ved en meget homogen flåde - mængden af bullshit-lingo-bingo i den retning kan blive stor.
Det havde dog været endnu mere morsomt om Flixbus havde købt en stable togstammer og indsat dem......men det kommer nok når der er klarhed over signalprogram og elektrificering, for begge dele er to store (og dermed dyre) ubekendte i enhver business case.

Hvad gør DSB?

af andersj, Aalborg, 25/4 2018, 12:28 (2191 dage siden) @ nicolajpaaske

FlixTrain findes allerede, mon ikke det snart kunne finde vej til Danmark? ;-) https://www.flixtrain.de/

Det kræver jo at der er en operatør der vil og kan køre togene. FlixBus/Train ejer ingen busser eller tog, de ejer konceptet og sælger billetterne. Busserne køres af private vognmænd og FlixTrain Stuttgart-Berlin køres af LeoExpress og Köln-Hamburg køres af BahnTouristikExpress.

--
Mvh Anders

Hvad gør DSB?

af Scharfenberg, 25/4 2018, 13:04 (2191 dage siden) @ andersj

FlixTrain findes allerede, mon ikke det snart kunne finde vej til Danmark? ;-) https://www.flixtrain.de/


Det kræver jo at der er en operatør der vil og kan køre togene. FlixBus/Train ejer ingen busser eller tog, de ejer konceptet og sælger billetterne. Busserne køres af private vognmænd og FlixTrain Stuttgart-Berlin køres af LeoExpress og Köln-Hamburg køres af BahnTouristikExpress.

Udfordringen for FlixTrain og andre operatører i fri trafik er, at de er underlagt de kanaler, der er tilbage, når offentlig servicetrafik har fået tildelt kapacitet. Aktuelt er der ingen eller kun få hurtige kanaler mellem København-Odense-Esbjerg/Aarhus.

Hvad gør DSB?

af andersj, Aalborg, 25/4 2018, 10:17 (2191 dage siden) @ Jens Hansen

Så denne om flere busser;

https://finans.dk/erhverv/ECE10544944/tysk-busgigant-smider-8000-ekstra-saeder-paa-det-...

Vi må vel erkende at det udfordrer DSB og den måde som de agerer på.

Men DSB har jo en plan - "i 2025 har vi nogle nye tog". Men faren er vel, at til den tid er der ikke nogen kunder.

Jens

Der er så mange strukturelle problemer i den offentlige transport i dag, så det er svært at se et vækstpotentiale. Takst Vest er blot den seneste forringelse af den offentlige transports konkurrenceevne, og en manglende kommercialisering gør det umuligt at tiltrække nye kunder.

Da Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner overtog regionaltogstrafikken i Nordjylland i august 2017 kørte man en stor kampagne i flere måneder for at markere selve overtagelsen, men der var ingen kampagne for selve produktet. Hvorfor kørte man ikke en kampagne der viste de ekstra afgange, eller priserne for et pendlerkort? Hvorfor lavede man ikke et introduktionstilbud med rabat på pendlerkort for at tiltrække nye pendlere?
Men det kan selvfølgelig være fordi at passagervækst slet ikke er en del af Nordjyllands Trafikselskabs Forretningsplan 2016-2019. Der er blot et overordnet mål for passagervækst på 2% om året, og det er jo ikke særligt ambitiøst.

Desuden er det også underligt at Nordjyske Jernbaner/NT acceptere Deutsche Bahn Sparpreis rabatbilletter men ikke DSB Orange billetter (som Arriva gør). Det er heller ikke noget der fordrer den kollektive transport.

--
Mvh Anders

Hvad gør DSB?

af glade-koege ⌂, køge, 25/4 2018, 11:08 (2191 dage siden) @ andersj

Takst sjælland bliver også fucket næste år.

når metro city ring åbner kan man ikke køre på alm månedskort mere i den, der skal man ha et ekstra tillæg på 80 kr jvf kontrakten pr måned, dette gælder alle månedskort.

Og da dsb systemer ikke kan håndtere dette vil papkort ikke kunne bruges til metroen men kun bus og tog eks metro..

står i kontrakten på metro city ring.

rejsekort for også ekstra pris for rejse med metro contra uden

Hvad gør DSB?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/4 2018, 16:18 (2191 dage siden) @ andersj

Så denne om flere busser;

https://finans.dk/erhverv/ECE10544944/tysk-busgigant-smider-8000-ekstra-saeder-paa-det-...

Vi må vel erkende at det udfordrer DSB og den måde som de agerer på.

Men DSB har jo en plan - "i 2025 har vi nogle nye tog". Men faren er vel, at til den tid er der ikke nogen kunder.

Jens


Der er så mange strukturelle problemer i den offentlige transport i dag, så det er svært at se et vækstpotentiale. Takst Vest er blot den seneste forringelse af den offentlige transports konkurrenceevne, og en manglende kommercialisering gør det umuligt at tiltrække nye kunder.

Takst Vest er et misfoster, men vi skal nok ikke regne med nogen form for justering. Trafikselskaber er løst en bundet opgave - rejsekortet skal være billigst - at løsning så bare er blevet at hæve de andre priser til over rejsekortets niveau, er uden betydning for selskaberne, der måske endog ser en profit maksimering i øvelsen.

Med Takst Vest forsvandt en del af DSB muligheder for at tilbyde Orange billetter indenfor et trafikselskabs område. Ikke så sært at FlixBus har øjene stift rettet imod Danmark, hvor både trafikselskaberne og DSB gør det usædvanlig let for konkurrenterne at komme ind på markedet.

Men når alt skal være ret, så er denne øvelse i god tråd med Transportministerens agenda, som jo er at al jernbanedrift skal fjernes og erstattes med (førerløse) biler. Så også på dette punkt opfylder trafikselskabernes Transportministerens behov...

Hvad gør DSB?

af Scharfenberg, 25/4 2018, 13:02 (2191 dage siden) @ Jens Hansen

Så denne om flere busser;

https://finans.dk/erhverv/ECE10544944/tysk-busgigant-smider-8000-ekstra-saeder-paa-det-...

Vi må vel erkende at det udfordrer DSB og den måde som de agerer på.

Men DSB har jo en plan - "i 2025 har vi nogle nye tog". Men faren er vel, at til den tid er der ikke nogen kunder.

Jens

Fjernbusserne har dygtigt lukreret på de mange sporarbejder, der især har været på Fyn i sommerperioden de seneste tre år. Og på at jernbanen desværre ikke har ageret tilstrækkeligt agilt i et marked med øget konkurrence.

Ser man på markedsandelen over Storebælt, er det fortsat privatbilismen med to tredjedele, der presser jernbanen mest. Samtidig giver markante afgiftsreduktioner kronede dage for bilbranchen, der allerede er godt kørende med flere end 200.000 solgte privatbiler om året og en brændstofpris helt i bund. Jernbanens markedsandel over Storebælt ligger vist på ca. 22 % og fjernbusserne ca. på 6-7 % (ud fra hvad jeg lige kan huske).

Antal passagerer med fjernbusser var nogenlunde konstant på 500-600.000 fra 2006 til 2012. I 2014 stiger det til ca. 850.000 for i 2015 at eksplodere til 1.200.000 og i 2016 ca. 1.500.000.

Det er symptomatisk, at der var store sporarbejder på Vestfyn og Østfyn netop i 2015 og 2016 (op til 3 måneder ad gangen), hvor fjernbusserne har øget deres markedsandel mest. Samtidig var Jesper Lok (2012-2015) ikke just kendt for sit kommercielle fokus, og antallet af DSB Orange-billetter blev holdt på et minimum. Først med Flemming Jensen (adm. dir. fra maj 2015) vågnede man så småt op til dåd og begyndte at bruge DSB Orange mere aggressivt i markedet og med en mere dynamisk prissætning.

Antal solgte DSB Orange-billetter:

• 2014: 450.000
• 2015: 581.000
• 2016: 900.000
• 2017: 1.300.000

De to primære forhold, der kan øge markedsandelen for jernbanen i Danmark:

• Ny og opgraderet infrastruktur (kortere rejsetider, øget kapacitet og øget punktlighed)
• Nye tog (bedre driftsøkonomi og driftspålidelighed)

Udfordringen er, at netop signalprogrammet og elektrificeringen – der skal bane vejen for en bedre jernbane – resulterer i mange sporarbejder de næste mange år. Og at nye tog først for alvor gør deres indtog om 3-6 år.

Hvad gør DSB?

af Jens Hansen, 25/4 2018, 18:50 (2191 dage siden) @ Scharfenberg

Men hvad kan DSB gøre, udover at sælge billige tomme pladser, til rejsenden som måske var kommet alligevel?

Kunne man f.eks. køre et weekendtog, København - Århus, med billetter til 50 kr? Må de det?

Jens

Hvad gør DSB?

af kme, 25/4 2018, 19:51 (2191 dage siden) @ Jens Hansen

Men hvad kan DSB gøre, udover at sælge billige tomme pladser, til rejsenden som måske var kommet alligevel?

Kunne man f.eks. køre et weekendtog, København - Århus, med billetter til 50 kr? Må de det?

Jens

Men hvorfor skulle DSB det, når de kan sælge netop weekendbilletter til fuld pris?

Hvis DSB havde ledige, udslidte lokomotiver og ditto Bn vogne kunne de lave en "studenterekspres" Kbh-Aalborg til en halvtredser per sæde i weekenden. Men DSB har ikke gammelt skrammel der kan køre og moderne grej skal køre hele tiden, også hverdage, for at tjene sig hjem.

DSB MH331Svenska-lok
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak