Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach... (Generelt)

af dr42 ⌂, 25/4 2018, 16:43 (2187 dage siden)

...the intermodal hub around Helsinki Airport

[image]

Finland – Estonia Tunnel strategy to be published next month

Og:

It is envisaged that the railway would be built to 1 435 mm gauge, rather than the broad gauge used in Finland and the Baltic States, to provide compatibility with the interoperable EU network.

Ja

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af Simon1906, Hedehusene, 28/4 2018, 13:02 (2184 dage siden) @ dr42

Interessant projekt, men hvorfor 1435 mm hvis både banerne i Finland og Estland ikke er 1435 mm. Så vil det da kræve nogle omsporingsanlæg og hvad med godstrafik. Ok hvis det kun er for at blive koblet på Helsinki lufthavn og Helsinki by (for persontrafik) så kan det nok gå. Men sømændene bliver nok sure.

Med venlig hilsen

Simon

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af Rørvig Station, 29/4 2018, 02:22 (2183 dage siden) @ Simon1906

Interessant projekt, men hvorfor 1435 mm hvis både banerne i Finland og Estland ikke er 1435 mm. Så vil det da kræve nogle omsporingsanlæg og hvad med godstrafik.

Det er vel billigere? Men, ja, lyder meget upraktisk.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af dr42 ⌂, 29/4 2018, 05:37 (2183 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg forstår ikke de herrers betænkninger? Der står jo meget tydeligt i den citerede tekst: 'Det planlægges at bygge strækningen i 1'435 mm sporvidde, i modsætning til bredsporet i brug i Finland og de baltiske stater, for at sørge for kompatibilitet med det interoperable EU-net.'

Med andre ord: Man vender blikket delvis væk fra øst, og fokusserer mere på nord og syd (og vest). Og det virker som en trafik-politisk beslutning: Man går ud fra, at investeringen i den europæiske sporvidde også dér vil betale sig i løbet af tiden.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af tgpedersen, 29/4 2018, 10:42 (2183 dage siden) @ dr42

Jeg forstår ikke de herrers betænkninger? Der står jo meget tydeligt i den citerede tekst: 'Det planlægges at bygge strækningen i 1'435 mm sporvidde, i modsætning til bredsporet i brug i Finland og de baltiske stater, for at sørge for kompatibilitet med det interoperable EU-net.'

Med andre ord: Man vender blikket delvis væk fra øst, og fokusserer mere på nord og syd (og vest). Og det virker som en trafik-politisk beslutning: Man går ud fra, at investeringen i den europæiske sporvidde også dér vil betale sig i løbet af tiden.

Det politiske følger af det trafikpolitiske: Uden banen ville de baltiske lande af økonomiske grunde falde tilbage i Ruslands sfære før eller senere.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af steenth, 29/4 2018, 10:10 (2183 dage siden) @ Simon1906

Interessant projekt, men hvorfor 1435 mm hvis både banerne i Finland og Estland ikke er 1435 mm. Så vil det da kræve nogle omsporingsanlæg og hvad med godstrafik. Ok hvis det kun er for at blive koblet på Helsinki lufthavn og Helsinki by (for persontrafik) så kan det nok gå. Men sømændene bliver nok sure.

Projektet med tunnellen hænger sammen med Rail Baltica, som er en bane fra Polen igennem Litauen og Letland til Estland, som skal være normalsporet. Og Rail Baltica er så små på vej. Og det er gods til/fra resten af Europa som driver det. Og på tunnellen har man også kig på Øresund på persontrafik - man vil gerne forbinde de 2 byområder og man håber kan få samme succes.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af Simon1906, Hedehusene, 29/4 2018, 11:21 (2183 dage siden) @ steenth

Tak steenth det var det jeg glemte at skrive i mit svar til DR 42 at man skulle bygge en helt ny bane til godstrafik, normalsporet men med kun lidt passagertrafik bortset fra Talinn området (Estland) For at man ikke skial ombygge flere tusinde km bredspor til normalspor, kræver det nok en kombiterminal i Helsinki området og måske mulighed for at omspore nogle godsvogne. Ligeledes forestiller jeg mig kombiterminal i Riga og Vilnius og måske også i Minskområdet. De eksisterende bredsporede baner i landene kunne så fungere som på nudansk nok ville hedde Feeder Railway line. Men storpolitisk tror jeg Rusland og måske Hviderusland vil stritte lidt imod der skal nok mange Njet Njet Njeg og lidt penge førend de siger da (bare rolig det er det eneste russiske jeg kan)

Med venlig hilsen

Simon

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af dr42 ⌂, 29/4 2018, 12:49 (2183 dage siden) @ Simon1906

Nej, russerne & co skal aldeles ikke blande sig i det. Ikke sidst da de, som bekendt, måler med 2 forskellige mål på området: Hvis vi skal have lidt normalspor indenfor EU, så lader de som om vi skubber deres rige til randen på afgrundet, men når de vil udvide deres bredsporede net på EU-område, så har vi bare at føje os. Nej, og atter NEJ.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af Simon1906, Hedehusene, 29/4 2018, 13:23 (2183 dage siden) @ dr42

Så må vi håbe at Putin og efterfølgere ikke ryster for meget på hånden og har mareridt om natten ( joke)

Med venlig hilsen

Simon

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af steenth, 30/4 2018, 09:34 (2182 dage siden) @ Simon1906

Tak steenth det var det jeg glemte at skrive i mit svar til DR 42 at man skulle bygge en helt ny bane til godstrafik, normalsporet men med kun lidt passagertrafik bortset fra Talinn området (Estland) For at man ikke skial ombygge flere tusinde km bredspor til normalspor, kræver det nok en kombiterminal i Helsinki området og måske mulighed for at omspore nogle godsvogne. Ligeledes forestiller jeg mig kombiterminal i Riga og Vilnius og måske også i Minskområdet. De eksisterende bredsporede baner i landene kunne så fungere som på nudansk nok ville hedde Feeder Railway line. Men storpolitisk tror jeg Rusland og måske Hviderusland vil stritte lidt imod der skal nok mange Njet Njet Njeg og lidt penge førend de siger da (bare rolig det er det eneste russiske jeg kan)

Man ikke planer om at ændre sporviden på resten af nettet. De har stadig en pæn samhandel med Rusland. Og mit indtryk at man nok i fremtiden får vogne som kan hurtig skrifte til en anden sporviden... Men der kommer nok kombitermimaler i Riga og Tallinn. Vilnius er for langt imod øst. Og banen vil gå via Kaunas, som er den næststørste by i Litauen, som ligger relativ tæt på Vilnius - det vil være oplagt at bruge en lastbil på det korte stykke.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af Simon1906, Hedehusene, 2/5 2018, 10:44 (2180 dage siden) @ steenth

Hej alle i denne tråd jeg fik læst om Rail Baltica i går, jeg kan se at der er to forslag enten en hel ny bane igennem de Baltiske lande samt Hviderusland eller også
vil man en del steder bruge den eksisterende bane som så vil blive normalsporet (jeg ved ikke om man måske tæker på et spor med to sporvidder, Apropos samhandel mod øst, Danmark har også en del eksport til Rusland, som i dag går med lastbil og skib, måske kunne noget af det konverteres til banetransport?

Men kul må nok fortsætte med skib, hvis der stadig bliver købt kul fra Rusland.

Med venlig hilsen

Simon

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af dr42 ⌂, 2/5 2018, 14:24 (2180 dage siden) @ Simon1906

Hvorfor skal man bryde sig hovedet i forvejen? Den spanske erfaring viser: Det vigtige er at få normalspor ind i området. Så kommer resten af sig selv.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af steenth, 3/5 2018, 17:45 (2178 dage siden) @ Simon1906

Hej alle i denne tråd jeg fik læst om Rail Baltica i går, jeg kan se at der er to forslag enten en hel ny bane igennem de Baltiske lande samt Hviderusland eller også
vil man en del steder bruge den eksisterende bane som så vil blive normalsporet (jeg ved ikke om man måske tæker på et spor med to sporvidder,

Man har valgt at anlægge en helt ny bane. Jeg har ikke set noget om Hviderusland og reelt er projektet kun for at skabe bedre forbindelse til de 3 lande til de øvrige EU-lande.

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af Simon1906, Hedehusene, 27/5 2018, 14:02 (2155 dage siden) @ steenth

Apopos denne bane så jeg fredag aften fra Norsk TV om jernbaner i Litauen, det var desværre det sidste 10 minutter af udsendelsen jeg så. Men der er allerede 22 km normalspor i Litauen, der starter ved en station i sydlige del af Litauen (kan ikke huske byens navn) og ind i Polen. Desuden så vi et godstog der kørte fra Litauen til Odessa, havde 2 kraftige diesellokomotiver til at trække (det så ud som bogie godsvogne) afsted med kurs mod Odessa i Ukraine. Toget kaldes vikingtoget. Jeg ved så ikke om der skulle skiftes lok ved grænsen? Men meget interessant håber den bliver genudsendt og måske i DR TV eller TV2.

Med venlig hilsen

Simon

Finnish exporters are keen to see Rail Baltica reach...

af Simon1906, Hedehusene, 28/5 2018, 15:23 (2154 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels tak for din henvisning og lige præcis det jeg havde set i Norsk TV om jernbaner.. Minder mig om at jeg også engang skal besøge de Baltiske Lande.

Med venlig hilsen

Simon

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak